Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Lite egna intryck...;

SQN Bacwards and Forwards; väldigt bra och inte alls "over the hill" som jag tyckte vi läste från provanteckningar..
Salon; Klart att det är en bra Champagne men den bjöd inte så mycket på sig själv.. Eller så kan jag inte bedömma potentialen i ett slutet vin.
Brunellon; Bästa doften! Blev nästan tårögd av den fantastiska doften. Inte riktigt lika imponerad av smak men klart grym Brunello!
DP; Min, måste ändå säga att jag tyckte den var sagolikt bra.
SQN Atlantis; Grenache som smakade nya-världen Syrah.. Riktigt bra.
SQN Hollerin M; Ingen typisk Pinot till en början men bjöd flera lager av komplexa smaker
Suduiraut 01; Min, bra.
Suduiraut 72; Hade aldrig gissat på den åldern, - kändes väldigt fräsch.
Clos Des Papes; Min, växte på sig rejält med lite luft. bra.
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Det blev ju som sagt ett lite mini-inferno i helgen.
Keen, El burro grande och undertecknad samlades hos Jos strax efter 17:00 och efter att alla flaskor plockats fram så visste man att det skulle bli en lång afton och en tung morgondag. Visade sig även bli det första infernot där det inte var så mycket skumpa utan en väldigt stor mix av flaskor.

Snittet hölls högt 11 (nja 10,5) flaskor på 4 personen gjorde att alla tankar på en hyfsat tidigt avfärd dagen efter sköts upp ganska snabbt.

Vi inledde med Dom Perignon 1990 och efter allt snack om hur 1990 årgången uppför sig så gick denna mot strömmen och levererade otroligt bra. Mörk bärnstens färg och förvånande söt. Stor mousse med härligt rostade toner, äppelmust och aprikos. Vi lämnade drygt 1/3 kvar för att se hur den blev efter några timmar och alla trodde att den skulle stendö och inte alls leverera men gissa om vi blev förvånande när den fortfarande var riktigt bra och om möjligt bättre än när vi öppnade den. Nu var det väldigt tunga toast toner med röda äpplen och smör. En av de klart bäst DP jag någonsin provat.

Efter DP så öppnade vi Salon 1997 för att provsmaka den då vi gissade att den behövde ordentligt med luft för att komma igång. Som vi trodde så var den extremt sluten med en grym syra och ställdes åt sidan under tiden det smörstektes bröd för en Skagen toast med väldigt mycket löjrom. Salon provsmakades igen och den var fortfarande stenhårt och sluten. Senare på kvällen så öppnade den upp sig något men levererade aldrig i den klass som Salon kan göra. Tvål, äppelcider, lime och grape beska var det som nämndes. Inga rostade eller brända fat toner kom fram och vi gissade att detta måste vara en väldigt svag flaska. Om detta var ett bra exempel på hur Salon 1997 ska smaka så skulle jag ALDRIG rekommendera någon att köpa den. Utan tvekan var detta kvällens stora besvikelse. Förhoppningsvis så får jag prova Salon 1997 imorgon (tisdag) igen och återkommer med hur jag upplevde den.

Efter besvikelsen med Salon så hoppade vi över till Langois-Chateau Vieelles Vignes 1990 och där hade vi en fruktbomb som hette duga. Mint grön i färgen med en stor, söt fruktdoft. Bra syra och lite lätt parfymerad. Äpple, lime, aprikos helt enkelt mycket frukt. Någon sa flytande fruktsallad och det stämmer väldigt bra.

Denna flaska fick sedan sällskap av Sine Qua Non Backwards and Forwards som hade väldigt mycket ek med en skön mild bitterhet i sig. En extremt lång eftersmak och det kändes som man tuggad ek en bra stund efter man svalt. Frisk med vaxig/smörig och lite blommor i lukten. Väldigt koncentrerad smak som senare på kvällen mjuknar till och blir ännu mera tillgänglig med tydliga brioche och ankleverterrin lukt/smak. Något lustigt så var det Rage against the machine på i bakgrunden och det passade ganska bra in på vinet

Nu tyckte vi att det var dags för lite skumpa igen och en Jérôme Prévost La Closerie Les Beguines öppnades. En för alla okänd NV champagne som är gjord på 100% pinot Meunier. En väldigt okomplicerad och trevlig skumpa med lite blommor och gula äpplen. Väldigt trevlig som aperitif eller "vecko" skumpa men i sällskap med alla andra flaskor som provades under kvällen lämnade denna minst avtryck.

Nu var vi halvägs igenom alla flaskor och det som återstod var rött, rött, rött, rött och 2 söta.

SQN Hollerin M var först ut och det var lite hallon och björnbär direkt som följdes upp av lite köttiga toner. Det var inget typiskt Pinot Noir vin och vi anklagade Manfred för att fuska och ha en helt annan druvblandning än den som finns redovisad. Senare på kvällen dök det upp kakao och bruten björk. Helt fantastisk gott och fyllt av väldigt komplexa smaker och lukter som man hade något svårt att sätta ord på.

Clos des Papes Chateauneuf du Pape 2006 blev det härnäst och det var fyllt av nejlikor och en syltig hallon ton. Ganska slättdragen mot SQN som var ganska extrem men den växte hela tiden. När vi testade den igen någon timme senare hade den en tydlig smörkola och charkuteri över sig. Egentligen tyckte vi att butterscotch var mera beskrivande än smörkola men av någon orsak står det smörkola i anteckningarna. Den började även att sträva till sig mot tidigare.

Casanova di Neri brunello di Motalcino 2000 och här var det spännande dofter och smaker. Körsbärskärna och björnklister. En fruktansvärt bra balans med bra tannin struktur. Initialt lite parfymerad men sedan vilda bärs och lite syltig. Jos var nära upplösningstillstånd när han fick lukta på den första gången och när vi testar den senare frustar han fram "Åhhhhhh, nu kommer de köttiga toner". Om Rage passade bra in till SQN så kändes det nästan regisserat att Pavarotti dök upp när vi provade detta. Grymt bra vin.

Som avslutning på det röda kapitlet blev den en SQN Atlantis Grenache. Mörka bär med anis och blött läder. Viol, nejlikor och julbak. Fruktansvärt gott och diskussionen om vad Manfred egentligen sysslade med blossade upp igen. "Syrah på rosor" var en av alla de utsvävande beskrivningar jag han få ner på papper.

Efter allt rött var det dags för 2 söta från Chateau Suduiraut. Först började vi med 2001 på halvflaska och det var väldigt mycket saffran i denna med lättare toner av Carlssons klister, aprikos och russin. Till denna smörstektes en toast med gåslever och precis när vi hugger in på den så klämmer Jos ur sig en helt undrbar kommentar. "Jag är ju egentligen en ganska enkel människa"
En kommentar som kanske inte är så rolig när den plockas ur sitt sammanhang men mot bakgrund vad vi precis provat och vår låga nivå på skämt så var den klockren.
Suduiraut 1972 har jag knappt skrivit något om men jag kan utläsa lättare saffran och gammal Riesling. Även denna var betydligt friskare än vi vågat hoppats på.

Sammanfattningsvis en väldigt trevlig kväll som helt klart var värt resan.

EDIT: Keen, Jos eller El burro grande, ni får rätta eller lägga till om det är något som inte stämmer eller saknas. Mina anteckningar var allt annat än lättlästa.
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Det kanske är lite tidigt att börja prata om nästa gång redan men jag kommer vara i Stockholm 5-7 juni och har egentligen inget planerat på lördagen.

Nytt mini-inferno då kanske?
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Såg bra ut CH, har inga ändringar. Mycket trevlig kväll! Tror vi gjorde ett halvhjärtat försök att sätta i oss lite Isle of Jura också framåt slutet, men det gick sådär.

Mycket positivt överraskad av Suduiraut 72:an och Backward and forward som jag var helt övertygad om skulle vara trötta.

Sammantaget måste jag säga att Manfred levde upp till hypen :D Ska bli trevligt minst sagt att stifta bekantskap med Raven syrah och grenache. :D


Och angående Salon så hoppas jag innerligt att det var en dålig flaska. Jag är inte tillräckligt erfaren för att bedöma lagringspotential av ett vin i det skicket som Salon visade sig i, men t.ex. den Krug 96 jag drack i höstas visade sig så sjukt mycket bättre. Den var magisk, och där kunde man verkligen skönja hur jävla bra det kommer bli efter att den fick lite tid att lufta till sig.
Av vissas reaktioner i den andra tråden kändes det som att man inte fick kiritisera Salon för att det just var Salon.
Jag kan bara bedöma det utifrån hur det visade sig under kvällen, har inte erfarenheten nog att säga hur det kommer vara om 10-20 år, än mindre lusten att köpa på mig ett gäng flaskor för det priset mot den chansen. Då köper jag hellre några till Krug 96or :D


Det kanske är lite tidigt att börja prata om nästa gång redan men jag kommer vara i Stockholm 5-7 juni och har egentligen inget planerat på lördagen.

Nytt mini-inferno då kanske?

Som det ser ut nu är jag körd den helgen. Fan, there goes my perfect record :p
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Innan vi börjar snacka juni ska vi väl försöka diska av ett vinferno den 15:e maj. Jag har redan fixat mina bidrag. ;)
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

anders skrev:
Innan vi börjar snacka juni ska vi väl försöka diska av ett vinferno den 15:e maj. Jag har redan fixat mina bidrag. ;)

Som det ser ut nu måste jag avstå men det kan ju ändras innan dess.
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Keen skrev:
Och angående Salon så hoppas jag innerligt att det var en dålig flaska.
Det låter faktiskt inte helt osannolikt att det var det.

Keen skrev:
Jag är inte tillräckligt erfaren för att bedöma lagringspotential av ett vin i det skicket som Salon visade sig i,
Den lär vara mycket god, för ett mediokert år som 1997. Skulle tro att den kan vara en aning bättre än Krug 1998, i alla fall.

Keen skrev:
men t.ex. den Krug 96 jag drack i höstas visade sig så sjukt mycket bättre. Den var magisk, och där kunde man verkligen skönja hur jävla bra det kommer bli efter att den fick lite tid att lufta till sig.
Jo, så är det säkert. Krug 1996 är ruggigt bra och kunde knappast blivit annat med ett sådant toppår från en sådan topproducent. Men...
1. 1997 är ett mycket svagare år än 1996, så att jämföra den med Krug 1998 vore något rimligare.
2. Att jämföra den med Krug av någon årgång (även 1998) är ändå inte rimligt. Årgångs-Krug och dess stora kvaliteter lever på andra egenskaper än Salon. Då Krug är blandningens stora mästare plockar de ihop en champagne som de tycker uttrycker årgången (enligt egen utsaga). Detta gör de med alla tre druvsorter, vilka de kan balansera och sätta ihop så att de kommer mer till sin rätt i ungdomen, utan att ändå göra avkall på lagringspotentialen.
Salon är en helt annan historia. Det är enbart en druvsort ifrån en by. Chardonnay är känt för sina vassa syror och Salon kan därför inte och kommer heller aldrig bli lika rund som Krug i ungdomen. När det gäller kvaliteten på råvarorna skiner de dock. Karaktären och personligheten är stor.

Keen skrev:
Av vissas reaktioner i den andra tråden kändes det som att man inte fick kiritisera Salon för att det just var Salon.
Nejdå. Det var bara att vi inte höll med kritiken och tyckte den blev lite orättvis och inte tog hänsyn till omständigheterna. Men ni kan ju som sagt också haft otur med flaskan.

Keen skrev:
Jag kan bara bedöma det utifrån hur det visade sig under kvällen, har inte erfarenheten nog att säga hur det kommer vara om 10-20 år, än mindre lusten att köpa på mig ett gäng flaskor för det priset mot den chansen. Då köper jag hellre några till Krug 96or :D
Här kan jag till stor del hålla med dig. Även om Salon 1997 sannolikt går att lagra ett antal år så är det definitivt inte det bästa champagneköpet för lagring man kunnat göra de senaste åren. Att det betydligt starkare året 1996 var sexhundra kronor billigare gjorde det givet att det var bättre val för det syftet. Även Krug 1996 vinner där, fast Krug 1996 vinner mot Krug 1998 också.
 

Keen

slan
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Darth Angelus skrev:
Det låter faktiskt inte helt osannolikt att det var det.
Den lär vara mycket god, för ett mediokert år som 1997. Skulle tro att den kan vara en aning bättre än Krug 1998, i alla fall.
Jo, så är det säkert. Krug 1996 är ruggigt bra och kunde knappast blivit annat med ett sådant toppår från en sådan topproducent. Men...
1. 1997 är ett mycket svagare år än 1996, så att jämföra den med Krug 1998 vore något rimligare.
2. Att jämföra den med Krug av någon årgång (även 1998) är ändå inte rimligt. Årgångs-Krug och dess stora kvaliteter lever på andra egenskaper än Salon. Då Krug är blandningens stora mästare plockar de ihop en champagne som de tycker uttrycker årgången (enligt egen utsaga). Detta gör de med alla tre druvsorter, vilka de kan balansera och sätta ihop så att de kommer mer till sin rätt i ungdomen, utan att ändå göra avkall på lagringspotentialen.
Salon är en helt annan historia. Det är enbart en druvsort ifrån en by. Chardonnay är känt för sina vassa syror och Salon kan därför inte och kommer heller aldrig bli lika rund som Krug i ungdomen. När det gäller kvaliteten på råvarorna skiner de dock. Karaktären och personligheten är stor.
Nejdå. Det var bara att vi inte höll med kritiken och tyckte den blev lite orättvis och inte tog hänsyn till omständigheterna. Men ni kan ju som sagt också haft otur med flaskan.
Här kan jag till stor del hålla med dig. Även om Salon 1997 sannolikt går att lagra ett antal år så är det definitivt inte det bästa champagneköpet för lagring man kunnat göra de senaste åren. Att det betydligt starkare året 1996 var sexhundra kronor billigare gjorde det givet att det var bättre val för det syftet. Även Krug 1996 vinner där, fast Krug 1996 vinner mot Krug 1998 också.


Jag använde 96:an för att då var jag i bättre skick än när jag drack 98:an, så jag med säkerhet kunde komma med nåt ;D

Men som du säger är det en inte helt rättvis jämförelse. Skulle det vara bättre att jämföra med en clos du mesnil då av lämplig årgång? Fixar du en sån så är jag gärna med och testar ;D

Tyckte dock vi klargjorde hyfsat att det kunde varit en dålig flaska, samt diverse andra förbehåll :)

får väl köra en horisontal med krug och salon 96 om ett tiotal år för att se vilken som är bäst :p
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH, väl sammanfattat!

Doften från Cerretalton var verkligen fantastisk!

Edit: Förutom då att jag inte hittade lika mycket saffran som du (och keen?) i Suduiraut 01 och/eller 72.
 

Pomerol

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Inga rostade eller brända fat toner kom fram och vi gissade att detta måste vara en väldigt svag flaska. Om detta var ett bra exempel på hur Salon 1997 ska smaka så skulle jag ALDRIG rekommendera någon att köpa den.

Man använder inte längre fat vid skapandet av Salon, det var länge sedan man slutade med det, så det var inte konstigt att ni inte hittade några rostade fat. Hoppas ni ändå uppskattade det feta konsistensen och de mikroskopiska bubblorna som skapar en härlig mousse!

Det lät som ni hade en riktigt trevlig helg, är dock intresserad av hur ni upplevde Clos des Papes Chateauneuf du Pape 2006, blir oroliga när ni beskriver den så syltig. Lagra eller dricka nu?
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Pomerol skrev:
Man använder inte längre fat vid skapandet av Salon, det var länge sedan man slutade med det, så det var inte konstigt att ni inte hittade några rostade fat. Hoppas ni ändå uppskattade det feta konsistensen och de mikroskopiska bubblorna som skapar en härlig mousse!

Det lät som ni hade en riktigt trevlig helg, är dock intresserad av hur ni upplevde Clos des Papes Chateauneuf du Pape 2006, blir oroliga när ni beskriver den så syltig. Lagra eller dricka nu?

Njaa.. Syltig tycker jag inte. Min andra flaska av -06an och precis som jag sa efter förra(vilket jag inte höll...) så ska jag låta bli resterande flaskor i några år framöver..
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

CH skrev:
Det kanske är lite tidigt att börja prata om nästa gång redan men jag kommer vara i Stockholm 5-7 juni och har egentligen inget planerat på lördagen.

Nytt mini-inferno då kanske?
Men för helvete!!! Jag som är i dina hemkvarter den helgen och tänkte ringa dig för en dejt!!??
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sjödin skrev:
Men för helvete!!! Jag som är i dina hemkvarter den helgen och tänkte ringa dig för en dejt!!??

Jag vet, varför tror du jag åkte därifrån?
 

Krisman

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Jag är tyvärr på gotland den 15e, men den 6e kanske kan vara ngt.
Jag håller med om att miniinferno är bra. Nån annan får stå för lokal nästa ggn jag är med =)
 
Toppen