Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?
 

Jos

Medlem
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?
Finns säkert någon här som kanske har ett tips men generellt så tror jag du frågar i fel forum, - i all välmening. Här hänger mest vinnördar som intresserar sig för riktigt bra viner och de finns tyvärr inte i de prisklasserna. Men ett bra tips är att fråga i Munskänkarnas forum på Facebook, du kommer garanterat få en hel drös med förslag.

Med det sagt så kom jag på att jag faktiskt har ett tips :D Har iofs ej prövat 2020 men var väldigt bra för pengarna i 2019. Vingårdarna ligger på gränsen till Margaux, fick 89p av Andreas Larsson och jag kan bara hålla med. Kanske skulle sagt 90p själv. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/solveig-5387001/
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?
Som @Jos skriver så är det nog svårt att hitta i de prisklasserna. Inte för att det är snobberi men är nog svårt för en producent att göra ett BRA vin som ska ge vinst med den begränsningen.

Ett vin som jag tycker överpresterar jmf pris är Tahbilk Marsanne - slut just nu men kommer säkert tillbaka.
Kan rekommendera att lagra några år - eller vänta på att "Museum" varianten dyker upp - kostar 30-40 kr mer men släpps med 5-6 år extra lagring och drickfärdig.

Gillar du sherry och kan tänka dig att lägga på 10% på priset så har du däremot tur! Fino en Rama är svårslagen i sin prisklass och ett bra vin på riktigt. Brukar dyka upp i TS lagom till sommaren.
 
Finns säkert någon här som kanske har ett tips men generellt så tror jag du frågar i fel forum, - i all välmening. Här hänger mest vinnördar som intresserar sig för riktigt bra viner och de finns tyvärr inte i de prisklasserna. Men ett bra tips är att fråga i Munskänkarnas forum på Facebook, du kommer garanterat få en hel drös med förslag.

Med det sagt så kom jag på att jag faktiskt har ett tips :D Har iofs ej prövat 2020 men var väldigt bra för pengarna i 2019. Vingårdarna ligger på gränsen till Margaux, fick 89p av Andreas Larsson och jag kan bara hålla med. Kanske skulle sagt 90p själv. https://www.systembolaget.se/produkt/vin/solveig-5387001/

Jo jag misstänkte det men jag tänkte fråga ändå , tack! :D
 
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?

Köpte mycket av det här när det kostade typ 119kr, ett ganska seriöst och lagringsdugligt vin. Visst gått upp en del men jag kastar in den i ringen som tips ändå, har några flaskor '17 och '18 kvar i källaren

Ser att Niklas på Grappe gav nuvarande årgång 17 poäng
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?
Det kan vara så att det är inom vitt eller sött som pengarna biter ifrån bäst. Här är några idéer:

[Visserligen kvartsmagnum, men Kracher har hittills inte gjort mig besviken]

[Tokaj har en hög lägstanivå; just den här har jag inte provat. Halvliter]

[Åttondelsmagnum. Magisk.]

[Jag har druckit någon tidigare årgång som var ganska bra]
 

mackan92

Medlem
Slog till på det. Blir dyraste vinet jag nånsin köpt (är ju nybörjare trots allt).

Tips på hur man bör gå tillväga? Dekantera? Dricka en och lagra resten?
Vinet mår absolut bra av lagring ett par år, om du nu köpt en låda skulle jag prova en flaska i närtid men med god framförhållning hälla vinet i karaff. Åtminstone 1-2 timmar innan. Drick i stora glas. Njut.
 

LarsW

Medlem
Slog till på det. Blir dyraste vinet jag nånsin köpt (är ju nybörjare trots allt).

Tips på hur man bör gå tillväga? Dekantera? Dricka en och lagra resten?
Drack en nyligen. Över 3 dagar. Bäst dag 3 så lär må bra av att få vila i 5+ år tror jag.
Med det sagt så var det ett mycket gott vin alla dagar jag drack det.
Första dagen rekommenderar jag en dekantering på några timmar.
 

LeChat

Medlem
IMG_5865.jpeg

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2015

Mitt intresse för riesling är tämligen svalt. Men på påskdagens blindprovning så var detta ett av vinerna som jag verkligen gillade.

Utvecklade komplexa aromer med snygg syra i lite söt och fyllig stil. Långt ifrån ung och knastertorr riesling.
Jag säger som @Patrik Sellin: ”Så här ska Riesling smaka!”
 

Babinski

Medlem
Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986, magnum. Blir väl rimligen att korka upp den senast i sommar vid väl valt tillfälle. Har inga jättestora förväntningar på hur det kommer smaka men kul att komma över något äldre för en gångs skull. Frågan är, nånting vill man rimligen äta till men vad? Gärna något som passar en sommarkväll på uteplatsen. Grillad kyckling? Grillad halloumi? Sallad?
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 31851
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2015

Mitt intresse för riesling är tämligen svalt. Men på påskdagens blindprovning så var detta ett av vinerna som jag verkligen gillade.

Utvecklade komplexa aromer med snygg syra i lite söt och fyllig stil. Långt ifrån ung och knastertorr riesling.
Jag säger som @Patrik Sellin: ”Så här ska Riesling smaka!”
Rent tekniskt kan det räknas ungefär som ett halvtorrt vin, som är normalt mycket ovanligt för vintypen. Gillar man sådana viner, så är det säkert en fullträff, men för mig personligen är prislappen lite för styv … :) I så fall köper jag hellre goda tyska viner för halva priset, som till exempel Riesling Spätlese eller Feinherb.
 

Foodcoma

Medlem
Rent tekniskt kan det räknas ungefär som ett halvtorrt vin, som är normalt mycket ovanligt för vintypen. Gillar man sådana viner, så är det säkert en fullträff, men för mig personligen är prislappen lite för styv … :) I så fall köper jag hellre goda tyska viner för halva priset, som till exempel Riesling Spätlese eller Feinherb.
Har du något tips som du menar lirar i samma liga fast för halva pengen?
 

Bastardo

Medlem
Har du något tips som du menar lirar i samma liga fast för halva pengen?
Nej då, och det har jag inte påstått heller. I så fall har du förstått helt totalt fel vad jag ville säga. :) Det var min personlig åsikt, och det borde framgå också i texten. BTW, som du säkert vet, är båda de här vintyperna som jag refererar till mycket sötare viner.
 

LarsW

Medlem
Rent tekniskt kan det räknas ungefär som ett halvtorrt vin, som är normalt mycket ovanligt för vintypen. Gillar man sådana viner, så är det säkert en fullträff, men för mig personligen är prislappen lite för styv … :) I så fall köper jag hellre goda tyska viner för halva priset, som till exempel Riesling Spätlese eller Feinherb.
Mjooaaeee... halvtorra viner brukar väl börja vid 20g/l. Och i Tysklad (halbtrocken) samt champagne (demi-sec) ska väl sockerhalten vara 32-50g/l. Lite osäker på vad som gäller i Alsace dock...

Trimbach Emilie 2015 klockar in på 11,5 g/l, vilket i och för sig är högre än normalt även om det varierar kraftigt - 2-10g/l beroende på årgång (2012, 2013, 2014, 2016).

EDIT! Ser att mina länkar inte fungerade... här är en sammanfattning av de senaste årgångarna.. -klicka på "TECHNICAL SHEETS"


Visa bifogad bild 31851
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile 2015

Mitt intresse för riesling är tämligen svalt. Men på påskdagens blindprovning så var detta ett av vinerna som jag verkligen gillade.

Utvecklade komplexa aromer med snygg syra i lite söt och fyllig stil. Långt ifrån ung och knastertorr riesling.
Jag säger som @Patrik Sellin: ”Så här ska Riesling smaka!”
Ja visst var det rasande gott!
Även med min bias att jag druckit det tidigare och höjt det till skyarna och att det var ett av mina viner i provningen så vidhåller jag att detta är ett av de bästa köpen man kan göra just nu avseende pris i förhållande till kvalitet. Med förbehåll att man gillar Riesling så klart!
 
Jag undrar vad ni har för systembolaget-vin som är billigast i relation till hur bra det är? Finns det nått för 100kr, 150kr som är riktigt BRA enligt er?
Det här är faktiskt genuint bra. Inget häpnadsväckande, men gott och klarar en köttbit.

 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen