Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

Magikern

Medlem
Jadot producerar både vanliga La Garenne och Clos de la Garenne, - varken Systembolaget eller importören har koll på vilken de säljer så kolla upp vilken du får. Jag beställde Clos förut och fick vanliga som jag lämnade tillbaka.

Detta innebär att det förmodligen inte finns några Clos att beställa överhuvudtaget för tillfället eller? Det är den vanliga Garenne som dyker upp utan undantag gissar jag. Ibland är det den mänskliga faktorn som spökar som bekant.
 

Jos

Medlem
Detta innebär att det förmodligen inte finns några Clos att beställa överhuvudtaget för tillfället eller? Det är den vanliga Garenne som dyker upp utan undantag gissar jag. Ibland är det den mänskliga faktorn som spökar som bekant.
Vet ej hur det är nu, det kanske är löst. Men har varit så tidigare vad gällde 2017. Och ett tag så var det en bild på Clos men i texten stod det bara "La Garenne" så då var det svårt att veta vilken de menade...

Edit: Kom på att det är ännu rörigare... Jadot har en vanlig "La Garenne" på köpta druvor och sen har de en Duc Magenta "La Garenne" och en Duc Magenta "Clos de la Garenne" :D :D Inte så konstigt att de rör till det med andra ord....
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Vet ej hur det är nu, det kanske är löst. Men har varit så tidigare vad gällde 2017. Och ett tag så var det en bild på Clos men i texten stod det bara "La Garenne" så då var det svårt att veta vilken de menade...

Edit: Kom på att det är ännu rörigare... Jadot har en vanlig "La Garenne" på köpta druvor och sen har de en Duc Magenta "La Garenne" och en Duc Magenta "Clos de la Garenne" :D :D Inte så konstigt att de rör till det med andra ord....

Jag frågade importören precis. Jag betonade speciellt att det är Clos som jag är ute efter. Får hoppas på tydligt svar innan den tar slut.
 
Vet ej hur det är nu, det kanske är löst. Men har varit så tidigare vad gällde 2017. Och ett tag så var det en bild på Clos men i texten stod det bara "La Garenne" så då var det svårt att veta vilken de menade...

Edit: Kom på att det är ännu rörigare... Jadot har en vanlig "La Garenne" på köpta druvor och sen har de en Duc Magenta "La Garenne" och en Duc Magenta "Clos de la Garenne" :D :D Inte så konstigt att de rör till det med andra ord....
Och folk undrar varför man tycker bourgogne kan vara svårt
 

Magikern

Medlem
Som vissa säkert känner till så har flaskposten PULIGNY MONTRACHET LES ENSEIGNERES RAMONET 2017 för 1300 kronor flaskan. Rätta mig om jag har fel men kostar inte detta vinet dubbelt så mycket internationellt utan undantag. Ett fynd på många sett eller?
 

Håkan

Medlem
Som vissa säkert känner till så har flaskposten PULIGNY MONTRACHET LES ENSEIGNERES RAMONET 2017 för 1300 kronor flaskan. Rätta mig om jag har fel men kostar inte detta vinet dubbelt så mycket internationellt utan undantag. Ett fynd på många sett eller?
Det beror på om du är etikettsdrickare eller ej. Men jag är bränd på Ramonet för alltid så jag är inte helt opartisk. Premox.
 

Håkan

Medlem
Supertrist om det innebär rubbet av deras viner även idag. :(
Det var 90talet som var värst, trist att hälla ut Batard 95 & 96, även 04, 05 och 08 var det nåt knas med. Har ingen erfarenhet av 17 men de borde väl ha löst problemen vid det här laget. Vet inte hur bra de är idag dock.
 

Jos

Medlem
Det var 90talet som var värst, trist att hälla ut Batard 95 & 96, även 04, 05 och 08 var det nåt knas med. Har ingen erfarenhet av 17 men de borde väl ha löst problemen vid det här laget. Vet inte hur bra de är idag dock.
Vansinnigt bra! 1er cruerna är magiska men tyvärr pricey. Köpte nyligen 2017 1er cru för dryga sexhundringen från Saint Aubin och då är det helt plötsligt sjukt bra qpr också. Öppnade Pernand Vergelesses 2017 häromveckan och gillar man lyxiga fat så är det heaven....
 

Nyllet

Medlem
Är det någon som har aktuella tips på bra bourgogne blanc? Jag har tidigare kört mycket på Olivier Leflaive Les Sétilles, men där har ju priset dragit iväg en hel del under året. Efter tips här på forumet så köpte jag en låda 2018 Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes som var ett riktigt fynd för de 165 kr per flaska som jag betalade. Någon som har testat nu aktuella 2021?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Är det någon som har aktuella tips på bra bourgogne blanc? Jag har tidigare kört mycket på Olivier Leflaive Les Sétilles, men där har ju priset dragit iväg en hel del under året. Efter tips här på forumet så köpte jag en låda 2018 Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes som var ett riktigt fynd för de 165 kr per flaska som jag betalade. Någon som har testat nu aktuella 2021?
Tycker faktiskt inte det finns något bra i prisklassen under Leflaive. 300kr är dessvärre det minsta man kan ge för en okej bourgogne.
Annars tycker jag själv att Goisot som Caviste säljer är riktigt bra men då är vi i yttre kommuner så drf är prisläget bättre där
 

Magikern

Medlem
Är det någon som har aktuella tips på bra bourgogne blanc? Jag har tidigare kört mycket på Olivier Leflaive Les Sétilles, men där har ju priset dragit iväg en hel del under året. Efter tips här på forumet så köpte jag en låda 2018 Christophe Cordier Bourgogne Blanc Vieilles Vignes som var ett riktigt fynd för de 165 kr per flaska som jag betalade. Någon som har testat nu aktuella 2021?

Kolla flaskposten om du värdesätter leverans till dörren. Allt som det står Chablis eller 2014 på är värt sitt pris. Skippa grejerna som ligger under 250 sträcket dock.
 

Oscaro

Medlem
Väldigt bra provning igår av lite äldre Grand crus från Comte George de Vogüé
Först upp var en trio Bonnes-Mares
Bonnes-Mares 2014
E832D00B-D004-4E54-A268-7788EAE1448D.jpeg

Oerhörd mycket bär i doften, djupa skogstoner blandat med lite viol och tjära. Efter ett tag i glaset kommer mer och mer sötlakrits vilket är gemensamt för alla BM

Stor och fyllig med hög syra, mycket frukt med kirsh och skogshallon som mest framträdande. Väldigt koncentrerad men är lite för enkelspårig i dagsläget. 93-94

Bonnes-Mares 2012
5B870F59-09D7-4C9D-9B24-4745C42680D5.jpeg

Mer sluten i doften initialt, men ligger mörkare bär och asiatiska kryddor och trycker där bakom. Finns lite fänkål/lakrits här med och doften växer ordentligt efter en halvtimme i glaset.

Lite lägre syra än 14 och betydligt torrare med lite tanniner. Väldigt juicig där mellan torrheten med lingon, jordgubbar, hallon. Avslutet är långt och lite försiktigt kryddigt.
Dricker bäst av trion just nu. 94-95

Bonnes-Mares 2010
A369AC89-BE34-442C-9BB0-E40B9F9C60F6.jpeg

Initialt lite funky i doften, lite svamp och drar nästan mot tca, men detta försvinner med lite tid. Mörkare sous bois, soja, doftar betydligt äldre än den är, lakrits här med

I munnen är den oerhört elegant, mjuk men hög syra som håller ihop strukturen där friska bär börjar kämpa emot de tertriära smakerna som letar sig fram. Mycket blå frukt och en fantastisk parfymerat, långt avslut, känns som den här behöver rätt många år till.
93++

Nu var det dags för Musigny
Musigny 2014
D8CFE628-E888-4233-8F0C-5454E267B5FF.jpeg

Grönare i doften än bonnes-mares, piggare bär och lite aceton och rosor. Här finns också något som drar åt lakrits hållet men snarare stjärnanis eller något lite mildare.

Väldigt fruktig och bärdriven med nästan lite halvomogna bär i som gör den lite syrlig. Körsbär dominerar och finns en fin mineralitet i bakgrunden. Mycket kraft ändå, dricker fint nu men kan nog må bra av 5 år för att lugna ner sig lite. Frågan är bara om 14 från cgdv någonsin blir riktigt bra.
93-94

Musigny 2012
FA1664E6-691D-4971-B214-6F563615CDCF.jpeg

Lite stum initialt i doften, friska bär, vårskog, mineralitet och massvis med blommor.

Oj vilken kraft, fyller hela munnen och lägger sig som en hinna i gommen. Balanserad och väldigt elegant med mycket körsbär, jordgubbar och hallon. Dricker bra nu men finns definitivt mer att hämta om man väntar 5 år till.
94-95

Musigny 2010
A42288D0-439A-4DE6-A20E-E0471B258DA5.jpeg

Hallon, jordgubbar, fänkål, viol, tjära, blommor, rabarber, körsbär, svart te

Herregud vilket vin, enorm kraft från frukten blandat med en härlig syrlighet och en otrolig struktur som håller ihop allt perfekt. Sitter kvar i minuter, verkligen en best till vin! I munnen hittar jag hallon, körsbär, skogsbär samt ett pepprigt avslut som drar mot schichuanpeppar.
WOTN för mig även om den verkligen skulle behöva 10 år till på rygg.
96++

Musigny 2005
7D921E62-FB55-4775-B057-EB560E07F18E.jpeg

Här börjar det komma tertriära aromer, sous bois, champinjoner, tjära, viol, svart te, blåbär. Näsan här är utan tvekan bäst ikväll.

Oerhört kraftfull frukt, svart te, svartpeppar, allt i perfekt balans med syran. Finns lite plommon, hallon och en animalisk ton som dyker upp vid avslutet. Silkeslent i munnen men har ändå tiden framför sig.
95+
 

Akimchik

Medlem
Kul att du drack George de Vogüé, finns inte mkt bättre bourgogne jag har fått chansen att dricka iaf. Jag föredrog bonnes-mares. Ni bourgogne älskare som har koll. Finns det något liknande man kan handla på sig på systemet som speglar dessa viner. Älskar dem väldigt mycket men plånboken skriker nej när jag ska klicka hem 6 flaskor...
 

Magikern

Medlem
Vet ej hur det är nu, det kanske är löst. Men har varit så tidigare vad gällde 2017. Och ett tag så var det en bild på Clos men i texten stod det bara "La Garenne" så då var det svårt att veta vilken de menade...

Edit: Kom på att det är ännu rörigare... Jadot har en vanlig "La Garenne" på köpta druvor och sen har de en Duc Magenta "La Garenne" och en Duc Magenta "Clos de la Garenne" :D :D Inte så konstigt att de rör till det med andra ord....

Det är magenta man får. Hämtade ut precis. Antar att man kan korka upp med gott samvete. Garenne på köpta druvor är inte nödvändigtvis betydligt bättre 2020 eller?
 

Magikern

Medlem
Ganska otydligt svar.... Vilken Magenta!? :D :D

Duc de magenta. Kolla mina smaknoter från igår i den andra tråden. Den kan hända att du inte diggar vinet dock. Det är inte så fylligt och intensiteten är inte mycket att hurra för med tanke på priset.
 
Last edited:
Toppen