Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Keen

slan
Köpte igår en flaska Comtes de Champagne 76.
Ska bli sjukt kul att prova på torsdag!
Har bara druckit den en gång tidigare för många år sedan, helt sagolik då...

Tänker du på den gången på Grappe när vi drack den med, bl.a. Dompa 76, Mouton 75 (som var lite klen i frukten), och nån av Lalala-vinerna? Den flaskan var nog inte på topp, men bra ändå, och har nåt vagt minne av att du sa att du druckit den tidigare och att den var grym då. Har för mig att du var med då iallafall, men kan minnas totalt galet.
 

chambertin

Medlem
Nyfikenheten på G.D Vajras Barolo blev för stor så beställde/köpte dessa (innan den "tillfälliiga" nerstängningen).
2008, Barolo Albe, G.D. Vajra
2008, Barolo Bricco delle Viole, G.D. Vajra
 

CH

Medlem
Köpte igår en flaska Comtes de Champagne 76.
Ska bli sjukt kul att prova på torsdag!
Har bara druckit den en gång tidigare för många år sedan, helt sagolik då...

Vet inte vilken gång du syftar på @Krug88 men @Keen hade ju med sig den på en helt sjuk sittning vi hade på Grappe för ett par år sedan. Vet att Jimmy skrev om det på hans dåvarande blogg.
 

CH

Medlem
Grattis, det är ett riktigt bra vin. Fick ju senast förmånen att dricka det då den alltid generösa @CH tog med den till ett vininferno.

Prästen har f.ö kommit över en flaska tillsammans med Kemisten från vår gemensamma bulvan. Snackas om att vi ska öppna den under planeringen till nästa sittning som Stefan kommer och lagar mat till oss.
 

Larseman

Medlem
Lova att inte skratta...
2013 Art's Beaujolais Noveau
Egentligen tänkte jag köpa Jean Foillard men den var redan slut. Pratade lite med en av vinkällar-killarna på Regeringsgatan och han menade att Art's var nästan lika bra som Foillard, så jag slog till. Har inte druckit Beaujolais Noveau sedan det glada 80-talet och då begrep jag mig knappast på vin överhuvudtaget. Hängde bara på i hysterin som var då. Nu tänkte jag mer se det som en del i min vinutbildning, kul att jämföra Gamay i denna form med en Cru Beaujolais.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Lova att inte skratta...
2013 Art's Beaujolais Noveau
Egentligen tänkte jag köpa Jean Foillard men den var redan slut. Pratade lite med en av vinkällar-killarna på Regeringsgatan och han menade att Art's var nästan lika bra som Foillard, så jag slog till. Har inte druckit Beaujolais Noveau sedan det glada 80-talet och då begrep jag mig knappast på vin överhuvudtaget. Hängde bara på i hysterin som var då. Nu tänkte jag mer se det som en del i min vinutbildning, kul att jämföra Gamay i denna form med en Cru Beaujolais.

Jag gillar Beaujolais.

Var länge sedan jag drack någon dock.

När jag pluggade nere i hyttan så fanns det en städskrubb där de hade lagret av beaujolais nouveau som var inköpt på Carl Jans tid. 80-talsgrejer. Ångrar lite att jag inte drog ihop en provning bara för att.
 

Krug88

Medlem
Tänker du på den gången på Grappe när vi drack den med, bl.a. Dompa 76, Mouton 75 (som var lite klen i frukten), och nån av Lalala-vinerna? Den flaskan var nog inte på topp, men bra ändå, och har nåt vagt minne av att du sa att du druckit den tidigare och att den var grym då. Har för mig att du var med då iallafall, men kan minnas totalt galet.
Då har jag tydligen provat den 2 gånger tidigare...
Mouton var 78 har jag för mig, men inget vidare spännande.
Dompa 76? Hur kan jag helt ha glömt det?
 

CH

Medlem
Då har jag tydligen provat den 2 gånger tidigare...
Mouton var 78 har jag för mig, men inget vidare spännande.
Dompa 76? Hur kan jag helt ha glömt det?
Det var mycket bra den kvällen så en del kom i skymundan och vissa levde inte upp till sina etiketter. Vill minnas att kvällens bästa var den la Landonne -01 som du tog fram när du tyckte att Mouton var för trött.
 

CH

Medlem
Fått en tidig julklapp
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    75,2 KB · Visningar: 286

Krug88

Medlem
Det var mycket bra den kvällen så en del kom i skymundan och vissa levde inte upp till sina etiketter. Vill minnas att kvällens bästa var den la Landonne -01 som du tog fram när du tyckte att Mouton var för trött.
Jo, minns att den var helt magisk...
Men någonstans tycker jag att det är trist att den var så mycket roligare än Dompa och Comtes 76, hade de varit i lite bättre kondition så hade de sopat mattan med Landonne!
 

CH

Medlem
La Côte Faron, Les Carelles, Le Bout du Clos, Sous le Mont och 2 Rose. Tyvärr hade jag inte budget att köpa allt som min bulvan på plats kunde fixa fram så delar min tilldelning med nördarna i Göteborg.
 
Toppen