Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Michael.S

Medlem
Var inne precis när dom hade öppnat och kikade in i källaren, kollade vinerna dom hittills hade fått, men inget jag kände igen eller skrev upp för att kolla. Inte varit där och käkat, druckit ngt ännu, men köpt lite skinka och korv som var superbra. Ska gå dit så snart tillfälle ges, hoppas att dom tänker till på prissättningen av vin vilket jag påpekade första gången jag var där.
Okej okej. Ja prissättningen är nog ganska viktig i en stad som denna. Speciellt när det inte är nån bar/klubb som dem flesta restauranger runt sandwalls blir senare på kvällarna. Ska man komma dit för att äta lite chark och dricka lite vin så krävs det nog att det kommer ganska mycket folk för att dem ska få in sina pengar. Jag tror jag måste knalla ner dit imorgon eller fre/lördag :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två förhoppningsvis magiska flaskor Didier Dagueneau Silex har hamnat i min obefintliga vinkällare. Men vad gör det, de ska ju knappast samla damm särskilt länge. ;)

image.jpg

Årgång 2006 och 2007 av ett av mina vita favoritviner. MUMS!
 

Vino fino

Medlem
September har börjat bra (eller dåligt, om du frågar plånboken) med CAV0032, några instick från Monopolets lanseringar, och nu leverans igen från Lobenbergs.

SB-maffian må säga vad de vill men den ljusa, civiliserade framtiden ligger i famnen på vinhandlare som bär upp mina flaskor till vardagsrummet och ser mig som en vuxen KUND som själv kan avgöra vad och när jag vill handla. Och som kan diskutera sina produkter i timtal och ge mig förslag på produkter som de tror att jag gillar.... dvs ägna sig åt den ondskefulla MERFÖRSÄLJNINGEN som hotar vår hela existens. (PS. 3 liter sockrad BiB är inte merförsäljning, det är ett folkhälsoinitiativ som vi ska vara glada för. DS).

OK, jag ska sluta klanka ned på SB. Sorry.
  • 13 st Chateau du Retout 2010 (är detta årtiondets fynd från Bdx? Det känns så för en gammal Bdx-dinosaur som mig)
  • 2 st " - " 2008
  • 2 st " - " 2011
  • 1 st Cour-Cheverny Francois 1er VV (100% Romorantin, en druva som jag, mig veterligen, aldrig druckit... ska bli spännande)

lob2.JPG
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
2012 Bouchard Finlayson Hannibal
Fantastiskt kul druvmix med Sangiovese, Pinot Noir, Nebbiolo, Syrah, Barbera och Mourvedre. Snacka om häxblandning, dessutom från ett av SA:s kallare områden. Intressant! Har ingen koll på det dock.

Har du testat häxblandningen Hannibal än? Fick tips om att den skulle vara riktigt bra och hämtade just en flaska för att prova.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har du testat häxblandningen Hannibal än? Fick tips om att den skulle vara riktigt bra och hämtade just en flaska för att prova.
Det har jag, men skrev inget om det här. Tycker det är ett kul vin väl värt att testa, men blev lite besviken. Tyvärr kändes det lite som en häxblandning med lite avsaknad av struktur. 85-87p skulle jag nog gett det. Ett bra vin, men inte tillräckligt bra för att få mig att bry mig nämnvärt. :)

Klart bättre dag två när det fått lite överdriven luftning.
 

Sundbom

Medlem
September har börjat bra (eller dåligt, om du frågar plånboken) med CAV0032, några instick från Monopolets lanseringar, och nu leverans igen från Lobenbergs.

SB-maffian må säga vad de vill men den ljusa, civiliserade framtiden ligger i famnen på vinhandlare som bär upp mina flaskor till vardagsrummet och ser mig som en vuxen KUND som själv kan avgöra vad och när jag vill handla. Och som kan diskutera sina produkter i timtal och ge mig förslag på produkter som de tror att jag gillar.... dvs ägna sig åt den ondskefulla MERFÖRSÄLJNINGEN som hotar vår hela existens. (PS. 3 liter sockrad BiB är inte merförsäljning, det är ett folkhälsoinitiativ som vi ska vara glada för. DS).

OK, jag ska sluta klanka ned på SB. Sorry.
  • 13 st Chateau du Retout 2010 (är detta årtiondets fynd från Bdx? Det känns så för en gammal Bdx-dinosaur som mig)
  • 2 st " - " 2008
  • 2 st " - " 2011
  • 1 st Cour-Cheverny Francois 1er VV (100% Romorantin, en druva som jag, mig veterligen, aldrig druckit... ska bli spännande)

Visa bifogad bild 2173
Kul med tips på Bordeaux. Är ett jävla plommon när det gäller det distriktet. (Jag vet, andra börjar med Bdx, men inte jag) Vad tar han i frakt?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nope, tror att @Matlen sitter på en flaska dock. Vore kul att prova.
Det har jag, men skrev inget om det här. Tycker det är ett kul vin väl värt att testa, men blev lite besviken. Tyvärr kändes det lite som en häxblandning med lite avsaknad av struktur. 85-87p skulle jag nog gett det. Ett bra vin, men inte tillräckligt bra för att få mig att bry mig nämnvärt. :)

Klart bättre dag två när det fått lite överdriven luftning.

;)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det har jag, men skrev inget om det här. Tycker det är ett kul vin väl värt att testa, men blev lite besviken. Tyvärr kändes det lite som en häxblandning med lite avsaknad av struktur. 85-87p skulle jag nog gett det. Ett bra vin, men inte tillräckligt bra för att få mig att bry mig nämnvärt. :)

Klart bättre dag två när det fått lite överdriven luftning.

Testade den i natt, vi har nog olika preferenser ibland. Det här var något helt annat än den unkna frankovkan.
Doften hade hallon blandat med skog och hav. Riktigt fint.
Smaken motsvaras inte fullt av doften, men den var ändå bra. Först lite pinot noir på sterioder med hallon och jordgubbar och sedan peppar och örter i eftersmaken. Inte helt harmoniskt kanske, men svalt, fräscht, gott och kul.
Drack det med kort luftning, men rätt kallt - det vinner nog på låg temperatur.
Rejäla syror och tanniner (från sangiovese?) indikerar att det klarar lagring, men jag tror att det finns en risk att fräschören kan försvinna, lika bra att dricka direkt.
Klart långt över förväntan - jag tycker att de har verkligen lyckats att få det bästa ut ur häxblandningen.
 

ckntur

Medlem
Idag blev det inköpt några flaskor bland nyheterna.
6 st Wayan birra från Baladin bryggeri i Italien. Piozzo närmare bestämt, 10 km från Barolo.
6 st Chimay grand reservera 2006.
Jag nämner det för våra ölvänner i en annan tråd här på forumet.
Sedan kunde jag inte motstå 6 flaskor Renato Ratti Barolo Marcenasco 2010, då vi upplevde en fantastisk 2007:a på magnumbutelj hos Le Baruc i Murrazzano. Hoppas dessa blir minst lika goda.
Nu är det köpstopp pga platsbrist
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag blev det inköpt några flaskor bland nyheterna.
6 st Wayan birra från Baladin bryggeri i Italien. Piozzo närmare bestämt, 10 km från Barolo.
6 st Chimay grand reservera 2006.
Jag nämner det för våra ölvänner i en annan tråd här på forumet.
Sedan kunde jag inte motstå 6 flaskor Renato Ratti Barolo Marcenasco 2010, då vi upplevde en fantastisk 2007:a på magnumbutelj hos Le Baruc i Murrazzano. Hoppas dessa blir minst lika goda.
Nu är det köpstopp pga platsbrist
Termen "köpstopp" litar inte jag på för en sekund på detta forum. Högst temporär status, lite som en förkylning. ;)
 

kayaker

Cyklist
När det gäller vita viner så är jag ju en liten sucker för Corton-Charlemagne så...
... jag har köpt på mig ett par Domaine Denis Père et Fils Corton-Charlemagne 2012. Bra omdöme från Michel Jamais i Livets Goda. Någon här som provat?
 
Toppen