Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Skaggs

Medlem
Var också en sväng till cph i veckan vilket resulterade i bl.a. de här hos Skål:
Leclapart - L`Amateur
Agrapart - Terroirs
Agrapart - 7 crus

Var köpte du dina Agrapart, MartinE?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är ju formellt studerande vet du, så det gäller att strukturera sitt provande. Och Coravinmanicken är så himla användbar :). Njuta ... det får jag göra sen :rolleyes:. Men menar du att Felton Road finns i halvflaskor??? :eek:
Jag känner en kille som känner en kille som kan leverera äkta (!) Felton Road i kvartsflaskor. Direkt från Kina! Etiketterna ser förvisso ut som om de kommer från ett kemilabb, men han bedyrar att de är äkta och har tom ngt slags certifikat. Priset: 5kr per flaska (+ frakt o evt momsliga påslag). På köpet ingår Xerox-kopior i sv/v Av flaskorna samt en Hello Kitty nyckelring per 24 köpta flaskor.

...annars kan man ju alltid tänka att (om du nu inte vill BEJAKA ingenjören i dig) att det går att finna andra producenter av PN mfl jästa juicer som levererar i SAS-stora flaskor utan att vara rövviner.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är ju formellt studerande vet du, så det gäller att strukturera sitt provande. Och Coravinmanicken är så himla användbar :). Njuta ... det får jag göra sen :rolleyes:. Men menar du att Felton Road finns i halvflaskor??? :eek:
...eller så gör du som jag gjorde på den tiden det begav sig:
Ordnade med ett gäng jämnåriga studenter och drack hejdundrande viner tillsammans medvarje månad till facila per-person-kostnader. Förutsätter ett minimum av social kompetens och planeringsförmåga, men det utgår jag från att det finns på plats.
Kämpa på med njutningslystnaden!
 

merlotsmile

Medlem
...eller så gör du som jag gjorde på den tiden det begav sig:
Ordnade med ett gäng jämnåriga studenter och drack hejdundrande viner tillsammans medvarje månad till facila per-person-kostnader. Förutsätter ett minimum av social kompetens och planeringsförmåga, men det utgår jag från att det finns på plats.
Kämpa på med njutningslystnaden!
Jag är alldelens flr gammal för det :eek:. Likt Ferdinand gillar jag att ta det lugnt .. jag tar min Coravin och plockar ut några centiliter här och där och sedan luuuuktar jag nöjt på mina "blommor":)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är alldelens flr gammal för det :eek:. Likt Ferdinand gillar jag att ta det lugnt .. jag tar min Coravin och plockar ut några centiliter här och där och sedan luuuuktar jag nöjt på mina "blommor":)
Se till att omfamna din Inre Ingenjör rejält med din Coravinleksak och se också till att applicera rejält välbalanserade silikontuttar på dina välborrade Nyazeeländskor.

Ser fram mot bildbevis.
 

merlotsmile

Medlem
Se till att omfamna din Inre Ingenjör rejält med din Coravinleksak och se också till att applicera rejält välbalanserade silikontuttar på dina välborrade Nyazeeländskor.

Ser fram mot bildbevis.
Jag knäckte en hel idag utan borrning. Bildbevis
image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är alldelens flr gammal för det :eek:. Likt Ferdinand gillar jag att ta det lugnt .. :)
Man kan ju faktiskt hitta underbara vänner att dela Liws-seglatsen med. Det blir man aldrig för gammal för, iaf inte så länge man saknar autistism i sin egen diagnoskoffert.

På DET området måste jag tillstå att jag hade ohemult mycket tur med att få äntra njutningsvärlden med @Mats , Hjll, vonE, Ov och Kotten. Det var synnerligen utbildande tider, eftersom vi drack allt för 1:a gngn, och smekmånaden varade tills ca 28才。
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag knäckte en hel idag utan borrning. BildbevisVisa bifogad bild 3466
Yay!
Du är min hjälte!
Utgår från att njutningen var total och att du snart skickar "utrustningen" till Yapan. :kyss:
Vi var i afton tre 三人 på tre flaskor 三本, och jag känner mig i all ärlighet lite lurad på nyanserna. Hade hellre haft alla flaskorna för mig själv 一人. (Självklart.)

Men hade också nöjt mig med endera flaskan för kontemplativ njutning och dissektion... :bäver:
 

Elvis

Medlem
Någon som har koll på maltesiska viner?

Jag bodde på Malta i åtta månader 2006-2007 och blev vid ett flertal tillfällen bjuden på viner som sas vara Maltas bästa och de gick aldrig att dricka överhuvuudtaget. Malta är varken ett mat- eller vinland men närheten till Sicilien gör att man hitta en del importerade godsaker därifrån.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag bodde på Malta i åtta månader 2006-2007 och blev vid ett flertal tillfällen bjuden på viner som sas vara Maltas bästa och de gick aldrig att dricka överhuvuudtaget. Malta är varken ett mat- eller vinland men närheten till Sicilien gör att man hitta en del importerade godsaker därifrån.
Låter inget vidare, jag får återkomma med en analys senare.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det någon som har information om hur de olika åren har varit i olika länder? :)

Exempel; Nästa gång jag är på systembolaget och ska köpa ett vin från Italien så vore det roligt att veta om jag ska satsa på att köpa ett från 2007 eller 2010 eller någon annan årgång.

Jag skulle gärna se någon lista över de vanligaste länderna.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det någon som har information om hur de olika åren har varit i olika länder? :)

Exempel; Nästa gång jag är på systembolaget och ska köpa ett vin från Italien så vore det roligt att veta om jag ska satsa på att köpa ett från 2007 eller 2010 eller någon annan årgång.

Jag skulle gärna se någon lista över de vanligaste länderna.
Ett tips är att ladda ner Winespectators app där du helt utan kostnad kan hålla koll på de flesta årgångar och och hur de anses prestera. De flesta av de stora regionerna finns med.

Jag använder den ständigt. :)
 
Är det någon som har information om hur de olika åren har varit i olika länder? :)

Exempel; Nästa gång jag är på systembolaget och ska köpa ett vin från Italien så vore det roligt att veta om jag ska satsa på att köpa ett från 2007 eller 2010 eller någon annan årgång.

Jag skulle gärna se någon lista över de vanligaste länderna.

Här kommer dagens generalisering:
Köp allt du kommer över från 2010, gäller Frankrike samt Italien, bra till exceptionellt bra årgång i de flesta distrikt.
 

MD

Medlem
Toppen