Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Daniel A

Administratör
Har inte 2012 fått avsevärt kortare tid på jästen än 2008an? Eller har jag gått och blivit lost in time and space och det hunnit gå fyra år sedan jag köpte 08orna...?!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Har inte 2012 fått avsevärt kortare tid på jästen än 2008an? Eller har jag gått och blivit lost in time and space och det hunnit gå fyra år sedan jag köpte 08orna...?!
3 år kortare tid rimligtvis. Säljavdelningen tyckte uppenbarligen 12an var redo för marknaden. Undrar vad vinmakarna tycker... Inte bästa tajmingen att hoppa 3 år på raken (när gjorde Bolly det senast?) efter 08 om man vill sälja flaskor.:p
 

magnum

Epernay, Frankrike
3 år kortare tid rimligtvis. Säljavdelningen tyckte uppenbarligen 12an var redo för marknaden. Undrar vad vinmakarna tycker... Inte bästa tajmingen att hoppa 3 år på raken (när gjorde Bolly det senast?) efter 08 om man vill sälja flaskor.:p
2012 behöver nog kortare tid än 2008, dem gjorde väldigt få 2008 och räkingarna skall betalas. Blir nog enkelt att sälja 2012 nu när intresset är på topp efter 2008! Efter en ok 2007 och en kass 2005 är dem nog glada att få lite rotation p lagret.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
3 år kortare tid rimligtvis. Säljavdelningen tyckte uppenbarligen 12an var redo för marknaden. Undrar vad vinmakarna tycker... Inte bästa tajmingen att hoppa 3 år på raken (när gjorde Bolly det senast?) efter 08 om man vill sälja flaskor.:p
Tja, det släpptes ju en James Bond-09:a och en James Bond-11:a. Nu vet vi alltså att James Bond-releaser betyder att vi inte ska förvänta oss en La Grande Année från samma årgång. Den första James Bond-releasen (2002) var ju en sendeggad version av en LGA, typ "mellan LGA och R.D."
Sedan var det väl snarast 2008 som lanserades ovanligt sent för att vara en LGA, sådär 10,5 år efter skörd? Der ser t.ex. ut som att 2002 lanserades våren 2011 i Sverige, d.v.s. 8,5 år efter skörd.
 
Tja, det släpptes ju en James Bond-09:a och en James Bond-11:a. Nu vet vi alltså att James Bond-releaser betyder att vi inte ska förvänta oss en La Grande Année från samma årgång. Den första James Bond-releasen (2002) var ju en sendeggad version av en LGA, typ "mellan LGA och R.D."
Sedan var det väl snarast 2008 som lanserades ovanligt sent för att vara en LGA, sådär 10,5 år efter skörd? Der ser t.ex. ut som att 2002 lanserades våren 2011 i Sverige, d.v.s. 8,5 år efter skörd.

Köpte 02 GA 2011-02-02 i England för det hisnande priset av 540 sek skattat och klart. Magnum för 1140 året efter
 

Per Stade

Lege artis
Och jag köpte LGA 04 för £55 hösten 2014 när pundet stod i ungefär 10:- om jag minns rätt.
Tyvärr alldeles för lite, jag gillar stilen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
LGA 12 var en riktig besvikelse!
Saknar verkligen allt som 08 har.
Sprudlighet, intensitet, bubblor. Och nej, flaskan var inte defekt. Vilken tur att man sparade pengarna igår istället för att köpa en låda.
 

aldenniklas

Medlem
Hur tycker ni 2012 känns annars, Pol Roger Vintage Brut 2012 är ju rätt billig och bolaget har en del kvar. Köpvärt för 600?

Även Nicolas Feuillatte BdB 2012 finns väldigt billigt, inte varit så imponerad av dom förut men kanske behöver lite ålder. Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
LGA 12 var en riktig besvikelse!
Saknar verkligen allt som 08 har.
Sprudlighet, intensitet, bubblor. Och nej, flaskan var inte defekt. Vilken tur att man sparade pengarna igår istället för att köpa en låda.
... eller så är den kanon med rätt ålder. :)

Det har nyligen skrivits om bl.a. 2008 Heidsieck, 2008 DP och nu 2012 Bollinger.
Varför skulle champagnernas creme de la creme i bra årgångar vara dåliga?

Att en del champagner på vintage-, och kanske t.o.m prestigenivå, kan vara tillgängliga och lite goda som unga är väl trevligt, men att döma ut andra som dåliga verkar märkligt när det är mest troligt att de behöver ha en ålder på minst 15-20 år innan de visar sitt rätta jag. Att öppna dessa nydegorgerade flaskor nu kan oftast inte bli annat än en medioker eller trist upplevelse. Åren på korken är viktiga.

Är själv bara en glad amatör men att dricka vid ”rätt” ålder brukar bli bäst. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
... eller så är den kanon med rätt ålder. :)

Det har nyligen skrivits om bl.a. 2008 Heidsieck, 2008 DP och nu 2012 Bollinger.
Varför skulle champagnernas creme de la creme i bra årgångar vara dåliga?

Att en del champagner på vintage-, och kanske t.o.m prestigenivå, kan vara tillgängliga och lite goda som unga är väl trevligt, men att döma ut andra som dåliga verkar märkligt när det är mest troligt att de behöver ha en ålder på minst 15-20 år innan de visar sitt rätta jag. Att öppna dessa nydegorgerade flaskor nu kan oftast inte bli annat än en medioker eller trist upplevelse. Åren på korken är viktiga.

Är själv bara en glad amatör men att dricka vid ”rätt” ålder brukar bli bäst. :)
När det gäller rätt ålder så brukar unga champagner visa detta. Vi var 11 personer igår, som alla sa samma sak. Denna uppvisade inga unga toner överhuvudtaget. Den lutade mer åt att vara fullt utvecklad och nästan tråkig.
 

magnum

Epernay, Frankrike
När det gäller rätt ålder så brukar unga champagner visa detta. Vi var 11 personer igår, som alla sa samma sak. Denna uppvisade inga unga toner överhuvudtaget. Den lutade mer åt att vara fullt utvecklad och nästan tråkig.
Bollinger är väl ingen producent som levererar på topp för tillfället, tycker 2008 levererar klart under husets rykte och 2005 är riktigt svag. Får se framöver vad den nye vinmakaren hittar på.
 
  • Like
Reactions: Jos

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Bollinger är väl ingen producent som levererar på topp för tillfället, tycker 2008 levererar klart under husets rykte och 2005 är riktigt svag. Får se framöver vad den nye vinmakaren hittar på.
I jämförelse med 08-an så var denna inte värd priset på 1299 någonstans. Mer i klass med deras special cuvee. Men självklart kanske man måste pröva en flaska till. Till Bollingers försvar så var den inte helt nerkyld heller.
 

magnum

Epernay, Frankrike
I jämförelse med 08-an så var denna inte värd priset på 1299 någonstans. Mer i klass med deras special cuvee. Men självklart kanske man måste pröva en flaska till. Till Bollingers försvar så var den inte helt nerkyld heller.
Kan vara lite vanskligt att döma på enbart en flaska. 2012 är en charmig, inställsam årgång som bör leverera bra direkt.
@LeChat skrev att rätt ålder är viktigt, förvisso en viktig parameter. Men för mig är dagens Bollinger långt ifrån 90,95 och 96 i kvalitet. DP 2008 har också uppvisat en helt enorm flaskvariation (provat 8ggr) inte vad man är van vid från DP. Heidsieck 2008 är helt klart ¨skum¨.
 

Pontus

Medlem
När det gäller rätt ålder så brukar unga champagner visa detta. Vi var 11 personer igår, som alla sa samma sak. Denna uppvisade inga unga toner överhuvudtaget. Den lutade mer åt att vara fullt utvecklad och nästan tråkig.
Det kan nog vara läge att testa nån flaska till trots allt. Viss risk finns att det var en dålig flaska. "Fullt utvecklad" känns väldigt konstigt.
 

Elvis

Medlem
Heidsieck 2008 är helt klart ¨skum¨.

Mmm det är många som sagt det. När jag provade den hos Charles Heidsieck i höstas tyckte jag att den var fantastisk. Då tyckte jag att NV BdB och BdM 2004 var rätt svaga medan 2008:an var hur bra som helst. Min vän A tyckte likadant men han öppnade en 2008:a hemma några veckor senare och tyckte också att den var skum. Själv har jag två lådor som ska få ligga till sig i några år.
 

Alex5

Medlem
FED5A780-31C3-4800-A34E-305B87901F1F.jpeg
 
Toppen