Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Rexel

Medlem
Min fru (det vill säga vi :)) fick en otroligt trevlig present på jobbet idag. Helt utan vidare för att hon är så duktig (hon jobbar på samma företag som jag, men inte fick jag något :()

Hennes kollegor är medvetna om att hon är tämligen vinintresserad och vad köper man för fint till en vinnörd? Jo, Amarone såklart, vad annars. ;)

Har inte druckit särskilt många i mina dar, har därför dålig koll, men det verkar i alla fall vara hyfsat vettiga viner hon fick. Någon som har koll?

Visa bifogad bild 2092
  • 2009 Cecilia Beretta Amarone della Valpolicella Classico Terre di Cariano
  • 2011 tenuta sant'antonio amarone della valpolicella selezione antonio castagnedi
Drack mer Amarone förr, händer mer sällan nu förtiden. Tenuta Antonio är rätt trevlig, inte lika sötsliskig som en del amarone kan vara. Tycker att Amarone skall ha lite ålder, dricks ofta för unga, har Tenuta Antonia -07 hemma som som börjar bli lagom mogen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack mer Amarone förr, händer mer sällan nu förtiden. Tenuta Antonio är rätt trevlig, inte lika sötsliskig som en del amarone kan vara. Tycker att Amarone skall ha lite ålder, dricks ofta för unga, har Tenuta Antonia -07 hemma som som börjar bli lagom mogen.
Tyckte även Cecila Beretta hade en återhållen smakprofil jämfört med min minnesbild av Amarone.
 

sunqan

Vinös
blev några småflaskor ur släppet... 4 pio barolo, 4 scavino barolo och 4 brunello, samt en flaska av ridge's zinfandel. små flaskor är underskattade och betydligt lättare att bära :)

sen måste jag inventera mitt vinförråd :-( jag har ett gäng flaskor som jag inte har koll på riktigt (hoppas de inte står gömda i förrådet nånstans)...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Blev en flaska Les Galichets Domaine Breton 2012 som jag inte ens lyckades komma hem med innan den öppnades. Väldigt bra och trevlig för priset, men den dyrare Les Perrières Domaine Breton 2010 var definitivt snäppet vassare!
 

Michael.S

Medlem
Jag köpte lite viner på släppet idag.
3fl, Barolo, Paolo Scavino 2010
1fl, Heinrich, Blaufränkisch Leithaberg 2012 (månadens vin)
Sen skulle jag köpa 3fl Chateau la Nerthe, Chateauneuf du Pape 2006. Men dem hade slarvat bort dem på mitt bolag. Men jag bokade tre st som jag får på Tisdag enligt damen i butiken.
 

Laserapa

Medlem
Släppet idag:
Renato Ratti Marcenasco 2010 x3
Renato Ratti Nebbiolo d'alba Ochetti 2012 x1
Paulo Scavino Barolo Carobric 2009 x1
Paulo Scavino Barolo Cannubi x1
Ridge Vineyards East Bench Zinfandel 2012 x2
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hämtade ut följande på SB igår...

image.jpg

2011 Domaine Roger Perrin Côtes du Rhône Cuvée Vieilles Vignes

Provade vinet på Tryffelsvinets sortimentsprovning förra veckan och tyckte det levererade precis vad man kan förvänta sig av södra Rhône för ett pris på ca 150 pix. Mycket trevligt vardagsvin med bra kraft och typicitet. Beställningssortimentet är det som gäller, dessutom säljs det enbart per kolli (6 fl).
 

mnor

Medlem
Beställde från släppet igår:
2 flaskor: Blanc des Millénaires P & C Heidsieck 1995
Tidigare i veckan beställde jag följande från Franska vinlistan:
3 flaskor: 2002 Pascal Doquet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Grand Cru Vieilles Vignes Le Mesnil
 

matage

Medlem
Har inte köpt men det kliar lite i fingrarna.. Krug -98 för 184 USD i butik på Bonaire... Väl luftkonditionerad butik men fan vet vad flaskorna stått ut med på väg dit...
 

Gurto

Medlem
Senaste tidens inköp:

Paul Bara SC Rosé -08 (saknade rosé-champagne i källaren)
Legras St Vincent BdB -96 (guldetiketten) (äldre champagne som de flesta tyckt om - var tvungen)
Clos du Val Cabernet Sauvignon -10 (god Napa-cab)
Penfolds St Henri -10 (kunde inte hoppa efter hypen)
Friedrich Becker Tafelwein Pinot Noir -08 (sugen på att pröva topp-Pinot från Tyskland)
Paolo Scavino Barolo -10 på halvflaskor (gillar Scavino, 2010 har det talats gott om och trevligt att ha lite småflaskor hemma också)
Renato Ratti Marcenasco -10 (gillade -08 skarpt så blev påfyllning av -10)
Vincent Girardin Puligny-Montrachet -11 (prövat och gillade)
Marc Morey Puligny-Montrachet 1er Cru les Referts -12 (insett att jag brukar gilla Puligny så denna fick det bli)
Chavy-Chouet Puligny-Montrachet les Enseignères -12 (enda Puligny som SB har på halvflaska)
Terre Nere Etna Rosso Guardiola -11 (vill utforska Etna mer)
 

Sörplarn

Medlem
Fått hem lite små skalig produktion från Italien.

Francesconi Paolo Limbecca Sangiovese di Romagna Superiore 2011 (6st)
Liten produktion av 9000 flarror om året, numrerad utgåva mer info här.

Cavicchioli Vigna del Cristo Lambrusco di Sorbara 2013 (6st)
Italiensk rosé bubbel med en parantes (Vino Frizzante) ett rosé bubbel vin som ser ut som en rödvins flaska (är ett rosé vin), mörk färg serveras väl kyld (3-6), denna variant av bubbel från Italien har väldigt lite bubblor 10-15% motsvarande mousserande vin, numrerad utgåva jag vet inte totalen, men sålde slut väldigt fort tydligen, kanske går att beställa direkt från producenten. Första gången jag provar denna variant av bubbel och riktigt trevligt måste jag säga. Mer info här.

2.jpg
 
Toppen