Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

andsun

Medlem
Beställde lite blandat i förhoppningen att nåt går att "dricka" men ser det i första hand som att jag köper på mig matlagningsvin.
Tahblik tror jag inte heller är fel dvs blir inte ett matlagningsvin iaf.
 

Victorious

Medlem
Sitter på Gardemoen i väntan på flyg och stötte på Dom Perignon 2008 för NOK 1299kr! Helt ok nu när det blev dyrare i Sverige!
 

Attachments

  • 7937F816-FB6E-4F89-BE69-E1579C13C701.jpeg
    7937F816-FB6E-4F89-BE69-E1579C13C701.jpeg
    53 KB · Visningar: 231

Adamanko

Medlem
Kudaw-16 drack jag för två år sen och bedömde att det var ok vin för pengen. 86 - vilket verkar stämma överens med övriga (två) bedömare på CT. Jag gav 119 för min. För 69 spänn nu är den nog riktigt bra i sitt prisspann.
 

Bastardo

Medlem
Jag vet inte om det här är rätt avdelning. Fanns det inte förut en tråd om nedsatta priser på bolaget? Ja, ja, hur som helst, så finns det ett intressant vin som är prissatt ganska rejält – rättare sagt en tredjedel. Det är Il Serafino Nr 91222 Vino di Visciole 2009. Kostar nu bara 79 kr. för 50 cl. Det är ett dessertvin som klassas som fruktvin – surt körsbärsvin, kan vara gott ändå. Innehåller rejält med socker, så ni som inte gillar det kan hoppa över mitt tips. :) Har fått bra recensioner. Det finns inte att beställa men ute i affärerna kan man hitta det fortfarande.
 
Last edited:

Funcadelic

Medlem
Jag vet inte om det här är rätt avdelning. Fanns det inte förut en tråd om nedsatta priser på bolaget? Ja, ja, hur som helst, så finns det ett intressant vin som är prissatt ganska rejält – rättare sagt en tredjedel. Det är Il Serafino Nr 91222 Vino di Visciole 2009. Kostar nu bara 79 kr. för 50 cl. Det är ett dessertvin som klassas som fruktvin – surt körsbärsvin, kan vara gott ändå. Innehåller rejält med socker, så ni som inte gillar det kan hoppa över mitt tips. :) Har fått bra recensioner. Det finns inte att beställa men ute i affärerna kan man hitta det fortfarande.
Är det denna tråd du menar kanske?
https://www.finewines.se/threads/prisaendringar-pa-systembolaget.747/
 

LeChat

Medlem

Jonas Sand

Medlem
Tack för tips! Jag gjorde som du!
Fast först tyckte jag att du valt ett knepigt antal flaskor men när jag såg fraktkostnaden för både 11 och 12 flaskor så kändes 11 flaskor plötsligt som ett perfekt antal.
Är det inkl skatt? Jag blev inte riktigt klok på det (mest på grund av att jag inte talar franska...).
 

Oscaro

Medlem
Tack för tips! Jag gjorde som du!
Fast först tyckte jag att du valt ett knepigt antal flaskor men när jag såg fraktkostnaden för både 11 och 12 flaskor så kändes 11 flaskor plötsligt som ett perfekt antal.
Haha ja de hade en rätt märklig tröskel för fraktkostnader, men 11 istället för 12 är inte fy skam :D
 

sunqan

Vinös
Det vet jag inte, men förstår inte varför det spelar någon roll? De ordnar transport så om jag förstår det rätt och som det funkat varje gång jag beställt utomlands så behöver jag inte tänka något mer på det då.

i normalfallet har man tur. har man otur åker man på att betala alkoholskatten + speditörens eventuella avgift för att ta ut den + det transporttillägg på 20% av den obetlada alkoholskatten som speditören åker på för att de inte har korrekta ledsagardokument.
dvs för en låda om 12 helflaskor vin blir det 235,62 (skatt) + 47,12 (transporttillägg) + speditörens avgifter för strulet.
har man ännu mer otur returneras försändelsen till avsändaren för att speditören inte vet hur det ska hanteras (det finns de som tror att all försäljning till sverige måste gå vi ab vin och sprit...) och då blir det ännu mer meck.

jag hittade denna sida https://nordiccarry.com/faq som förklarar en del. annars är det bara att söka på forumet, vi har tom en egen tråd som avhandlar ärendet.

Sedan är det en sak till som är bra att veta - det är enbart säljaren som begår en eventuell olaglighet (och speditoren tror jag eftersom de saknar det nödvändiga ledsagardokumentet). brottet är fiskalt (ett brott mot eus punkskattedirektiv, som är implementerat som lag i samtliga eu-länder.). och det har aldrig provats i domstol.
 

Oscaro

Medlem
i normalfallet har man tur. har man otur åker man på att betala alkoholskatten + speditörens eventuella avgift för att ta ut den + det transporttillägg på 20% av den obetlada alkoholskatten som speditören åker på för att de inte har korrekta ledsagardokument.
dvs för en låda om 12 helflaskor vin blir det 235,62 (skatt) + 47,12 (transporttillägg) + speditörens avgifter för strulet.
har man ännu mer otur returneras försändelsen till avsändaren för att speditören inte vet hur det ska hanteras (det finns de som tror att all försäljning till sverige måste gå vi ab vin och sprit...) och då blir det ännu mer meck.

jag hittade denna sida https://nordiccarry.com/faq som förklarar en del. annars är det bara att söka på forumet, vi har tom en egen tråd som avhandlar ärendet.

Sedan är det en sak till som är bra att veta - det är enbart säljaren som begår en eventuell olaglighet (och speditoren tror jag eftersom de saknar det nödvändiga ledsagardokumentet). brottet är fiskalt (ett brott mot eus punkskattedirektiv, som är implementerat som lag i samtliga eu-länder.). och det har aldrig provats i domstol.
Det jag utgår ifrån är det som skatteverket själva skriver, alltså att huvudregeln är att försäljaren ansvarar för det om de ordnar transport. Har som sagt aldrig varit med om något annat när jag beställt, men självklart möjligt att vissa sköter detta fel.
4F8C70FA-B8B9-4277-9687-A5B3FA58A468.png
 

sunqan

Vinös
Det jag utgår ifrån är det som skatteverket själva skriver, alltså att huvudregeln är att försäljaren ansvarar för det om de ordnar transport. Har som sagt aldrig varit med om något annat när jag beställt, men självklart möjligt att vissa sköter detta fel.
Visa bifogad bild 19292

Ska är en sak, gör är en annan. bläddrar man vidare hos vår älskade fiskala myndighet hittar man detta:

https://www.skatteverket.se/privat/...rsaljning.4.71004e4c133e23bf6db800079390.html
 

matage

Medlem
För den som inte är "grounded" så kör Heathrow en intressant kampanj med "ta tre, betala för två - av samma producent" just nu.
Billigaste får man på köpet.
Riktigt surt att redan ha handbagaget knökfullt med teknikprylar för ett kundmöte som ändå blev inställt så det blev ingen påfyllning av DP 08 / DP Rose 06...
 
Toppen