sunqan
Vinös
Vilket var premissen när jag skrev min kommentar.Absolut. Men idag släpps det få färdiga produkter från tillverkarna
Och sett ur det perspektivet är väl BiB en utmärkt förpackning?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vilket var premissen när jag skrev min kommentar.Absolut. Men idag släpps det få färdiga produkter från tillverkarna
Dessutom är ju hållbarheten ca 10 månader, bara det...Vilket var premissen när jag skrev min kommentar.
Och sett ur det perspektivet är väl BiB en utmärkt förpackning?
Du har en poäng. Dina inlägg i debatten uppskattas och är alltid väl motiverade dessutom. Det jag kan sakna är en vetenskaplig motpol som försvarar den andra sidan av myntet lika passionerat som du gör på din sida.
Kommenterade det som skrevs... Diskussionsforum, vet du...
Kom att tänka på detta. Vin Jaune är ju ett vin som tål lagring, trettio år är en siffra jag brukar höra, och rejäl dekantering (1 dygn+) rekommenderas också. De är också undantagslöst(?) förslutna med naturkork, förvisso vaxdoppad. Hur hänger detta ihop?Fino Sherry och Vin Jaune är båda halvägs oxiderade (kemiskt oxiderade med högt innehåll av etanal) vilket gör dom extremt känsliga för ytterligare oxidation...
Etanol => Etanal => Etansyra (ättiksyra), för att förenkla det hela... Det är mer invecklat än så...
======> mer oxidation ======>
Här vill man absolut inte ha vidare oxidativ lagring..., faktiskt så vill man nog här inte ha någon utveckling alls.
Korrekt, finon är väldigt känslig för oxidation, vilket innebär att den bör drickas så fort som möjligt efter buteljering för bäst resultat och efter flaskan har öppnats bör det drickas inom ett par dagar (den känsligaste varianten, En Rama bör drickas 3-6 månader efter buteljering medan den vanliga bör öppnas inom ett år). Detta då finon genomgått en biologisk mognad under flor, vilket skyddar vinet från ättikssyrabakterier trots att alkoholen enbart ligger på ca 15 % (utan flor så behöver man öka alkoholhalten till minst 16 % för att undvika ättikssyrabakterier vilka förstör vinet och omvandlar det till vinäger). Har ingen koll på Vin Jaune dock.En fino tillåter man inte denna fortsatta oxidation
Idag var det dags för ännu en fantastisk masterclass med Madeleine Stenwreth . Ämnet för dagen var Sydafrika med samma upplägg som förra gången- att gå igenom dess vinstilar.
Madeleine inledde dock med att säga att hon var lite konfunderad av ett mail hon fått från en sommelier från Göteborg som hette Lars angående masterclassen om Sydamerika. Det hade kommit till Lars kännedom att denna masterclass hållits och att han hade en massa åsikter om resultatet och begrepp som användes. Lars presenterade sedan sin syn på saken i mailet. Inga frågor ställdes, ingen dialog efterfrågades utan det var mer Lars åsikter som staplades upp.
Hur kan man dänga iväg ett sånt mail baserat på mina inlägg, där man refererar till mina erfarenheter och vad jag skrivit på detta forum, utan att involvera/ informera mig, dvs källan? Är det här en community eller inte? Jag tycker det är för jävla dålig stil rent ut sagt .
Då vill jag ju genast ifrågasätta tanken att det verkligen ÄR korken som ligger bakom den där förändringen. Är det helt säkert eller kan det finnas andra faktorer?Apropå korkens varierande kvalitet. 9 flaskor av samma vin, samma årgång (1994), samtliga lagrade tillsammans under goda förhållanden.
Visa bifogad bild 3930
Vilka faktorer?Då vill jag ju genast ifrågasätta tanken att det verkligen ÄR korken som ligger bakom den där förändringen. Är det helt säkert eller kan det finnas andra faktorer?
Har du full koll på vad som hände innan de hamnade i källaren? Hur köptes de?Apropå korkens varierande kvalitet. 9 flaskor av samma vin, samma årgång (1994), samtliga lagrade tillsammans under goda förhållanden.
En flaskvariationsprovning hade varit trevligt. Är lite sugen på 7:an som ser härligt karamellig ut.Jag har tagit bilden själv...
Jag var mest nyfiken på huruvida det kunde finnas något annat som påverkade, så min fråga var inte menad att ifrågasätta dig personligen.Vilka faktorer?
Apropå korkens varierande kvalitet. 9 flaskor av samma vin, samma årgång (1994), samtliga lagrade tillsammans under goda förhållanden.
Visa bifogad bild 3930
Jag har tagit bilden själv...