Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gomseglet

Medlem
Nejdå. Så länge plats finns är det bara att köpa. Det är värre när man upptäcker att smaken ändras och man börjar gilla unga viner istället för de där gamla som ligger i källaren.

Jo. Jag har börjat ordna med långsiktig förvaring åt det där som har tiotals år kvar att ligga.

Jag försvarar mig med att en hel del av det här är ett slags mini-projekt. Jag tänker dricka andraviner - oftast VDP-kategorin Ortswein - från tyska tillverkare för att kalibrera vilken av de dyra Grosses Gewächs jag antagligen kommer att gilla. Det sparar alltså pengar, det här (självbedrägeriet vet som vanligt inga gränser)!
 
Blev 2fl Gran Reserva 2010 hos pk på lunchen. Löjligt bra pris 249kr. Ca pris på div sidor på nätet, bl.a. bodeboca i Spanien 39Euro.
896B6D8A-14FB-474B-8B15-34D380436007.jpeg
 
Ikväll ska min Coravin invigas!
Hemma ligger även biologiskt fram”odlade” kycklinglår i saltlag. Dessa ska sousvidas senare och serveras med coleslaw.
Imorrn är det middag hos mor och far, blir tjälknöl med rostad potatis, kronärtskocka och rödbetor med feta. Tog självklart på mig att ta med vinet.

I och med bränderna i CA och i och med att mina senaste viner har handlat mkt om riesling, bordeaux och Barolo så vill jag prova lite Napa!

Till kvällens kyckling blir det därför en Black Stallion Napa Chardonnay 2014 och till tjälknölen imorrn en Louis M Martini Cabbe 2013 (de hade gömt 2013 högst upp på hyllan men googlade mig fram till att 2013 var bättre än 2014)

Till mormors begravning på fredag blev det 6 flaskor Hugel, hon gillade den...

image.jpg
 

Silex

Medlem
Idag anlände så Selosse Rosé + Initial från FVL (jag hade tur att få tilldelning!). Dessutom en låda "Vinkollektivet 2" med 2xBeaujolais, 2xBourgogne Rouge och 2xLoire (Cab Franc) som jag tyckte lät spännande. Dessutom inköp från senaste små partier med Occhipinti Frappato och Foillard Cote du Py.
 
Toppen