Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Silex

Medlem
Rent principiellt ja! Vi har tagit tillbaks Selosse Substance för att den var oxidativ (no shit?!) och ung Krug för att den hade en hård icke integrerad syra (no shit?!) Sen kommer du tillbaks med 24 flaskor väcks nog en viss misstänksamhet och börjar ett mönster synas så är det en annan femma...

Detta kunde ju annars varit lösningen på budgetproblemet för @StefanAkiko's idé om att prova hela bassortimentet på bolaget. Det skulle ju bli en billigare tillställning om hälften av vinerna kunde lämnas tillbaka efter smakprov för att de "inte var goda", saknade struktur, var för syltiga eller liknande.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta kunde ju annars varit lösningen på budgetproblemet för @StefanAkiko's idé om att prova hela bassortimentet på bolaget. Det skulle ju bli en billigare tillställning om hälften av vinerna kunde lämnas tillbaka efter smakprov för att de "inte var goda", saknade struktur, var för syltiga eller liknande.
Gilla! Gilla! Gilla!!! :blyg:
 

karl.1480

Medlem
Vad har ni för lönebild på er butik?:eek: Jag måste ansöka om förflyttning... Kämpar fortfarande med att lösa ut förra månadens beställningar...
Haha, fick faktiskt lite extra tillskott efter extraknäck med farfars sommarstuga. Man får nog byta jobb med Greger om man ska ha råd att unna sig så mycket gott på en och samma månad.
 

Vino fino

Medlem
Rent principiellt ja! Vi har tagit tillbaks Selosse Substance för att den var oxidativ (no shit?!) och ung Krug för att den hade en hård icke integrerad syra (no shit?!) Sen kommer du tillbaks med 24 flaskor väcks nog en viss misstänksamhet och börjar ett mönster synas så är det en annan femma...
Vart jobbar du någonstans? Det är uppenbart att jag går till fel butik. Och jag lovar att jag bara byter defekta viner...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Köpte lite ovanligt vitt vin idag. Fanns till och med att hitta på Systembolaget, hör och häpna :eek:

Nåväl, har satt det på kylning och kommer att korka upp flaskan någon gång i helgen (senast). Vinet är gjort på druvan Vermentino och kommer från Korsika...
image.jpg

2012 Faustine Blanc (Domaine Comte Abbatucci) Vielles Vignes (95088)
 

Vino fino

Medlem
Köpte lite ovanligt vitt vin idag. Fanns till och med att hitta på Systembolaget, hör och häpna :eek:

Nåväl, har satt det på kylning och kommer att korka upp flaskan någon gång i helgen (senast). Vinet är gjort på druvan Vermentino och kommer från Korsika...
Visa bifogad bild 1008
2012 Faustine Blanc (Domaine Comte Abbatucci) Vielles Vignes (95088)
Drack den för någon dryg månad sedan. Förvånansvärd tyngd och komplexitet för pengarna. Mkt bra.

Kul också med Vermentino och kul med Korsika
 
Hallå alla.
Är ute efter att köpa lite "Etienne Sauzet 2011" igentligen allt från instegs nivån till 1ercru nivå. Nån som har bra tips om från var ja kan göra det? Jag har igentligen bara hört med fine&rare men utan resultat tyvär
 

Swedish

Medlem
Köpte lite ovanligt vitt vin idag. Fanns till och med att hitta på Systembolaget, hör och häpna :eek:

Nåväl, har satt det på kylning och kommer att korka upp flaskan någon gång i helgen (senast). Vinet är gjort på druvan Vermentino och kommer från Korsika...
Visa bifogad bild 1008
2012 Faustine Blanc (Domaine Comte Abbatucci) Vielles Vignes (95088)

Testade "Diplomate de l'Empire" för någon månad sen. Riktigt kul vin som lyckas med konststycket att leverera en form av kontrast mellan värme (bred generös frukt med vissa tropiska inslag) och kyla (klara citrus-inslag, hög syra, sälta, stenighet), typ chablis på steroïder. Tyvärr litet övertag åt det värmebeska och eldiga på slutet. Inte helt olikt vissa vita Rousillon-viner (Matassa, Clot de l'Oum...)
 

Swedish

Medlem
Hallå alla.
Är ute efter att köpa lite "Etienne Sauzet 2011" igentligen allt från instegs nivån till 1ercru nivå. Nån som har bra tips om från var ja kan göra det? Jag har igentligen bara hört med fine&rare men utan resultat tyvär

Är det just 11orna du vill åt? 12orna släpps på SB under våren annars...
 

Swedish

Medlem
Jo jag hörde det och får väl hänga på låset då men har fått i mig lite av 11orna och tycker dom är helt fsntastiska

säger det så lågt jag kan..."Montrachet"... satan i helvete vilket vin... vilken kraft, vilken energi, vilken renhet...
Blev dock rejält besviken på hans Bourgogne Blanc...
Roulot är ju annars en annan som verkar ha fixat en homerun 2011...
 
Delar din förtvivlan...

Det enda rätta är att i största möjliga mån visa sitt missnöje och vägra acceptera felet genom att lämna tillbaka flaskan/flaskorna, på så vis kan man ju hoppas att de lär sig så småningom. Att uppmärksamma det är i alla fall en god idé, för lite lär de ju skämmas, åtminstone de som är lite mer vinintresserade, vilket det faktiskt finns många på Systembolaget som är.
fel årsgång har jag också råkat ut för samt fel AOC för en Bordeaux men nu har jag lite mer information om saken och processer. När du köper ett vin i BS och får fel årsgg eller fel benämning (att få en Bordeaux Supérieur som visades på webben som en Côtes de Bourg ) ska du kolla om importören hade uppdaterat och skickat rätt information till SB.
När du köper ett vin som finns i butiken och konstaterar att du fick fel information från SBs websajten ansvarar SB för detta. Enkel skillnad mellan SBs sortiment (i butik) och importörs sortiment (BS), och vem uppdaterar informationen i praktiken. Den Bdx Supérieur i mitt exempel blev såser och kryddade ett par grytor.
Det är lite komiskt faktiskt att många tror att allt är perfekt i en stor butikskedja för det är inte möjligt
 

Livermore

Medlem
Jag tog och köpte 2012 Glaetzer Wallace då Det verkar vara ett vin som uppskattas. Har länge varit sugen på att testa Amon-Ra men i helgen får jag hålla till godo med denna budgetvariant, fanns bara åtta kvar i Umeå så kände jag behövde slå till :)

Det återstår att se om det faller mig i smaken, men jag hoppas det. Då kan jag i så fall lita på vad @Matlen säger när det kommer till vin ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tog och köpte 2012 Glaetzer Wallace då Det verkar vara ett vin som uppskattas. Har länge varit sugen på att testa Amon-Ra men i helgen får jag hålla till godo med denna budgetvariant, fanns bara åtta kvar i Umeå så kände jag behövde slå till :)

Det återstår att se om det faller mig i smaken, men jag hoppas det. Då kan jag i så fall lita på vad @Matlen säger när det kommer till vin ;)
Skit...inte lite press du sätter på mig nu. :nagelbitare:
 

Vino fino

Medlem
Det här argumentet med BS håller inte, hur många gånger det än upprepas från Bolaget.

Även uppdateringar av årgång i standardsortimentet hanteras på samma nochalanta vis. Du beställer en ny årgång i standardsortimentet till en butik (som inte har artikeln i sitt sortiment) och många gånger får du den gamla årgången.

Samma problem gäller vid webblanseringar / tillfälliga nyheter. Vinerna överbokas och alla kunder får inte det som de beställt. Varför? Därför att lagersystemet inte synkas mot webbsidan.

Så att det skulle ha med importörer och beställningssortiment att göra är en löjlig bortförklaring. Problemet ligger hos SB:s logistiksystem. Monopolet ansvarar för SITT lagersaldo, oavsett om vinerna tillhör beställningssortiment, webblanseringar, tillfälliga nyheter, eller standardsortiment.
 
Det här argumentet med BS håller inte, hur många gånger det än upprepas från Bolaget.

Även uppdateringar av årgång i standardsortimentet hanteras på samma nochalanta vis. Du beställer en ny årgång i standardsortimentet till en butik (som inte har artikeln i sitt sortiment) och många gånger får du den gamla årgången.

Samma problem gäller vid webblanseringar / tillfälliga nyheter. Vinerna överbokas och alla kunder får inte det som de beställt. Varför? Därför att lagersystemet inte synkas mot webbsidan.

Så att det skulle ha med importörer och beställningssortiment att göra är en löjlig bortförklaring. Problemet ligger hos SB:s logistiksystem. Monopolet ansvarar för SITT lagersaldo, oavsett om vinerna tillhör beställningssortiment, webblanseringar, tillfälliga nyheter, eller standardsortiment.
det är självklart att svenska konsumenten vill se ansvaret där han/hon köper produkten sånt funkar Konsument Lagen samt känslan att vara kund :). Men i praktiken är det inte så med den svenska alkoholdetaljhandeln om man refererar till några inlägg här. Frågan är : funkar det inte på ett rakt och klart sätt i detaljhandelns butiker och -om det finns avvikelse från Konsument Lagen- är det motiverat av något speciellt?
 

Vino fino

Medlem
det är självklart att svenska konsumenten vill se ansvaret där han/hon köper produkten sånt funkar Konsument Lagen samt känslan att vara kund :). Men i praktiken är det inte så med den svenska alkoholdetaljhandeln om man refererar till några inlägg här. Frågan är : funkar det inte på ett rakt och klart sätt i detaljhandelns butiker och -om det finns avvikelse från Konsument Lagen- är det motiverat av något speciellt?
Alla diskussioner om god sed i detaljhandel blir artificiella eftersom vi pratar om ett monopol med allt vad det innebär. SB har ett särskilt ansvar som de inte klarar av/skiter i. EU-domstolen har redan varit kritisk till hur kunder behandlas och jag hoppas verkligen att Handlavin blir nästa prejudikat efter Rosengren. Kanske får vi äntligen den sista spiken i kistan.

Om vi struntar i det juridiska för ett ögonblick och vi bara betraktar det från ett logistikperspektiv så ska givetvis SB klara av att hantera versioner (årgångar) av sina artiklar, oavsett om de produceras internt (som förr) eller kommer från och lagerhålls av externa leverantörer. De skall också klara av att stora delar av lagret hålls externt.

Tror någon på allvar att Volvo AB inte har koll på vilka komponenter som gäller för vilken årsmodell? Tror någon att Volvos kunder får till svar att "avgassystemet kommer från en underleverantör, vi kan inte rå för att de skickade förra årets modell när vi monterade din lastbil"? Eller "du fick inget avgassystem, för det visade vara sig vara slut hos leverantör när vi behandlade din beställning"?

Dåliga system är en orsak. Men den främsta orsaken är att man struntar i slutkund och inte är en seriös detaljhandel för vin. Den handlare som bara vågar yppar frågan "vad spelar årgången för roll?" är direktdiskvalificerad. Den handlare som skyller på underleverantörer när kunden står tomhänt har inte förstått innebörden i sitt ansvar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alla diskussioner om god sed i detaljhandel blir artificiella eftersom vi pratar om ett monopol med allt vad det innebär. SB har ett särskilt ansvar som de inte klarar av/skiter i. EU-domstolen har redan varit kritisk till hur kunder behandlas och jag hoppas verkligen att Handlavin blir nästa prejudikat efter Rosengren. Kanske får vi äntligen den sista spiken i kistan.

Om vi struntar i det juridiska för ett ögonblick och vi bara betraktar det från ett logistikperspektiv så ska givetvis SB klara av att hantera versioner (årgångar) av sina artiklar, oavsett om de produceras internt (som förr) eller kommer från och lagerhålls av externa leverantörer. De skall också klara av att stora delar av lagret hålls externt.

Tror någon på allvar att Volvo AB inte har koll på vilka komponenter som gäller för vilken årsmodell? Tror någon att Volvos kunder får till svar att "avgassystemet kommer från en underleverantör, vi kan inte rå för att de skickade förra årets modell när vi monterade din lastbil"? Eller "du fick inget avgassystem, för det visade vara sig vara slut hos leverantör när vi behandlade din beställning"?

Dåliga system är en orsak. Men den främsta orsaken är att man struntar i slutkund och inte är en seriös detaljhandel för vin. Den handlare som bara vågar yppar frågan "vad spelar årgången för roll?" är direktdiskvalificerad. Den handlare som skyller på underleverantörer när kunden står tomhänt har inte förstått innebörden i sitt ansvar.
Jag håller såklart med på alla sätt och vis, men här på finewines.se så börjar jag faktiskt tröttna på denna diskussion, mestdels då det slår in öppna dörrar hos oss alla. Det blir mest ett malande av uppenbara problem.

Med detta sagt så tycker jag såklart att diskussionen är viktig, men den borde föras där mothugg sker, vilket inte är fallet här.

Går det att förmedla all kritik och argumentation vidare, så att det når de som behöver höra kritiken istället så tror jag det hade varit mer givande.

Mycket kloka ord dock, så inget illa ment. :)
 
Toppen