Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Silex

Medlem
Vet inte om någon tidigare har länkat den här storyn där de direkt jämför samma viner lagrade under samma förhållanden med kork respektive skruvkapsyl:
http://tinyurl.com/lz3y67m
Det är ju mer jippo än vetenskap, så ingen statistik finns att hämta, men det är ändå intressant!

Jag tittade förresten efter hur stor andel av mina flaskor som har skruvkork. Av cirka 200 flaskor har jag 2 med skruvkork (en från Australien och en från Franken). Antar att det mest säger något om vilka regioner man föredrar och inte. Väldigt lite från Australien bland mina flaskor. Hur ser fördelningen ut hos er andra?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet inte om någon tidigare har länkat den här storyn där de direkt jämför samma viner lagrade under samma förhållanden med kork respektive skruvkapsyl:
http://tinyurl.com/lz3y67m
Det är ju mer jippo än vetenskap, så ingen statistik finns att hämta, men det är ändå intressant!

Jag tittade förresten efter hur stor andel av mina flaskor som har skruvkork. Av cirka 200 flaskor har jag 2 med skruvkork (en från Australien och en från Franken). Antar att det mest säger något om vilka regioner man föredrar och inte. Väldigt lite från Australien bland mina flaskor. Hur ser fördelningen ut hos er andra?
Helt klart intressant kuriosa, men vi har redan diskuterat artikeln här i tråden och kommit fram till att den just enbart är intressant som kuriosa. Faktiskt var det just denna artikel som fick liv i tråden efter en tags stiltje...:)
 

vininfo.nu

Medlem
Reduktionskaraktär, "brett" och oxidation är kanske exempel på tvetydiga defekter, tillskillnad från korkdefekten.

Med reduktionsdefekter, som bör särskiljas från reduktiv karaktär, brukar man mena förekomst av ett antal definierade svavelföreningar som inte bör finnas i vin i direkt detekterbara nivåer. De återfinns inte varken i druvorna, musten eller det obuteljerade vinet utan bildas genom reduktionsreaktioner under lagring, under ”reduktiv mognad”…

Reduktionsdefekta viner som dök upp som ett svar på första generationens skruvkapsyler, och som orsakade mycket huvudbry i framförallt Australien, var kanske en klar defekt för att man fick karaktärsförändringar som både var oväntade och (inte minst) oönskade. Dock så sker både oxidation och reduktion i alla viner oavsett nivåer på luftgenomsläpplighet. Men mig veterligen så vill alla ha en huvudsakligen ”oxidativ mognad”, detta oavsett om själva vintillverkningen varit åt ena eller andra hållet. Detta är också orsaken till den panik som man fick när vinerna blev "konstiga". Idag så kan man minimera uppkomsten av oönskade svavelföreningar redan under tillverkningen såväl som att man kan välja bättre skruvkapsyler. Mourvedre, till skillnad från grenache, är en druvsort som i sig själv är mer reduktiv vilket bl.a. anses ge upphov till dess stallighet, skitighet.

Lika så med "brett" och oxidation, dvs de är defekter när de (eller kanske snarare nivåerna) är oönskade. I Ch-du-Pape så kanske man vill ha en tydlig (men inte ”översvämmande”) brettighet, medan det ses som en defekt på andra håll och i andra viner. När det gäller oxidation så ser man det som en tillgång (i rätt nivåer) för många vita loireviner, medan man på annat håll ser samma nivåer som en defekt.

Både reduktiv defekt och korkdefekt är lömska, då båda dämpar (tar bort) annan karaktär. Dvs viner kan vara defekta utan att vinerna uppvisar detekterbar tydlig defekt, dvs att dom tydligt exempelvis doftar av de definierade svavelföreningarna eller TCA.

head_picture.png


http://www.osaka-u.ac.jp/en/news/ResearchRelease/2013/09/20130917_1
 

Daniel A

Administratör
Jag har en liten fråga. Två frågor, faktiskt.

Bland det bästa jag vet är vita, oxiderade viner. Typ, vin jaune, sherry, madeira, vissa vita riojor (tänker R. Lopez de Heredia). Hade vin jaune sålts till ett tacksammare pris hade jag druckit det till frukost (men bara på helger, kanske). Nå.

Hur smakar ett vin som oxiderat i viss mån (all denna "premox" Bourgogne, t.ex.) där det kanske inte var tanken? Påminner det om ovanstående på något sätt - dvs, skulle jag eventuellt uppfatta det som positivt, eller krockar det bara med vinets struktur överlag?

En fråga i linje med kork vs. kapsyl: vad fyller vaxförseglningen för funktion, bortsett från att vara irriterande att få bort? Ser ofta det på viner med oxiderad karaktär. Ofta funderat på det här! Tänker mig att expertisen på det här forumet kan ge mig svar. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har en liten fråga. Två frågor, faktiskt.

Bland det bästa jag vet är vita, oxiderade viner. Typ, vin jaune, sherry, madeira, vissa vita riojor (tänker R. Lopez de Heredia). Hade vin jaune sålts till ett tacksammare pris hade jag druckit det till frukost (men bara på helger, kanske). Nå.

Hur smakar ett vin som oxiderat i viss mån (all denna "premox" Bourgogne, t.ex.) där det kanske inte var tanken? Påminner det om ovanstående på något sätt - dvs, skulle jag eventuellt uppfatta det som positivt, eller krockar det bara med vinets struktur överlag?

En fråga i linje med kork vs. kapsyl: vad fyller vaxförseglningen för funktion, bortsett från att vara irriterande att få bort? Ser ofta det på viner med oxiderad karaktär. Ofta funderat på det här! Tänker mig att expertisen på det här forumet kan ge mig svar. :)
Vaxets huvudfunktion är så vitt jag vet för att göra förseglingen tät, vilket blir lite konstigt när det används på vin i oxiderad stil. Jag delar din frågeställning således...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tråkigt, du skulle ha köpt vinet på bolaget som vanliga dödliga svenskar, då kan man lämna tillbaka vinerna... Blir ju lite av ett lyxproblem. Tur att man numera har bättre förslutningar (både natrukorkar, tekniska korkar och skruvkapsyler), om nu inte vinerna, pga ändrade sätt att göra dom på, då istället blir förtida oxiderade... Jag har ju runt 200 flaskor franska röda viner från första hälften av 2000-talet, årgångar där man nu upptäcker just förtida oxideringar...
Jag föredrar att köpa viner som en Fri Människa :)
Stor skillnad mln att välja bland det som arbiträrt råkar finnas i ett påvert utbud och att välja helt fritt exakt precis det som jag vill ha, av allt som öht existerar i vinväg.

Världens Bästa SB hade (om jag inte missminner mig) en tidsgräns om 3 år från efter det att flaskorna tog slut i sortimentet. Hittar inte info om det på deras www längre, men tvivlar på att SB skulle ta tillbaka en '95:a.

Men? Det kanske är mitt minne det är fel på, och SB accepterar returer på allt, oavsett hur länge sedan det var som varan i fråga såldes?
 

Niklas

Medlem
Jag föredrar att köpa viner som en Fri Människa :)
Stor skillnad mln att välja bland det som arbiträrt råkar finnas i ett påvert utbud och att välja helt fritt exakt precis det som jag vill ha, av allt som öht existerar i vinväg.

Världens Bästa SB hade (om jag inte missminner mig) en tidsgräns om 3 år från efter det att flaskorna tog slut i sortimentet. Hittar inte info om det på deras www längre, men tvivlar på att SB skulle ta tillbaka en '95:a.

Men? Det kanske är mitt minne det är fel på, och SB accepterar returer på allt, oavsett hur länge sedan det var som varan i fråga såldes?
Med tanke på hur dålig koll SB rent allmänt har på sitt sortiment så lär returer på äldre varor inte vara några större problem. Speciellt inte om man lägger returen till fredag eftermiddag alternativt lördag innan stängning. Det ökade trycket som kassapersonelen upplever av 10 meter kö brukar lösa det mesta ganska smidigt :rolleyes:
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Med tanke på hur dålig koll SB rent allmänt har på sitt sortiment så lär returer på äldre varor inte vara några större problem. Speciellt inte om man lägger returen till fredag eftermiddag alternativt lördag innan stängning. Det ökade trycket som kassapersonelen upplever av 10 meter kö brukar lösa det mesta ganska smidigt :rolleyes:

Jag hatar krångliga kunder när det är mycket i butiken! Det blir alltid en snabb lösning som inte riktigt är "korrekt".
Men smart! :D
 

Vino fino

Medlem
Tråkigt, du skulle ha köpt vinet på bolaget som vanliga dödliga svenskar, då kan man lämna tillbaka vinerna... Blir ju lite av ett lyxproblem. Tur att man numera har bättre förslutningar (både natrukorkar, tekniska korkar och skruvkapsyler), om nu inte vinerna, pga ändrade sätt att göra dom på, då istället blir förtida oxiderade... Jag har ju runt 200 flaskor franska röda viner från första hälften av 2000-talet, årgångar där man nu upptäcker just förtida oxideringar...
Det är väl inte helt lätt att lämna tillbaka ett vin som man köpte för 15 år sedan på Bolaget? Har du några egna erfarenheter av detta? Jag har ibland problem med att lämna tillbaka grejor som jag köpte igår.

Sen vad gäller lyxproblem tycker jag att det är väl övermaga att belasta kunden för att förpackningen är undermålig, i de fall det oomtvisteligen är korken som är defekt. Tycker snarare att producenten ska få böta gällande marknadspris till kunden. (Jag inser att den forensiska undersökningen skulle kosta mer än själva vinet, men rent principiellt tycker jag att producenten skall vara ersättningsskyldig vid försumlighet, ungefär som en biltillverkare).
 
Toppen