Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gurto

Medlem
Efter att ha läst lite trådar där A. Christmann lagts fram att ha bra viner tänkte jag att jag går och handlar mig en. Jag har inte druckit mycket Riesling och tänkte att något från denna producent kan vara en bra instegsriesling. Eftersom jag ville ha en till helgen fick det bli en som det lokala bolaget hade att erbjuda, 2012 A. Christmann Riesling. Om den faller mig i smaken tänker jag nog beställa något mer av samma producent för att se de skillnader som finns bland de viner som erbjuds.

Instegsrieslingen är bra och IDIG är riktigt bra! Har inte provat 2012 som är aktuella årgången nu men 2010 är ett grymt bra vin så -12 borde knappast vara någon besvikelse. Naturligtvis keeper i rätt många år om man vill uppleva vinet i sitt esse.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mina senaste inköp blev tre rosé efter lite läsning i Livets Goda:
MIP Made in Provence Rosé - 92LGP
MIP Made in Provence Rosé Premium - 93LGP
Rosé Bonbon - 92LGP

Exakt samma senaste inköp för mig. hoppas på minst en varm dag i sommar
Fick LG månne betalt för att leverera dessa poänger?
Med tanke på deras upplägg så är det nog sannolikt så.
Tyvärr.
Men, om man inte bryr sig om objektivitet och istället bara letar efter hållmedare, så visst...
 

Mattias Schyberg

Administratör
2009 Château Rieussec på nedsatt pris (numera acceptabelt jämfört med kontinenten om jag förståt att läsa rätt) är en ursäkt så god som någon att ignorera att jag inte har plats för mer vin. Och när man ändå är på Regeringsgatan kan man väl lika gärna...

... plocka på sig lite Zinfandel till grillsäsongen? Har inte provat någon Zinfandel av högre skolan och slängde ner en vardera av 2010 Seghesio Zinfandel Cortina och 2011 Seghesio Zinfandel Rockpile. Vilka jävla monster, 16% på Cortinan. Nåväl, jag gillar ju portvin :)

2014-04-30 - Ramberg wrote: 70 Points
It shall be noted that I’m perhaps not big a Zin fan (rather far from), but really…?
This is not a top producers, but still very much the same, and I would not be able to tell the differences, had it been.
The nose is hot, full with alcohol, oak, oak shavings, burnt and toasted oak and burnt and toasted grapes with some burnt rubber and burnt coffe on top.
Able to find some hints of blueberry jam, blackberries, vanilla and raisins in this mess of a burnt out camp fire.
Actually rather interesting nose, I felt like one of those after the fire investigators you see on TV sometimes, investigating arsons.
On the palate its hot and a jammy mess of blackberries, blueberries and plums, with some spicy raisins and vanilla on top.
Had it with a grilled steak, but it destroyed the steak, so had to open another bottle.
Imo., avoid, unless you are in to big, jammy, unsophisticated, messy, alcohol filled and overdone wines.
In that case, this would be great and you would probably love it.​
Låter galet kul att testa den där bomben till Zinfandel - och jag menar det inte som ett skämt. :eek:
 

gece

Man vänjer sig.
Låter galet kul att testa den där bomben till Zinfandel - och jag menar det inte som ett skämt. :eek:
Glory to the brave! Seghesio är väl kända som en lite mindre "bombig" Zin-producent än den genomsnittliga (därav mitt inköp), men det låter ju ganska mycket, det håller jag med om. :)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Fick LG månne betalt för att leverera dessa poänger?
Med tanke på deras upplägg så är det nog sannolikt så.
Tyvärr.
Men, om man inte bryr sig om objektivitet och istället bara letar efter hållmedare, så visst...

Kan mycket väl vara så, även om jag hoppas på motsatsen. Det är inga stora summor tack och lov, och som oerfaren rosédrickare testar jag mer än gärna för att bilda mig en uppfattning. Jag ska erkänna att jag köpte flaskorna enbart pga. poängsättningen i LG, men samtidigt kan det vara minst lika roligt att testa och se huruvida de inte lever upp till de poängen som sattes. En varm sommardag tror jag de duger gott och väl för en provning.

Jag tar tacksamt emot tips på riktigt bra rosévin i övrigt. Priset får gärna vara lite högre om det innebär högre kvalitet på vinet!
 

Siripim

Medlem
Kan mycket väl vara så, även om jag hoppas på motsatsen. Det är inga stora summor tack och lov, och som oerfaren rosédrickare testar jag mer än gärna för att bilda mig en uppfattning. Jag ska erkänna att jag köpte flaskorna enbart pga. poängsättningen i LG, men samtidigt kan det vara minst lika roligt att testa och se huruvida de inte lever upp till de poängen som sattes. En varm sommardag tror jag de duger gott och väl för en provning.

Jag tar tacksamt emot tips på riktigt bra rosévin i övrigt. Priset får gärna vara lite högre om det innebär högre kvalitet på vinet!

Olivier Horiot Rosé des Riceys 2008 borde funka. Och när du ändå beställer kan du ta en flaska Coteaux Champenois eller två.

http://www.vinnatur.se/bonde/olivier-horiot/
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan mycket väl vara så, även om jag hoppas på motsatsen. Det är inga stora summor tack och lov, och som oerfaren rosédrickare testar jag mer än gärna för att bilda mig en uppfattning. Jag ska erkänna att jag köpte flaskorna enbart pga. poängsättningen i LG, men samtidigt kan det vara minst lika roligt att testa och se huruvida de inte lever upp till de poängen som sattes. En varm sommardag tror jag de duger gott och väl för en provning.

Jag tar tacksamt emot tips på riktigt bra rosévin i övrigt. Priset får gärna vara lite högre om det innebär högre kvalitet på vinet!
I ett stort utbud så gäller det ju att försöka hitta guldkornen. LG är väl lika goda kålsupare som många andra vad gäller att rekommendera. Och det värsta som kan hända är väl att vinerna iaf var lättdruckna.
 

Livermore

Medlem
Igår tänkte jag gå ner på SB och köpa hem mig någon rosé att avnjuta kall på min balkong under sommaren. Det var dock lättare sagt än gjort. Det fanns 3 flaskor över 100 kr men ingen över 120 kr. Det fanns såklart en massa BiBs dock. Är det så att efterfrågan på dyrare rosé är så pass låg att det inte lönar sig att ta in det till den lokala butiken, trots att den ligger i Umeå? Det verkar onekligen så. Men det finns förstås inte någon större mängd rosé i BS heller. Kanske inte är något som är varken prioriterat av SB eller så stor efterfrågan på överhuvudtaget.

Jag dricker rosévin väldigt sällan och mest på impuls egentligen, så det hade varit trevligt med i alla fall en flaska kvalitativt rosé på den lokala butiken.
 

MartinE

Medlem
Igår tänkte jag gå ner på SB och köpa hem mig någon rosé att avnjuta kall på min balkong under sommaren. Det var dock lättare sagt än gjort. Det fanns 3 flaskor över 100 kr men ingen över 120 kr. Det fanns såklart en massa BiBs dock. Är det så att efterfrågan på dyrare rosé är så pass låg att det inte lönar sig att ta in det till den lokala butiken, trots att den ligger i Umeå? Det verkar onekligen så. Men det finns förstås inte någon större mängd rosé i BS heller. Kanske inte är något som är varken prioriterat av SB eller så stor efterfrågan på överhuvudtaget.

Jag dricker rosévin väldigt sällan och mest på impuls egentligen, så det hade varit trevligt med i alla fall en flaska kvalitativt rosé på den lokala butiken.
Kan du tänka dig en rosé med bubblor i finns det gott om kvalitativa alternativ! Å andra sidan blir ju problemet det omvända då - att priset landar på avsevärt mer än 120 kr! :p
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Igår tänkte jag gå ner på SB och köpa hem mig någon rosé att avnjuta kall på min balkong under sommaren. Det var dock lättare sagt än gjort. Det fanns 3 flaskor över 100 kr men ingen över 120 kr. Det fanns såklart en massa BiBs dock. Är det så att efterfrågan på dyrare rosé är så pass låg att det inte lönar sig att ta in det till den lokala butiken, trots att den ligger i Umeå? Det verkar onekligen så. Men det finns förstås inte någon större mängd rosé i BS heller. Kanske inte är något som är varken prioriterat av SB eller så stor efterfrågan på överhuvudtaget.


Jag dricker rosévin väldigt sällan och mest på impuls egentligen, så det hade varit trevligt med i alla fall en flaska kvalitativt rosé på den lokala butiken.
Nu när jag tittar verkar dom har 11 st flaskor bra rosé på Västra Kyrkogatan 11 (nr:7405) ;)
 

merlotsmile

Medlem
Jag gillar att köpa rosè från aoc'n Tavel, som enbart producerar rosèviner :). Har iofs inte provat så jättemycket rosè men brukar köpa Les Lauzeraies (2724)
som jag tycker levererar lite mer kraft o struktur än annat rosèblask som finns på marknaden. Har för mig jag testade en Marsannay förra året som jag gillade (pinot).
 

Livermore

Medlem
Kan du tänka dig en rosé med bubblor i finns det gott om kvalitativa alternativ! Å andra sidan blir ju problemet det omvända då - att priset landar på avsevärt mer än 120 kr! :p
Jo, har spanat in Gosset Grand Rosé Brut, som även @Kostjan verkar rekommendera. Här på brädan verkar folk se den som en bra NV roséchampagne. Den finns också i butik vilket jag gillar, behöver jag inte planera så mycket :)

Igår var det dock inte aktuellt att köpa bubbel.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jo, har spanat in Gosset Grand Rosé Brut, som även @Kostjan verkar rekommendera. Här på brädan verkar folk se den som en bra NV roséchampagne. Den finns också i butik vilket jag gillar, behöver jag inte planera så mycket :)

Igår var det dock inte aktuellt att köpa bubbel.

Gosset Rosé var den senaste rosé-champagnen jag drack, och jag håller med om att den håller hög kvalitet. Lagom mycket röda bär och härligt brödig. Väldigt orange i färgen!

Blir nog till att dricka någon(några) av de rosévin jag fick med mig från BS senast i helgen, så återkommer med lite omdömen om det!
 

ChristianB

DipWSET
Igår tänkte jag gå ner på SB och köpa hem mig någon rosé att avnjuta kall på min balkong under sommaren. Det var dock lättare sagt än gjort. Det fanns 3 flaskor över 100 kr men ingen över 120 kr. Det fanns såklart en massa BiBs dock. Är det så att efterfrågan på dyrare rosé är så pass låg att det inte lönar sig att ta in det till den lokala butiken, trots att den ligger i Umeå? Det verkar onekligen så. Men det finns förstås inte någon större mängd rosé i BS heller. Kanske inte är något som är varken prioriterat av SB eller så stor efterfrågan på överhuvudtaget.

Jag dricker rosévin väldigt sällan och mest på impuls egentligen, så det hade varit trevligt med i alla fall en flaska kvalitativt rosé på den lokala butiken.
Det är nog snarare så att efterfrågan på bra rosé inte överensstämmer med vad folk är beredda att betala. Min personliga teori är att det beror på att rosé fortfarande dras med så pass halvtaskigt rykte att det inte "får kosta lite" för att ge ett bra vin. När man pratar med blandade vinkonsumenter om vitt och rött så brukar det gå att få fram en tanke om att bra vin har en högre prislapp, men rosé är knepigare. Kan det finnas något slags underliggande fördom om att producenterna tar rött och vitt för att blanda det?

Själv har jag inte superkoll på roséviner, men jag gillar överlag den lättare stilen från Provence, där bland andra Chatêau Vignelaure håller till. Den var dessutom utmärkt som ettårigt lagringsobjekt. ;) Tavel-vinerna har jag inte fastnat för, jag tycker de håller lite för hög alkoholhalt (efter vad jag sett hittills) och med detta en lite väl tydlig hetta i munnen...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var och shoppade lite på Wein & Co, i deras flaggskeppsbutik på Mariahilfen Strasse här i Wien. Det blev 7 flaskor, varav 1 USA PN och resten Österrikiska - majoriteten PN.
Kändes verkligen skönt att få kompensera den senaste tidens dränage av mina samlingar...

Flyger strax den logiska ordningen: Wien-München-Arlanda-Köpenhamn-Tokyo. Logistisk kullerbytta? Hoppas vinerna klarar alla omlastningar. Har slagit in dem rejält samt lindat 60 meter GladPak runt den kartong de färdas i...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var och shoppade lite på Wein & Co, i deras flaggskeppsbutik på Mariahilfen Strasse här i Wien. Det blev 7 flaskor, varav 1 USA PN och resten Österrikiska - majoriteten PN.
Kändes verkligen skönt att få kompensera den senaste tidens dränage av mina samlingar...

Flyger strax den logiska ordningen: Wien-München-Arlanda-Köpenhamn-Tokyo. Logistisk kullerbytta? Hoppas vinerna klarar alla omlastningar. Har slagit in dem rejält samt lindat 60 meter GladPak runt den kartong de färdas i...
Så länge du inte flyger med British Fucking Airways så skall det nog gå bra. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så länge du inte flyger med British Fucking Airways så skall det nog gå bra. ;)
Vi får väl se, leker ultraresenär idag (ej att förväxlas m Umeås buss-"service"). Drack mitt första plonk i Wien, mitt andra och tredje i München och inmundigar just nu mitt fjärde på Arlanda. Om ett tag bär det iväg till plonket på Kastrup och en flygresa till Yapan och en flaska Pinot Gris som kommer smygas och smusslas med. SAS vill ju agera med anal personlighet och inte längre bjuda sina long-hauls på plonk...
Fy örkel för plonk! Men hellre plonk än ljummet sodavatten!
Men, det är inte alltid man kan välja, eller som man säger i Japan: しょうがない。
 
Toppen