Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

sunqan

Vinös
R
Undrar om skylten är kvar 30/3 2019?
Risken finns att de anpassar sig till de svenska flygplatserna. Och då blir man tvungen att checka in sin låda med portvin. (Inge roligt när man öppnar resväskan hemma och konstaterar att flaskan kopke man köpte hade gått sönder... som tur var höll plastpåsen, kläderna klarade sig (armanikostymen också) och det gick att rädda portvinet även om jag var tvungen dricka det lite tidigare än tänkt...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dagens Anti-Deal:
Heathrow listar nu årgångs-Krug och Krug Rose för “Passengers traveling outside EU only”
Undrar om skylten är kvar 30/3 2019?
Min bild av det förvirrade läget i Brexit-förhandlingarna är att vi ännu inte vet om Storbritannien kommer att räknas som en skattemässig del av EU/EES under den tänkbara övergångsperioden (transition period/implementation period) resten av 2019 och 2020. Förutsatt att EU och UK kan komma överens om en sådan period, alltså. Så som det ser ut nu, med den nuvarande regeringens inställning, verkar det mycket osannolikt att Storbritannien kommer att räknas som en del av EES (eller något motsvarande tullfritt arrangemang) från 2021.
Vinmässigt inträffar framför allt tvp förändringar:
+ Man får köpa tax-free på vägen mellan Sverige och Storbritannien. (Flygplatsköp inom EU är inte tax-free utan just flygplatsköp till flygplatslandets skattesats...) Men då är de tillåtna mängderna rätt små, vid införsel till Sverige.
- Privatpersoner i Sverige kan inte längre ägna sig åt distansköp av vin från Storbritannien. I varje fall inte på ett lagligt sätt.
 

andsun

Medlem
@JonasN jag har nu provat den första av mina riesling viner och kan inte säga annat än prisvärd knastertorr var den, kanske inte druv-typisk i smaken. Gjorde en torskrygg med kam musslor och rökt fläsk till som fattades sötma så jag fick experimentera fram med lite honum för att balansera vin o maten. Vinet var Zöbing 2014 från Hirsch.
För info kan jag säga att jag provade en veg fänkålsgratäng med ett glas rosé av Tavels Lausarus från 2014. Vinet bär fortfarande men är helt klart nu på utförslöpan så dags tömma den posten i vinkällaren (2 fl kvar )
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Finns det specifika datum som Systembolaget ändrar priserna i sitt sortiment på? Återkommande datum?

Japp, priserna byts fyra gånger per år.
1 mars, 1 Juni, 1 September, 1 December om jag minns det rätt.
Jag tror att det har att göra med leverantörsportal. Leverantörerna kan skriva in att de önskar ett nytt pris, men systembolaget byter inte priset för den enstaka leverantören omgående (?) - rätta mig gärna om jag har fel här, utan väntar tills nästa "prisdatum".
Jag gör körning regelbundet, och ibland har enstaka artiklar förändras i pris även löpande under perioden, men då pratar vi som sagt om enstaka artiklar. När priserna förändras kvartalsvis brukar det kunna vara lika många som i mitt tidigare exempel.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ron Zacapa 23 nedsatt till €47,90 (för 1 liter) på Frankfurt = billigare än de finlandsfärjepriser jag hittar. Påstått ordinarie pris 69,00. Åtminstone skådad i flera (små)butiker på pir A. Det övriga nedsatta såg inte så intressant ut.
 

Wintermute

Medlem
Ron Zacapa 23 nedsatt till €47,90 (för 1 liter) på Frankfurt = billigare än de finlandsfärjepriser jag hittar. Påstått ordinarie pris 69,00. Åtminstone skådad i flera (små)butiker på pir A. Det övriga nedsatta såg inte så intressant ut.
Jag tror att den kostade ungefär så i Zürich också.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ingen deal för oss egentligen men en lokal jättedeal här i Seul! Prissänkt Pontet - Canet från 450.000 W till 160.000 W (ca 1250.-) och Lynch-Bages från 500.000 W till 198.000 (ca 1550.-). Undrar vad de flaskorna varit med omo_O?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ingen deal för oss egentligen men en lokal jättedeal här i Seul! Prissänkt Pontet - Canet från 450.000 W till 160.000 W (ca 1250.-) och Lynch-Bages från 500.000 W till 198.000 (ca 1550.-). Undrar vad de flaskorna varit med omo_O?
Kanske varit med uppe på någon av Little Rocket Mans provskjutningar så de både skakats runt och värmts upp? Åtminstone hans farsgubbe gillade väl Bordeaux? :p
För övrigt är marknadspriserna väldigt årgångsberoende. 1250 kr är inte en deal för alla årgångar Pontet-Canet...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Kanske varit med uppe på någon av Little Rocket Mans provskjutningar så de både skakats runt och värmts upp? Åtminstone hans farsgubbe gillade väl Bordeaux? :p
För övrigt är marknadspriserna väldigt årgångsberoende. 1250 kr är inte en deal för alla årgångar Pontet-Canet...
Just det! Glömde visst bilden...
A4517248-1AA0-4036-AE46-5135877073B2.jpeg
 
Toppen