Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vann lite skoj flaskor från en samfraktande säljare på nätauktion härom sistens. Hen har också en fysisk butik, men den är inte på något vis nära mig.
  • 2013 Brunello di Montalcino Tenuta Col d'Orcia Toscana
  • 2014 Brunello di Montalcino Tenuta Col d'Orcia Toscana
  • 1999 Aglianico del Vulture Il Nibbio Grigio Basilicata
  • 2008 Calafe Irpinia Campi Taurasini Campania
  • 1993 Sella & Mosca Marchese di Villamarina Sardegne
  • 2009 I Vigneri I Custodi delle Vignedell'Etna Aetneus Sicilia
  • 2006 Il Paratino Rosso San Patrignano Toscana
  • 2011 St. Magdalena Sauvignon Mock Bolzano Alto Adige
  • 2013 Firriato Santagostino Baglio Soria Sicilia
  • 2015 Tator Primitivo Salento Poggio le Volpi Puglia
  • 2015 Chianti Classico Poggio Bonelli Toscana
  • 2015 Tenuta Bellafonte Arneto Trebbiano Spoletino Umbria
  • 2010 Conterno Fantino Monpra Langhe Rosso Piemonte
Trots köpstopp (som jag hanterar sämre än de flesta) ser jag mycket fram mot dessa flaskor :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
PXL_20220321_112216064_2.jpg

1982 Suduiraut, 1/2
2014 Guy Saget Sancerre
2017 Guy Saget Sancerre
2015 Pierre Brecht Pinot Gris
2002 Suduiraut, 1/2
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hoppla!
Landade några flaskor förmodad njutning:

PXL_20220321_112357596~2.jpg

2016 Flaccianello
1970 Marchesi di Barolo
1988 Viña Albali GR
1998 Dom de Bois Dauphine, CdP blanc
2010 Vidal Fleurie, CdP

Chateauneufferna känner jag inte till sedan tidigare. Och vit CdP har aldrig gjort mig lycklig. Men, varför inte sätta sig i sadeln igen?
Flaccianellon for sätta korken till nu på fredag. Blir min första och gissningsvis inte den sista. Snygg etikett! Välsedd på CT.
Viña Albali GR är en gammal favorit. Gissar vaskning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Äntligen trillade det in några Bdx:er från några mindre väl ansedda årgångar:

PXL_20220321_112513614_2.jpg

1977 Ducru Beaucaillou
1999 Cantenac Brown
1980 Leoville Poyferré
1997 Cantemerle

...och från en av de lite mindre udda årgångarna:
1989 Troplong Mondot, 2 fl.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Känns som om att jag vunnit på kvarterets vinbingo :cool:

Visa bifogad bild 25892

2014 Pintia
2015 Pintia, 2 fl

Då vi dricker alldeles för lite Ribera del Duero och galet för lite Toro, är det ju bara att lösa problemet...
Yamen phaen, vilken djävla livsglädje :)
Har du inte den, ya, då slutar du dina dar som en försupen, bitter betterfitter på T-Centralen…
Bara en tanke från en sidenbäddad säng, så här på nattkröken.
Och kröken har redan krökats.
Underbart, jöh!

Var är du som tycker det är äckligt att tycka någonting är BRA?
Skäms du sällan???
 
Trådskapare
A
Har du druckit mogen RD?

Jag tycker sällan RD levererar när den är ung till skillnad från GA. Efter 10 år närmar sig RD men ärligt talat har jag ändå föredraget GA när jag provat båda blint jämte mot varandra. Fast med mognad är båda fantastiska viner. Vägar man in prisskillnaden och nuvarande lanseringspriser på prestige från 2008 så är RD inte ett måste för mig.

Hoppla!
Landade några flaskor förmodad njutning:

Visa bifogad bild 25889
2016 Flaccianello
1970 Marchesi di Barolo
1988 Viña Albali GR
1998 Dom de Bois Dauphine, CdP blanc
2010 Vidal Fleurie, CdP

Chateauneufferna känner jag inte till sedan tidigare. Och vit CdP har aldrig gjort mig lycklig. Men, varför inte sätta sig i sadeln igen?
Flaccianellon for sätta korken till nu på fredag. Blir min första och gissningsvis inte den sista. Snygg etikett! Välsedd på CT.
Viña Albali GR är en gammal favorit. Gissar vaskning.
Drack en 1967 Marchesi nyligen, fantastiskt bra. Tror 70an bör vara lika bra så grattis :)

Själv fyller jag på i England vilket jag lovat mig själv att inte göra. Men då det inte går att köpa vissa viner i Sverige så får jag lösa transport i framtiden är min tanke
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack en 1967 Marchesi nyligen, fantastiskt bra. Tror 70an bör vara lika bra så grattis :)

Själv fyller jag på i England vilket jag lovat mig själv att inte göra. Men då det inte går att köpa vissa viner i Sverige så får jag lösa transport i framtiden är min tanke
Ja, Tilbury är min vän i UK...
Kan släpa 24 flaskor åt gången från UK till Japan. Fördel: man får alla skatter och VAT i retur då man lämnar UK i riktning mot Japan och betalar bara lite drygt en hundralapp per låda vin i införselavgifter och tull då man passerar tullen här.

Marchesi di Barolo gör bra skit :cool:
 
Toppen