Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

katho27

Medlem
Trodde för någon timme att jag lyckas klicka hem två Tempier Bandol Rose’ från Lidbys kl 10-släpp..
Swishade 10:05 men fick en makulering strax efter 13. 😟
Nån som fick?

LeChat

Medlem
IMG_7045.jpeg

Hämtade vit bourgogne idag:

-2022 Antonin Guyon Pernand-Vergelesses 1er Cru Sous Frétille

-2022 Christophe Cordier Saint Véran Vieilles Vignes

2022 är en härlig årgång! Guyon har jag inte provat tidigare men denna Cordier drack vi senast igår. Bra leverans för liten peng.

Niclas ph

Medlem
Hej finewines gänget! Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få er hjälp med lite detektivarbete. Jag har hittat en gammal bild från en nyårsfest 1981/82 hos en släkting i Frankrike (strax norr om Nice, och jag vet att de ibland köpte lokala-ish viner). De dricker olika viner men en flaska finns den en hel del av och det är denna som är på bilden. Jag trodde först att det kanske var Chateau Musar men det verkar inte stämma.

Några tankar?

Jag tänker mig att om det är något forum där man skulle kunna få svaret så är det här :)

Attachments

• chateau okänt.jpg
    chateau okänt.jpg
    48,3 KB · Visningar: 185

Niclas ph

Medlem
Wow stort tack för bra förslag! Både är ju väldigt lika! Det där märket övanför skjölden verkar dock likna Malescot lite mer. Den där runda röda 'mis en bouteille' markeringen verkar inte finnas på Malescot flaskorna kring den tiden som jag kan hitta på nätet, men sånt varierade nog antar jag. I övrigt verkar det stämma.

Vad kul, stort tack igen för hjälpen! :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hej finewines gänget! Jag är helt ny här och tänkte se om jag kunde få er hjälp med lite detektivarbete. Jag har hittat en gammal bild från en nyårsfest 1981/82 hos en släkting i Frankrike (strax norr om Nice, och jag vet att de ibland köpte lokala-ish viner). De dricker olika viner men en flaska finns den en hel del av och det är denna som är på bilden. Jag trodde först att det kanske var Chateau Musar men det verkar inte stämma.

Några tankar?

Jag tänker mig att om det är något forum där man skulle kunna få svaret så är det här :)

Jag har svårt se bilden på ett vettigt sätt. Men Niepperg är en vinmakare med fingrarna i väldigt många olika syltburkar... Jag tycker mig se att hans vapen kaaaanske är vad du letar efter ...

(Jag ber om ursäkt, men jag har använt AI och många moderna tekniker för att leverera detta svar. Hoppas du inte får dåndimpen av all tech som inblandats i detta svar. Tyvärr ingår inte semaforering som teknologi i detta svar.)

Last edited:
Ibland slösurfar jag mej igenom beställningssortimentet och hittar ibland något bortglömt som verkar roligt att beställa. Denna gången fastnade jag för Muscat Goldert Grand Cru 2021 från Zind-Humbrecht. 349 kr lät inte så farligt och hur ofta dricker man Muscat? Grand Cru och bra producent också.

Men beställningen blev återbetald så när som på en flaska och den har jag nu hämtat ut. Så det fanns alltså enbart en enda flaska bakom varunumret 🤪

Toppen