Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Silenos

Medlem
Tillfälligt slut hos leverantör och finns inte i någon butik. Ingen vidare deal just nu alltså :cool:. Bevakar drycken så får vi se om den kommer in i lager igen.
Nej, jag hade såklart tänkt länka efter jag fått mina flaskor, men när de väl kom, ja då var lagret slut (föga förvånande). 15 kr över deras BR, det var sannerligen en deal!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, jag hade såklart tänkt länka efter jag fått mina flaskor, men när de väl kom, ja då var lagret slut (föga förvånande).
Tänkte precis samma sak - jag ville först hämta ut flaskorna för att se att det verkligen var det vinet, inte en halvflaska, att inte priset i BS plötsligt ändrades o.s.v. Idag hann jag till butiken och konstaterade att vinerna kom i vad vissa stockholmare kallar "trelåda" :)
img_2573.jpg

Intressant nog hittade jag ingen info om vinet på Vinunics hemsida när jag beställde det. Jag hittar däremot infon att 2012:an såldes som månadens medlemsvin i Club Vinunic Gold i juni 2015 för 395 kr med kollikrav 3 fl och samma låda. Premiärårgången 2009 (då vinet kallades 150th Anniversary snarare än Celebration) låg som nämnt på 295 kr år 2012, men då följde ingen låda med. Så 165 kr framstår som ett riktigt bra pris, men som vi brukar säga: Bourgogne är både billigt och prisvärt! Så passa på ifall vinet kommer tillbaka i lagret till samma pris.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Det måste ju ha skett något misstag, 495 kr i kolli om 3 kanske las in som 495 kr för 3... knappast att det dyker upp igen för det priset.
 

Silenos

Medlem
60 butts! Plötsligt förstår jag varför både varför vinet tog slut och varför regnskogarna är hotade! :eek:
Ja, det är lite fånigt med alla dessa lådor. Det är ju inget fel på wellpapp.

Det var ett fint läge att brassa på lite var resonemanget. Och en chans att verkligen få följa ett vins utveckling, med många nedslag, ifrån purungt (och inte jättecharmigt just nu om man frågar mig) tills lastgammalt. Det här vinet kommer hänga med mig till slutet, jag undrar vem av oss som kroknar först...
 

Skrutt

Medlem
Ja, det är lite fånigt med alla dessa lådor. Det är ju inget fel på wellpapp.

Det var ett fint läge att brassa på lite var resonemanget. Och en chans att verkligen få följa ett vins utveckling, med många nedslag, ifrån purungt (och inte jättecharmigt just nu om man frågar mig) tills lastgammalt. Det här vinet kommer hänga med mig till slutet, jag undrar vem av oss som kroknar först...
Ingen CT-not om premiärbuteljen?
 

Silenos

Medlem
@Skrutt , CT använder jag inte.

Men vinet är i huvudsak mörkfruktigt med fint djup. God syra (vilket kunnat varit en fara med tanke på årgången), men den ligger lite utanpå för tillfället. Det som gör det "inte jättecharmigt" är att det just nu är lite baktungt för min smak. Det saknas övertoner och är lite enkelspårigt.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Då var det dags igen, dagen som vi alla väntat på. Nu har systembolaget bytt priser på sina viner igen!
Bifogar en prisjämförelse mellan 2018-05-21 och 2018-06-01.
Blad ett är filtrerat på avslag i kronor.
Blad två är filtrerat på avslag i procent.

Hittar ni några godbitar?
 

Attachments

  • 2018-05-21 till 2018-06-01.xlsx
    {memory} MB · Visningar: 622

Skaggs

Medlem
Då var det dags igen, dagen som vi alla väntat på. Nu har systembolaget bytt priser på sina viner igen!
Bifogar en prisjämförelse mellan 2018-05-21 och 2018-06-01.
Blad ett är filtrerat på avslag i kronor.
Blad två är filtrerat på avslag i procent.

Hittar ni några godbitar?

Tack för sammanställningen! Ganska mycket som är slutsålt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kanske ingen "deal" eftersom vinet finns jämt i monopolkramarnas favoritbutik till relativt konstant pris, men jag skådade idag årgång 2014 av den uppskattade vardagsbarolon G.D. Vajra Barolo Albe på en Systembolagshylla i Kungl. Huvudstaden, trots att det fortfarande står 2013 på nätet. ("Va? skulle olika årgångar av ett vin vara olika?") Den eventuella dealen är då kvarvarande flaskor av 2013, eftersom det är en toppårgång i Piemonte och dessutom en lagringstillvänd sådan, den bästa sedan 2010. 2014 är en mer tveksam årgång i Barolo, men rätt OK i Barbaresco.
(I och för sig börjar det från vissa håll påstås att 2014 är bättre än det inledningsvis sades, men så brukar det alltid vara med den årgång som finns till salu. Har ej provat Vajra så jag vet hur de lyckades.)
 

matage

Medlem

Silex

Medlem
Då var det dags igen, dagen som vi alla väntat på. Nu har systembolaget bytt priser på sina viner igen!
Bifogar en prisjämförelse mellan 2018-05-21 och 2018-06-01.
Blad ett är filtrerat på avslag i kronor.
Blad två är filtrerat på avslag i procent.

Hittar ni några godbitar?
Ser att det blir tråkiga prishöjningar på en del viner. T ex Fleur de Passion går från 829kr till 1100kr för 2007. Kanske är det för att årgången kommer ändras till 2008? Sedan har även alla Paolo Scavinos Barolos höjts rejält, t ex Barolo Cannubi från 699 till 959kr.
 
Ser att det blir tråkiga prishöjningar på en del viner. T ex Fleur de Passion går från 829kr till 1100kr för 2007. Kanske är det för att årgången kommer ändras till 2008? Sedan har även alla Paolo Scavinos Barolos höjts rejält, t ex Barolo Cannubi från 699 till 959kr.
Ja det var en rejäl höjning... FdP 2008 fanns en kort tid för någon månad sedan på Systembolaget och då köpte jag den för 899kr. Om den kommer tillbaka och för 1 100kr känner man ju att man gjort en "bra" affär helt plötsligt.
 

john b

Medlem
Ja det var en rejäl höjning... FdP 2008 fanns en kort tid för någon månad sedan på Systembolaget och då köpte jag den för 899kr. Om den kommer tillbaka och för 1 100kr känner man ju att man gjort en "bra" affär helt plötsligt.

Jag med. Importören noterade väl att 600 flaskor tog slut på 3 min och prisjusterade accordingly.
 
Toppen