Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det andra alternativ än Cellartracker?

gece

Man vänjer sig.
Cellartracker vs Vivino ?
Vad är skillnaden och vad är bättre eller sämre?
De gör olika saker (med ett visst överlapp förstås) så vad som är bäst beror på vad man vill göra.

Grovt förenklat ser jag det som att Vivino är till för att hålla reda på vad för vin man druckit, medan CT är till för att hålla reda på vad för vin man köpt. Med Vivino checkar man in och betygsätter viner när man dricker dem, men CT använder man för att spåra sina flaskor från inköp tills man dricker upp den tio år senare.

Jag har använt båda men CT är den jag har nytta av (pga att jag köper mer än jag dricker). Vivino har jag kört lite till och från men känner inte att den ger mig något utöver lite snabba belöningar i stil med "det här var din tjugosjunde Rioja, bra jobbat!". Drack jag allt mitt vin ute på krogen skulle jag kanske se mer nytta med Vivino dock.

Sen är Vivino roligare att använda. CT är ungefär lika skoj som att tidrapportera - men tyvärr lika nödvändigt :)
 

Vingubben

Medlem
Prova Corkz. Tredjepartsapp som kör mot CTs databas men med lite trevligare gränssnitt. I övrigt ingen större skilnad men känns lite enklare och roligare.
 

JonasBo

Medlem
Jag gjorde som Hr nyfiken - gjorde mitt egna kalkylark.
Fick lite inspiration och gjorde en app med koppling till arket som gör att jag enklare kan söka och hitta i arket i ett vackert och roligt gränssnitt.
https://viner.allstars.se finns den att beskåda

Jag har kvar att möjliggöra dels markera att man druckit en flaska av ev lämna omdöme (sekundärt) samt kunna fylla på lagret i gränssnittet. Sedan självklart att koppla på flera konton på säkert sätt.
 

KimHartman

Medlem
För oss som inte kom in förrän efter de gått ifrån Classic Mode, vad är skälet att använda det läget? Bortsett från ludditism ;)

För att ta några exempel: fler tasting notes av ett vin syns direkt, andra årgångar nås med ett klick, mer info om ens inköp av ett vin syns utan extra klick. Vet inte i vilken mån det går att skräddarsy den nya versionen efter egen smak, men classic arrangerar informationen bättre och får plats med mer.
 

Ludvig

Medlem
Så man lär sig något idag också, vilka ytterligare fördelar får man med CT som jag missar?

En roligt/nyttig ”feature” med CT är värderingen som görs (om man väljer att skänka CT en slant. Själv skänker jag några hundralappar per år, väl värt tycker jag och även kul att följa hur värdet ändras över tid). En annan kul funktion är ”Restaurang style winelist” som är mycket uppskattad när man ska välja vin vid t ex. en spontanmiddag.
 

JonasBo

Medlem
Nu har jag gjort en integration till CT i min applikation https://viner.allstars.se istället för ett Google Spreadsheet vilket gör allt mycket mer managerbart.
Jag använder då CT för att lägga in nya viner eller registrera att jag druckit en flaska och min app för att se och söka bland de viner som ligger i min källare. Har också hemlig genväg för att se viner med status "Pending" i appen.

I detta nu ska jag titta på färgtemat samt se hur jag kan möjliggöra att fler använder appen men med sitt egna CT konto, utan att spara inloggningsuppgifterna i min app. Möjligtvis att det sparas på klienten (din egna enhet)
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Nu så har jag portat över helt till cellartracker och gjort det möjligt för vem som helst med CT konto att logga in och söka och bläddra bland sina egna viner.
Inga uppgifter eller viner sparas av appen förutom temporär cache pga prestandaskäl.

Se länk i inlägget ovan.
Priset visar mitt registrerade EUR i SEK (alltså typ 33kr) samt vissa 0kr trots att de har pris i CT. Annars kul med modernare gränssnitt! Hade önskat att få till filter på olika ”stored in” samt drickfönstersortering.
 

JonasBo

Medlem
Priset visar mitt registrerade EUR i SEK (alltså typ 33kr) samt vissa 0kr trots att de har pris i CT. Annars kul med modernare gränssnitt! Hade önskat att få till filter på olika ”stored in” samt drickfönstersortering.
Intressant! Tack för input. Ska se om jag hittar varför det blir så med valutan.
Ska också kolla på att få in location men det är rätt mkt filter som tar upp plats men kan labba lite
 

jrick

Medlem
Intressant! Tack för input. Ska se om jag hittar varför det blir så med valutan.
Ska också kolla på att få in location men det är rätt mkt filter som tar upp plats men kan labba lite
Hittade grammatiskt fel i din sökfuntkion: "preferely" heter det inte, det heter "preferably"
 

JonasBo

Medlem
Lagt till val för källare (Location). Dock framgår det inte av sökresultatet ännu.
Har inte ännu tittat på valutan ännu. Vissa användare använder annan valuta än SEK som default på sitt konto, vilket gör att det är fel valutakod som skrivs ut i resultatet och prisspannet blir inte så relevant.
 

Poussard

Medlem
Jag fick äntligen lite tid nu, så jag har också börjat hämtat lite data (all min data) som jag kör in i en databas och har schedulerat det dagligen. Tänkte se om jag kunde göra lite grafer på CT-betyg samt DrinkingWindow över tid. Tack för input till @JonasBo
 
Toppen