Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
Trots problem med helgdagsstängt på de flesta håll i Köpenhamn igår så räddades situationen upp av R winebar som även agerar som småskalig vinbutik. Allt som erbjuds på glas kan köpas för humana butikspriser. Tack gode gud för det! Dessutom köptes inte någon gris i säck då man faktiskt kan passa på att testa innan köp för rimliga barpriser. Dessa köp blev det således igår:

image.jpg

  • 2008 Mauro Veglio Barolo Castelletto (325 DKK st.)
  • 2011 M. Chapoutier Touriga Nacional Douro Pinteviera (235 DKK st.)
Precis innan vi skulle ta tåget hem imorse så hängde vi dessutom på låset till Otto Suenson för att greppa ett gäng flaskor till. Frugan klagade inte turligt nog, jag har ju lovat henne en fin vinkyl. :eek:

image.jpg


  • 2006 Tenute Cisa Asinari dei Marchesi di Grésy Barbaresco Martinega Gaiun (615 DKK)
  • 2011 Domaine Ramonet Clos de la Boudriotte Rouge Chassagne-Montrachet (425 DKK)
  • 2008 NxNW Cabernet Sauvignon Walla Walla Valley (225 DKK)
  • 2012 King Estate Acrobat Pinot Gris (90 DKK)
Bourgognen köptes på ren rekommendation av personalen på plats (grundlurad moi, nej då! ;)), och tänkte varför inte? Pinot Grisen köptes då jag har för mig att jag provade just detta på vinmässa i Göteborg för ett tag sedan. Om så var fallet så stack den ut som ett riktigt bra vin för sin peng vill jag minnas.

Nåväl, jag är nöjd att jag fick chansen att få med mig lite vin, detta även om det blev lite slumpartat. Pengar går ju trots allt inte att dricka oavsett hur mycket man försöker...o_O
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Trots problem med helgdagsstängt på de flesta håll i Köpenhamn igår så räddades situationen upp av R winebar som även agerar som småskalig vinbutik. Allt som erbjuds på glas kan köpas för humana butikspriser. Tack gode gud för det! Dessutom köptes inte någon gris i säck då man faktiskt kan passa på att testa innan köp för rimliga barpriser. Dessa köp blev det således igår:

Visa bifogad bild 1293
  • 2008 Mauro Veglio Barolo Castelletto (325 DKK st.)
  • 2011 M. Chapoutier Touriga Nacional Douro Pinteviera (235 DKK st.)
Precis innan vi skulle ta tåget hem imorse så hängde vi dessutom på låset till Otto Suenson för att greppa ett gäng flaskor till. Frugan klagade inte turligt nog, jag har ju lovat henne en fin vinkyl. :eek:

Visa bifogad bild 1294

  • 2006 Tenute Cisa Asinari dei Marchesi di Grésy Barbaresco Martinega Gaiun (615 DKK)
  • 2011 Domaine Ramonet Clos de la Boudriotte Rouge Chassagne-Montrachet (425 DKK)
  • 2008 NxNW Cabernet Sauvignon Walla Walla Valley (225 DKK)
  • 2012 King Estate Acrobat Pinot Gris (90 DKK)
Bourgognen köptes på ren rekommendation av personalen på plats (grundlurad moi, nej då! ;)), och tänkte varför inte? Pinot Grisen köptes då jag har för mig att jag provade just detta på vinmässa i Göteborg för ett tag sedan. Om så var fallet så stack den ut som ett riktigt bra vin för sin peng vill jag minnas.

Nåväl, jag är nöjd att jag fick chansen att få med mig lite vin, detta även om det blev lite slumpartat. Pengar går ju trots allt inte att dricka oavsett hur mycket man försöker...o_O
Nice catch! Lätt desperata inköp, men ser ut att ha blivit riktigt bra.
Du är skicklig :cigarr:
 

merlotsmile

Medlem
Shoppade loss i morse på webben:
Château de Bligny 1996 Magnum
Legras & Haas Blanc de Blancs 2008
Sarget de Gruaud-Larose 1995
Château Labégorce Margaux 1996
Etna Rosato Tenuta delle Terre Nere 2013
Etna Blanco Tenuta delle Terre Nere 2013
Dolcetto Superiore Vigna Pirochetta 2010
Tio Pepe Fino En Rama Gonzalez-Byass
3 En Rama Fino del Puerto de Santa Maria Emilio Lustau
3 En Rama Fino de Jerez de la Frontera Emilio Lustau

Brukar aldrig handla champagne men det är dags att ta tag i det :eek:

Någon mer som har shoppat? :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köpstoppet regerar och rular.
...men av ett litet misstag så råkade jag bjuda på en flaska 1966 Fonseca Vintage Port. Slutade med att jag fick den för facila 1130kr. Tillsammans med 1966 Latour som inköptes i fjol så känns 50-årsdagen som att den är på G.

Firas sannolikt i ett slott i Frankrike. För säkerhets skull har vi också kompletterat med Montebello, Grange, Chave, Hill of Grace och en jädra massa Cava av bättre sort. En Martha's Vineyard är också på ingång liksom några outstanding PN från utsocknes Burgund. Jomenvisstja! Alla fem dagarna fest kommer också att hysa sött av ok snitt.

Det är underbart att längta till framtiden ibland :D
Du får väl se till att bjuda in så jag får någon användning för den där Riesling TBA 1966:an som ligger och skräpar...
 

Mattias Schyberg

Administratör
La Pousse d'Or Corton 12
" -" Volnay Clos de la Bousse d'Or 12
"-" Clos de 60 12
Tio Pepe en rama
Lustau Puerto S.M en rama
Lustau Jerez en rama
Suduiraut 11
Rieussec 11
Doisy-Vedrines 11

Kändes underbart att denna gång bejaka mitt stofila, stockkonservativa jag och bara köpa vin från medeltida regioner! :rolleyes:
Kul att ni har satsat lite på sherry. Vi dricker alldeles för lite av denna billiga, trevliga och underskattade dryck. Good job!
 
Bra tänkt! :)


2 x 2008 Legras & Haas
1 x 2008 Forget-Chemin Special Club
Shoppade loss i morse på webben:
Château de Bligny 1996 Magnum
Legras & Haas Blanc de Blancs 2008
Sarget de Gruaud-Larose 1995
Château Labégorce Margaux 1996
Etna Rosato Tenuta delle Terre Nere 2013
Etna Blanco Tenuta delle Terre Nere 2013
Dolcetto Superiore Vigna Pirochetta 2010
Tio Pepe Fino En Rama Gonzalez-Byass
3 En Rama Fino del Puerto de Santa Maria Emilio Lustau
3 En Rama Fino de Jerez de la Frontera Emilio Lustau

Brukar aldrig handla champagne men det är dags att ta tag i det :eek:

Någon mer som har shoppat? :)
För mig blev detta:
1 Château de Bligny
2 Legraas-Hass,
3 Rotenberg
2 Massolino
2 Titien
 

Vino fino

Medlem
Fjärran från ransoneringar, tokstress vid datorn kl 09:59:59, "borttappade" allokeringar, lagerssystem och webbsidor som havererar så finns en fri marknad vid horisonten…

Ju mer jag dricker av vänstra banken 2010 desto mindre släcks min törst. Idag fick jag en efterlängtad ranson från en butik i vårt stora och beundransvärda grannland i söder.
Levererat in i köket utan sura miner eller förmanande "ansvarsfulla" ansiktsuttryck. Femton 10:eek:r och tre 09:eek:r i lådan. 25 euro tog de för besväret att frakta upp från Bremen.

IMG_5705.JPG

IMG_5724.JPG
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Fjärran från ransoneringar, tokstress vid datorn kl 09:59:59, "borttappade" allokeringar, lagerssystem och webbsidor som havererar så finns en fri marknad vid horisonten…

Ju mer jag dricker av vänstra banken 2010 desto mindre släcks min törst. Idag fick jag en efterlängtad ranson från en butik i vårt stora och beundransvärda grannland i söder.
Levererat in i köket utan sura miner eller förmanande "ansvarsfulla" ansiktsuttryck. Femton 10:eek:r och tre 09:eek:r i lådan. 25 euro tog de för besväret att frakta upp från Bremen.

Visa bifogad bild 1314
Visa bifogad bild 1315
Jamän det där var en trevlig låda :)
 

Mmm

Medlem
Köpte en flaska som verkar lite udda:
Louis Jadot Morey-Saint-Denis 1er Cru Milandes 1997

Det finns inte en enda notering på cellartracker eller wine searcher om att Jadot någonsin skulle tillverkat ett vin från Milandes...
 
Köpte en flaska som verkar lite udda:
Louis Jadot Morey-Saint-Denis 1er Cru Milandes 1997

Det finns inte en enda notering på cellartracker eller wine searcher om att Jadot någonsin skulle tillverkat ett vin från Milandes...
MsD är inte så dumt och Jadot är pålitlig. Året vetefan?
 
  • Like
Reactions: Mmm

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du får väl se till att bjuda in så jag får någon användning för den där Riesling TBA 1966:an som ligger och skräpar...
Det lär bli MEGA-fest ca mars 2016. Då är det inte alls omöjligt att andra som hyllar de 50 ädla åren på jorden kan komma med på ett hörn. Hitintills har vi samlat ihop Latour och Fonseca. Men, därute finns det ju FLER godbitar med rätt ålder. Och TBA blir ju sällan helt fel...
 

Vino fino

Medlem
Bild på flaskan som inte "borde" finnas
Gjorde lite efterforskningar och en möjlig och kanske t.o.m. trolig kandidat kan vara Domaine des Beaumont som sålde sina viner i bulk till negocianter fram till 1998, bl.a. från sina ägor i 1:er Cru Les Milandes.
 
  • Like
Reactions: Mmm

Mmm

Medlem
Mm, Jadot var och är en stor negociant.
Men det är ändå underligt att det inte finns ett enda spår av Jadot MSD Milandes någonstans. Vinet måste gjorts i små kvantiteter och kanske bara i en årgång?

Blev nyfiken så jag har mejlat bilden både till Vinunic och Jadot :)
 
Toppen