Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tja, det släpptes ju en James Bond-09:a och en James Bond-11:a. Nu vet vi alltså att James Bond-releaser betyder att vi inte ska förvänta oss en La Grande Année från samma årgång. Den första James Bond-releasen (2002) var ju en sendeggad version av en LGA, typ "mellan LGA och R.D."
Sedan var det väl snarast 2008 som lanserades ovanligt sent för att vara en LGA, sådär 10,5 år efter skörd? Der ser t.ex. ut som att 2002 lanserades våren 2011 i Sverige, d.v.s. 8,5 år efter skörd.
Farr Vintners skriver följande om GA 12:
"Disgorged May 2019 after seven and a half years lees ageing in bottle. Moving forward the house is looking to shorten the time on lees for the Grande Année to seven years, with fourteen years for the RD..."

Förklarar också delvis varför ingen ny RD har dykt upp efter 04. Alternativt att de hoppar över RD 05. Instämmer med @magnum att GA 05 var riktigt svag. Däremot gillade jag rosén!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Farr Vintners skriver följande om GA 12:
"Disgorged May 2019 after seven and a half years lees ageing in bottle. Moving forward the house is looking to shorten the time on lees for the Grande Année to seven years, with fourteen years for the RD..."

Förklarar också delvis varför ingen ny RD har dykt upp efter 04. Alternativt att de hoppar över RD 05. Instämmer med @magnum att GA 05 var riktigt svag. Däremot gillade jag rosén!
Men detta är ju FEL, årgång 2012 buteljeras 2013 så den har legat 6 år!!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hur tycker ni 2012 känns annars, Pol Roger Vintage Brut 2012 är ju rätt billig och bolaget har en del kvar. Köpvärt för 600?

Även Nicolas Feuillatte BdB 2012 finns väldigt billigt, inte varit så imponerad av dom förut men kanske behöver lite ålder. Någon som provat?

Pol Roger Vintage och BdB är tillsammans med Roederers dito + Rosé champagnes säkraste kort. Väldigt hög lägsta nivå alla år och håller även för lagring. Utan att ha smakat så vågar jag säga att det är ett bra köp. Vintage på magnum kan slå Winston och Cristal blint...

Däremot har jag smakat Polles Rosé 2012...:usch:

Nicolas undviker jag med men den verkar ändå fått ok omdömen. Våga prova och ta en för laget.:ängel: Ung BdB är dessutom lurigt att bedöma som du är inne på.
 

aldenniklas

Medlem
Pol Roger Vintage och BdB är tillsammans med Roederers dito + Rosé champagnes säkraste kort. Väldigt hög lägsta nivå alla år och håller även för lagring. Utan att ha smakat så vågar jag säga att det är ett bra köp. Vintage på magnum kan slå Winston och Cristal blint...

Däremot har jag smakat Polles Rosé 2012...:usch:

Nicolas undviker jag med men den verkar ändå fått ok omdömen. Våga prova och ta en för laget.:ängel: Ung BdB är dessutom lurigt att bedöma som du är inne på.
Tack för svar! Pol Roger känns faktiskt som ett säkert kort.
 

FredrikC

Medlem
... eller så är den kanon med rätt ålder. :)

Det har nyligen skrivits om bl.a. 2008 Heidsieck, 2008 DP och nu 2012 Bollinger.
Varför skulle champagnernas creme de la creme i bra årgångar vara dåliga?

Att en del champagner på vintage-, och kanske t.o.m prestigenivå, kan vara tillgängliga och lite goda som unga är väl trevligt, men att döma ut andra som dåliga verkar märkligt när det är mest troligt att de behöver ha en ålder på minst 15-20 år innan de visar sitt rätta jag. Att öppna dessa nydegorgerade flaskor nu kan oftast inte bli annat än en medioker eller trist upplevelse. Åren på korken är viktiga.

Är själv bara en glad amatör men att dricka vid ”rätt” ålder brukar bli bäst. :)
Jag tycker DP 08 är den bästa prestige jag provat från 08 då övriga varit mer stängda.

Hur tycker ni 2012 känns annars, Pol Roger Vintage Brut 2012 är ju rätt billig och bolaget har en del kvar. Köpvärt för 600?

Även Nicolas Feuillatte BdB 2012 finns väldigt billigt, inte varit så imponerad av dom förut men kanske behöver lite ålder. Någon som provat?
PR 2012 är väldigt prisvärd för mig. Riktigt trevlig och kan bara bli ännu bättre.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Köpte Nicolas 2008 för knappt ett år sen och den var inte dum alls, de har blivit bättre helt klart. Hade inte vågat pröva nåt alls från Nicolas sen vintage 2004 som var katastrofdålig med dosage som slog igenom och klibbade. 2008an kostade 295 spänn vilket var bra qpr
 

Ejdern

Medlem
Den har jag hittat billigt (45€). Någon som testat?
Jag har testat några flaskor 08 i omgångar och har alltid varit väldigt nöjd, dock så gäller det att kolla när flaskan är deggad, då de har gjort det i omgångar och det varierar över 2år på de flaskorna jag har hemma. Helt klart ett av de mest prisvärda köpen av 08 tycker jag.
Däremot så har 08 börjat försvinna på hyllorna nu och 2012 har kommit ut på de flesta ställen
 

Alex5

Medlem
Koll på vilken frakt man skall välja? de har ups och dpd som alternativ, någon som är smidigare än den andra?
Har inte handlat där tidigare. Tänkte nog själv lägga en beställning på ett gäng vina ardanza 2010 som fått väldigt höga betyg både av kritiker och på CT.
Jag tror DPD körs utav postnord i Sverige, inte säker dock.
Koden BVDA10EURD ger 10 euro extra rabatt. Osäker på ifall det är för kunder som handlar för första gången, men testa!
 

Uncle_Bob

Medlem
Har inte handlat där tidigare. Tänkte nog själv lägga en beställning på ett gäng vina ardanza 2010 som fått väldigt höga betyg både av kritiker och på CT.
Jag tror DPD körs utav postnord i Sverige, inte säker dock.
Koden BVDA10EURD ger 10 euro extra rabatt. Osäker på ifall det är för kunder som handlar för första gången, men testa!

Tack!
Ardanza är kanon, sitter och beställer samma sak :) Om händelsevis är boende i Göteborgstrakten kan vi sambeställa om du vill, varukorgen är redan uppe i 500 euro så halva priset på frakt...
 

Jonas Sand

Medlem
Jag har testat några flaskor 08 i omgångar och har alltid varit väldigt nöjd, dock så gäller det att kolla när flaskan är deggad, då de har gjort det i omgångar och det varierar över 2år på de flaskorna jag har hemma. Helt klart ett av de mest prisvärda köpen av 08 tycker jag.
Däremot så har 08 börjat försvinna på hyllorna nu och 2012 har kommit ut på de flesta ställen
Hej. Det var just 2012 jag funnit för 45 europadollars. Jag ser hur det inte framgick i min citering. Har du druckit den också?
 

Alex5

Medlem
Tack!
Ardanza är kanon, sitter och beställer samma sak :) Om händelsevis är boende i Göteborgstrakten kan vi sambeställa om du vill, varukorgen är redan uppe i 500 euro så halva priset på frakt...
Tyvärr inte. Tackar för frågan!
Har du hittat något mer än ardanzan som skiljer sig i pris från Sverige?
 

Ejdern

Medlem
Hej. Det var just 2012 jag funnit för 45 europadollars. Jag ser hur det inte framgick i min citering. Har du druckit den också?
Jag provade en flaska 2012 när den kom och och den var också bra, dock inte lika bra som de 08or jag provat. Dock så hade samtliga 08or som jag provat fått ligga ett litet tag efter det att de var deggade och 2012an var ny deggad. Jag brukar själv tycka att de där första året brukar ge fin utdelning om man kan säga så. Noteringar från provningen (augusti 2019) var att 2012an behövde få ligga längre då den har bra potential, men att den var fortfarande bra när den provades.
 

Uncle_Bob

Medlem
Tyvärr inte. Tackar för frågan!
Har du hittat något mer än ardanzan som skiljer sig i pris från Sverige?

Nja, missade man Protos 27 i förra släppet finns den ju där till typ samma pris, Rioja Alta Gran Reserva 2010 är givetvis inte med i tillbudet och 45 euro är en slant men kommer säkert att vara dyrare om/när den kommer till bolaget gissar jag.
 
Toppen