Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Segol

Medlem
Var förbi Au 36 i Hautvillers i fredags samt Paul Déthune i Ambonnay och införskaffade bl.a:
N/V, Brut Réserve Bérèche Père & Fils
N/V, Blanc de Noir Paul Déthune
N/V, Cuvée Préstige Paul Déthune

Apropå Au 36, hur uppdaterad är deras hemsida angående vad som finns i lager?
Jag ska till Champagne om några veckor och funderar på om det är nån mening att hålla koll på deras sida eller om jag kan strunta i det
 

chambertin

Medlem
Apropå Au 36, hur uppdaterad är deras hemsida angående vad som finns i lager?
Jag ska till Champagne om några veckor och funderar på om det är nån mening att hålla koll på deras sida eller om jag kan strunta i det
Kommer inte in på deras hemsida (www.au36.net ?) och dom hade ingen lista i butiken.
Ärligt talat så tyckte jag väl att utbudet var ganska begränsat men priserna var klart humana dock.
 

Segol

Medlem
Kommer inte in på deras hemsida (www.au36.net ?) och dom hade ingen lista i butiken.
Ärligt talat så tyckte jag väl att utbudet var ganska begränsat men priserna var klart humana dock.
Japp, och när jag där klickar på "Champagnes" så hamnar jag på http://www.lacavedesfilles.com/index.cfm och det som finns där tolkar jag som utbudet, som du säger är det relativt begränsat så det kanske innebär att det är uppdaterat.
Nåja, det är värt att kolla oavsett. Tack
 
Trådskapare
A
Kommer inte in på deras hemsida (www.au36.net ?) och dom hade ingen lista i butiken.
Ärligt talat så tyckte jag väl att utbudet var ganska begränsat men priserna var klart humana dock.

Utbudet varierar. De Agrapart vi köpte fanns inte på listan när vi åkte dit. Det verkar komma in partier som är intressanta men de tar slut och läggs inte upp på hemsidan
 

chambertin

Medlem
Utbudet varierar. De Agrapart vi köpte fanns inte på listan när vi åkte dit. Det verkar komma in partier som är intressanta men de tar slut och läggs inte upp på hemsidan
Jag frågade efter just Agrapart men det fanns inga kvar. Bérèche såg jag heller inte på hemsidan men dom köpte jag på Au36.
 

Livermore

Medlem
Efter att ha läst lite trådar där A. Christmann lagts fram att ha bra viner tänkte jag att jag går och handlar mig en. Jag har inte druckit mycket Riesling och tänkte att något från denna producent kan vara en bra instegsriesling. Eftersom jag ville ha en till helgen fick det bli en som det lokala bolaget hade att erbjuda, 2012 A. Christmann Riesling. Om den faller mig i smaken tänker jag nog beställa något mer av samma producent för att se de skillnader som finns bland de viner som erbjuds.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

ChristianB

DipWSET
A. Christmann gör riktigt bra riesling. Rekommenderar varmt A Christmann Gimmeldinger Biengarten Riesling Trocken &
A Christmann Gimmeldinger Mandelgarten Riesling Trocken Grosses Gewächs! Lite dyrare men väl värda sina pengar.

Mina senaste inköp blev tre rosé efter lite läsning i Livets Goda:
MIP Made in Provence Rosé - 92LGP
MIP Made in Provence Rosé Premium - 93LGP
Rosé Bonbon - 92LGP

När ska jag komma?!

Mitt senaste vinköp var en Ata Rangi Crimson Pinot Noir 2012; förväntar mig en schysst "mid-priced" PN från NZ och det verkar fungera. :)
 

gece

Man vänjer sig.
2009 Château Rieussec på nedsatt pris (numera acceptabelt jämfört med kontinenten om jag förståt att läsa rätt) är en ursäkt så god som någon att ignorera att jag inte har plats för mer vin. Och när man ändå är på Regeringsgatan kan man väl lika gärna...

... plocka på sig lite Zinfandel till grillsäsongen? Har inte provat någon Zinfandel av högre skolan och slängde ner en vardera av 2010 Seghesio Zinfandel Cortina och 2011 Seghesio Zinfandel Rockpile. Vilka jävla monster, 16% på Cortinan. Nåväl, jag gillar ju portvin :)

2014-04-30 - Ramberg wrote: 70 Points
It shall be noted that I’m perhaps not big a Zin fan (rather far from), but really…?
This is not a top producers, but still very much the same, and I would not be able to tell the differences, had it been.
The nose is hot, full with alcohol, oak, oak shavings, burnt and toasted oak and burnt and toasted grapes with some burnt rubber and burnt coffe on top.
Able to find some hints of blueberry jam, blackberries, vanilla and raisins in this mess of a burnt out camp fire.
Actually rather interesting nose, I felt like one of those after the fire investigators you see on TV sometimes, investigating arsons.
On the palate its hot and a jammy mess of blackberries, blueberries and plums, with some spicy raisins and vanilla on top.
Had it with a grilled steak, but it destroyed the steak, so had to open another bottle.
Imo., avoid, unless you are in to big, jammy, unsophisticated, messy, alcohol filled and overdone wines.
In that case, this would be great and you would probably love it.​
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Jag håller med om att det svenska priset är väl högt och att det är en ren skam att den svenska importören inte tar in rosé-, årgångs- och prestigevarianter. Men för den som köper sina skumpor via SB (och därmed är acklimatiserad till prisnivån där) och gillar mognadstoner så borde inte 459 kr vara orimligt mycket för det man får i flaskan.
Instämmer!

Piper-Heidsieck är precis som Anders säger ett av de hus som bättrat sig men mer är OK än verkligt intressant. Som, tja, Pommery?
Nu tycker jag du är taskig mot Pommery!
 

epeb

Medlem
Det här ska väl kunna hålla mig igång över sommaren...:D
Climens.jpg Domaine Engel.jpg Erbacher Bruhl.jpg Ilbesheimer2.jpg Rieussec.jpg Ch. Bellevue.jpg Oppenheimer.jpg
 
Toppen