Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Mattias Schyberg

Administratör
;);)
Kommenterade det som skrevs... Diskussionsforum, vet du...
Du har en poäng. Dina inlägg i debatten uppskattas och är alltid väl motiverade dessutom. Det jag kan sakna är en vetenskaplig motpol som försvarar den andra sidan av myntet lika passionerat som du gör på din sida. :)

Själv är jag ju helt neutral i frågan och vill endast att förslutningen av ett vin skall ha så lite påverkan på vinet som möjligt oavsett material, form och tidsålder när förslutningen uppfanns. Jag vill också kunna köpa färdiglagrat vin för min planerade middag ikväll och bli besviken så få gånger som möjligt vid öppningstillfället (och om det sker vill jag lätt och smidigt kunna reklamera en defekt vara som jag har köpt, som med allt annat jag köper). :)

Jag älskar vin, men bryr mig föga om emballaget i sig så länge det inte kommer i vägen för njutningen. :cigarr:
 

merlotsmile

Medlem
Idag var det dags för ännu en fantastisk masterclass med Madeleine Stenwreth :). Ämnet för dagen var Sydafrika med samma upplägg som förra gången- att gå igenom dess vinstilar.

Madeleine inledde dock med att säga att hon var lite konfunderad av ett mail hon fått från en sommelier från Göteborg som hette Lars angående masterclassen om Sydamerika. Det hade kommit till Lars kännedom att denna masterclass hållits och att han hade en massa åsikter om resultatet och begrepp som användes. Lars presenterade sedan sin syn på saken i mailet. Inga frågor ställdes, ingen dialog efterfrågades utan det var mer Lars åsikter som staplades upp.

Hur kan man dänga iväg ett sånt mail baserat på mina inlägg, där man refererar till mina erfarenheter och vad jag skrivit på detta forum, utan att involvera/ informera mig, dvs källan? Är det här en community eller inte? Jag tycker det är för jävla dålig stil rent ut sagt .

Sent from my iPade
 

gece

Man vänjer sig.
Fino Sherry och Vin Jaune är båda halvägs oxiderade (kemiskt oxiderade med högt innehåll av etanal) vilket gör dom extremt känsliga för ytterligare oxidation...
Etanol => Etanal => Etansyra (ättiksyra), för att förenkla det hela... Det är mer invecklat än så...
======> mer oxidation ======>
Här vill man absolut inte ha vidare oxidativ lagring..., faktiskt så vill man nog här inte ha någon utveckling alls.
Kom att tänka på detta. Vin Jaune är ju ett vin som tål lagring, trettio år är en siffra jag brukar höra, och rejäl dekantering (1 dygn+) rekommenderas också. De är också undantagslöst(?) förslutna med naturkork, förvisso vaxdoppad. Hur hänger detta ihop?
 

vininfo.nu

Medlem
Skrev några rader på ett webb-baserat formulär, kring defekta viner, baserat på vad du hade skrivet visst, men mer frågor kring vad hon trodde om varför, omfattningen, oxidation, etc. Visst jag hade med det delar av det jag själv skrivit ihop av teorier, fakta, publicerat på min blogg. Frågasatte säkert, för det gör jag jämnt. Vet inte exakt vad raderna bestod av men det jag skriver står jag för och något svar eller kopia har jag inte fått. Tror min frågeställning var just kring omfattning och orsak, något jag fortarande vill ha svar på, samtidigt som jag såg diskussionen här som "offentlig" vilket den väl är. Mailar ofta källan till "fakta" som väcker mitt intresse eller mitt ifrågasättande. Beklagar om jag trampat någon på tårna och hur frågeställningarna, åsikterna, mitt frågasättande, etc, använts. Jag skriver jämnt till allt och alla, klampar på tårna både här och där, och detta var inte ett avsiktligt klampande utan mer ett vetgirigt frågande, med påståenden, orsakssamband, som jag ville ha bemötande på, på samma sätt som jag vill ha bemötande här. Beklagar igen. Jag har även fått en vinskribent att skriva att han skulle skjuta sig själv, men det är väl ingen tröst?
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Lätt (tror jag?) att svara på, Vin Jaune, är för mig lite av ett mellanting mellan fino och oloroso, åtminstone så har dom vin jaune av lite ålder som jag druckit verkligen andats ålder med allt vad det innebär, nötighet, "browning", etc. Jag vet inte, men jag själv tolkar det som fortsatt oxidation trots att man försökt minska (ta bort) luftgenomsläppligheten mha vax. En fino tillåter man inte denna fortsatta oxidation, eller, väl... Men vi har kanske ngn sherry expert här som kan hjälpa till?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
En fino tillåter man inte denna fortsatta oxidation
Korrekt, finon är väldigt känslig för oxidation, vilket innebär att den bör drickas så fort som möjligt efter buteljering för bäst resultat och efter flaskan har öppnats bör det drickas inom ett par dagar (den känsligaste varianten, En Rama bör drickas 3-6 månader efter buteljering medan den vanliga bör öppnas inom ett år). Detta då finon genomgått en biologisk mognad under flor, vilket skyddar vinet från ättikssyrabakterier trots att alkoholen enbart ligger på ca 15 % (utan flor så behöver man öka alkoholhalten till minst 16 % för att undvika ättikssyrabakterier vilka förstör vinet och omvandlar det till vinäger). Har ingen koll på Vin Jaune dock. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Idag var det dags för ännu en fantastisk masterclass med Madeleine Stenwreth :). Ämnet för dagen var Sydafrika med samma upplägg som förra gången- att gå igenom dess vinstilar.

Madeleine inledde dock med att säga att hon var lite konfunderad av ett mail hon fått från en sommelier från Göteborg som hette Lars angående masterclassen om Sydamerika. Det hade kommit till Lars kännedom att denna masterclass hållits och att han hade en massa åsikter om resultatet och begrepp som användes. Lars presenterade sedan sin syn på saken i mailet. Inga frågor ställdes, ingen dialog efterfrågades utan det var mer Lars åsikter som staplades upp.

Hur kan man dänga iväg ett sånt mail baserat på mina inlägg, där man refererar till mina erfarenheter och vad jag skrivit på detta forum, utan att involvera/ informera mig, dvs källan? Är det här en community eller inte? Jag tycker det är för jävla dålig stil rent ut sagt .

Hej igen! Har funderat på det du skrev och på situationen. Försökt att tänka på det från ett helt annat perspektiv. "Föreläsarens".

Jag undervisar i den stora "drickavinorganisationen", ett annat offentligt rum. Säg att jag, när jag undervisar om bordeaux exempelvis skulle säga till eleverna något såsom "undvik dom här årgångarna från östra stranden då dom är defekta" (inte helt olikt scenario med tanke på diskussionsämnet i denna tråd) och att någon hänger upp sig på detta, börjar diskutera detta på "bordeauxforum.se", varpå jag en månad senare får ett mail från en tredjeperson av slaget "Hej, jag heter xxx och jag har hört/läst (på nätet) att det vid ett lektion som du höll i "drickavinorganisationen" diskuterades att viner från östra stranden är defekta och har därför några frågor/kommentarer/synpunkter.., är detta...?, själv så...?, o.s.v.".

Ett sådant här mail hade jag inte sett som något konstigt utan jag har t.o.m. fått just liknande mail från (för mig okända) personer med frågor, synpunkter, kommentarer, etc, kring vad jag sagt/skrivit till "tredjepart", exempelvis vad jag sagt på en lektion. Jag har (hade) själv i en dylik situation inte hängt (hängt ut) vare sig någon elev eller för den delen mailskrivaren xxx, utan snarare svarat på dens frågeställning oavsett om den var bifallande eller ifrågasättande, uppmuntrande eller kritiserande, eller om jag inte förstod frågan.

Beklagar igen om du känt dig utpekad eller uthängd på något sätt, verkligen! Sedan var säkert mitt mail just uppstaplande just för att det inte var ett mail utan en irriterande kommentarsruta i ett webbformulär. Dessutom var jag nog - min vana trogen - "irriterande" formell... I den mån mottagaren inte förstått att hela innehållet i rutan i webbformuläret liksom var frågeställningen, eller oavsett, så borde hon väl svarat på mailet, inte hänga ut en elev eller för den delen mailskrivaren i ytterligare ett offentligt rum...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Lite kommentarer om hela debaklet med Madeleine:

Märklig situation. Jag har inte tagit del av mailet eller levt mitt i det som @merlotsmile så kan omöjligen se hela bilden, men det jag vet är att jag känner @vininfo.nu privat (vän och kollega) och vet på så vis att han möjligtvis kan uppfattas lite hård och formell i text, men bryr sig absolut om sina medmänniskor. Passionerad på ett nördigt vis med ett faktafokus (dock ibland väl selektivt ;))

I just detta exempel så tycker jag nog att Madeleine borde diskutera Lars frågeställningar/påstående direkt med honom istället för att blanda in tredjeperson, i detta fall @merlotsmile, som på så vis hamnar i en märklig/utsatt situation, men jag tycker även att det hade varit en fin gest av Lars att meddela källan (@merlotsmile) att hans tolkningar citeras i en ny diskussion på annat håll. Hon borde dessutom glädjas åt att hennes föreläsningar blir föremål för diskussion på ett forum som detta, det vill säga att vi bryr oss om innehållet.

I slutändan så tycker jag alltså att det är Madeleine i egenskap av lärare och MW som betett sig mest konstigt i sammanhanget och att @merlotsmile (och till viss del även Lars) hamnat i kläm i mitten på ett helt oförtjänt vis. Även kunskapen verkar ha hamnat i kläm med tanke på att hon inte har tagit diskussionen, vilket är ytterligare en förlust.

Men som sagt, jag har inte hela bilden, så jag borde förmodligen inte ens lägga mig i. Sorry. :oops:

Angående Lars, så skall jag ta honom i örat senare idag och skicka honom på charmkurs. ;)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Apropå korkens varierande kvalitet. 9 flaskor av samma vin, samma årgång (1994), samtliga lagrade tillsammans under goda förhållanden.
flaskvariation.jpg
 

vininfo.nu

Medlem
Ser ut som POx för min del... Vita viner från misstänka årgångar då man inte visste bättre... Bilderna antyder en högst orimlig oxidationsvariation som ALDRIG kan motsvara normal variation i perrmabilitet. Skillnaderna beror nog snarare på att flaskorna innehåller vin med otillräckligt skydd i form av antioxidanter och "svavel". Om POx så hade man kunnat visa det med rätt utrustning och uteslutningsmetodik. Man vet idag troligtvis orsakerna, man kan analysera på s.k. "prekursers", och inte minst på svaveldioxid- och syrehalter.

Vad är det för vin? Varifrån kommer bilderna? Finns det fler bilder från samma källa? Verkar ju som man helt klart försökt dölja etiketterna. Bara det är misstänkt och får den kritiskt lagda att undra...

Nä, naturkorken är nog oskyldig...

image.jpg
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Vilka faktorer?
Jag var mest nyfiken på huruvida det kunde finnas något annat som påverkade, så min fråga var inte menad att ifrågasätta dig personligen. :)

En slutsats som jag drar är att man kanske skulle inspektera sina vita flaskor rätt ofta för att se hur färg och vätskenivå håller i sig under åren. Nu lär jag inte lagra något eget vitt så pass länge som vinet här ovan, men det skadar ju inte att "vakta" lite!
 

vininfo.nu

Medlem
Apropå korkens varierande kvalitet. 9 flaskor av samma vin, samma årgång (1994), samtliga lagrade tillsammans under goda förhållanden.
Visa bifogad bild 3930
Jag har tagit bilden själv...

Ok, men då så...
Vad var det för vin? Varför den "hemliga" uppställningen där identiteten döljs? Behövs ju inte för att påvisa problemet liksom. Vad hände med flaskorna? öppnades dom? Var är lådans övriga flaskor? Vad var det för skillnad i arom/smak karaktäristik det gäller vinerna? Var dom förhållandevis ljusa vinerna friska? Vad smakade dom i förhållande till dom mer oxiderade? Och vad säger importören och tillverkaren? Jag förutsätter att dom fått bilder.

Det jag är ute efter är att om vi har ett vin som verkligen skall/bör vara vigört efter 20 år, och omfattningen på problemet är så som bilderna visar så bara det måste vara känt. Det är inte 1-2 av vinerna som är dåliga, det är hälften (om inte alla?) åtminstone om man skall titta på bilden, och färgnyanserna på vinerna. Dessutom så blev ju vinerna inte dåliga över natten. Troligtvis fanns ju motsvarande variation även för 5 respektive 10 år sedan, om än i mindre omfattning.
 
Last edited:
Toppen