Finns det andra alternativ än Cellartracker?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av LarsW, 14 januari 2018.

1. Cellartracker vs Vivino ?
    Vad är skillnaden och vad är bättre eller sämre?

2. gece

gece Man vänjer sig.

De gör olika saker (med ett visst överlapp förstås) så vad som är bäst beror på vad man vill göra.

Grovt förenklat ser jag det som att Vivino är till för att hålla reda på vad för vin man druckit, medan CT är till för att hålla reda på vad för vin man köpt. Med Vivino checkar man in och betygsätter viner när man dricker dem, men CT använder man för att spåra sina flaskor från inköp tills man dricker upp den tio år senare.

Jag har använt båda men CT är den jag har nytta av (pga att jag köper mer än jag dricker). Vivino har jag kört lite till och från men känner inte att den ger mig något utöver lite snabba belöningar i stil med "det här var din tjugosjunde Rioja, bra jobbat!". Drack jag allt mitt vin ute på krogen skulle jag kanske se mer nytta med Vivino dock.

Sen är Vivino roligare att använda. CT är ungefär lika skoj som att tidrapportera - men tyvärr lika nödvändigt :)

JonasBo, Sonderlese, Omar Khayyam och 7 andra gillar detta.
  3. Poussard

Poussard Medlem

Går utmärkt att registrera vad man druckit på CT, även om det inte fanns i ens källare före.

Vivino har (iaf hade, förut när jag använde det) mkt fel, dubbletter och folk som ger Dompa 5 i betyg med kommentaren ”det här skulle jag vilja dricka” - känns oseriöst.

Tristan, Omar Khayyam, MagnusH70 och 1 annan gillar detta.
  4. namkrad

namkrad Medlem

Hahaha, träffsäkert :D

JonasBo, KimHartman och Omar Khayyam gillar detta.
  5. KimHartman

KimHartman Medlem

CellarTracker är omöjligt att klara sig utan, och självklart kör man "Classic-Mode"!

Omar Khayyam gillar detta.
  6. Vingubben

Vingubben Medlem

Prova Corkz. Tredjepartsapp som kör mot CTs databas men med lite trevligare gränssnitt. I övrigt ingen större skilnad men känns lite enklare och roligare.

7. gece

gece Man vänjer sig.

För oss som inte kom in förrän efter de gått ifrån Classic Mode, vad är skälet att använda det läget? Bortsett från ludditism ;)

MagnusH70 och Omar Khayyam gillar detta.
  8. JonasBo

JonasBo Medlem

Jag gjorde som Hr nyfiken - gjorde mitt egna kalkylark.
    Fick lite inspiration och gjorde en app med koppling till arket som gör att jag enklare kan söka och hitta i arket i ett vackert och roligt gränssnitt.
    https://viner.allstars.se finns den att beskåda

Jag har kvar att möjliggöra dels markera att man druckit en flaska av ev lämna omdöme (sekundärt) samt kunna fylla på lagret i gränssnittet. Sedan självklart att koppla på flera konton på säkert sätt.

9. KimHartman

KimHartman Medlem

För att ta några exempel: fler tasting notes av ett vin syns direkt, andra årgångar nås med ett klick, mer info om ens inköp av ett vin syns utan extra klick. Vet inte i vilken mån det går att skräddarsy den nya versionen efter egen smak, men classic arrangerar informationen bättre och får plats med mer.

LarsW gillar detta.
  10. Ludvig

Ludvig Medlem

En roligt/nyttig ”feature” med CT är värderingen som görs (om man väljer att skänka CT en slant. Själv skänker jag några hundralappar per år, väl värt tycker jag och även kul att följa hur värdet ändras över tid). En annan kul funktion är ”Restaurang style winelist” som är mycket uppskattad när man ska välja vin vid t ex. en spontanmiddag.

JonasBo, Pontus, LarsW och 1 annan gillar detta.
  11. Jag som använt Vivino men skulle vilja föra över anteckningarna till Cellartracker, är det någon som kan det?

12. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

13. JonasBo

JonasBo Medlem

Nu har jag gjort en integration till CT i min applikation https://viner.allstars.se istället för ett Google Spreadsheet vilket gör allt mycket mer managerbart.
    Jag använder då CT för att lägga in nya viner eller registrera att jag druckit en flaska och min app för att se och söka bland de viner som ligger i min källare. Har också hemlig genväg för att se viner med status "Pending" i appen.

I detta nu ska jag titta på färgtemat samt se hur jag kan möjliggöra att fler använder appen men med sitt egna CT konto, utan att spara inloggningsuppgifterna i min app. Möjligtvis att det sparas på klienten (din egna enhet)

Last edited: 15 februari 2019
    Sonderlese, Tomas Lindblom och Christer J gillar detta.
  14. JonasBo

JonasBo Medlem

Nu så har jag portat över helt till cellartracker och gjort det möjligt för vem som helst med CT konto att logga in och söka och bläddra bland sina egna viner.
    Inga uppgifter eller viner sparas av appen förutom temporär cache pga prestandaskäl.

Se länk i inlägget ovan.

Sonderlese, Tomas Lindblom, john b och 1 annan gillar detta.
  15. Poussard

Poussard Medlem

Priset visar mitt registrerade EUR i SEK (alltså typ 33kr) samt vissa 0kr trots att de har pris i CT. Annars kul med modernare gränssnitt! Hade önskat att få till filter på olika ”stored in” samt drickfönstersortering.

16. JonasBo

JonasBo Medlem

Intressant! Tack för input. Ska se om jag hittar varför det blir så med valutan.
    Ska också kolla på att få in location men det är rätt mkt filter som tar upp plats men kan labba lite

Sonderlese och Poussard gillar detta.
  17. jrick

jrick Medlem

Hittade grammatiskt fel i din sökfuntkion: "preferely" heter det inte, det heter "preferably"

18. JonasBo

JonasBo Medlem

Tack. Fått samma feedback från annat håll också. Löser!

jrick gillar detta.
  19. JonasBo

JonasBo Medlem

Lagt till val för källare (Location). Dock framgår det inte av sökresultatet ännu.
    Har inte ännu tittat på valutan ännu. Vissa användare använder annan valuta än SEK som default på sitt konto, vilket gör att det är fel valutakod som skrivs ut i resultatet och prisspannet blir inte så relevant.

Poussard gillar detta.
  20. Poussard

Poussard Medlem

Jag fick äntligen lite tid nu, så jag har också börjat hämtat lite data (all min data) som jag kör in i en databas och har schedulerat det dagligen. Tänkte se om jag kunde göra lite grafer på CT-betyg samt DrinkingWindow över tid. Tack för input till @JonasBo

JonasBo gillar detta.

Dela sidan