Tack, men syftade på Dureuil-Janthial.Från demainlesvins.com, enligt tidigare svar.![]()
Dock verkar även Jobard-Morey tilltalande!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Tack, men syftade på Dureuil-Janthial.Från demainlesvins.com, enligt tidigare svar.![]()
Ah, det har du rätt i. Jag som missuppfattade svaret.Tack, men syftade på Dureuil-Janthial.
Den där köpte jag från La Cave de Ben, en liten caviste som jobbar via instagram och maillistor... han har inte alltid allt inne men kolla in hans instagram. Demain les vins har ibland också, de släpper dock privata släpp lite som Caviste.se så man får slå till snabbt sedan är chansen borta (på eftertraktade grejer som D-J).Tack, men syftade på Dureuil-Janthial.
Jag tror inte att det är någon hemlis längreShh!! Sprid inte ordet om Dureuil så vi hinner dricka det ett tag till utan att ringa banken
Tack tack!Den där köpte jag från La Cave de Ben, en liten caviste som jobbar via instagram och maillistor... han har inte alltid allt inne men kolla in hans instagram. Demain les vins har ibland också, de släpper dock privata släpp lite som Caviste.se så man får slå till snabbt sedan är chansen borta (på eftertraktade grejer som D-J).
Inte för att vara den som är den men bilden indikerar på att det inte är Domaine Leflaive utan släktingen Oliver Leflaive, som för övrigt primärt gör negociant viner, så även Montagny Bonneveaux. Om än inget fel med det och även Olivers viner har dragit iväg i pris.Visa bifogad bild 36194
Domaine Leflaive Montagny 1er cru Bonneveaux 2019
Första flaskan jag drack för 1.5 år sedan var lite knutet. Denna flaska är betydligt mer generös, fortfarande friskt men rakt i dryckesfönstret. Mkt mineralitet, kalksten, citrus, ek. Runt och snyggt avslut. Jag tycker detta är riktigt bra nu. Saknar kanske lite fyllighet för att lyfta ännu högre men givet prislappen (runt 300 kr) kan jag inte begära mer.
ja, du har såklart rätt att det är Olivier Leflaive som gör vinet och inte Domaine! Jag var så fokuserad på att skriva Laflaive rätt att jag missade den inte helt oviktiga detaljenInte för att vara den som är den men bilden indikerar på att det inte är Domaine Leflaive utan släktingen Oliver Leflaive, som för övrigt primärt gör negociant viner, så även Montagny Bonneveaux. Om än inget fel med det och även Olivers viner har dragit iväg i pris.![]()
Jag drack en 2022 Marc Morey Bâtard-Montrachet Grand Cru häromdagen. Alldeles för tidigt.Visa bifogad bild 36208Marc Morey Chassagne Montrachet 2022
Väldigt gott helt enkelt, även om vinet var väl ungt. Marc Morey 1:er cru viner från chassagne montrachet är dock ytterligare en nivå upp från by-vinet.
Stackars dig...Jag drack en 2022 Marc Morey Bâtard-Montrachet Grand Cru häromdagen. Alldeles för tidigt.
Visa bifogad bild 36210
Står bakom dig. Je suis Soignerad!Jafyfan men jag biter ihop och kämpar på.
![]()
Tack för recensionerna, kul med en recension av Armand Heitz, sugen på att testa hans Mersault & Chassange!Visa bifogad bild 36385Visa bifogad bild 36386
Armand Heitz Saint-Aubin Travers De Chez Edouard 2022
Flaska inköpt på rekommendation i lokal vinbutik i Antibes. Ny producent för mig. Kul bekantskap. Rätt mörk gul i färgen. Kraftfull och elegant. Citrus, lite ek, mineralitet. Ganska stiltypisk St Aubin i smaken, men med ett extra bra tryck. Kanske lite tagen av att dricka vinet i Frankrike, men tycker det här är riktigt bra. Dracks till foie gras på brioche-bröd.
Någon dag innan köpte vi och drack en Pouilly-Fuisse Clos 2023 från Fabrice Larochette. Inte helt olik St aubin. Den var lite kraftigare och vass i smaken. Mineralisk, päron, citrus, ek. Saknar elegans och rundhet vs St Aubin:en. Det är gott såklart, men jag har inte blivit så imponerad av de olika Pouilly-Fuisse jag druckit hittills.
Ja, som sagt en producent jag inte druckit tidigare även om jag tycker mig känna igen namnet. St Aubin var väldigt god, och Chassagne Montrachet och Meursault verkar vara ett steg upp i kvalitet, enligt de recenssioner jag läste. Kunde inte hitta någon svensk importör och hade tyvärr inte vägarna förbi just denna vinbutik igen. Idag blev det istället en annan vinbutik i Juan Les Pins där jag hittade två prisvärda flaskor av Domaine Larue, en Puligny Montrachet 2023 och en röd Chassagne Montrachet 2023.Tack för recensionerna, kul med en recension av Armand Heitz, sugen på att testa hans Mersault & Chassange!
Jag hittade producenten på millesima.com och la till honom i min WishList så det får bli till att testa några cuvéer när nästa beställning går iväg!Ja, som sagt en producent jag inte druckit tidigare även om jag tycker mig känna igen namnet. St Aubin var väldigt god, och Chassagne Montrachet och Meursault verkar vara ett steg upp i kvalitet, enligt de recenssioner jag läste. Kunde inte hitta någon svensk importör och hade tyvärr inte vägarna förbi just denna vinbutik igen. Idag blev det istället en annan vinbutik i Juan Les Pins där jag hittade två prisvärda flaskor av Domaine Larue, en Puligny Montrachet 2023 och en röd Chassagne Montrachet 2023.