Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dessa viner tänkte jag pröva under mars/april månad.

Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs (Länk här).
Pruno (Länk här) - Denna har jag druckit förut, gav den 85p.
Coto de Imaz Gran Reserva, 2005 (Länk här) - Tips av @StefanAkiko (Ska bli spännande :)).
1865 Cabernet Sauvignon, 2012 (Länk här).
Aljibes Cabernet Franc, 2010 (Länk här) - Månadens vin Mars 2015.
San Fereolo, 2007 (Länk här) - Tips av @Mattias S (Också spännande! ;) Hade tydligen sålt bra på systembolaget i Bromma).
Masi Campofiorin, 2011 (Länk här) - Undrar hur denna kommer att stå sig jämfört mot deras Amarone från 2010.
GR-174, 2013 (Länk här) - Fick aldrig chansen att pröva denna, även om jag råkade lägga upp en bild på denna flaska förra månaden.

upload_2015-3-5_17-7-47.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dessa viner tänkte jag pröva under mars/april månad.

Cloudy Bay Pelorus Blanc de Blancs (Länk här).
Pruno (Länk här) - Denna har jag druckit förut, gav den 85p.
Coto de Imaz Gran Reserva, 2005 (Länk här) - Tips av @StefanAkiko (Ska bli spännande :)).
1865 Cabernet Sauvignon, 2012 (Länk här).
Aljibes Cabernet Franc, 2010 (Länk här) - Månadens vin Mars 2015.
San Fereolo, 2007 (Länk här) - Tips av @Mattias S (Också spännande! ;) Hade tydligen sålt bra på systembolaget i Bromma).
Masi Campofiorin, 2011 (Länk här) - Undrar hur denna kommer att stå sig jämfört mot deras Amarone från 2010.
GR-174, 2013 (Länk här) - Fick aldrig chansen att pröva denna, även om jag råkade lägga upp en bild på denna flaska förra månaden.

Visa bifogad bild 3539
Finemang! Det blir intressant att höra vilka som passar dig bäst!
 

Oggy

Medlem
Franskt för hela slanten sista månaden...

Marquis d'Angerville Volnay Champans 2012
Auguste Clape Cornas 2012
Domaine Tempier Bandol Rouge 2012
Domaine Pegau Cuvée Réservée 2012
David Léclapart L'Apôtre 2008
Domaine du Pélican Chardonnay 2013
Och Labet-lådan från Caviste.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Franskt för hela slanten sista månaden...

Marquis d'Angerville Volnay Champans 2012
Domaine Tempier Bandol Rouge 2012
Domaine Pegau Cuvée Réservée 2012
David Léclapart L'Apôtre 2008
Domaine du Pélican Chardonnay 2013
Och Labet-lådan från Caviste.
Bandol!!!
 

Oggy

Medlem
Tänkte prova en flaska Tempier i morgon kväll... 12:an ska tydligen vara rätt tillgänglig. Någon som testat?
 

KimHartman

Medlem
Jag såg att lådan med G-max drog iväg över 12kDKK bara för att den var med.
Vad är det för vin egentligen ?
Har aldrig provat. Svårt att få tag på och alltid dyrt.

"G-Max – named after Klaus Peter Keller’s great grandfather George and his son Maximillian – is made from old vines on predominantly limestone soils with ideal solar exposure in Dalsheim (Rheinhessen), from low yields of 25-30 hectolitres per hectare. In addition to the 6 double magnums, 30 magnums and 1,600 regular bottles were produced for the 2009 vintage" http://www.decanter.com/news/wine-news/502528/most-expensive-riesling-auctioned

Men med tanke på hur bra Kellers övriga viner nästan alltid är lär det vara något extra. Dom borde jobba lite med designen på etiketterna dock, inget vidare...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick bli en låda 2012 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée från Franskas senaste kampanj, ser att den har 95P(?) på CT redan, känns som den är rejält poänghajpad men en en låda ska jag ha alldeles oavsett.

Vidare fick det bli en låda David Léclapart l'Artiste 1er Cru Blanc de Blancs 2009, planen var förstås att kapa åt mig 2008an men den tog ju slut fortare än de syrliga karamellerna på PROs årsmöte. Ya ya, man lär sig aldrig, If you snoze you loose är ledordet när det släpps sådana här roliga grejjer :)

 

MD

Medlem
Har aldrig provat. Svårt att få tag på och alltid dyrt.

"G-Max – named after Klaus Peter Keller’s great grandfather George and his son Maximillian – is made from old vines on predominantly limestone soils with ideal solar exposure in Dalsheim (Rheinhessen), from low yields of 25-30 hectolitres per hectare. In addition to the 6 double magnums, 30 magnums and 1,600 regular bottles were produced for the 2009 vintage" http://www.decanter.com/news/wine-news/502528/most-expensive-riesling-auctioned

Men med tanke på hur bra Kellers övriga viner nästan alltid är lär det vara något extra. Dom borde jobba lite med designen på etiketterna dock, inget vidare...

En gång i tiden kunde G-max ligga orörda på bolaget i veckor. Jag har provat ett par årgångar och den är inte nödvändigtvis bättre än Morstein och Abtserde men lite större och rikare i stil. Det är lite smaksak vilken man föredrar men jag håller absolut G-max som ett av dom bästa vita jag provat. Tillgång och pris gör tyvärr att jag inte äger en enda flaska och jag ångrar mig bittert att inga flaskor inhandlades innan den hamnade i en sjukt dyr samlarlåda. Men Abtserde är inte fy skam heller i sammanhanget och den har jag ändå några flaskor av som tröst.
 
Toppen