Finns det andra alternativ än Cellartracker?

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av LarsW, 14 januari 2018.

1. joless

joless Medlem

Hej!
    Får se om den här tråden lever.

Jag är ganska ny på att samla viner och börjar komma upp i ett 50-tal viner i min källare. Känner att jag behöver börja strukturera lite nu då det börjar bli svårt att ha allt i huvudet. Hur som helst. Har letat efter en bra app för att organisera innehavet och kom fram till cellartracker är det folk använder.
    Till frågan: Hur lägger man till egna viner eller redigerar uppgifter om viner som man söker upp?
    Exempel: Domaine Faiveley, Rully, 2016 osv. Kommer upp att det är ett rött vin av pinot noir. Men jag har håller det i handen och det är ett vitt vin av Chardonnay. Men när jag ändrar så ska det godkännas? Vad är det för överförmyndande de håller på med?
    Har också flera viner som jag inte får något korrekt sökresultat alls på. Hur får jag in de i min källare övht?
    Läste lite om andra alternativ och Viniq verkar smidigt. Lever det fortfarande? Knapphändig info senaste åren...

2. Mats Petri

Mats Petri Österlen

Har använt CT ganska många år nu och är helnöjd.
    Jag använder sökordningen "årgång" "producent" "övrigt (t.ex Rully)", vilket jag har funnit fungerar bäst.
    När jag provar på ditt exempel med söksträngen "2016 Faiveley Rully" så får jag upp 37 ex av vitt och 1 ex av rött och markerar det vita.
    Skärmavbild 2020-01-04 kl. 20.01.23.png
    Sen är det bara att i högerkolumnen klicka "Add to my cellar".
    Enda gången det fallerar är när vinet inte tidigare är inlagt av annan användare, men då finns det en rutin för det också.

Mr Curiosity gillar detta.
  3. JonasBo

JonasBo Medlem

Hej! Till min erfarenhet är de vinerna man INTE får upp är antagligen industriviner eller heter något annat i ursprungslandet men bytt namn pga "bättre" namn i andra marknader.

Saknas ett vin (årgångar brukar man kunna addera själv) kan man "rapportera" detta genom ett mail till dem så lägger de till det hyfsat snabbt. Det görs via länk på resultatsidan som visar att inga viner hittades.

4. sunqan

sunqan Vinös

Det enklaste är väl att lägga till det själv? Samma sak med årgångar, finns inte årgången är det bara att addera den.
    Värt att notera är att mobilsidan och appen inte har alla funktioner, men har man inte nån dator funkar det utmärkt att begära datorwebbsidan i webbläsaren...

thunberg och JonasBo gillar detta.
  5. lukastollig

lukastollig Pudelfantast

Välj ”add wine to my cellar” och sök på något så kommer du till följande meny. Notera alternativet ”Create a new wine” längst ned till höger.

CBA9B8F0-AEC2-4633-8D55-57CF747B6D17.png

JonasBo och sunqan gillar detta.
  6. aldenniklas

aldenniklas Medlem

För oss frimärkssamlare vill jag ändå slå ett slag för Vivino också, tycker faktiskt den funkar riktigt bra för en mindre källare. Man fotar flaskan och trycker "Add to cellar" så kan man göra lite noteringar o.s.v. Dessutom smidigt då att lägga en en recension när den väl dricks så har man det sparat på samma gång.

7. Sebran

Sebran Medlem

Det jag verkligen saknar med Vivino och som finns i CT är en feed med nya user reviews för dina viner som du har i källaren. På CT får man typ dagliga uppdateringar med nya omdömen på just dina viner, vilket är kul att följa. Det skulle jag vilja ha på Vivino också.

JonasBo och Mr Curiosity gillar detta.
  8. Funcadelic

Funcadelic Medlem

Det har jag missat, var hittar jag det?

9. Sebran

Sebran Medlem

i mobilappen går du in på fliken ”My Notes” och klickar sedan ”Others on my Wines”.

JonasBo, Fredrik L, IsKr och 1 annan gillar detta.

Dela sidan