Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

jrick

Medlem
Neal Martin om Picque-Caillou 2018 i mars 2021: "The palate is medium-bodied with slightly hard tannins. This Pessac suddenly gets all serious and where I am seeking more flesh it feels a bit sour and dry."

Perikles

Medlem
IMG_9534.jpeg

Pessac-Leognan -18 för 200 pix flaskan, kan de va nåt?
Frågar åt en kompis :rolleyes:

Visa bifogad bild 36195
Jag slog till på en flaska och testade den igår.

Här får du en kraftigare bordeaux i Parker-skolan. Noter av cassis, blåbärspaj, skog och champinjoner med tydlig tanninstruktur som inte är helt avrundad.
Jag drack den till lite mixad chark/ost men det här passar bättre till sommarens grillsäsong.
Lite för kraftfullt för min smak och saknar en hel del om jag jämför med mitt eget go-to vin när det gäller röd bordeaux - Chateau Larrivet-Haut Brion (också Pessac-Léognan).

Vill du ha en kraftfullt bordeaux till sommarens grill kan detta vara ”prisvärt”. Men för mig stannar det vid en flaska.

katho27

Medlem
Jag slog till på en flaska och testade den igår.

Vill du ha en kraftfullt bordeaux till sommarens grill kan detta vara ”prisvärt”. Men för mig stannar det vid en flaska.
En tackar för uppvisad laganda!
Själv har jag såklart redan köpt ett 6-pack oprövat, så det låter som det blir till att grilla i sommar.
Grillkvällar med kompisar av mugglar-karaktär, kan ju bli kul det också!
Cheers!

Soignerad

Medlem
Webbsläppet idag var för mig totalt ointressant. Likaså Buckan som jag iofs följt minut för minut med intresse och skrattat mig igenom utan att lägga ett enda bud. Vilken fars!
Men hade budget att bränna så budade hem 2003 Château Latour Grand Vin & 2006 Château d' Yquem från internationell auktion för rimligt pris, inför en middag jag planerar i vår.

santé.jpg

❤️ iDealwine

Soignerad

Medlem
Latour -03 är fruktansvärt bra!🤩
...och även d'Yquem -06, smakade saffran i munnen hela dagen efter när jag drack den senast! 🥰 2006 var tydligen ett riktigt knepigt år i Sauternes men som ofta lyckas de stora slotten ändå leverera kanonkvalitet.

Edit: Kollade vad den kostade en primeur: ca 5 000 SEK och nu har priset rasat med ca 1/3 vilket ökar min confirmation bias att det är en usel affär att köpa vin på termin.

Last edited:

Callxx

Medlem
...och även d'Yquem -06, smakade saffran i munnen hela dagen efter när jag drack den senast! 🥰 2006 var tydligen ett riktigt knepigt år i Sauternes men som ofta lyckas de stora slotten ändå leverera kanonkvalitet.

Edit: Kollade vad den kostade en primeur: ca 5 000 SEK och nu har priset rasat med ca 1/3 vilket ökar min confirmation bias att det är en usel affär att köpa vin på termin.
Kostade Latour 5pix på En primeur eller d'Yquem?

Bastardo

Medlem
Lite vinhämtning i dag hos min lokala leverantör … ;) Finns ingenting nämnt här än så länge från den här producenten, så det var hög tid att ni får bekanta er med deras viner.
Rongopai Sauvignon Blanc 2019, så vinet borde vara i det närmaste drickfärdig. De har en Pinot Noir också på bolis, men om det vet jag ingenting om.
Obs! ”Bland de bästa 1% av alla viner i världen (årgång 2019)” enligt Vivino med betyget 4,2. Inget världsmästarvin, men borde vara ganska okej. Fick fem stjärnor på finska Viinilehti och en fyndmarkering, men gillar man inte Sauvignon Blanc från NZ, kan man hoppa över. Inte så lätt att hitta pålitliga recensioner.

Rongopai SB.jpeg

Last edited:

MartinBz

Medlem
IMG_2132.jpeg

Uthämtning av websläppet från 5 mars.
2 x Soldaat
2 x Skurfberg
2 x Twiswind
2 x Fire by Night
2 x Nautical Dawn
Liten julafton för undertecknad. Det var ovanligt lätt att klicka hem vad jag ville ha, normalt sett är både Sadies och Alheits viner hopplösa att få tag på.

Bastardo

Medlem
Jag tycker Fontodi CC går toppen att dricka ung.
Alla viner går dricka när som helst, men vill man ha bästa resultat är det fördelaktigt att lagra vinet åtminstone några år, men som husvin ligger det i en hög klass. Många viner ska drickas också när de är ganska färska och då handlar det mest om rena budgetviner. Men allt det här visste du redan.
Apropå ’toppen att dricka ung’, är det inte märkligt att just de viner som man har själv köpt går nästan alltid att dricka ung … ;)

Bastardo

Medlem
Ett superfynd i går på min lokala hovleverantör … Den låg på Sektion 02, Hylla 01. Sexfaldig guldmedaljör från Australien under 90 spänn. Vad kan gå fel?
Ska bli superintressant att prova den vid tillfälle. Det blir man inte ruinerad av även vid större fester … för dem som kanske planerar sådana.
Mina grannar gillar att grilla, så det vore fint att bjuda dem lite raketbränsle från Aussieland.
Munkis gav vinet 13 pinnar för årgång -20, så det kan inte vara så dumt. Enligt föreningen är 13 redan ett gott vin! ;) (12-14.5 Bra till mycket bra vin.) Motsvarar 86p enligt mig. Det är inte i alla fall overkill som husvin! :p
Q Malbec.jpeg

Toppen