Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
:sluta: Avslöja inte sådana hemligheter! ;)

-Åh vad tröttsamma ni är... Nu blev jag ju nyfiken och var tvungen att beställa den bara för att ni håller på och smusslar... *suck*
Och som inlägg i tråden hur vi planerar våra vininköp svarar jag; Inte alls, uppenbarligen.

Hoppas det blev rätt nu?
Monsanto Riserva (nr 71654)
 

chambertin

Medlem
Blev inget köp, ville inte betala 2000 DKK för en flaska med lite låg nivå. Men jag köpte en Krug GC från 80-talet istället för 1200 kr (billigare än på bolaget)... och lite annat också såsom
Calon Segur 1996
Roumier Clos de la Bussiere 2008
Och några flaskor Monsanto Chianti Riserva
(om ni inte gillar Chianti måste ni prova denna!)
Jodå, jag gillar Monsanto. Vilken årgång ?
 

mnor

Medlem
Idag i T6-T7 släppet passade jag på att köpa:
2 Flaskor 2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
2 Flaskor 2008 Paul Bara Special Club Rosé
1 Magnum flaska 2010 Ridge Monte Bello, den såg väldigt ensam ut så jag spontanköpte den sista flaskan.
1 Flaska 2009 Nicolas Catena Zapata
1 Flaska 2009 Rasciatano Rosso från T5 släppet, så jag kan vara med och dela en pava över nätet
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite randomiserad shopping i Köpenhamn. Ingen påläsning, kör bara på det som talar till mig just där jag är:
image.jpg

image.jpg


Hoppas jag har hittat några hyfsade guldkorn. Meerlust Rubicon med ålder kändes dock som ett måste för ca 300 pix.

Någon som har koll?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Idag i T6-T7 släppet passade jag på att köpa:
2 Flaskor 2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
2 Flaskor 2008 Paul Bara Special Club Rosé
1 Magnum flaska 2010 Ridge Monte Bello, den såg väldigt ensam ut så jag spontanköpte den sista flaskan.
1 Flaska 2009 Nicolas Catena Zapata
1 Flaska 2009 Rasciatano Rosso från T5 släppet, så jag kan vara med och dela en pava över nätet
Trevlig inköp !
Du kommer vara ruskigt nöjd med att du spontanköpte den där ensamma flaskan Monte Bello
när du ploppar den om 15-20 år.
 

sunqan

Vinös
Köpte 4 flaskor Bründlmayer Lamm vis av skadan förra gången (köpte en flaska för två år sen som jag drack i höstas och gillade mer än så :)) fan för monopolet.
tröstade mig med 2 cortina och 2 rockpile (hette den så) samt 6 corder Bourgonge vv. :)
 

merlotsmile

Medlem
Jag beställde alla tre Etna Rosso, båda Seghesio Zinfandel, Cote Rotie Brune et Blonde Guigal , Crozes Hermitage de Thalabert Paul Jaboulet Ainé och sedan ett gäng roséflaskor av lite olika producenter :) .
 

chambertin

Medlem
Lite randomiserad shopping i Köpenhamn. Ingen påläsning, kör bara på det som talar till mig just där jag är:
Visa bifogad bild 1126
Visa bifogad bild 1127

Hoppas jag har hittat några hyfsade guldkorn. Meerlust Rubicon med ålder kändes dock som ett måste för ca 300 pix.

Någon som har koll?
Kul köp !

Platter har konsekvent gett Rubicon 4,5 * sedan många år tillbaka och pratar mycket om vinets lagringsegenskaper.
Skulle tro att det är ett bra köp.

Sen kan du göra en mikrovertikal efter en beställning på SS: http://www.systembolaget.se/2026
Jag kan bidra med en 07:a också så har vi en minivertikal.;)

Bourgneuf har jag druckit några ggr. Blir väldigt trevlig vid sisådär 8-10 års ålder men det gör ju å andra sidan många Pomeroler från bra år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Kul köp !

Platter har konsekvent gett Rubicon 4,5 * sedan många år tillbaka och pratar mycket om vinets lagringsegenskaper.
Skulle tro att det är ett bra köp.

Sen kan du göra en mikrovertikal efter en beställning på SS: http://www.systembolaget.se/2026
Jag kan bidra med en 07:a också så har vi en minivertikal.;)

Bourgneuf har jag druckit några ggr. Blir väldigt trevlig vid sisådär 8-10 års ålder men det gör ju å andra sidan många Pomeroler från bra år.
Låter som en deal! Jag är på när som, med minivertikal alltså. Vi göteborgare träffas alldeles för sällan, inte skall det krävas två Umeåbor för att vi skall få tummen ur och träffas? ;)
 
Last edited:

Swedish

Medlem
Idag i T6-T7 släppet passade jag på att köpa:
2 Flaskor 2002 Paul Bara Comtesse Marie de France
2 Flaskor 2008 Paul Bara Special Club Rosé
1 Magnum flaska 2010 Ridge Monte Bello, den såg väldigt ensam ut så jag spontanköpte den sista flaskan.
1 Flaska 2009 Nicolas Catena Zapata
1 Flaska 2009 Rasciatano Rosso från T5 släppet, så jag kan vara med och dela en pava över nätet

Tack för att du förbarmade dig över Monte Bellon, den har sett så ensam ett bra tag... Och så slipper jag ångesten över att aldrig få ihop 2000 pix...:oops:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så många som haft roligt idag.
Tja, vad är väl en dag på slottet?

...köpstopp :neej:
Liiider lite med dig, men njuter också i hemlighet...:ängel:

Jag hade också "köpstopp", löstes dock enkelt genom att föreslå att hon fick välja en rolig Nebbiolo i vilken prisklass som helst (som hon älskar), därefter kunde jag dunka på med ett par flaskor rödtjut utan problem. Hon har till och med dragit runt MIG på ett par ställen i jakten. Barbaresco har hon fått för sig att hon gillar, jag bugar mest och ser svår ut. :)

Hon har också fått för sig att hon gillar Margaux, vilket jag heller inte ser så stora problem med, det kunde varit värre - tänk om det hade varit enkel Sauvignon Blanc. :usch:
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Liiider lite med dig, men njuter också i hemlighet...:ängel:

Jag hade också "köpstopp", löstes dock enkelt genom att föreslå att hon fick välja en rolig Nebbiolo i vilken prisklass som helst (som hon älskar), därefter kunde jag dunka på med ett par flaskor rödtjut utan problem. Hon har till och med dragit runt MIG på ett par ställen i jakten. Barbaresco har hon fått för sig att hon gillar, jag bugar mest och ser svår ut. :)

Hon har också fått för sig att hon gillar Margaux, vilket jag heller inte ser så stora problem med, det kunde varit värre - tänk om det hade varit enkel Sauvignon Blanc. :usch:
Ja, eller Petrus ;-)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Just hemkommen från Köpenhamn. Var tvungen att gå förbi Nordstan för att plocka upp månadens forumsvin innan det tar slut. Då alla tjatar om en del annat i släppet så slank det ner ytterligare två flaskor.

Vi får se om inte jag hinner först ut med ett omdöme...;)
image.jpg
 

mnor

Medlem
Trevlig inköp !
Du kommer vara ruskigt nöjd med att du spontanköpte den där ensamma flaskan Monte Bello
när du ploppar den om 15-20 år.
Frågan är om jag kommer kunna låta bli den i 15-20 år. 5 eller kanske närmare 10 år var min initiala plan.
 
Toppen