Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
IMG_5485.jpeg

Köpte dessa nyss. Någon som druckit Lafarge Meursault i någon årgång? Hur länge bör den ligga tror ni?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tycker att jag syftade ändå mest till just druvan Timorasso, har du inga kommentarer om den? :D Eller om de andra druvorna som jag har nämnt tidigare: bland annat Carricante och Fiano.
Finns det ingen här som kan eller vill berätta om lite udda druvor? Annars kan jag själv ta reda lite mer om dem.
Varken Fiano eller Carricante har triggat mitt lustcentra men däremot denna Timorasso: Cascina Gentile Timorasso Colli Tortonesi Derthona
Naturvinsvibb utan att bli för äppelskruttig. Lite opolerat men med stor charm.
 

JonasBo

Medlem
Varken Fiano eller Carricante har triggat mitt lustcentra men däremot denna Timorasso: Cascina Gentile Timorasso Colli Tortonesi Derthona
Naturvinsvibb utan att bli för äppelskruttig. Lite opolerat men med stor charm.
På tal om Timorasso så tycker jag att Viettis är bra. Även Rėis (på bilden, står för rot, på piemontesisk dialekt) , som är producerad av en vän och hans kompisar.
Går inte att få tag på genom svensk importör dock.

Värt att testa om mn är där nere! 😊 🍷
IMG-20231120-WA0002.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_5494.jpeg

-2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes
-2014 Bollinger La Grande Année
(PhilipsonWine)


Bourgognen har fått bra betyg tror jag, och producenten har jag gillat sen tidigare. Men alkoholen bekymrar mig verkligen. 15%!! I en bourgogne??
Någon som kan ge mig ett lugnande besked?

LGA har blivit alldeles för dyr egentligen men samtidigt kan ju dessa vara fantastiskt goda med ålder, så förhoppningsvis sitter man med ett brett leende om sådär en 10-15 år så det får rättfärdiga köp.
 

baum

Medlem
Visa bifogad bild 30723
-2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes
-2014 Bollinger La Grande Année
(PhilipsonWine)


Bourgognen har fått bra betyg tror jag, och producenten har jag gillat sen tidigare. Men alkoholen bekymrar mig verkligen. 15%!! I en bourgogne??
Någon som kan ge mig ett lugnande besked?

LGA har blivit alldeles för dyr egentligen men samtidigt kan ju dessa vara fantastiskt goda med ålder, så förhoppningsvis sitter man med ett brett leende om sådär en 10-15 år så det får rättfärdiga köp.
Jag drack bourgognen förra helgen. Tät med koncentrerad frukt, alkoholen störde inte mig.
 

Foley

Medlem
Visa bifogad bild 30723
-2020 Catherine et Claude Maréchal Savigny-lès-Beaune Vieilles Vignes
-2014 Bollinger La Grande Année
(PhilipsonWine)


Bourgognen har fått bra betyg tror jag, och producenten har jag gillat sen tidigare. Men alkoholen bekymrar mig verkligen. 15%!! I en bourgogne??
Någon som kan ge mig ett lugnande besked?

LGA har blivit alldeles för dyr egentligen men samtidigt kan ju dessa vara fantastiskt goda med ålder, så förhoppningsvis sitter man med ett brett leende om sådär en 10-15 år så det får rättfärdiga köp.
Instämmer med föregående talare. Drack igår och den var mkt bra! Ganska tung för att vara en ”enklare” bourgogne
 
Visa bifogad bild 30686
Köpte dessa nyss. Någon som druckit Lafarge Meursault i någon årgång? Hur länge bör den ligga tror ni?
Japp har druckit en del och provat med Frederic ett par gånger för något decennium sedan. Tycker att de vita kunde ibland vara litet för dyra för vad de gav, men de bästa var grymma. Inget problem att dricka vid 4-5 år men mycket trevligt att lagra i 10 år också.
 
1154854_400.png


Var med jobbet på middag i Köpenhamn och fick denna till maten (Talenti Brunello di Montalcino). Tyckte den var helt otroligt bra och har letat efter den (i Danmark då jag jobbar där). Döm om min förvåning när jag nu ser att den finns på bolaget. Beställde två flaskor, får se om den är lika bra hemma. Rätt dyr för en Brunello, kostar nästan sexhundra för standardversionen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
De Aetna Etna Bianco, (80% carricante, 15% catarratto och 5% minella) kostar hela 285 kr för årgång 2018 på Vivino! Hoppas att ingen har betalat så mycket för den … och en aning nyare årgång på bolis går bara på 179 spänn.
Har beställt två flaskor Planeta Etna Bianco Contrada Taccione 2021, (100% Carricante) från XW samt en flaska La Spinetta Timorasso 2022 från SB.
Det blir dyrt det här, när man får syn på ’nya’ obekanta druvor … ;) Men man måste stilla sin nyfikenhet.
P.S. Jag är inte säker att druvsammansättningen är exakt det samma för båda årgångarna, men det kan vara så.
Har du provat dem än?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en premiärtur till Systembolaget Hansa när man är söderöver... Trevlig butik måste jag säga - också trevligt att de har kvar några guldkorn till Riesling på hyllorna...

Visa bifogad bild 30601
Blir det inte lite som att testa McD i Umeå (Ersboda) då man är van vid McD i Hongodai? Utbudet är ju bedårande lika och det är omöjligt att inte känna igen sig i båda butikerna. ;)
 

Bastardo

Medlem
Har du provat dem än?
Jag har nog druckit båda, men tyvärr, den här typen av vin verkar inte vara riktig min likör, om man säger så. Eller så har jag inte kommit tillräckligt långt i min vinutveckling, men jag tyckte inte att de var speciellt goda. Någon annan kanske tycker att de är jättefina viner och det är helt naturligt, då vi alla har liten egen smak.
Med reservation att mina smaklökar kan ha varit tillfälligt lite nere, då har jag känt mig lite hängig på senare tid osv. Jag kan inte ge några noter eller betyg, men det går att känna i alla fall att båda vinerna är högklassiga på sitt sätt. Om jag skulle behöva välja bara ett så tar jag nog hellre Planeta Etna Bianco Contrada Taccione.
Lycka till med dina egna provningar. Hoppas att du har en annan åsikt och kan berätta lite mer ingående om vinerna. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

21 Balla Viner​

(ett riktat skämt)​

...är nu upplagda på nätauktion i Japan. För de pengar som rullar in kommer jag handla bättre röda Syrah-baserade viner från Roussillon, Minervois och Minervois La Livinière samt Languedoc.

Skörden bör bli riklig 🥳

En tillväxtutrensning är förmodligen nr 1 på Korkatlistan då man lider av utrymmesbrist. Men, utan passion. Hur lever man då?

PXL_20231201_062303456.jpg
 

Silex

Medlem

21 Balla Viner​

(ett riktat skämt)​

...är nu upplagda på nätauktion i Japan. För de pengar som rullar in kommer jag handla bättre röda Syrah-baserade viner från Roussillon, Minervois och Minervois La Livinière samt Languedoc.

Skörden bör bli riklig 🥳

En tillväxtutrensning är förmodligen nr 1 på Korkatlistan då man lider av utrymmesbrist. Men, utan passion. Hur lever man då?

Visa bifogad bild 30771
Du lär kunna köpa på dig många flaskor Roussillon, Minervois och Minervois La Livinière samt Languedoc i utbyte om vinerna på bilden. Samtidigt blir jag lite sorgsen i själen att se dig släppa fina Bordeauxer, Ridge-viner, Dominus och Sassicaia. T o m en Troplong-Mondot (om inte ögat sviker mig)? Att sälja Ch9dP är däremot lättare att förstå :)
 

Vingubben

Medlem

21 Balla Viner​

(ett riktat skämt)​

...är nu upplagda på nätauktion i Japan. För de pengar som rullar in kommer jag handla bättre röda Syrah-baserade viner från Roussillon, Minervois och Minervois La Livinière samt Languedoc.

Skörden bör bli riklig 🥳

En tillväxtutrensning är förmodligen nr 1 på Korkatlistan då man lider av utrymmesbrist. Men, utan passion. Hur lever man då?

Visa bifogad bild 30771
Släpper du Pavie, Angelus och Barton? Skall du köpa sake för pengarna?
 
Toppen