Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finewines vinferno, uppföljningstråden

Helen

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Något vininferno blev det väl adrig, i alla fall inte så som de brukar gå till.
Anders och jag fick många trevliga timmar tillsammans. Vi hann med 3 flaskor innan det var dax att intaga en mycket god middag på Pontus.
Där blev det sedan 2 flaskor till. En sak kan lätt beslutas om och det är vi 2 har INTE samma smak när det kommer till vin.
Anders tog med sig en spätlese Egon Muller som han tyckte mycket om. Jag föredrar min vita Bourgogne Meaursault 1cru Genevrieres 2006.
Det är 2 helt olika viner och jag vet att det inte går att jämföra dem.

Anders ett stort TACK FÖR KVÄLLEN.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Sex tappra finewines-själar samlades igår till vinferno hemma hos undertecknad. De medhavda vinerna serverades blint, men alla visste vem som hade haft med vinet i vilket glas. Det här är vad som dracks, d.v.s. vad ni som inte var med missade: ;)

Välkomstbubbel
Molitor Prestige Brut 2004, Zeltinger Schlossberg Riesling Sekt b.A., Mosel

Champagneflight 1
  • Comtes de Champagne 1995
  • Benoît Lahaye Millésime 2006 (70% PN, 30% Ch, producent i Bouzy)
  • Clos Cazals Blanc de Blancs 2000, Claude Cazals (producent i Mesnil med koden ”RC”, vingård i Oger)
Ganska olika skumpor, märktes det. Alla röstade på Comtes 1995 som bäst i flighten – härligt utvecklad doft, men pigg och frisk smak med rejäl syra.

Diskussion utbröt om vad champagnetillverkarkoden ”RC” stod för, till skillnad mot de vanligare NM och RM. Nu har jag kollat: RC = récoltant co-opérateur. Med Jancis ord ”someone who's a member of a co-op and buys back wine from them to sell under their own label”. Begreppet tycks f.ö. inte finnas upptaget i Juhlins bok, där han hävdar att Cazals är ”RM”.

Här gjordes också en liten paus för att inmundiga en bit anklever och bröd (båda medförda av Anders L) tillsammans med den första flightens skumpor.

Champagneflight 2
  • Bollinger La Grande Année 2000 (deg. juni 2010, måste varit en av de sista eftersom de första 2002:eek:r som dök upp våren 2011 var degorgerade hösten 2010)
  • Cuvée des Enchanteleurs 1995
  • Krug 1996

En jämnare flight kvalitets- och stilmässigt; alla visade sig ju vara mycket respektabla cuvéer, för att uttrycka det försiktigt. 4 bäst-röster gick till Enchanteleurs 1995, och 2 till Krug 1996. Echanteleurs hade härligt utvecklade toner och inte lika påtagligt hög syra som bl.a. Comtes 1995 och Krug 1996, den har nog toppat. Krug 1996 har en del utvecklade toner men framstår ändå som ung, med tydlig syra och även ett inslag av gröna äpplen. Absolut njutbar idag till skillnad mot en del andra prestige-1996:eek:r, men fortfarande på väg upp.

Söt
Château d’Yquem 1999 (halvflaska)

Söt, god, toner av bland annat saffran och torkade aprikoser, bra koncentration. Börjar bli rätt hygglig mognad på den här årgången på halvflaska, och den har inte den extra vassa syra som Yquem ofta visar upp; 1999 har från början betraktats som en mellanbra Sauternes- och Yquem-årgång.

Även till denna inmundigades anklever, men denna gång en liten bit stekt anklever för att få lite variation i kosten. Värden noterade med intresse att det faktiskt var första gången som flera i sällskapet drack Château d’Yquem, trots att flertalet verkar dricka prestige- och mogen Champagne till frukost, lunch och middag de flesta dagar i veckan.

Rött
  • Antica Terra Pinot Noir 2007, Willamette Valley, Oregon
  • Dal Forno Romano Valpolicella Superiore 2003
  • Château Pavie Decesse 2000, St.-Emilion Grand Cru
  • Château Branaire Ducru 1996, St.-Julien

Pinot Noir:en var ganska uppenbart en bra Pinot Noir, men tankarna gick efter inledande tvekan mer till Nya Världen än till Bourgogne eftersom den hade rätt mörka fruktaromer och bra fruktkoncentration.
Dal Forno:n var ganska förvånande i stilen, för den hade verkligen massiva tanniner som kommer att ta evig stil att smälta ner, däremot inget av torkad frukt eller liknande smygamarone-drag, som man kunde tro av årgången och möjligen av tillverkaren. Mörka aromer och en del alkohol (visade sig vara 15%) gjorde att gissningar hamnade bl.a. i Rhône – såväl norr som söder – och Ribera del Duero, men ingen gissade Veneto.
Pavie Decesse var också rätt massiv med mörka aromer, och en aning Bordeaux/Cabernet-toner i kombination med lite varmt intryck. Flera av oss gissade därför att det var en Supertoskanare, men vi var alltså på högra stranden i en bra årgång.
Branaire Ducru visade upp klassiska utvecklade Bordeaux-toner med bl.a. tydlig stallighet, en del örtighet med lite grön ton. Jag tror ingen var någon annan stans än Bordeaux och Médoc, men jag tror vi räknade upp alla kommunappellationer från Margaux till St.-Estephe och ett antal olika producenter och årgångar.

Här blev det så vitt jag kan minnas ingen omröstning utan bara diskussion. Kanske försvann momentet när vi började tugga i oss bœuf bourguignon, som fick någon timme extra på spisen tack vare diskussionerna under tidigare flighter. För mig var Dal Forno och Pavie Decesse nog bäst, men båda behöver mer tid för att toppa, i Dal Fornos fall rejält mycket tid. Branaire Ducru var däremot bra som den är, även om den nog kan utvecklas lite till.

För övrigt slapp vi helt korkdefekter, och vinurvalet fick oss alla att tycka att "det här måste vi göra om ganska snart". ;D
Hoppas förresten att ingen misstycker att jag har återupplivat en gammal tråd, istället för att skriva vidare i planeringstråden om ett genomfört vinferno...
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Mycket bra skrivet! Som alltid detaljerat och välskrivet när det kommer från dig. Måste instämma där på Dal Fornon - den besatt en sådan extrem koncentration och tannin-struktur som bokstavligen gjorde att tungan. Fastna mot gommen. Det kommer bli ett enormt stort vin, med lång tid!
Sen måste jag tacka återigen för min första d'yquem. Även om jag utan vidare kan dricka prestige-champagne o dylik, som du skriver är det mycket träffande sant! Jag kommer hedanefter se till att komma över bättre sötaviner. Denna va så grymt bra!
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Kan bara hålla med Johan, bra skrivet och en riktigt bra kväll. Inga korkdefekter vilket gladde mig verkligen efter min förra helg. Det är verkligen kul att prova med lite bredd, som ofta på forumet blir det en fokus på Champagne men nu täckte vi ju både Mosel, Valpolicella, Orgegon, Bordeaux, rött och sött samt Champagne med allt från klassiska hus till små odlare.

Dal Forno är nog den jag kommer komma ihåg mest mycket pga att det var en så otrolig koncentration, inte min typ av vin men mycket kul att dricka. Sedan fanns ju d'yquem, CdE, Comtes, Decesse mm. En riktigt bra kväll. Vi får köra igen efter sommaren. Tittar redan i källaren om jag har något intressant att dricka :)

Tack igen Vintomas för att du ordnade allt.

PS. Ett kilo anlever kommer att fungera bra nästa gång :)
 

Jos

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Stort tack Tomas och övriga! Sjukt bra viner! Jäklar va fintad jag blev av St Emillionen :D

Ser fram emot ett par kilo anklever nästa gång Johan!!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Anders Landström skrev:
Kan bara hålla med Johan, bra skrivet och en riktigt bra kväll. Inga korkdefekter vilket gladde mig verkligen efter min förra helg. Det är verkligen kul att prova med lite bredd, som ofta på forumet blir det en fokus på Champagne men nu täckte vi ju både Mosel, Valpolicella, Orgegon, Bordeaux, rött och sött samt Champagne med allt från klassiska hus till små odlare.

Dal Forno är nog den jag kommer komma ihåg mest mycket pga att det var en så otrolig koncentration, inte min typ av vin men mycket kul att dricka. Sedan fanns ju d'yquem, CdE, Comtes, Decesse mm. En riktigt bra kväll. Vi får köra igen efter sommaren. Tittar redan i källaren om jag har något intressant att dricka :)

Tack igen Vintomas för att du ordnade allt.

PS. Ett kilo anlever kommer att fungera bra nästa gång :)
BARA ett kilo!? - iof beror det ju på hur många man är, men jag hadde nästan tänkt köpa 4st (2kg eller ungefär 600kr ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Sex tappra finewines-själar samlades igår till vinferno hemma hos undertecknad.

Sent omsider har jag skrivit ihop ett blogginlägg med i vissa fall lite längre kommentarer om de enskilda vinerna:
http://vintomas.wordpress.com/2012/07/2 ... a-i-koket/

Även Johan1279 har, betydligt snabbare än jag, skrivit en serie inlägg på sin blogg, men tycks för blygsam för att länka själv till den: http://johan1279.blogspot.se/
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Sent omsider har jag skrivit ihop ett blogginlägg med i vissa fall lite längre kommentarer om de enskilda vinerna:
http://vintomas.wordpress.com/2012/07/2 ... a-i-koket/

Även Johan1279 har, betydligt snabbare än jag, skrivit en serie inlägg på sin blogg, men tycks för blygsam för att länka själv till den: http://johan1279.blogspot.se/

Riktigt trevligt att läsa om eran härliga kväll och allas åsikter, synd att man missade denna otroliga kväll men får trösta mig med att det går fler tåg.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Sent omsider har jag skrivit ihop ett blogginlägg med i vissa fall lite längre kommentarer om de enskilda vinerna:
http://vintomas.wordpress.com/2012/07/2 ... a-i-koket/

Även Johan1279 har, betydligt snabbare än jag, skrivit en serie inlägg på sin blogg, men tycks för blygsam för att länka själv till den: http://johan1279.blogspot.se/

Som alltid mycket utförligt och mycket professionellt skrivet tomas! :)
Jag är dock lite konfundersam till hur du lyckades hitta min blygsamma blogg ???
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

johan1279 skrev:
Jag är dock lite konfundersam till hur du lyckades hitta min blygsamma blogg ???

Jag tror jag googlade på någon av vinerna medan jag skrev ihop mitt inlägg och ditt blogginlägg kom upp. :)
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

johan1279 skrev:
Som alltid mycket utförligt och mycket professionellt skrivet tomas! :)
Jag är dock lite konfundersam till hur du lyckades hitta min blygsamma blogg ???
Jag klickade på webbplatser som är länkade till din profil på finewines.se :)
 

CH

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Kvällens vinferno var helt sjukt. Att tvingas slaska Krug GC, Bolly GA och Comtes 96 bara för att få plats med nästa runda känns absurt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Lista över de viner som de närvarande alkonauterna tvingades trycka i sig, arrangerade flightvis:

Henri Giraud Esprit BdB

Ulysse Collin Les Pierrières 2008
Ulysse Collin Les Roises 2008
Ulysse Collin Les Maillons 2008

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Georges Lavalle Les Hautes Chèvres 2006
Salon 1988

Comtes de Champagne 1996
Comtes de Champagne 1976

Dom Pérignon 1990
Cristal 1996
Krug Grande Cuvée (degorgerad 2007)
Bollinger La Grande Année 2002 (degorgerad februari 2012)

Cédric Bouchard Le Creux d'Enfer 2006 (rosé)
Patrick Puize Chablis Premier Cru Vaillons 2011

La Spinetta Barbaresco Vigneto Gallina 2005
Brane-Cantenac 2005
Fratelli Brovia Barbaresco Rio Sordo 1996

La Mission Haut-Brion 2001
Provins Valais Merlot Les Titans 2008
Château Haut-Bailly 1998
Château Haut-Bailly 2004

Château d'Yquem 1995
Domaine des Baumard Coteaux du Layon 1990

Vi får se när det blir mer utförliga anteckningar om vinerna, handstilen är lite mer svårtydd mot slutet... ;)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Lista över de viner som de närvarande alkonauterna tvingades trycka i sig, arrangerade flightvis:

Henri Giraud Esprit BdB

Ulysse Collin Les Pierrières 2008
Ulysse Collin Les Roises 2008
Ulysse Collin Les Maillons 2008

Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2002
Georges Lavalle Les Hautes Chèvres 2006
Salon 1988

Comtes de Champagne 1996
Comtes de Champagne 1976

Dom Pérignon 1990
Cristal 1996
Krug Grande Cuvée (degorgerad 2007)
Bollinger La Grande Année 2002 (degorgerad februari 2012)

Cédric Bouchard Le Creux d'Enfer 2006 (rosé)
Patrick Puize Chablis Premier Cru Vaillons 2011

La Spinetta Barbaresco Vigneto Gallina 2005
Brane-Cantenac 2005
Fratelli Brovia Barbaresco Risordo 1996

La Mission Haut-Brion 2001
Provins Valais Merlot Les Titans 2008
Château Haut-Bailly 1998
Château Haut-Bailly 2004

Château d'Yquem 1995
Domaine des Baumard Coteaux du Layon 1990

Vi får se när det blir mer utförliga anteckningar om vinerna, handstilen är lite mer svårtydd mot slutet... ;)
Mina anteckningar blev också aningens svåra att tyda mot slutet av kvällen, men jag kommer skriva utförligare anteckningar ikväll.
Ännu en gång stort tack alla som gjorde detta möjligt! Kvällen va grymt bra!
 
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

vintomas skrev:
Fratelli Brovia Barbaresco Risordo 1996

Château d'Yquem 1995
Domaine des Baumard Coteaux du Layon 1990

Tack för listan och stort tack till alla deltagare. Både mat och vin var av högsta klass får man säga. Tack till Krister för hans värdskap också. Riktigt bra lokal

Monstret som Jos kallade Barbarescon kommer från vingården Rio Sordo (Cellartracker anger för övrigt ett drickfönster mellan 1999 och 2007 för den så antingen kan man inte alltid lite på Cellartracker eller så är vår smak fel :) )

Hur var de söta som jag ju tyvärr missade?
 

Segol

Medlem
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Anders Landström skrev:
Tack för listan och stort tack till alla deltagare. Både mat och vin var av högsta klass får man säga. Tack till Krister för hans värdskap också. Riktigt bra lokal

Monstret som Jos kallade Barbarescon kommer från vingården Rio Sordo (Cellartracker anger för övrigt ett drickfönster mellan 1999 och 2007 för den så antingen kan man inte alltid lite på Cellartracker eller så är vår smak fel :) )

Hur var de söta som jag ju tyvärr missade?
Jag tror jag började skriva att vin 1 i flight 1 doftade gröna äpplen men la ner direkt och la allt fokus på att bara njuta av vinera istället... Båda de söta var bra även om jag tror (det var lite rörigt så dags) alla föredrog d'Yquem som f.ö. inte kändes så särskilt sött bredvid vinet från Loire.

Jag var helt ute och cyklade på åldern på "Monstret" och att det skulle ha passerat sitt dryckesfönster känns ju minst sagt tveksamt :)

Ett stort tack till alla för en grym kväll och som Anders säger, ett särskilt tack till Krister som hade ordnat en riktigt bra lokal!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Tack alla för en grym kväll
Kul att få träffa många av er för första gången
Man vet att det druckits bra viner när cristal 96 och La mission haut-brion 01 inte får en röst ( respekt )
Kvällens stjärna för mej är helt klar Comtes 76 som va sjukt magisk, följt av Salon 88 och Dompa 90

Jag följer med i kören om ett stort TACK till Krister

FAAAAAN VILKA GRYMMA VINER
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Finewines vinferno, uppföljningstråden

Kostjan skrev:
Man vet att det druckits bra viner när cristal 96 och La mission haut-brion 01 inte får en röst

;D
Eller så vet man att det druckits alldeles för många viner så att sådana storheter glömts bort någonstans längs vägen? ;)

Passar också på att tacka Krister!
 
Toppen