Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
@Vino fino Om du känner att du har lust någon gång får du gärna skriva lite info om dem i "köpa vin av andra källor än systembolaget"-tråden som ligger fastnålad under vin.
Det som läggs i denna tråden tenderar att drunkna i alla inlägg och bli svårt att hitta igen senare och den posten kan vara kul att hitta tillbaka till när man plötsligt får lust att köpa lite vin från Tyskland :)
Will do
:)
 

kayaker

Cyklist
  • Robert Groffier Gevrey-Chambertin Les Seuvrées 2012
  • Robert Groffier Chambolle-Musigny Premier Cru Les Amoreuses 2012
  • Wittmann Westhofener Riesling Trocken 2012
 
Last edited:

Mmm

Medlem
Mm, Jadot var och är en stor negociant.
Men det är ändå underligt att det inte finns ett enda spår av Jadot MSD Milandes någonstans. Vinet måste gjorts i små kvantiteter och kanske bara i en årgång?

Blev nyfiken så jag har mejlat bilden både till Vinunic och Jadot :)
Visst är det kul med vin :)

Jag fick svar från både Vinunic och Jadot inom ett par dagar! Det var som vi trodde, vinet gjordes enbart 1997.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Uttråkad bland oljefälten med endast alkoholfri Rignes som sällskap blev jag tvungen att tröstklickahem lite blandat som har seglat förbi i dryckestråden de senaste dagarna... Man blir ju så sugen när ni sitter där i stugorna och pimplar, nästan så att det hade varit rättvist att bussa IOGT-NTO på er...

-Ni vet vilka ni är...

Dessa slank med:
 

MartinE

Medlem
Inspirerad av annan tråd i detta forum och efter att ha suktat efter dessa flaskor ett par år, blev det i torsdags inköp av:

Château d'Yquem 2006 (halvflaska)
Château d'Yquem 2007 (halvflaska)

Igår blev det en liten utflykt till Köpenhamn som, utöver besök på Marchal och Ved Stranden 10, resulterade i följande inköp:

Belle Epoque 1996
Belle Epoque 1996
(halvflaska)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Dom Pérignon 1993
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
Pierre Peters Les Chétillons 2002

Edit: Det var så klart även denna tråd som inspirerade till d'Yquem-köpen! :)
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Inspirerad av annan tråd i detta forum och efter att ha suktat efter dessa flaskor ett par år, blev det i torsdags inköp av:

Château d'Yquem 2006 (halvflaska)
Château d'Yquem 2007 (halvflaska)

Igår blev det en liten utflykt till Köpenhamn som, utöver besök på Marchal och Ved Stranden 10, resulterade i följande inköp:

Belle Epoque 1996
Belle Epoque 1996
(halvflaska)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Dom Pérignon 1993
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
Pierre Peters Les Chétillons 2002

Edit: Det var så klart även denna tråd som inspirerade till d'Yquem-köpen! :)
Anar vi en liten spricka i champagnemuren ? ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Inspirerad av annan tråd i detta forum och efter att ha suktat efter dessa flaskor ett par år, blev det i torsdags inköp av:

Château d'Yquem 2006 (halvflaska)
Château d'Yquem 2007 (halvflaska)

Igår blev det en liten utflykt till Köpenhamn som, utöver besök på Marchal och Ved Stranden 10, resulterade i följande inköp:

Belle Epoque 1996
Belle Epoque 1996
(halvflaska)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Dom Pérignon 1993
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
Pierre Peters Les Chétillons 2002

Edit: Det var så klart även denna tråd som inspirerade till d'Yquem-köpen! :)
Vad fick du ge för Champagneflaskorna? Belle Epoque på halvflaska, visste inte att den gjordes!!
 

MartinE

Medlem
Anar vi en liten spricka i champagnemuren ? ;)
Ha-ha! Jag förstår om jag kan verka aningen enkelspårig ibland, men faktum är att under den välpolerade (och bubblande) ytan finns det ett ganska stort intresse för vin i allmänhet, eller t om dryck i allmänhet. Det är ju bara det att champagne är så underbart! Och så måste jag ju vara en motpart till vår japanske väns idoga tjat om Cava! ;)
 

MartinE

Medlem
Vad fick du ge för Champagneflaskorna? Belle Epoque på halvflaska, visste inte att den gjordes!!
1 250 DKK för Belle Epoque 1996
575 för Belle Epoque 1996 (halvflaska)
900 för Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
1 350 för Dom Pérignon 1993
349 för Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
699 för Pierre Peters Les Chétillons 2002

Samtliga priser i danska pengar. Multiplicera med ca 1,24 för att se sanningen.

Belle Epoque på halvflaska hade jag bara sett på bild tidigare, så den var givetvis helt oemotståndlig där den (de) stod där i butiken!
 

mnor

Medlem
Fyllde år och min bättre hälft såg till att jag fick lite champagne. Hon har ett återkommande tema runt "happy wife, happy life" och det verkar som att hon är lycklig :D. Även om hon nämnde att hon skulle tycka det vore kul att få vara med och dricka flaskorna en vacker dag.

1st 2000 Krug Champagne Vintage Brut
1st 2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses
1st 2002 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Elisabeth Salmon
1st 2002 Bollinger Champagne R.D. Extra Brut
1st 2002 Henri Giraud Champagne Argonne
1st 2002 Gosset Champagne Celebris Extra Brut
1st 2002 Salon Champagne Brut Blanc de Blancs
2st 2002 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fyllde år och min bättre hälft såg till att jag fick lite champagne. Hon har ett återkommande tema runt "happy wife, happy life" och det verkar som att hon är lycklig :D. Även om hon nämnde att hon skulle tycka det vore kul att få vara med och dricka flaskorna en vacker dag.

1st 2000 Krug Champagne Vintage Brut
1st 2000 Philipponnat Champagne Brut Clos des Goisses
1st 2002 Billecart-Salmon Champagne Cuvée Elisabeth Salmon
1st 2002 Bollinger Champagne R.D. Extra Brut
1st 2002 Henri Giraud Champagne Argonne
1st 2002 Gosset Champagne Celebris Extra Brut
1st 2002 Salon Champagne Brut Blanc de Blancs
2st 2002 Pommery Champagne Cuvée Louise Brut
Wow, vilken "happy wife" du måste ha. Grattis!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ohoy!
-Någon som fyndat på Schipol på länge?
Har alltid så tight med tid där men vad jag sett så är vinutbudet uselt men Champagneutbudet något bättre, har för mig jag köpte 2004 Moët sist till bra pris men har även hört rykten om att det skall finnas någon mindre butik med bättre utbud någonstans?

-Tips på Schipolfynd mottages således vänligt men bestämt.
 

gbgpatrik

Medlem
Inspererad av tråden och sommaravslutningen på dotterns dagis är man nu redo om man får oväntat besök lite närmare pensionsåldern...
Château d'Yquem 2006 Halvbutelj x 2
Château d'Yquem 2007 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2007 Halvbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Halvbutelj x 2
Château Rieussec 2009 Halvbutelj x 12


Tror minsann jag har några vinvänner som har förkärlek för diabetes typ-2 juice som gärna kommer över på lite foie grais eller salta ostar och man vill ju inte sitta med tom källare...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Måste ju ha lite balans i vininköpen!

20140611_123001.jpg
 

perpro

Medlem
Inspererad av tråden och sommaravslutningen på dotterns dagis är man nu redo om man får oväntat besök lite närmare pensionsåldern...
Château d'Yquem 2006 Halvbutelj x 2
Château d'Yquem 2007 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2007 Halvbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Helbutelj x 1
Château d'Yquem 2008 Halvbutelj x 2
Château Rieussec 2009 Halvbutelj x 12


Tror minsann jag har några vinvänner som har förkärlek för diabetes typ-2 juice som gärna kommer över på lite foie grais eller salta ostar och man vill ju inte sitta med tom källare...
Rättvist! Jag kan komplettera med gåslever och en 1995:a.
 
Toppen