Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Mattias Schyberg

Administratör
Vi vet att det finns lite olika varianter, natur-kork, plast-kork, skruv-kork som brukar vara det vanligaste exempel att försluta en flaska.

Idag provar vi den här, sambon vill ha en ny konsumtions rosé, men till min förvåning ser jag denna glas med plast-gummi material som tätar, jag har svagt minne att jag sett den förut, men kommer faktiskt inte ihåg, någon av er som har några minnen eller erfarenheter.
Den passar för övrigt till andra flaskor och går att återanvända som försluttning och lätt att få av och på, vilket var positivt.

Rosén heter Acheter Miraflors, franskt, på magnum och beställd via Vinatis länk här.

Tips på andra förslutningar ni har sett vore även intressant, och även om den varit lagrad en längre tid, natur kork är ju förekommande mestadels, men gärna erfarenheter med plast-kork och skruv-kork vore uppskattat.

Visa bifogad bild 2401

Visa bifogad bild 2402
Jag gillar glaskorken, men den anses väl inte vara direkt bra för lagring. Känns trevligt och lite exklusivt i vilket fall. Perfekt att återförsluta utan att det känns lika billigt som skruvkorken. (har dock inga problem med skruvkork i övrigt).
 

Sörplarn

Medlem
Startade en tråd om glaskorken i min ungdom här på forumet och en hel del intressanta synpunkter vädrades angående korkar:

http://www.finewines.se/threads/glaskorken-pa-vag-framat.2200/#post-50172

Jo såg det, men den andra tråden har jag missat totalt, även nyfiken på hållbarheten i plast-kork, även där bör man väl tänka på kemikalier i plasten?

Så olika anslutningar, kanske slå ihop dom, hörru @Matlen släpp rödtjutet och slå ihop dessa trådar kanske?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sedan snöade vi in fullständigt på olika förslutningar här:

http://www.finewines.se/threads/foerslutning-kork-vs-skruvkapsyl.2552/#post-55497
Startade en tråd om glaskorken i min ungdom här på forumet och en hel del intressanta synpunkter vädrades angående korkar:

http://www.finewines.se/threads/glaskorken-pa-vag-framat.2200/#post-50172
Ja, det som inte täcks här finns nog inte. :)

@Sörplarn : Normal sett så har man inte glaskork på vin som är tänkta att lagras så vitt jag vet. Skruvkork med reglerad permabilitet funkar dock utmärks som ett alternativ till naturkork. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jo såg det, men den andra tråden har jag missat totalt, även nyfiken på hållbarheten i plast-kork, även där bör man väl tänka på kemikalier i plasten?

Så olika anslutningar, kanske slå ihop dom, hörru @Matlen släpp rödtjutet och slå ihop dessa trådar kanske?
Japp, jag rensar upp tråden så fort jag får tid. :)

[Rensat och flyttat hit, lite rörigt för nya läsare möjligen, men det får gå.]
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ny rykande färsk blindprovning genomfördes nyligen på ett vinevent i Italien där ett gäng professionella vinkritiker fick prova lagrade viner av samma slag med skruvkapsyl respektive naturkork och de med skruvkapsyl bedömdes som bättre. Läs mer här och följ gärna diskussionen på det amerikanska forumet Wine Berserkers här.

Även om det är charmigt med kork så är det hög tid att låta vinet anpassas för 2000-talet. Riktigt hög tid!
 

Sörplarn

Medlem
Men, men då kan man inte göra en sådan här fint till källaren. :mad:

kork_stol.jpg
 

Silenos

Medlem
Även om det är charmigt med kork så är det hög tid att låta vinet anpassas för 2000-talet. Riktigt hög tid!
Grégory Patriat, vinmakare för den stora négocianten Jean-Claude Boisset, hade just de ambitionerna (även för grand cru:er). Han fick backa, marknaden accepterade det inte. Så tror jag det kommer se ut i många år framöver.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Grégory Patriat, vinmakare för den stora négocianten Jean-Claude Boisset, hade just de ambitionerna (även för grand cru:er). Han fick backa, marknaden accepterade det inte. Så tror jag det kommer se ut i många år framöver.
Men det finns väl å andra sidan inget mer stockkonservativt i vinvärlden än fransmän? Jag gillar i och för sig många av landet viner, men franska sommelierers kramande av de där jävla barkbitarna är inte till nytta för någon enda konsument. Skicka dem till djävulsön allihop!
 

vininfo.nu

Medlem
Ny rykande färsk blindprovning genomfördes nyligen på ett vinevent i Italien där ett gäng professionella vinkritiker fick prova lagrade viner av samma slag med skruvkapsyl respektive naturkork och de med skruvkapsyl bedömdes som bättre. Läs mer här och följ gärna diskussionen på det amerikanska forumet Wine Berserkers här.

Även om det är charmigt med kork så är det hög tid att låta vinet anpassas för 2000-talet. Riktigt hög tid!

En hund begraven på "Juhlinvis". Dvs att det inte finns några siffror med på antal deltagare, betyg, omdömen, etc. Nu kanske det finns mer information någon annanstans visserligen, men ändå. Artikeln är misstänkt tunn...

--------------
Troligtvis så presterade vinerna i princip likvärdigt (vilket dom borde), med skruvkapsyl som en icke statistisk säkerhetsställd vinnare, därav att dom kunde skriva inlägget om vi nu ändå förutsätter att det har hänt.

Tänker inte räkna statistik, men det går ju relativt enkelt att räkna om ett dylikt resultat är "signifikant "men då måste man ha statistik från provningen... Och den verkar inte finnas...
 

Mattias Schyberg

Administratör
En hund begraven på "Juhlinvis". Dvs att det inte finns några siffror med på antal deltagare, betyg, omdömen, etc. Nu kanske det finns mer information någon annanstans visserligen, men ändå. Artikeln är misstänkt tunn...

--------------
Troligtvis så presterade vinerna i princip likvärdigt (vilket dom borde), med skruvkapsyl som en icke statistisk säkerhetsställd vinnare, därav att dom kunde skriva inlägget om vi nu ändå förutsätter att det har hänt.

Tänker inte räkna statistik, men det går ju relativt enkelt att räkna om ett dylikt resultat är "signifikant "men då måste man ha statistik från provningen... Och den verkar inte finnas...
Artikeln har ingen vetenskaplig relevans, det är nog mest ett lösryckt exempel på att det inte längre finns några relevanta fördelar (annat än känslomässiga) med att använda traditionell naturkork jämfört med moderna alternativ. Allt som skrivs i världen är ju inte vetenskapliga rapporter trots allt. Ett bra exempel på opinionsförändring i vinvärlden är det mest troligt dock.

Tror att det mesta som finns att diskutera inom ämnet finns väldokumenterat i denna tråd, dvs om man vill ha en mer vetenskaplig grund med fördelar och nackdelar rörande båda dessa förslutningar. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Artikeln har ingen vetenskaplig relevans, det är nog mest ett lösryckt exempel på att det inte längre finns några relevanta fördelar (annat än känslomässiga) med att använda kork jämfört med moderna alternativ.

Tror dock att det mesta som finns att diskutera inom ämnet finns väldokumenterat i denna tråd, dvs om man vill ha en mer vetenskaplig grund med fördelar och nackdelar rörande båda dessa förslutningar. :)

Köper resonenanget helt!, men är inte debatten lite överspelad?

Luftgenomsläpplighetsproblemet är ju löst så det lär väl inte finns ngn kvalitetsproducent som väljer förra generationens kapsyler, lika lite som det lär finnas producenter som väljer annat än TCA (nästintill)fria naturkorrkar... Dom två förslutningarna har närmat sig varandra från två olika håll...

Kvar blir ju bara tradition och känsla, mot modernitet och lättja..., och det framgår väl av ordvalet vad jag föredrar veckans alla dagar...
image.jpg
 

vininfo.nu

Medlem
...använda traditionell naturkork jämfört med moderna alternativ...

Dessutom...

Det är ju inte så att skruvkorken kom "igår" precis, samtidigt som moderna naturkorkar är just HITECH, där man gjort naturmaterialet inert med hjälp av extraktion med flytande koldioxid...

Skulle nog därför vilja vända på argumentet och påstå att moderna naturkorrkar är MODERNARE än skruvkapsyler...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dessutom...

Det är ju inte så att skruvkorken kom "igår" precis, samtidigt som moderna naturkorkar är just HITECH, där man gjort naturmaterialet inert med hjälp av extraktion med flytande koldioxid...

Skulle nog därför vilja vända på argumentet och påstå att moderna naturkorrkar är MODERNARE än skruvkapsyler...
Det finns många sätt att se på saken. Löv fungerar utmärkt att torka sig i baken med och går att tvätta så de blir rena från smuts med hjälp av flytande koldioxid, men de flesta föredrar nog papper nuförtiden då det är enklare, billigare och effektivare. ;)
 

vininfo.nu

Medlem
Det finns många sätt att se på saken. Löv fungerar utmärkt att torka sig i baken med och går att tvätta så de blir rena från smuts med hjälp av flytande koldioxid, men de flesta föredrar nog papper nuförtiden då det är enklare, billigare och effektivare. ;)

Då naturkorken som förslitning på flaskor går tillbaka till sena 1700-talet och portvin och då skruvkapsylen verkligen är HYPERmodernt påfund, första amerikanska patentet 1857 och kommersiell användning på flaskor från 1886, så är nog jämförelsen mellan löv och papper högst befogad... :cool:

Dessutom är skruvkapsylen också BÄTTRE på att förstöra våran miljö...
http://www.treehugger.com/clean-technology/put-a-wine-cork-in-it.html
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då naturkorken som förslitning på flaskor går tillbaka till sena 1700-talet och portvin och då skruvkapsylen verkligen är HYPERmodernt påfund, första amerikanska patentet 1857 och kommersiell användning på flaskor från 1886, så är nog jämförelsen mellan löv och papper högst befogad... :cool:

Dessutom är skruvkapsylen också BÄTTRE på att förstöra våran miljö...
http://www.treehugger.com/clean-technology/put-a-wine-cork-in-it.html
Visa bifogad bild 3727
Det låter som att det är dags att ge dryckesindustrin en rejäl känga för att många använder kapsyl istället för kork med andra ord. :)
 

vininfo.nu

Medlem
Tja, kanske dax att försonas kring att båda alternativen funkar utmärkt som förslutning..., med olika förtjänster i övrigt... ;)
 
Toppen