Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Mattias Schyberg

Administratör
Är det bara jag som tycker att vin borde säljas när det är drickmoget i större mån än idag (Rioja rules!)? På så vis så slipper vi köpa grisen i säcken utan kan reklamera ett felaktigt vin på studs då det är nyinköpt vid förtäring. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Enligt konsumentskyddslagen har vi 3 års reklamationsrätt i Sverige. Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt. Om kunden får rätt måste säljaren antingen laga varan, ersätta den med en ny eller ge pengarna tillbaka.

Blir ju lite knepigt dock när det handlar om en matvara och inte en TV :)
 

vininfo.nu

Medlem
Är det bara jag som tycker att vin borde säljas när det är drickmoget i större mån än idag (Rioja rules!)? På så vis så slipper vi köpa grisen i säcken utan kan reklamera ett felaktigt vin på studs då det är nyinköpt vid förtäring. :)
Kanske då att alla inte definierar perfekt mognad på samma sätt som dig. Dessutom så går ju Rioja snarare bort från sina långlagrade viner till förmån för kortare lagring, franska fat, etc, med all vad det innebär...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Är det bara jag som tycker att vin borde säljas när det är drickmoget i större mån än idag (Rioja rules!)? På så vis så slipper vi köpa grisen i säcken utan kan reklamera ett felaktigt vin på studs då det är nyinköpt vid förtäring. :)
Mao inga mer vinkällare! Vem bestämmer när det är drickmoget?
 

Mats

Gone todash....
Det man även önskar är att de skulle sluta täcka toppen med folie för utan den skulle många flaskor med rent defekta korkar upptäckas i tid.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En vinproducent kan släppa sina viner i olika mognadsfaser, inte bara en (i den mån det finns flera). Allt är möjligt.

Conde Valdemar släppte nyligen både en 84:a och 94:a samtidigt, vilket är ett bra exempel på vad jag menar. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vem bestämmer när det är drickmoget?
Om valmöjligheten finns så kan du som konsument välja att antingen köpa grisen i säcken (ta risken själv med ett ungt vin som du lagrar och ansvarar över själv) eller satsa på en producentlagrad variant med garanti. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Om valmöjligheten finns så kan du som konsument välja att antingen köpa grisen i säcken (ta risken själv med ett ungt vin som du lagrar och ansvarar över själv) eller satsa på en producentlagrad variant med garanti. :)
Om man vill starta en ny vinfirma och gör bedömningen att vinerna kommer prestera bäst med 10-15 års lagring kommer man behöva bra kontakter på banken.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om man vill starta en ny vinfirma och gör bedömningen att vinerna kommer prestera bäst med 10-15 års lagring kommer man behöva bra kontakter på banken.
Så är det, kanske skall de unga varianterna säljas med en tydlig rekommendation, alternativt så får vinmakaren se till att fylla sin produktportfölj med både vin som borde konsumeras i närtid och vin som lagras för framtida försäljning. Allt är möjligt, återigen. Rioja verkar ha fattat grejen. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så är det, kanske skall de unga varianterna säljas med en tydlig rekommendation, alternativt så får vinmakaren se till att fylla sin produktportfölj med både vin som borde konsumeras i närtid och vin som lagras för framtida försäljning. Allt är möjligt, återigen. Rioja verkar ha fattat grejen. :)
Nu kanske jag missat nåt i debatten, idag säljs ett vin på SB och då kan man utgå från att det går att dricka och om jag nu på kvällen samma dag som jag köpt vinet finner det defekt får jag pengarna tillbaka eller en ny flaska. Vad är det som skall ändras?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nu kanske jag missat nåt i debatten, idag säljs ett vin på SB och då kan man utgå från att det går att dricka och om jag nu på kvällen samma dag som jag köpt vinet finner det deffekt får jag pengarna tillbaka eller en ny flaska. Vad är det som skall ändras?
Utbudet. Mycket kvalitetsvin säljs när det är väldigt ungt, viljet innebär att Pelle behöver lagra det många år innan det är optimalt (beroende på preferens osv.). Efter alla dessa år i källaren så visar det sig vara defekt (vilket det mest troligt var redan från början), men då är det försent att reklamera.
 

vininfo.nu

Medlem
Herregud! Ett sådant missnöje med hur det är idag. Låter som om många har en dålig dag. Om inte, så ägna er åt någonting annat än denna gudabegåvade dryck. Själv är jag nöjd och glad med som det är. Jag köper (finns i min kalkyl från början liksom) dom fåtal defekter jag stöter på, men är ändå glad över minskningen. Jag förstår svårigheten (ja, omöjligheten) med att göra en jäst naturprodukt av starkt oxidationskänsliga råvaror och få allting att till 100% fungera så att slutprodukten (innehållande 1000-tals olika kemiska ämnen) alltid är korrekt och smakar nästintill likadant efter 10 år på flaska. Det går ju dessutom att få tag i äldre mogna bordeaux'er, moselviner, bourgogner, etc, att köpa dessa mer drickfärdiga. Inte från alla producenter, eller ens dom flesta, men det finns alltid kanaler, åtminstone om man inte är en överförmyndad svensk.

Att alla producenter skulle lagra sina viner tills dom blir drickfärdiga, och då av alla viner dessutom ha flera versioner med olika lagring för att kunna tillfredsställa olika önskemål, är befängt och skulle göra det omöjligt för dom absolut flesta att producera vin. Sitter man på en gammal stor vinkällare så är man "hemma", men annars. Skulle ett dylikt krav finnas skulle dom flesta producenterna bli tvungna att lägga ner och priserna på övriga viner gå i "taket"...

Helgens godingar,
2012'an doftade god druva, mint, och körsbär enligt sonen som inte fick smaka... Annars stalliga, den unga mer, medan den äldre var mer bordeaux'ig och faktiskt! stramare...
image.jpg
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Herregud! Ett sådant missnöje med hur det är idag. Låter som om många har en dålig dag. Om inte, så ägna er åt någonting annat än denna gudabegåvade dryck. Själv är jag nöjd och glad med som det är. Jag köper (finns i min kalkyl från början liksom) dom fåtal defekter jag stöter på, men är ändå glad över minskningen. Jag förstår svårigheten (ja, omöjligheten) med att göra en jäst naturprodukt av starkt oxidationskänsliga råvaror och få allting att till 100% fungera så att slutprodukten (innehållande 1000-tals olika kemiska ämnen) alltid är korrekt och smakar nästintill likadant efter 10 år på flaska. Det går ju dessutom att få tag i äldre mogna bordeaux'er, moselviner, bourgogner, etc, att köpa dessa mer drickfärdiga. Inte från alla producenter, eller ens dom flesta, men det finns alltid kanaler, åtminstone om man inte är en överförmyndad svensk.

Att alla producenter skulle lagra sina viner tills dom blir drickfärdiga, och då av alla viner dessutom ha flera versioner med olika lagring för att kunna tillfredsställa olika önskemål, är befängt och skulle göra det omöjligt för dom absolut flesta att producera vin. Sitter man på en gammal stor vinkällare så är man "hemma", men annars. Skulle ett dylikt krav finnas skulle dom flesta producenterna bli tvungna att lägga ner och priserna på övriga viner gå i "taket"...

Helgens godingar,
2012'an doftade god druva, mint, och körsbär enligt sonen som inte fick smaka... Annars stalliga den unga mer, medan den äldre var mer bordeaux'ig och faktiskt! stramare...
Visa bifogad bild 3846
Vi befinner oss på ett diskussionsforum med vin i fokus. Vi diskuterar därför vin som ligger oss varmt om hjärtat. Vi är nördiga och vänder och vrider på varje aspekt bara för att vi kan. Allt är inte fakta dessutom, utan mycket är åsiktsbaserat. Även att visa känslor är helt i sin ordning, då vin är en mångfacetterad produkt, likt livet i sig.

När det gäller färdiglagrade viner så utesluter inte det ena det andra. Allt är möjligt!

Skål!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är det bara jag som gärna hade sett att @vinifierat.se hittade hit och bidrog med lite tankar kring ämnet (Lars Torstenson är ju trots allt en erkänd vinmakare dessutom medlem på forumet)?

Han har ju bland annat skrivit lite om ämnet här och jag skulle gärna ta del av hans övriga tankar. :)
 

Vino fino

Medlem
Producentansvaret "my ass" (ursäkta mig!). Vad finns det i vår omgivning som har motsvarande garantier. Som garanterar en utveckling och hur en föränderlig produkt är efter kanske 20 år efter okontrollerbar hantering/lagring.
Det finns många exempel på långtgående producentansvar, särskilt när hög risk eller stora ekonomiska värden är inblandade. Men också för varddagsprodukter, särskilt i livsmedel. Jag tycker att det är helt okontroversiellt att tillämpa det på vin. Vi pratar ju om ansvar enbart för de faktorer som producenten kan kontrollera.

Betänk det prestigefyllda huset i Rioja som anlitade en utomstående expert i slutet på 80-talet. Han konstaterade att TCA hade blivit del av vinets karaktär och kasserade hela lagret på nästan en halv miljon flaskor, skurade ur alla anläggningar, och genomdrev moderna kvalitetsprocesser. Det tog några år innan böckerna visade svart på sista raden igen. Men det var det väl värt för en seriös vinproducent?

Om ett vin lanseras på en marknad och man upptäcker korkdefekt vid lanseringsprovning tycker jag att producenten omedelbart ska utföra ytterligare analyser och eventuellt återkalla alla batcher. På samma sätt som Toyota gör det ifall någon komponent inte beter sig som den ska i deras bilar. Och, jag förtydligar igen, jag tycker distributörer ska ha samma ansvar för defekt som uppstått i deras led, och nej, vi pratar självklart inte enbart om naturkork som felkälla.

På denna tonfiskburk får man reda på exakt innehåll, hur den ska förvaras, näringsvärde, att den är kvalitetskollad i labb, och hur man reklamerar en defekt vara. Det vore väl något om vinproducenterna kunde få tummen ur och ta efter!

IMG_8157.JPG
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Utbudet. Mycket kvalitetsvin säljs när det är väldigt ungt, viljet innebär att Pelle behöver lagra det många år innan det är optimalt (beroende på preferens osv.). Efter alla dessa år i källaren så visar det sig vara defekt (vilket det mest troligt var redan från början), men då är det försent att reklamera.
Nää, vi var väl ense om att vinmakaren avgör när det är klart att dricka!:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Åtminstone när det gäller Champagne upplever jag att det är betydligt färre flaskor idag än för 5-10 år sen som är korkskadade. Har inte träffat någon champagneproducent som tycker det är OK med defekta korkar, tvärtom.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nää, vi var väl ense om att vinmakaren avgör när det är klart att dricka!:)
Om man vill följa vinmakarens filosofi, svar ja, men jag föredrar då hellre att se till mångfalden. Variation förnöjer, men de flesta är nog överens om att en toppbordeaux vanligtvis behöver åtminstone några år för att lugna ner "pressvinet". Själv så gillar jag ofta lite mer ungdom, men det är möjligen på grund av det utbud jag har till mitt förfogande, dvs att jag vant mig vid den typen av balans.

Förresten, aktuell årgång av Sir Winston Churchill är 2002! ;)
 
Toppen