Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det andra alternativ än Cellartracker?

Vingubben

Medlem
Nu har jag testat Cellartracker....
Håller med om att det är snyggt, absolut enkelt att man bara kan scanna koden och hitta vinet enkelt när man skall lägga in det i systemet.
Mitt problem är att hälften av vinerna inte finns i deras databas. Och jag har inte hittat ett enkelt sätt att lägga in dem manuellt? Vet inte om jag missat någon funktion eller om det helt enkelt inte går???
Om du menar att du scannar streckkoden så brukar det sällan funka. Du får antingen fota eller skriva in nammet.
 

sunqan

Vinös
Om du menar att du scannar streckkoden så brukar det sällan funka. Du får antingen fota eller skriva in nammet.

Cellartracker har alltså en inbyggd etikettsökningsfunktion. Man trycker på "label" knappen i appen, fotar etiketten och sen söker ct. Funkar förvånansvärt bra.

Men både etikettsökning och streckkodssökning bygger på att användarna lågger in infon. Det gäller för övrigt all info om viner.

Annars brukar största problemet vara att folk lägger in dubletter, när man upptäcket spnt är det bara att rapportera, så brukar et fixas rätt snabbt.
 

AveMaria

Medlem
Det sista gäller de flesta vinerna i databasen...
Räknade kallt med det. :cool:

Trodde också att jag hade en väldigt konventionell "main stream" samling då jag är ganska ny i detta och inte har så stor samling ännu. Men av de 10 senaste flaskorna jag la in så var 6 av dem inte med i databasen... (Japp, testade både etikettsökningsfunktion och EAN-kod) Ja, ja. mindre problem. :)
Börjar så sakteliga sälla mig till CT-hyllningskören, för ja, det är snyggt och enkelt när man väl lär sig det. :cool::)
 

Deek

Medlem
Har lagt in några dussin viner i CT men har ändå rätt svårt för att till 100% engagera mig i det. Måste vara det gräsliga och röriga interfacet. Massor av info som jag inte behöver eller är intresserad av presenteras konstant och hur dom listar vinerna i appen ger en rätt så dålig överblick.

Så blir nog excel lite till. Men jobbigare att uppdatera den såklart!

Precis som jag gillar att öppna källaren och bara stå och titta och klappa lite flaskor så gillar jag att ibland bara scrolla igenom vad jag har lagt in. Undra om man kan dumpa ut vad man lägger in i CT till en fil som man sedan kan importer till Excel. Det hade varit nice!
 
Precis som jag gillar att öppna källaren och bara stå och titta och klappa lite flaskor så gillar jag att ibland bara scrolla igenom vad jag har lagt in. Undra om man kan dumpa ut vad man lägger in i CT till en fil som man sedan kan importer till Excel. Det hade varit nice!

Välj exportera (till höger på bilden). Du går först in på "My Cellar"

upload_2021-5-30_9-26-34.png


Du kan också prova classic mode om du gillar det gränssnittet bättre När jag ska lägga in många viner kör jag ofta det.
https://www.cellartracker.com/classic/home.asp

PS. Om du tycker att Excel är bra i telefon så kan du inte ha så stora krav på din app ;-)
 
Last edited:
Har lagt in några dussin viner i CT men har ändå rätt svårt för att till 100% engagera mig i det. Måste vara det gräsliga och röriga interfacet. Massor av info som jag inte behöver eller är intresserad av presenteras konstant och hur dom listar vinerna i appen ger en rätt så dålig överblick.

Du kan också ta bort en hel del info. Exvis

Välj hide side panel:

upload_2021-5-30_9-39-45.png


Så blir det bara en ren lista

upload_2021-5-30_9-41-15.png
 

Deek

Medlem
Du kan också ta bort en hel del info. Exvis

Välj hide side panel:

Visa bifogad bild 23411

Så blir det bara en ren lista

Visa bifogad bild 23412
Haha är rätt van vid att sitta med Excel i telefonen och har
Välj exportera (till höger på bilden). Du går först in på "My Cellar"

Visa bifogad bild 23410

Du kan också prova classic mode om du gillar det gränssnittet bättre När jag ska lägga in många viner kör jag ofta det.
https://www.cellartracker.com/classic/home.asp

PS. Om du tycker att Excel är bra i telefon så kan du inte ha så stora krav på din app ;-)
Efter lite meckande har jag fått webbversionen av CT att se hyffsat tillfredställande ut, men appen och mobilen är tyvärr fortfarande alldeles för bökiga.

Älskade dock exportfunktionen i CT. Blir kanske att man lägger in där och sedan exporterar till Excel :stendumt:
 
Tror jag inte en sekund på... Om det nu inte är privata vänner som gör vin bara till dig typ ;)

Vilka 6 flaskor var det?

Nästan allt finns. När man lägger in, om det är ett "krångligt vin", typ tyska med 500 tecken långa namn och 40 varianter, finns EAN kod så använd den, om inte, börja med vinproducent, sedan vingård, sedan beteckning. Årgång kommer på nästa sida. Oftast kan man kontrollera mot bilden som någon vänlig själ redan lagt in..

Till och med när det är en väldigt lite krets som kunnat köpa vinet ligger det inne (inte jag som lagt in)

upload_2021-5-31_9-3-17.png


Eller som detta vin, enda provningsanteckningen är från mig men jag kommer ihåg att vinet fanns då jag la in det . Har fortfarande en flaska kvar. Richard Juhlins betyg (från en Leclapartprovning) på detta vin kommer från en av de flaskor jag hade. Så det inget vin som finns överallt. Finns många sådana exempel

upload_2021-5-31_9-20-57.png
 
Last edited:
Haha är rätt van vid att sitta med Excel i telefonen och har

Efter lite meckande har jag fått webbversionen av CT att se hyffsat tillfredställande ut, men appen och mobilen är tyvärr fortfarande alldeles för bökiga.

Appen är ingen höjdare om man ska scrolla och leta. Använder den mest för att checka ut viner i källaren. Tyvärr har jag ingen Ipad längre men annars hade jag provat Vinopal. Någon som använder den idag?

https://apps.apple.com/us/app/vinopal/id421788389
.
 
Last edited:

Jos

Medlem
Nästan allt finns. När man lägger in, om det är ett "krångligt vin", typ tyska med 500 tecken långa namn och 40 varianter, finns EAN kod så använd den, om inte, börja med vinproducent, sedan vingård, sedan beteckning. Årgång kommer på nästa sida. Oftast kan man kontrollera mot bilden som någon vänlig själ redan lagt in..

Till och med när det är en väldigt lite krets som kunnat köpa vinet ligger det inne (inte jag som lagt in)

Visa bifogad bild 23419

Eller som detta vin, enda provningsanteckningen är från mig men jag kommer ihåg att vinet fanns då jag la in det . Har fortfarande en flaska kvar. Richard Juhlins betyg (från en Leclapartprovning) på detta vin kommer från en av de flaskor jag hade. Så det inget vin som finns överallt. Finns många sådana exempel

Visa bifogad bild 23422
Ja att någon skulle ha 6 av 10 flaskor som inte finns är omöjligt. Alla mina viner fanns redan på Cellartracker inkl ett par lite mer obskyra Schweiziska och tjeckiska viner.
 

Martin F

Medlem
Jag gillar att sökfunktionen på cellartracker är "smart" jämfört med exempelvis systembolaget på så vis att det räcker att skriva ett par bokstäver av varje ord i namnet och på så vis arbeta sig ner till rätt vin när den presenterar förslagsalternativ. Då behöver man inte skriva ut alla långa franska ord osv och hittar rätt fort rätt vin även om det finns flertalet snarlika. Så klickar man bara på den och väljer rätt årgång. Finns årgången mot förmodan inte redan inlagd är det en enkel sak att lägga in själv.

Namnlös.jpg
 

Jos

Medlem
Jag gillar att sökfunktionen på cellartracker är "smart" jämfört med exempelvis systembolaget på så vis att det räcker att skriva ett par bokstäver av varje ord i namnet och på så vis arbeta sig ner till rätt vin när den presenterar förslagsalternativ. Då behöver man inte skriva ut alla långa franska ord osv och hittar rätt fort rätt vin även om det finns flertalet snarlika.

Visa bifogad bild 23447
exakt, sen kan man välja vinet utan eller med årgång som förslag också. Grym sökfunktion!
 
Toppen