Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Sätt upp en budget och håll dig till den. Det är enkelt att köpa Bourgogne om du har en obegränsad budget. Sprid bland årgångar och lägen, skulle rekommendera en blandning av 2018 och 2019 där du för 2018 satsar på kommunviner och enklare lägen medan du för 2019 om möjlighet köper i premier cru lägen eller uppåt. Tycker 2018 är utmärkt för tidig konsumtion, har inte fått de vibbarna för 2019 då de varit mer strama. 2016 är en årgång jag gillar då de är väldigt slanka, men den är inte för alla. Egentligen är 2015-2019 alla väldigt bra årgångar men väldigt olika. Kanske 2017 något svagare men det är mer personliga preferenser.

2017 dock bra för vita! Bäst sedan 2014 i mitt tycke.
 
  • Like
Reactions: Jos

Oscaro

Medlem
Sätt upp en budget och håll dig till den. Det är enkelt att köpa Bourgogne om du har en obegränsad budget. Sprid bland årgångar och lägen, skulle rekommendera en blandning av 2018 och 2019 där du för 2018 satsar på kommunviner och enklare lägen medan du för 2019 om möjlighet köper i premier cru lägen eller uppåt. Tycker 2018 är utmärkt för tidig konsumtion, har inte fått de vibbarna för 2019 då de varit mer strama. 2016 är en årgång jag gillar då de är väldigt slanka, men den är inte för alla. Egentligen är 2015-2019 alla väldigt bra årgångar men väldigt olika. Kanske 2017 något svagare men det är mer personliga preferenser.
Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.
Sedan tycker jag att 14 är underskattat för röda också, allt jag prövat har varit väldigt bra.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.
Sedan tycker jag att 14 är underskattat för röda också, allt jag prövat har varit väldigt bra.
Jag fick intrycket att -14 var ett otroligt svalt år, och krävde klart mer lagring än tex -15 för att "ge" något. Roligt nog drack jag också Comte Georges De V -14 och -15 av hans Chambolle-Musigny och 14 var knuten till tänderna.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Skulle vilja tillägga att jag initialt fått de vibbarna kring 18 också, men nu när jag prövat ett antal 1er och gc så känns det som att de behöver mycket mer tid än 19. Har dock bara en referens från 19 gc (Bonnes Mares från de Vogue) så kan inte uttala mig riktigt om den årgången ännu.
Sedan tycker jag att 14 är underskattat för röda också, allt jag prövat har varit väldigt bra.

Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.

Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.

Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.
 

Oscaro

Medlem
Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.

Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.

Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.
En väldigt bra sammanfattning! Vore intressant köra en ordentlig genomgång av 10-talet, exempelvis köra ett village och en 1er från samma producent 10-19.
 

Magikern

Medlem
Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.

Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.

Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.

Några specifika viner och årgångar med pris mellan 1000 och 1500 spänn flaskan som du kan rekommendera i dagsläget?
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Några specifika viner och årgångar med pris mellan 1000 och 1500 spänn flaskan som du kan rekommendera i dagsläget?

Specifika viner är ju alltid svårt eftersom de kan vara svåra att får tag på. I det prisswgmentet bör du dock kunna få tag på riktigt bra 1er Cru och enstaka Grand Cru.

Louis Jadot Corton Pougets levererar fint för pengen. Kostar oftast under 1000-lappen. Dock krävs tålamod. 1999 dricka ung ännu. Borde gå att hitta på kontinenten. Systemet listar Clos Vougeot från samma producent för 1499:- Ett helt ok köp.

2019 Arlot Vosne Romanee 1er Cru Les Suchots som släpps imorgon borde vara bra. 1249:-

Edpuard Delaunays viner har fått en del uppmärksamhet på sista tiden. Tror det finns lite flaskor kvar hos SB.

Ska man kunna köpa de mest åtråvärda vinerna gäller det att vara ute vid release. Andrahandsmarknaden är rätt begränsad.
 

Gradin

Medlem
Disclaimer: Nedanstående gäller främst för röd Bourgogne.

Håller med! '14 har kanske inte den charmiga sötfrukten men är ett bra exempel på ett klassiskt år åt det svalare hållet. Hamnade (delvis) oförtjänt i skuggan av 2015. Egentligen är hela '10 talet är väldigt bra, om än med variation i stil. Är väl bara '11, '13 och '17 som är lite svagare, men de är ändå inte direkt dåliga år. Har druckit fina viner från alla tre. Tycker att man får gå tillbaka till 2004 för ett riktigt dåligt år i Bourgogne. Sen var 2006, 2007 och 2008 inga kioskvältare, men ändå helt habila.

Vad gäller vilka år som är bäst beror det mycket på om man gillar massor av söt frukt eller mer struktur och elegans. För förstnämnda är 2015 och 2018 bra kandidater, för elegansen 2010 och 2014. 2012 och 2016 är väl någonstans mitt emellan upplever jag, med viss fördel '16 i kvalitet. 2019 har jag inte provat ordentligt än men rapporterna tycks indikera bra kvalité och viss elegans trots de varma förhållandena. Liknar kanske '16.

Av ren nyfikenhet har du någon 2016 du tyckt levererat bra?
Jag tycker 2016 inte imponerat alls, 10,12 och 14 har jag upplevt som bra och tillgängligt men där kanske en del 12 vart rätt tydligt ekad och dolt frukten men ändå i tillgänglig stil, lite som 11.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Av ren nyfikenhet har du någon 2016 du tyckt levererat bra?
Jag tycker 2016 inte imponerat alls, 10,12 och 14 har jag upplevt som bra och tillgängligt men där kanske en del 12 vart rätt tydligt ekad och dolt frukten men ändå i tillgänglig stil, lite som 11.

Jag har inte druckit jättemycket 2016 men det mesta har varit bra. Årgången kan ibland vara rätt maffig och mörk fruktmässigt, men har inte uppfattat den som ”varm” på samma sätt som 2018. En del viner har också ordentligt med struktur. Varierar dock naturligtvis, har druckit några väldigt eleganta 2016 också. Några höjdpunkter:

Fabrice Vigot V-R La Colombiere och Les Damaudes - otroligt charmig frukt, massor av komplexitet och mycket fin balans.
Francois Lumpp Givry Crausot - bra balanserad, blir bättre med lagring. Charmig frukt, en del ek.
Pousse d’Or Corton Clos du Roi - bra men behöver tid. Ett exempel på den mörka, strukturerade stilen.
Camille Giroud Santenay - lätt och fräsch

Skulle säga att alla de tre årgångar du nämner är elegantare och mer klassiska. 2012 är väl den som kommer närmast men uppfattar den som mjukare och mer omedelbart tillgänglig. 2016 kan behöva mer tid. Nu är det nog försent att dricka på ungfrukten också i många fall, så tänker nog vänta till 10 år post vintage med det mesta. Någon enstaka flaska slinker väl ned innan dess för att hålla lite koll på utvecklingen.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Louis Jadot Echezeaux. Någon som provat?
En som man ska vänta på länge innan man provar?

Det beror på årgång. Allting som är gjort innan 08 bör vara utvecklat (05 kan vara undantag). Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Det beror på årgång. Allting som är gjort innan 08 bör vara utvecklat (05 kan vara undantag). Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.
Känner inte alls igen mig här! I min värld är Jadot stadiga som urberget, från bra till fantastiska.
Visst, röda topparna behöver tid men sen levererar dom riktigt bra.
Deras 07 och 09 är i riktigt fin fas nu.
Vilka GC och årgångar har du testat på senare tid?
 

Magikern

Medlem
Känner inte alls igen mig här! I min värld är Jadot stadiga som urberget, från bra till fantastiska.
Visst, röda topparna behöver tid men sen levererar dom riktigt bra.
Deras 07 och 09 är i riktigt fin fas nu.
Vilka GC och årgångar har du testat på senare tid?

Mazi-chambertin 07 köptes på webblansering och det var det sämsta vinet jag betalat 1700 spänn för någonsin. Clos-Saint Denis 08 provades härom året och det var riktigt bra däremot. 100 spänn mer i pris men en himmelsvid skillnad i kvalitet.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Mazi-chambertin 07 köptes på webblansering och det var det sämsta vinet jag betalat 1700 spänn för någonsin
Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.
Ok, så all den här generaliseringen för 1 flaska du inte uppskattade ?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri

Magikern

Medlem
Ok, så all den här generaliseringen för 1 flaska du inte uppskattade ?

Jag har provat en del annat också från Jadot och det är mycket som har saftig prislapp om väger in vinets kvalitet (rött då främst) men har min budgeten till det är det ju självklart värt att köpa en massa Grand Cru viner.

Som av en ren händelse har jag en Chapelle-Chambertin 2017 från Jadot hemma just nu och den kanske korkas upp inom det närmsta.:) Tunnelfasen lär ju bli ett faktum inom en snar framtid gissar jag.
 
Trådskapare
lukastollig

lukastollig

Pudelfantast
Det beror på årgång. Allting som är gjort innan 08 bör vara utvecklat (05 kan vara undantag). Jadot är känd för att ha mycket ojämn nivå på sina Grand Cru viner (eller hade ojämn nivå kanske) så bli inte besviken om Echezeaux är det det sämsta 2000 kronors vin du någonsin provat.

Det beror kanske på personliga preferenser men på GC nivå hade jag inte rört något (annat än av ren nyfikenhet för att kolla utvecklingen, men då med förväntningarna på nivå därefter) från efter 2002, möjligen undantaget 2007 som är rätt snabbmognande. Corton Pougets från ’99 känns fortfarande ung.

På 1er Cru nivå kan man oftast dra av några år men de 2010 jag druckit sista 1-2 åren har varit för unga fortfarande.

Vinerna håller också mycket länge. 1996 och ’97 dricker finfint på 1er Cru nivå fortfarande och 1997 Clos de Beze känns som den precis öppnat upp sig ordentligt.
 
Toppen