Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bourgogne

jrick

Medlem
Tack, men syftade på Dureuil-Janthial. :)

Dock verkar även Jobard-Morey tilltalande!
Den där köpte jag från La Cave de Ben, en liten caviste som jobbar via instagram och maillistor... han har inte alltid allt inne men kolla in hans instagram. Demain les vins har ibland också, de släpper dock privata släpp lite som Caviste.se så man får slå till snabbt sedan är chansen borta (på eftertraktade grejer som D-J).

Vinpågen

Medlem
Den där köpte jag från La Cave de Ben, en liten caviste som jobbar via instagram och maillistor... han har inte alltid allt inne men kolla in hans instagram. Demain les vins har ibland också, de släpper dock privata släpp lite som Caviste.se så man får slå till snabbt sedan är chansen borta (på eftertraktade grejer som D-J).
Tack tack! :)

Foley

Medlem
IMG_7869.jpeg

Domaine Leflaive Montagny 1er cru Bonneveaux 2019
Första flaskan jag drack för 1.5 år sedan var lite knutet. Denna flaska är betydligt mer generös, fortfarande friskt men rakt i dryckesfönstret. Mkt mineralitet, kalksten, citrus, ek. Runt och snyggt avslut. Jag tycker detta är riktigt bra nu. Saknar kanske lite fyllighet för att lyfta ännu högre men givet prislappen (runt 300 kr) kan jag inte begära mer.

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 36194
Domaine Leflaive Montagny 1er cru Bonneveaux 2019
Första flaskan jag drack för 1.5 år sedan var lite knutet. Denna flaska är betydligt mer generös, fortfarande friskt men rakt i dryckesfönstret. Mkt mineralitet, kalksten, citrus, ek. Runt och snyggt avslut. Jag tycker detta är riktigt bra nu. Saknar kanske lite fyllighet för att lyfta ännu högre men givet prislappen (runt 300 kr) kan jag inte begära mer.
Inte för att vara den som är den men bilden indikerar på att det inte är Domaine Leflaive utan släktingen Oliver Leflaive, som för övrigt primärt gör negociant viner, så även Montagny Bonneveaux. Om än inget fel med det och även Olivers viner har dragit iväg i pris. 🤓

Foley

Medlem
Inte för att vara den som är den men bilden indikerar på att det inte är Domaine Leflaive utan släktingen Oliver Leflaive, som för övrigt primärt gör negociant viner, så även Montagny Bonneveaux. Om än inget fel med det och även Olivers viner har dragit iväg i pris. 🤓
ja, du har såklart rätt att det är Olivier Leflaive som gör vinet och inte Domaine! Jag var så fokuserad på att skriva Laflaive rätt att jag missade den inte helt oviktiga detaljen 🤦‍♂️. Gott var det likväl även om vinerna, som du säger, nu dragit iväg och nu nästan kostar mer än de smakar.

Foley

Medlem
IMG_7879.jpeg
Marc Morey Chassagne Montrachet 2022
Hade besök igår och kände att vi ville bjuda på något bättre vin. Chassagne Montrachet går alltid hem, så även denna gång. Rätt så stiltypisk Chassagne, härligt fylligt och koncentrerat. Riktigt snyggt och elegant, med fint integrerad ek. Lite smörigt och fett på ett bra sätt. Väldigt gott helt enkelt, även om vinet var väl ungt. Avslutade kvällen med ett glas Vincent Girardin Bourgogne Blanc Terroir Noble 2023 från en tidigare öppnad flaska och då blev kvalitetsskillnaden tydlig. Marc Morey 1:er cru viner från chassagne montrachet är dock ytterligare en nivå upp från by-vinet.

Foley

Medlem
IMG_7939.jpeg

Simon Bize & Fils Savigny-les-Beaune 1:er Cru Les Talmettes 2011
Ett glas på Sparrow igår. Hyfsat ljus i färgen, med tendens till oranga kanter från ålder. Doften är som en höstdag i ett vinglas, med svamp och skog och mogenhet. Smaken är mogen, med lite röd frukt kvar. Häftigt att kunna få dricka detta på glas och en kul upplevelse. Måste dock säga att vinet var förvånansvärt moget, för ”bara” 15 år.

Foley

Medlem
IMG_7940.jpeg

Domaine Fontaine-Gagnard Bourgogne Rouge 2022
Behövde något okomplicerat och gott att dricka till citron- och parmesanmarinerad kyckling. Lite Bourgogne rouge kändes lagom. Lite funky doft till att börja med och utan mat kändes vinet inte helt hemma. Men med lite luft och mat blev det njutbart fort och blev sen bara bättre och bättre. Bäst kanske idag, dag 2, så inga problem att spara detta vin ett par år till. Doft och smak av mkt hallon, lite körsbärstoner och lite ek. Lite jordig doft också. När jag dricker detta kan jag känna att man inte alltid behöver krångla till det med premier cru eller grand cru, då en enkel Bourgogne rouge kan vara så otroligt gott.

Köpte 2 st enkla Sylvie Esmonin Côte de Nuits Village 2019 precis i ren chansning. Jag har ett behov både källarmässigt och intressemässigt att bredda Bourgogne här hemma. Har vi någon med erfarenhet av hennes enklare instegsviner och vilka andra producenter som finns med samma stil och pris? Vad kan jag förvänta mig för vin här?

Foley

Medlem
IMG_7948.jpeg
IMG_7955.jpeg

Armand Heitz Saint-Aubin Travers De Chez Edouard 2022
Flaska inköpt på rekommendation i lokal vinbutik i Antibes. Ny producent för mig. Kul bekantskap. Rätt mörk gul i färgen. Kraftfull och elegant. Citrus, lite ek, mineralitet. Ganska stiltypisk St Aubin i smaken, men med ett extra bra tryck. Kanske lite tagen av att dricka vinet i Frankrike, men tycker det här är riktigt bra. Dracks till foie gras på brioche-bröd.

Någon dag innan köpte vi och drack en Pouilly-Fuisse Clos 2023 från Fabrice Larochette. Inte helt olik St aubin. Den var lite kraftigare och vass i smaken. Mineralisk, päron, citrus, ek. Saknar elegans och rundhet vs St Aubin:en. Det är gott såklart, men jag har inte blivit så imponerad av de olika Pouilly-Fuisse jag druckit hittills.

Callxx

Medlem
Visa bifogad bild 36385Visa bifogad bild 36386
Armand Heitz Saint-Aubin Travers De Chez Edouard 2022
Flaska inköpt på rekommendation i lokal vinbutik i Antibes. Ny producent för mig. Kul bekantskap. Rätt mörk gul i färgen. Kraftfull och elegant. Citrus, lite ek, mineralitet. Ganska stiltypisk St Aubin i smaken, men med ett extra bra tryck. Kanske lite tagen av att dricka vinet i Frankrike, men tycker det här är riktigt bra. Dracks till foie gras på brioche-bröd.

Någon dag innan köpte vi och drack en Pouilly-Fuisse Clos 2023 från Fabrice Larochette. Inte helt olik St aubin. Den var lite kraftigare och vass i smaken. Mineralisk, päron, citrus, ek. Saknar elegans och rundhet vs St Aubin:en. Det är gott såklart, men jag har inte blivit så imponerad av de olika Pouilly-Fuisse jag druckit hittills.
Tack för recensionerna, kul med en recension av Armand Heitz, sugen på att testa hans Mersault & Chassange!

Foley

Medlem
Tack för recensionerna, kul med en recension av Armand Heitz, sugen på att testa hans Mersault & Chassange!
Ja, som sagt en producent jag inte druckit tidigare även om jag tycker mig känna igen namnet. St Aubin var väldigt god, och Chassagne Montrachet och Meursault verkar vara ett steg upp i kvalitet, enligt de recenssioner jag läste. Kunde inte hitta någon svensk importör och hade tyvärr inte vägarna förbi just denna vinbutik igen. Idag blev det istället en annan vinbutik i Juan Les Pins där jag hittade två prisvärda flaskor av Domaine Larue, en Puligny Montrachet 2023 och en röd Chassagne Montrachet 2023.

Callxx

Medlem
Ja, som sagt en producent jag inte druckit tidigare även om jag tycker mig känna igen namnet. St Aubin var väldigt god, och Chassagne Montrachet och Meursault verkar vara ett steg upp i kvalitet, enligt de recenssioner jag läste. Kunde inte hitta någon svensk importör och hade tyvärr inte vägarna förbi just denna vinbutik igen. Idag blev det istället en annan vinbutik i Juan Les Pins där jag hittade två prisvärda flaskor av Domaine Larue, en Puligny Montrachet 2023 och en röd Chassagne Montrachet 2023.
Jag hittade producenten på millesima.com och la till honom i min WishList så det får bli till att testa några cuvéer när nästa beställning går iväg!

Toppen