Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Per Stade

Lege artis
Borde inte handla mer vin nu men blir lite sugen, hade kunnat ta 3st om det hjälper dig. (Göteborg)

2019 Château Phélan-Ségur Saint-Estèphe

Jag har också köpt för mycket men det här vinet har fått bra omdömen och har också några år på nacken.
Någon mer som vill hänga med på en låda?
 

Lennart

Medlem
Apropå att dela från Philipsson… Jag beställde just en låda var av vinerna nedan, men skulle klara mig på 3 flaskor av vardera så hojta om någon vill dela. Hämtas på Kungsholmen eller på Grappe i så fall.

2015 Chambolle-Musigny, Domaine de la Vougeraie, 620 kr/st

2016 NSG Les Hauts Pruliers, Frederic Esmonin, 345 kr/st


 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Malat Ried Höhlgraben Grüner Veltliner 2019, Nr 2427. Har kostat förut mer än dubbelt så mycket. Årgången kan vara felaktigt, men priset verkar stämma enligt importörens hemsida.

Ser sannerligen ut som en bra deal. Ser ut som att det ramlat bort en etta framför priset.

Beställde två flaskor - man vill ju inte missa en bra deal, och sen behöver jag lite grüner hemma.
 

Bastardo

Medlem
Ser sannerligen ut som en bra deal. Ser ut som att det ramlat bort en etta framför priset.

Beställde två flaskor - man vill ju inte missa en bra deal, och sen behöver jag lite grüner hemma.
Så tänkte jag först själv också, men så kollade jag importörens hemsida och såg att det var på riktigt.
Roligt med någon skrivkunnig också … De flesta gillar inte ens inlägget, kanske de köper aldrig så här billiga viner av ren princip! :D
Jag menar hur ofta stöter man på så generösa rabatter på ett kvalitetsvin? Procentuellt räknat. Visa mig ett enda exempel på sånt!
Det verkar att ingenting som jag skriver och berättar om hamnar i god jord. Nada. Nästa gång jag hittar en bra deal kommer jag inte dela här alla fall om man får nästan ingen uppskattning av kollektivet.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det verkar att ingenting som jag skriver och berättar om hamnar i god jord. Nada. Nästa gång jag hittar en bra deal kommer jag inte dela här alla fall om man får nästan ingen uppskattning av kollektivet.
Jag tror att det är väldigt uppskattat. Men ibland håller man käften för att inte skapa en hype. Först köper man en eller ett par flaskor för att kolla att vinet är ok. Sedan köper man en större batch och då vill man att det finns kvar.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det verkar att ingenting som jag skriver och berättar om hamnar i god jord. Nada. Nästa gång jag hittar en bra deal kommer jag inte dela här alla fall om man får nästan ingen uppskattning av kollektivet.
Jag tror majoriteten visar uppskattning med en tumme upp om de finner inlägget värdefullt för dem. Jag är helt ointresserad av det vinet du länkade, men uppskattar att folk, dig inkluderad, postar förslag. "Gilla"-funktionen är till för att visa uppskattning för ett inlägg, och för att varje tråd inte ska behöva ha ett "Tack!"-inlägg för var och varannat inlägg som säger något konstruktivt eller tillför diskussionen något.

De flesta gillar inte ens inlägget

För mars månad är att varje inlägg får 2.75 "Gilla"-markering i snitt. Utifrån det förstår man snabbt att många inlägg står helt utan reaktioner, men det betyder ju självklart inte att folk inte uppskattar vad som skrivs. Jag tror man i just den här tråden bör förstå att den faller in i kategorin "List"-trådar där man inte ska förvänta sig långa diskussionsinlägg om terroiren som gör avtryck i ett visst vin, utan snarare att det bara är inlägg alá "Kolla vad jag hittade, kanske någon mer är intresserad av!".

Men man får såklart välja att tolka saker som man vill och därefter ta ställning till om det är värt att posta eller inte. 👍
 

Bastardo

Medlem
Jag tror majoriteten visar uppskattning med en tumme upp om de finner inlägget värdefullt för dem. Jag är helt ointresserad av det vinet du länkade, men uppskattar att folk, dig inkluderad, postar förslag. "Gilla"-funktionen är till för att visa uppskattning för ett inlägg, och för att varje tråd inte ska behöva ha ett "Tack!"-inlägg för var och varannat inlägg som säger något konstruktivt eller tillför diskussionen något.



För mars månad är att varje inlägg får 2.75 "Gilla"-markering i snitt. Utifrån det förstår man snabbt att många inlägg står helt utan reaktioner, men det betyder ju självklart inte att folk inte uppskattar vad som skrivs. Jag tror man i just den här tråden bör förstå att den faller in i kategorin "List"-trådar där man inte ska förvänta sig långa diskussionsinlägg om terroiren som gör avtryck i ett visst vin, utan snarare att det bara är inlägg alá "Kolla vad jag hittade, kanske någon mer är intresserad av!".

Men man får såklart välja att tolka saker som man vill och därefter ta ställning till om det är värt att posta eller inte. 👍
Kanske jag överreagerar en aning, men jag ska tänka noga i framtiden vad som är värt att berätta om. Det gör inte ont att tala för döva öron, men känns meningslöst. Sen att det är helt omöjligt att få igång sakliga diskussioner om t.ex. Riesling, som jag har försökt många gånger. Folk här verkar sakna gedigen kunskap om vin över huvud taget, eller så inbillar de sig att kunna en hel del, men när det kommer på kritan så faller det platt.
 

Bastardo

Medlem
Jag tror att det är väldigt uppskattat. Men ibland håller man käften för att inte skapa en hype. Först köper man en eller ett par flaskor för att kolla att vinet är ok. Sedan köper man en större batch och då vill man att det finns kvar.
Importörerna får inte sälja viner som har skavanker, eller i så fall måste de informera om sådana, eller? Men du kanske menade om vinet var okej smakmässigt?
Jag litar fullständigt de oerhört många recensioner från professionella håll som jag har hittat för vinet, så jag behöver INTE smaka av varenda droppe jag köper. Men så klart får alla göra som de vill. Men på det sättet hinner flaskorna kanske försvinna ur siktet innan du kommer till skottet.
Jag tänker personligen så, att kanske importören vill bara bli av med vissa viner och då kan man hjälpa de med detta genom att sprida ordet. Rabatt på 56% är starka papper, ni får gärna berätta om sådana viner som har sålts med ännu bättre pris, fast jag misstänker att sådana inte finns. Och det vore ytterst märkligt om inte Gruner veltliner av relativ hög klass skulle inte intressera medlemmar och på många ställen kostar vinet fortfarande över 15 euro per flaska.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Folk här verkar sakna gedigen kunskap om vin över huvud taget,
Nu är du ute på djupt vatten vill jag påstå. Visst är det varierande kunskapsnivåer bland våra medlemmar men så ska det ju vara. Alla kan inte vara generaliserade experter inom vin men däremot finns det många som kan oerhört mycket inom specifika ämnen, områden etc. Vad är det som får sig att känna att det saknas kunskap bland forumets medlemmar? Kan du ge exempel?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Importörerna får inte sälja viner som har skavanker, eller i så fall måste de informera om sådana, eller? Men du kanske menade om vinet var okej smakmässigt?
Jag litar fullständigt de oerhört många recensioner från professionella håll som jag har hittat för vinet, så jag behöver INTE smaka av varenda droppe jag köper. Men så klart får alla göra som de vill. Men på det sättet hinner flaskorna kanske försvinna ur siktet innan du kommer till skottet.
Jag tänker personligen så, att kanske importören vill bara bli av med vissa viner och då kan man hjälpa de med detta genom att sprida ordet. Rabatt på 56% är starka papper, ni får gärna berätta om sådana viner som har sålts med ännu bättre pris, fast jag misstänker att sådana inte finns. Och det vore ytterst märkligt om inte Gruner veltliner av relativ hög klass skulle inte intressera medlemmar och på många ställen kostar vinet fortfarande över 15 euro per flaska.
Ja, jag syftade på personlig smak. I den här prisklassen, utgående från urprungspriset, kan det skilja rätt så mycket. Godellon som du tipsade om förra gången tyckte jag var jättebra, medan @thunberg var föga imponerad.
2457 Cabriz Dão, 2017 har "bara" 44 % rabatt, men det tipset kan du få som tack för dina inlägg ;)
 
Last edited:
Toppen