Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bearman

a´lea iacta est iterum
Dessa hämtades ut idag på det lokala bolaget:

2011 Brioso Susana Balbo (95170)
2010 Barbaresco Serraboella (78445)
2009 Château Fleur Cardinale (71019)
2010 Barolo Gattera, Mauro Veglio (78018)
2012 By Farr (78959)
2010 Terra di Lavoro (71961)
2010 Ciacci Piccolomini Brunello di Montalcino (91284)
2007 Héloise, Chêne Bleu (95260)
2010 Wynns, Coonawarra Estate (70376)
2013 Groot Constantia (92112)
2012 Mendel Unus (95191)
 

jrick

Medlem
Fick idag fel årgång på 3 av 5 beställda viner. Mest anmärkningsvärt var att webbsaldot för små partivinet från maj, Greywacke Pinot Noir 2012, skickade en 2013 istället. Fick också fel på Marimar Estate la Masia Pinot Noir 2010 (hade beställt en 2009 men trodde baserat på vad folk skrivit på forumet på att 2010 skulle komma vilket jag inte hade något emot) och så klart på forumvinet Ca Rugate Monte Fiorentine där 2010 så klart dök upp. I övrigt köpte jag Vajra Bricco delle Viole 2010 och Ciacci Piccolomini BdM 2010.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Prövat detta förut?

Köpte en flaska spontant innan jag beställde fler. Ganska kraftfullt vin, men samtidigt ganska elegant. Kryddig och har som sig bör lite rökig smak. Smakar svarta vinbär, plommon och körsbär med välrundade tanniner. Kan bli bättre med lagring, med jag tycker att den är redo för omedelbar konsumtion. … mediumwine, men jag tyckte den var prisvärd, så jag köpte en låda till sommaren grillkvällar. 87p
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Köpte en flaska spontant innan jag beställde fler. Ganska kraftfullt vin, men samtidigt ganska elegant. Kryddig och har som sig bör lite rökig smak. Smakar svarta vinbär, plommon och körsbär med välrundade tanniner. Kan bli bättre med lagring, med jag tycker att den är redo för omedelbar konsumtion. … mediumwine, men jag tyckte den var prisvärd, så jag köpte en låda till sommaren grillkvällar. 87p

Trevligt! Jag såg att det här var det vinet som helt klart stack ut, rent prismässigt, jämfört mot dina andra inköp. Så då blev jag nyfiken!
Jag personligen är ganska lättlurad. Om någon här på forumet köper ett vin som jag inte tycker blir för dyrt (Oftast under 250kr) och säger att det är bra, så räcker det lilla för att locka mig till att prova. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trevligt! Jag såg att det här var det vinet som helt klart stack ut, rent prismässigt, jämfört mot dina andra inköp. Så då blev jag nyfiken!
Jag personligen är ganska lättlurad. Om någon här på forumet köper ett vin som jag inte tycker blir för dyrt (Oftast under 250kr) och säger att det är bra, så räcker det lilla för att locka mig till att prova. :)
Du är med andra ord snart fast i fällan :nagelbitare: Snart kommer du att börja prata om köpstopp dessutom, därefter går det bara utför - för inte finns det väl någon som håller den typen av löften här på forumet! :cigarr:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du är med andra ord snart fast i fällan :nagelbitare: Snart kommer du att börja prata om köpstopp dessutom, därefter går det bara utför - för inte finns det väl någon som håller den typen av löften här på forumet! :cigarr:

Ja haha, det var inte svårare än så! Det ligger nog inte alls långt bort i tiden att jag börjar höja min budget lite granna.. och sen liiiite till efter det..! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja haha, det var inte svårare än så! Det ligger nog inte alls långt bort i tiden att jag börjar höja min budget lite granna.. och sen liiiite till efter det..! :)
Bara du inte går för långt och börjar kalla allt som inte är "prestigevin" för mediumwines så kommer det nog att gå bra, även om plånboken kommer kännas konstant tom i vilket fall som helst. Tom, men full av upplevelser! :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Trevligt! Jag såg att det här var det vinet som helt klart stack ut, rent prismässigt, jämfört mot dina andra inköp. Så då blev jag nyfiken!
Jag personligen är ganska lättlurad. Om någon här på forumet köper ett vin som jag inte tycker blir för dyrt (Oftast under 250kr) och säger att det är bra, så räcker det lilla för att locka mig till att prova. :)

Provade 2010 Wynns Black Label Cabernet Sauvignon (70376) idag och jag måste säga att den är bättre än förra årgången (2008). Den är riktigt bra, svartvinbär, körsbär och plommon som vanligt men lite svalare och elegantare än 2008. Det "roliga" var att jag bokade 2008 men fick 2010 (som vanligt med SB och BS), men jag är inte ledsen för det. Är redan idag bättre, trots två år yngre, men kommer blir ännu bättre med lite tid i källaren. Vet ej om du provat vinet tidigare, men ny årgång är jättebra! Dessutom under 250 kr:). 89-90p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Provade 2010 Wynns Black Label Cabernet Sauvignon (70376) idag och jag måste säga att den är bättre än förra årgången (2008). Den är riktigt bra, svartvinbär, körsbär och plommon som vanligt men lite svalare och elegantare än 2008. Det "roliga" var att jag bokade 2008 men fick 2010 (som vanligt med SB och BS), men jag är inte ledsen för det. Är redan idag bättre, trots två år yngre, men kommer blir ännu bättre med lite tid i källaren. Vet ej om du provat vinet tidigare, men ny årgång är jättebra! Dessutom under 250 kr:). 89-90p

Tack för tipset! Artikelnumret och artikelnamnet som du länkade, stämmer inte överens. Var det rätt artikelnummer?
Eller är det bara så att systembolaget inte skriver ut att det är just Black Label? Jag såg på CT att det fanns totalt 10 viner som hette "Wynns Coonawarra cabernet sauvignon".
Jag har hur som helst provat vinet som du nämner, fast en tidigare årgång. Ska absolut köpa igen!

Edit: Jag fick svar när jag tittade på CT.
Följdfråga; Varför skriver inte systembolaget ut på sin hemsida att det gäller Black Label? :confused:
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tack för tipset! Artikelnumret och artikelnamnet som du länkade, stämmer inte överens. Var det rätt artikelnummer?
Eller är det bara så att systembolaget inte skriver ut att det är just Black Label? Jag såg på CT att det fanns totalt 10 viner som hette "Wynns Coonawarra cabernet sauvignon".
Jag har hur som helst provat vinet som du nämner, fast en tidigare årgång. Ska absolut köpa igen!

Edit: Jag fick svar när jag tittade på CT.
Följdfråga; Varför skriver inte systembolaget ut på sin hemsida att det gäller Black Label? :confused:

Jag tror nog man i detta fallet får skylla på leverantören eftersom den ligger i BS!
 

Daniel A

Administratör
Du är med andra ord snart fast i fällan :nagelbitare: Snart kommer du att börja prata om köpstopp dessutom, därefter går det bara utför - för inte finns det väl någon som håller den typen av löften här på forumet! :cigarr:
Jag har lyckats med köpstopp sen Lopez de Heredia släpptes i början på maj (jaja, lite Kumeu River inhandlas senare, men det var ju ett KAP och räknas således icke!). Men jag inser såklart att det bara är en illusion, åtminstone aspekten som kallas "spara pengar" (trams egentligen). För nu tänker jag helt plötsligt "men Daniel, nu har du ju inte köpt vin på JÄTTElänge och kan nu UNNA dig något alldeles extra!". Slutsats: "köpstopp" är bra för att det snabbt tillåter inköp av dyrare slag utan en tillstymmelse till dåligt samvete! Under tiden har det ju dessutom blivit lite tomrum i garderobskällaren så jag MÅSTE ju faktiskt köpa på mig mer. Ensamma vinflaskor mår psykiskt dåligt, har jag hört. De måste alltid ha fint sällskap för att prestera!

/slut på svammel
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
batumi wine.jpg

Lite lokala viner + en flaska fatlagrad ჭაჭა för relativt omedelbar konsumtion.
 

Rexel

Medlem
Fick anledning att bila ner till Mosel några dagar då vi ändå var i norra Tyskland så 60 mil till spelar inte så stor roll:)
Är ingen expert på tyska viner eller någon stor konsument av vitviner, men ett bra tillfälle att lära sig och prova vad man tycker bäst om. Supersöta eller torra är det som passar min gom:)
Nedan inköp är gjorda
2013 A. Bender Riesling PaulessenGermany, Mosel Saar RuwerA. BenderRiesling

2011Bischöfliche Weingüter Trier Scharzhofberger Riesling Auslese trockenGermany, Mosel Saar RuwerBischöfliche Weingüter TrierRiesling

2009 Markus Molitor Wehlener Sonnenuhr Riesling SpätleseGermany, Mosel Saar RuwerMarkus MolitorRiesling

2010 Robert Schmitz-Herges Lieser Niederberg-Helden Riesling Auslese ***Germany, Mosel Saar RuwerRobert Schmitz-HergesRiesling

2013 St. Johanner Abtey Riesling Eiswein PrädikatsweinGermany, RheinhessenSt. Johanner AbteyRiesling

2013 Weingut Walter J Oster Bremmer Calmont RieslingGermany, Mosel Saar RuwerWeingut Walter J OsterRiesling
 

MartinE

Medlem
Sprang förbi SB och var så klart tvungen att plocka på mig ytterligare två flaskor av den fantastiska André Jacquart Millésime Experience 2007, innan den försvann från hyllan.

Även dessa båda rackare fick följa med hem:

IMG_7367.JPG


Efter 2008:an har man alltså beslutat sig för att släppa 2010 och 2011 samtidigt! Någon som känner till bakgrunden till det beslutet?

Tillägg: Och på SB stod de givetvis huller om buller bakom samma etikett...
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Var ute och handlade i ett regnigt Sthlm idag inför en provning i helgen. Temat är mousserande vin och jag får äran (inte helt otippat) att införskaffa vinerna. I preliminär provningsordning:

Cava Blanc de Noirs, 7405-01.
Langlois Cremant de Loire, 7404-01.
2009 Rotare Blanc de Blanc, 77152-01.
Arras Brut Elite, 7909-01.
Gosset Grand Rosé, 7405-01.
2008 Drappier Grand Sendrée, 91275-01.

Det blev ett par flaskor extra av Drappier till mig själv också, bara för att kunna lägga ned ett par i källaren! ;)
 

grappa

Medlem
Var ute och handlade i ett regnigt Sthlm idag inför en provning i helgen. Temat är mousserande vin och jag får äran (inte helt otippat) att införskaffa vinerna. I preliminär provningsordning:

Cava Blanc de Noirs, 7405-01.
Langlois Cremant de Loire, 7404-01.
2009 Rotare Blanc de Blanc, 77152-01.
Arras Brut Elite, 7909-01.
Gosset Grand Rosé, 7405-01.
2008 Drappier Grand Sendrée, 91275-01.

Det blev ett par flaskor extra av Drappier till mig själv också, bara för att kunna lägga ned ett par i källaren! ;)
Skall bli intressant att höra resultatet. Tycker att Langlois är ganska bra, försöker inte vara en Champagneimitation utan har lite egen karaktär.
 
Toppen