Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Vino fino

Medlem
Är det någon mer än jag som fått dagens leverans?

Ser mycket bra ut. Dessutom buteljerades de utan toppfolie som täcker korken, en hedervärd praxis som alla vinproducenter borde efterapa. Lätt att upptäcka korkskador innan man lägger saker på långlagring och blir grymt besviken 10 år senare.



cav.JPG
cav2.JPG
 

Gurto

Medlem
Är det någon mer än jag som fått dagens leverans?

Ser mycket bra ut. Dessutom buteljerades de utan toppfolie som täcker korken, en hedervärd praxis som alla vinproducenter borde efterapa. Lätt att upptäcka korkskador innan man lägger saker på långlagring och blir grymt besviken 10 år senare.

Visa bifogad bild 2149

Bara inte korkmasken hittar till de nakna korkarna så ;)
image.jpg
Bild från Moulin Touchais källare som @vintomas tagit (ok att posta bilden?) här:
http://vintomas.wordpress.com/tag/korkmask/

Helt meningslös är alltså folien inte.
 

Vino fino

Medlem
Bara inte korkmasken hittar till de nakna korkarna så ;)
Visa bifogad bild 2155
Bild från Moulin Touchais källare som @vintomas tagit (ok att posta bilden?) här:
http://vintomas.wordpress.com/tag/korkmask/

Helt meningslös är alltså folien inte.
Jag har faktiskt aldrig stött på korkmask i min källare, men det är kanske en tidsfråga. Däremot har jag i likhet med många andra möss som springer runt och naggar av foliet och sedan sätter tänderna i korken. De har hittills (under 20 år) alltid nöjt sig med att prova en gång (man ser avtrycken från ett par framtänder) och sedan misströsta.

Jag antar att mössen blir alldeles till sig av doften av gott vin och måste prova, åtminstone en gång, att sätta tänderna i korken.

Förr i världen var ju folien av bly, just för att gnagarna inte ville få tungmetallsförgiftning, och man fick ha korkarna i fred. Numera verkar det vara någon mer miljövänlig alumininiumvariant.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dessutom buteljerades de utan toppfolie som täcker korken, en hedervärd praxis som alla vinproducenter borde efterapa. Lätt att upptäcka korkskador innan man lägger saker på långlagring och blir grymt besviken 10 år senare.
Har du någon gång alltså lyckats upptäcka korkdefekt utifrån, utan att korka upp flaskan??? Det har jag aldrig gjort. Däremot händer det i svåra fall att jag direkt vid "ploppet" känner korkdefekt-tonen utan att ha hunnit hälla upp vinet.
Eller menar du andra korkproblem, som läckage?
 

Vino fino

Medlem
Har du någon gång alltså lyckats upptäcka korkdefekt utifrån, utan att korka upp flaskan??? Det har jag aldrig gjort. Däremot händer det i svåra fall att jag direkt vid "ploppet" känner korkdefekt-tonen utan att ha hunnit hälla upp vinet.
Eller menar du andra korkproblem, som läckage?
Det händer till och från att jag känner igenom korkdefekt på lukten på korken när den fortfarande sitter kvar. Men det är väl kanske inte regeln, även om jag tycker att det händer oftare numera. Kanske har jag blivit känsligare. Men jag är ganska säker på att en veteran som du skulle känna det. Har till och med lyckats övertyga SB-anställda som känt och erkänt lukten och korkdefekten med korken kvar i flaskan.

Annars syftade jag på läckage och kanske i synnerhet på smygande läckage som bara hunnit upp halvvägs längs korken, sånt som man inte upptäcker om man bara ser toppen.

Dyrare viner som skall långlagras drar jag alltid av foliet och kollar. De flesta folier går att sätta tillbaks, andra är ju som bekant nästan fastsvetsade och måste brytas. Tyvärr... Inte så kul kanske när man ska servera men jag vägrar betala för defekta viner och vill kunna reklamera dem direkt efter inköp.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det händer till och från att jag känner igenom korkdefekt på lukten på korken när den fortfarande sitter kvar. Men det är väl kanske inte regeln, även om jag tycker att det händer oftare numera. Kanske har jag blivit känsligare. Men jag är ganska säker på att en veteran som du skulle känna det. Har till och med lyckats övertyga SB-anställda som känt och erkänt lukten och korkdefekten med korken kvar i flaskan.

Annars syftade jag på läckage och kanske i synnerhet på smygande läckage som bara hunnit upp halvvägs längs korken, sånt som man inte upptäcker om man bara ser toppen.

Dyrare viner som skall långlagras drar jag alltid av foliet och kollar. De flesta folier går att sätta tillbaks, andra är ju som bekant nästan fastsvetsade och måste brytas. Tyvärr... Inte så kul kanske när man ska servera men jag vägrar betala för defekta viner och vill kunna reklamera dem direkt efter inköp.
Nu ska du nog inte höja SB-anställda till skyarna ..
 

Sörplarn

Medlem
Är det någon mer än jag som fått dagens leverans?

Ser mycket bra ut. Dessutom buteljerades de utan toppfolie som täcker korken, en hedervärd praxis som alla vinproducenter borde efterapa. Lätt att upptäcka korkskador innan man lägger saker på långlagring och blir grymt besviken 10 år senare.



Visa bifogad bild 2153 Visa bifogad bild 2154

Observarde att länsman står utanför fönstret (bil)? Därför persienner är ned dragna, du har väl inte gjort något olagligt? ;)
 

Michael.S

Medlem
Idag fick jag hem lite godsaker :).
Lite från BS lite från småpartier och Caviste-lådan såklart :)
IMG_20140910_165851.jpg


4fl, 2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo
3fl, 2006 La Château Nerthe Châteauneuf-du-Pape

Har också köpt nya vinglas, Efter flera veckors beslutsångest så blev det Riedel Tempranillo Vinum & Riedel Bordeaux. Köpte två av varje sort för att känna på innan jag köper fler :)


Väntar på en leverans med viner från BS sortimentet som beräknas komma imorgon. Det är två viner som vi testade i Lördags på Göteborgsfirmans BYOB-provning. Det är följande:
3fl, 2004 Tahbilk Cabernet Sauvignon Eric Stevens Purbrick
3fl, 2012 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard.


Nu har jag köpstopp!.......

Med undantag för Cavistelådan som släpps imorgon och andra eventuella godsaker som jag inte kan låta bli att köpa. Men säg inget till någon!!

 

Rexel

Medlem
Idag fick jag hem lite godsaker :).
Lite från BS lite från småpartier och Caviste-lådan såklart :)
Visa bifogad bild 2157

4fl, 2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo
3fl, 2006 La Château Nerthe Châteauneuf-du-Pape

Har också köpt nya vinglas, Efter flera veckors beslutsångest så blev det Riedel Tempranillo Vinum & Riedel Bordeaux. Köpte två av varje sort för att känna på innan jag köper fler :)


Väntar på en leverans med viner från BS sortimentet som beräknas komma imorgon. Det är två viner som vi testade i Lördags på Göteborgsfirmans BYOB-provning. Det är följande:
3fl, 2004 Tahbilk Cabernet Sauvignon Eric Stevens Purbrick
3fl, 2012 Giant Steps Pinot Noir Sexton Vineyard.


Nu har jag köpstopp!.......

Med undantag för Cavistelådan som släpps imorgon och andra eventuella godsaker som jag inte kan låta bli att köpa. Men säg inget till någon!!
Du var väl på sb i knalleland?, i så fall var det nog jag som kom fram och skulle hämta min beställning på 3 montecillo -94 samtidigt när du hämtade ditt:), tanken slog mig att det kanske var du när du nämnde beställningen tahbilk 2004 då jag hade för mig att den var med på provningen ni hadeo_O
 

doda

Medlem
Dagens klipp tror jag. Fick just mail från Envie de champagne (http://www.enviedechamp.com). De har extrapris på Gosset Célébris 2002, prissänkt från 111 euro till 71 euro. Rimligt pris på frakten också. Har både magnum och vanlig flaska sedan tidigare, men kunde inte motså att slå till ändå :)
 

matage

Medlem
För de priset är det värt att chansa ;-)

Tja det gick ju inte att hålla sig när 98'an höll samma pris som GC så risken är väl felmärkning eller bara bra priser i Karibien. Borde landa på drygt 1300 med valutapåslaget.
Lådan blev lite medgången trots att den var packad mellan BCD och våtdräkt i incheckat bagage men flaskan var tack och lov oskadd :)

image.jpeg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tja det gick ju inte att hålla sig när 98'an höll samma pris som GC så risken är väl felmärkning eller bara bra priser i Karibien. Borde landa på drygt 1300 med valutapåslaget.
Lådan blev lite medgången trots att den var packad mellan BCD och våtdräkt i incheckat bagage men flaskan var tack och lov oskadd :)

Visa bifogad bild 2159
Senast jag drack -98 för något år sen så var den riktigt bra. Hoppas din varit lite varmare lagrad så har du en mogen och fin champagne att se fram emot!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Dagens klipp tror jag. Fick just mail från Envie de champagne (http://www.enviedechamp.com). De har extrapris på Gosset Célébris 2002, prissänkt från 111 euro till 71 euro. Rimligt pris på frakten också. Har både magnum och vanlig flaska sedan tidigare, men kunde inte motså att slå till ändå :)
Kan inte hitta det erbjudandet på deras sida, slut eller endast för tidigare kunder?
 
Last edited:

matage

Medlem
Nu när jag tänker efter hade det ju varit ekonomiskt försvarbart att dumpa den lite slitna våtdräkten och lite annan utrustning och tagit några extra flaskor ;)

Håller tummarna för att den inte blivit för misshandlad.
Den anrika butiken "Zhung Kong Supermarket" där jag shoppade stoltserade med Krug GC, 98'an och Rose -98, Dompa i två årgångar + Rosé och lite annat smått och gott på hyllorna så det finns ju uppenbarligen nån marknad för bättre bubbel därborta.
 

Michael.S

Medlem
Du var väl på sb i knalleland?, i så fall var det nog jag som kom fram och skulle hämta min beställning på 3 montecillo -94 samtidigt när du hämtade ditt:), tanken slog mig att det kanske var du när du nämnde beställningen tahbilk 2004 då jag hade för mig att den var med på provningen ni hadeo_O
Stämmer bra :) Jag misstänkte att det var du med! Tänkte först på det i butiken och sen när du lastade in i bagaget. :D
 

Rexel

Medlem
Stämmer bra :) Jag misstänkte att det var du med! Tänkte först på det i butiken och sen när du lastade in i bagaget. :D
:)Nästa gång får hälsa o vinsnacka lite!, kan ju ta ett tag innan man träffar ngn FW medlem i Borås, ingen överrepresentation av boråsare på FW. Vem vet, vi kanske syns i ngt vinsammanhang, som ngn GBG träff.
 

Michael.S

Medlem
:)Nästa gång får hälsa o vinsnacka lite!, kan ju ta ett tag innan man träffar ngn FW medlem i Borås, ingen överrepresentation av boråsare på FW. Vem vet, vi kanske syns i ngt vinsammanhang, som ngn GBG träff.
Tycker jag allt! :) Påtal om Borås, har du varit på den nya vinbaren/delin Lilla bro?. Jag har inte varit där än men hört att det ska vara bra. Hade varit kul att höra vad du tycker om deras vinlista osv. Kan ju inte vara sämre än nåt annat i stan iaf :p
 

Rexel

Medlem
Tycker jag allt! :) Påtal om Borås, har du varit på den nya vinbaren/delin Lilla bro?. Jag har inte varit där än men hört att det ska vara bra. Hade varit kul att höra vad du tycker om deras vinlista osv. Kan ju inte vara sämre än nåt annat i stan iaf :p
Var inne precis när dom hade öppnat och kikade in i källaren, kollade vinerna dom hittills hade fått, men inget jag kände igen eller skrev upp för att kolla. Inte varit där och käkat, druckit ngt ännu, men köpt lite skinka och korv som var superbra. Ska gå dit så snart tillfälle ges, hoppas att dom tänker till på prissättningen av vin vilket jag påpekade första gången jag var där.
 
Toppen