Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Finns det andra alternativ än Cellartracker?

joless

Medlem
Hej!
Får se om den här tråden lever.

Jag är ganska ny på att samla viner och börjar komma upp i ett 50-tal viner i min källare. Känner att jag behöver börja strukturera lite nu då det börjar bli svårt att ha allt i huvudet. Hur som helst. Har letat efter en bra app för att organisera innehavet och kom fram till cellartracker är det folk använder.
Till frågan: Hur lägger man till egna viner eller redigerar uppgifter om viner som man söker upp?
Exempel: Domaine Faiveley, Rully, 2016 osv. Kommer upp att det är ett rött vin av pinot noir. Men jag har håller det i handen och det är ett vitt vin av Chardonnay. Men när jag ändrar så ska det godkännas? Vad är det för överförmyndande de håller på med?
Har också flera viner som jag inte får något korrekt sökresultat alls på. Hur får jag in de i min källare övht?
Läste lite om andra alternativ och Viniq verkar smidigt. Lever det fortfarande? Knapphändig info senaste åren...
 

Mats Petri

Österlen
Har använt CT ganska många år nu och är helnöjd.
Jag använder sökordningen "årgång" "producent" "övrigt (t.ex Rully)", vilket jag har funnit fungerar bäst.
När jag provar på ditt exempel med söksträngen "2016 Faiveley Rully" så får jag upp 37 ex av vitt och 1 ex av rött och markerar det vita.
Skärmavbild 2020-01-04 kl. 20.01.23.png

Sen är det bara att i högerkolumnen klicka "Add to my cellar".
Enda gången det fallerar är när vinet inte tidigare är inlagt av annan användare, men då finns det en rutin för det också.
 

JonasBo

Medlem
Har också flera viner som jag inte får något korrekt sökresultat alls på. Hur får jag in de i min källare övht?
Läste lite om andra alternativ och Viniq verkar smidigt. Lever det fortfarande? Knapphändig info senaste åren...

Hej! Till min erfarenhet är de vinerna man INTE får upp är antagligen industriviner eller heter något annat i ursprungslandet men bytt namn pga "bättre" namn i andra marknader.

Saknas ett vin (årgångar brukar man kunna addera själv) kan man "rapportera" detta genom ett mail till dem så lägger de till det hyfsat snabbt. Det görs via länk på resultatsidan som visar att inga viner hittades.
 

sunqan

Vinös
Hej! Till min erfarenhet är de vinerna man INTE får upp är antagligen industriviner eller heter något annat i ursprungslandet men bytt namn pga "bättre" namn i andra marknader.

Saknas ett vin (årgångar brukar man kunna addera själv) kan man "rapportera" detta genom ett mail till dem så lägger de till det hyfsat snabbt. Det görs via länk på resultatsidan som visar att inga viner hittades.
Det enklaste är väl att lägga till det själv? Samma sak med årgångar, finns inte årgången är det bara att addera den.
Värt att notera är att mobilsidan och appen inte har alla funktioner, men har man inte nån dator funkar det utmärkt att begära datorwebbsidan i webbläsaren...
 

lukastollig

Pudelfantast
Hej! Till min erfarenhet är de vinerna man INTE får upp är antagligen industriviner eller heter något annat i ursprungslandet men bytt namn pga "bättre" namn i andra marknader.

Saknas ett vin (årgångar brukar man kunna addera själv) kan man "rapportera" detta genom ett mail till dem så lägger de till det hyfsat snabbt. Det görs via länk på resultatsidan som visar att inga viner hittades.

Välj ”add wine to my cellar” och sök på något så kommer du till följande meny. Notera alternativet ”Create a new wine” längst ned till höger.

CBA9B8F0-AEC2-4633-8D55-57CF747B6D17.png
 

aldenniklas

Medlem
För oss frimärkssamlare vill jag ändå slå ett slag för Vivino också, tycker faktiskt den funkar riktigt bra för en mindre källare. Man fotar flaskan och trycker "Add to cellar" så kan man göra lite noteringar o.s.v. Dessutom smidigt då att lägga en en recension när den väl dricks så har man det sparat på samma gång.
 

Sebran

Medlem
För oss frimärkssamlare vill jag ändå slå ett slag för Vivino också, tycker faktiskt den funkar riktigt bra för en mindre källare. Man fotar flaskan och trycker "Add to cellar" så kan man göra lite noteringar o.s.v. Dessutom smidigt då att lägga en en recension när den väl dricks så har man det sparat på samma gång.

Det jag verkligen saknar med Vivino och som finns i CT är en feed med nya user reviews för dina viner som du har i källaren. På CT får man typ dagliga uppdateringar med nya omdömen på just dina viner, vilket är kul att följa. Det skulle jag vilja ha på Vivino också.
 

Funcadelic

Medlem
Det jag verkligen saknar med Vivino och som finns i CT är en feed med nya user reviews för dina viner som du har i källaren. På CT får man typ dagliga uppdateringar med nya omdömen på just dina viner, vilket är kul att följa. Det skulle jag vilja ha på Vivino också.
Det har jag missat, var hittar jag det?
 

AveMaria

Medlem
Skummat igenom denna tråd och ser att hyllningskören till CT är kraftfull och flerstämmig
Men undrar ändå lite försiktigt....
Om man ”bara” vill på ett enkelt sätt ha koll på sina flaskor, kunna söka på år, druva, område, osv och ärligt talat inte är sådär jätteintresserad av att veta vad andra gett just denna specifika flaska för betyg (den diskussionen har jag på annat ställe) eller hur mycket samlingen eventuellt är värd (livsnjutare som jag är kommer den förr eller senare drickas upp, inte säljas) utan endast allena vill ha ett verktyg för att inte gå vilse i sin egen samling, är det fortfarande CT som gäller eller finns det alternativ?
 

Pontus

Medlem
Skummat igenom denna tråd och ser att hyllningskören till CT är kraftfull och flerstämmig
Men undrar ändå lite försiktigt....
Om man ”bara” vill på ett enkelt sätt ha koll på sina flaskor, kunna söka på år, druva, område, osv och ärligt talat inte är sådär jätteintresserad av att veta vad andra gett just denna specifika flaska för betyg (den diskussionen har jag på annat ställe) eller hur mycket samlingen eventuellt är värd (livsnjutare som jag är kommer den förr eller senare drickas upp, inte säljas) utan endast allena vill ha ett verktyg för att inte gå vilse i sin egen samling, är det fortfarande CT som gäller eller finns det alternativ?
Excel.
 

sunqan

Vinös
Skummat igenom denna tråd och ser att hyllningskören till CT är kraftfull och flerstämmig
Men undrar ändå lite försiktigt....
Om man ”bara” vill på ett enkelt sätt ha koll på sina flaskor, kunna söka på år, druva, område, osv och ärligt talat inte är sådär jätteintresserad av att veta vad andra gett just denna specifika flaska för betyg (den diskussionen har jag på annat ställe) eller hur mycket samlingen eventuellt är värd (livsnjutare som jag är kommer den förr eller senare drickas upp, inte säljas) utan endast allena vill ha ett verktyg för att inte gå vilse i sin egen samling, är det fortfarande CT som gäller eller finns det alternativ?
Vad gör att du känner dig tveksam till Cellartracker?
 

AveMaria

Medlem
Nu har jag testat Cellartracker....
Håller med om att det är snyggt, absolut enkelt att man bara kan scanna koden och hitta vinet enkelt när man skall lägga in det i systemet.
Mitt problem är att hälften av vinerna inte finns i deras databas. Och jag har inte hittat ett enkelt sätt att lägga in dem manuellt? Vet inte om jag missat någon funktion eller om det helt enkelt inte går???
 

AveMaria

Medlem
Vad gör att du känner dig tveksam till Cellartracker?
Två saker.
1. den har massa funktioner och "lull lull" som jag egentligen inte bryr mig om. Tex vad andra har gett för betyg till vinet. Kul förvisso, men som sagt var, har hellre den diskussionen på ett annat ställe och inte i ett program jag vill använda bara för att hålla ordning i min egen vinkällare.
2. Om flaskan inte finns i CT´s databas (som är imponerande stor, erkännes) så kan jag inte lägga in den manuellt. Kan förvisso då bero på att jag inte satt mig in i alla funktioner tillräckligt.
 

Boletus

Medlem
Två saker.
2. Om flaskan inte finns i CT´s databas (som är imponerande stor, erkännes) så kan jag inte lägga in den manuellt. Kan förvisso då bero på att jag inte satt mig in i alla funktioner tillräckligt.

Är lite bök att lägga in nya viner, men det går: https://support.cellartracker.com/article/19-adding-new-wines
Men ska villigt erkänna att jag varit tvungen att göra detta cirkus två gånger (Caviste-versionen av Principiano Barolo -16 var ena) så om du inte hittar hälften av dina viner så kan jag inte låta bli att undra över exakt hur okonventionell din samling är ;)
Jag började också med Excel en gång i tiden men tycker det är så fruktansvärt mycket enklare med CT.
 

AveMaria

Medlem
Är lite bök att lägga in nya viner, men det går: https://support.cellartracker.com/article/19-adding-new-wines
Men ska villigt erkänna att jag varit tvungen att göra detta cirkus två gånger (Caviste-versionen av Principiano Barolo -16 var ena) så om du inte hittar hälften av dina viner så kan jag inte låta bli att undra över exakt hur okonventionell din samling är ;)
Tack för tipset! :)

Bor en bit utanför Sveriges gränser och köper oftast vinerna direkt från producenten. Så, tja, är väl inte en okonventionell samling, men inte heller direkt Systembolagets standardsortiment. :);)
 
Toppen