Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Brukar det inte inom den privata sektorn vara så att om den 25:e infaller på en helgdag så betalas lönen ut på fredagen?
 

SUPRA

Bäst
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Brukar det inte inom den privata sektorn vara så att om den 25:e infaller på en helgdag så betalas lönen ut på fredagen?

Jo så är det.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Det kostar inget att ta upp något ur källaren, bara att lägga dit... Det behövs ju inte så seriösa stålars förutom till Krugen.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Snackade precis med Larsson. Han kunde tyvärr inte medverka och det är lika bra det för stryk skulle killen ha.
Nu drar han på ett gig i Kanada där man börjar med d'Ambonnay för att sedan repa av Krug 47. Ja ja, vi får fortsätta med våra världsliga vanor...
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Då får väl Larsson komma med ett utlåtande om det är värt att slanta för att få smaka.

Jag är iallafall lätt på. Ska lägga några BiB-ar Gredos på lagring redan i kväll.
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin skrev:
Inte för att jag har den blekaste om hur privatekonomin ser ut då, efter jul, nyår och ledigheter. Min erfarenhet säger mig att det är en fattig period....

Men vad fan, som det ser ut nu så kan ni räkna med mig!!
Jag får väl panta lite burkar...


Ja, just då brukar det vara sådär med ekonomin. Julafton, +1v brorsans födelsedag, +2v syrrans födelsedag, +2v farsans födelsedag :'(
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin skrev:
Inte för att jag har den blekaste om hur privatekonomin ser ut då, efter jul, nyår och ledigheter. Min erfarenhet säger mig att det är en fattig period....

Men vad fan, som det ser ut nu så kan ni räkna med mig!!
Jag får väl panta lite burkar...

Köp inga klappar till ungarna och skyll på världsekonomin. Då borde du spara några slantar.
Eller så ger du ungarna burkarna så det får panta dem och köpa sina egna klappar.
 

SUPRA

Bäst
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jag har haft en liten diskussion med Richard Juhlin, rätt mycket sälj på den mannen ;) men på ett bra sätt.

Han blev alldeles till sig när jag berättade om vertikalprovningen och han ville såklart göra en provning med oss.

Jag meddelade att vi bara var hårt arbetande jeansgrabbar utan flash och att vi gillar lyx till rätt pris då och då, så pris var en mycket viktig faktor.

Han tar ju normalt 35.000 kr för en provning. Utan vin.

Jag har ingen lust att dra hela storyn i ett öppet forum dock, så jag startar en ny tråd. ;)
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

För utlåtande behöver vi inte vänta. "Det finns roligare saker för de pengarna". Ledsen SUPRA. :D
 

SUPRA

Bäst
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
För utlåtande behöver vi inte vänta. "Det finns roligare saker för de pengarna". Ledsen SUPRA. :D

Inga problem. Drog redan delvis den slutsatsen, se mitt inlägg ;)
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Dejzan skrev:
Inte helt säkert att jag kan just det datumet men det kanske går att lösa. Vore det inte schysst att prova lite (mkt) skumpa från -88? Kanske något i stil med Krugprovningen?

Det hade verkligen varit trevligt. Upplägget är visserligen att alla plockar med sig precis vad de känner för, vi är ju inte direkt låsta vid champagne.
Personligen kommer jag visserligen att plocka med mig en champagne från -88 och för att se om anders kanske kan bli lite onykter så tar jag med den på magnum.
Om jag nöjer mig med det eller plockar med något mera vet jag inte ännu men jag tror inte det blir någon mera champagne i alla fall.
 

Dejzan

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jo jag förstår tanken med vinfernot men tänkte att man dessutom kunde göra en seriösare ( ;D nej jag tror inte riktigt på det själv) provning på temat skumpa från -88. En sak behöver ju inte utesluta den andra.
 

hampus86

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

är på..gäller bara att hitta stålar, men jul/hanukah snart så det kanske fixar sig ;D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

El burro grande skrev:
Varje flight provas givetvis blint också antar jag.

Givetvis. Första flighten kommer bestå av olika fabrikat av träsprit. ;D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Givetvis. Första flighten kommer bestå av olika fabrikat av träsprit. ;D
Jag har ju lite känningar i norr, ska jag ordna en beställning av lite riktiga grejer till sista flighten?
Det levereras inte på glasflaska eller BiB, utan troligen på PET eller dunk....
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jag får se helt enkelt om motivation, ekonomi och livsglädje motiverar till att deltaga!

Persoligen tycker jag att formatet som var sist var väldigt trevligt, även om en något mer "elegant" mängd vin torde kunna konsumeras så att man slipper skämmas då man försöker forcera trendhak snorfull (pratar naturligtvis om Kellys). Även mat borde vara att föredra, alternativt att man samlas innan och äter en bastant lunch, kör infernot och sen går och trycker en trevlig middag. Mat behövs!

Jag tycker att det är trevligare att dricka vinerna öppet, blindprovning tycker jag blir lite för stelt och tråkigt, en del viner ska man bara dricka, njuta, prata och skratta åt. Dricker man riktigt bra viner så är det lika mycket upplevelsen i sig och känslan av att dicka vinerna som är det viktiga. Jag tror dock att alla kan vara kritiska nog att bedöma ett vin ärligt även om det är öppet. :)
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Vart vi kommer att samlas styr i väldigt stor utsträckning möjligheten att komma över mat och hur länge vi kan bli sittande.
Ska det öppnas 16+ flaskor och hållas ett snitt på över 2 fl/pers så hade jag gärna sett att vi fått något mera i oss än tilltugg eftersom det tenderar att bli en ganska lång sittning och man blir packad utan stil istället.
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Väl skrivet herr Krug,
Skit i träspriten under första flighten.
Mat före, under och efter vinfernot är bra. Det behöver inte vara gigantiska mängder, men det lägger en effektiv sordin på den lätt expanderande spiralen ovanför huvudet.

Alla tar med en till två buteljer av vad som helst? Den som visar sig haft med sig den sämst rankade flaskan får pynta middagen efter?
 

EuphoniC

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jag börjar bli allvarligt avundsjuk på er och sticker in med en efterlysning av de obefintliga forummedlemmar tillika Skellefteåbor som vill träffas och dricka gott vin
sign0190.gif
 
Toppen