Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Förslutning: kork vs. Skruvkapsyl

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då jag botaniserar i vinbutiker (ähum, den Fria Världen tillåter olika ägare och skilda utbud i olika butiker) så hittar jag alltid mer vin jag vill ta med mig hem än vad jag har råd med och fler spännande buteljer än vad som rimligt att handla. Stenhård självdisciplin slutar oftast, men inte alltid, med att jag har en handfull viner mellan 75-300kr som alla appellerar till mina smaklökar med ord som VV, TBA, CF, 97p, CdP, NZ osv. Och den shoot-out som följer, där vinnarna får följa med hem, slutar i princip alltid med att de med rejäl skruv vinner.
I prefer to screw, but not corks.

Kvävebadade korkar må vara skitbra, men de är fortfarande (sannolikt) arbiträra vad gäller permeabilitet och (sannolikt) ett bra substrat för vinhatande IOGT-insekter, vars larver gärna gnager sig genom naturmuppskork.

Plopp är förvisso vackert, men han som skrev "be dina barn göra kind-plopp då du öppnar" är ett geni :-D
Ett ickeploppande MEN perfekt vin är alltid bättre än ett mupp-PLOPP.
 

vininfo.nu

Medlem
Kvävebadade korkar må vara skitbra, men de är fortfarande (sannolikt) arbiträra vad gäller permeabilitet och (sannolikt) ett bra substrat för vinhatande IOGT-insekter, vars larver gärna gnager sig genom naturmuppskork.

Kvävebadande. Extraherade med (flytande) superkritisk koldioxid kanske du menar?

Permeabilitet. Den största undersökningen av permeabilitet, eller snarare skador på skruvkapsyler och vad det innebär i förstörda viner, släpptes 2013 genom att MW Alison Eisermann-Ctercteko publicerade sin Master of Wine uppsats i Wine & Viticlulture Journal i sept/okt 2013, och visar på att man har ett jätteproblem med just luftgenomsläpplighet (och förstörda viner) med just skruvkapsyler. Går säkert att kritisera den här undersökningen på många sätt men den är baserad på over 10000 vinflaskor (dom mesta från butiker i Sydney) där man på skadade skruvkapsyler mätt svavedioxid, brunfärgning och även analyserat vinerna sensoriskt.

"Screwcap damage is a significant issue and shown to be surprisingly high in retail at a level of 8.2% of screwcapped bottles. This is greater than the previous industry-wide problem of cork taint which led to the rapid change in closure type. This requires immediate resolution, as these levels are unacceptable. The store data was alarming and highly significant, particularly relating to wine presentation display methods. While the racks and presentation shelving are most appealing for wine displays, the level of damage to caps is very high. The most expensive wines and often those from the more prestigious producers are often presented in these display types. The retail sector needs to make changes to display methods and staff training in wine handling, particularly for those sealed under screwcap."

När det gäller IOGT-insekter så rekommenderar jag ett bättre lagringsutrymme...

letsnotbescrewed.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvävebadande. Extraherade med (flytande) superkritisk koldioxid kanske du menar?

Permeabilitet. Den största undersökningen av permeabilitet, eller snarare skador på skruvkapsyler och vad det innebär i förstörda viner, släpptes 2013 genom att MW Alison Eisermann-Ctercteko publicerade sin Master of Wine uppsats i Wine & Viticlulture Journal i sept/okt 2013, och visar på att man har ett jätteproblem med just luftgenomsläpplighet (och förstörda viner) med just skruvkapsyler. Går säkert att kritisera den här undersökningen på många sätt men den är baserad på over 10000 vinflaskor (dom mesta från butiker i Sydney) där man på skadade skruvkapsyler mätt svavedioxid, brunfärgning och även analyserat vinerna sensoriskt.

"Screwcap damage is a significant issue and shown to be surprisingly high in retail at a level of 8.2% of screwcapped bottles. This is greater than the previous industry-wide problem of cork taint which led to the rapid change in closure type. This requires immediate resolution, as these levels are unacceptable. The store data was alarming and highly significant, particularly relating to wine presentation display methods. While the racks and presentation shelving are most appealing for wine displays, the level of damage to caps is very high. The most expensive wines and often those from the more prestigious producers are often presented in these display types. The retail sector needs to make changes to display methods and staff training in wine handling, particularly for those sealed under screwcap."

När det gäller IOGT-insekter så rekommenderar jag ett bättre lagringsutrymme...

Visa bifogad bild 3808
Jag har druckit hundratals screwisar, men fortfarande inte drabbats av en enda av dessa.
Go figure!

Låter faktiskt (i mina öron) lite som 30 km / tim och blod kommer strömma ur ögon och öron, författat av en släkting till snubben som via en återkallad (delvis återkallad) artikel i Nature/Lancet (minns ej vilken) fått åtskilliga tusentals "conscerned parents" att välja bort vaccination mot mässlingen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har druckit hundratals screwisar, men fortfarande inte drabbats av en enda av dessa.
Go figure!
Jag väntar fortfarande på min första defekta skruvkapsyl också (eller till och med första defekta vin som råkar ha skruvkapsyl). Säger varken för eller emot således, men har helt enkelt ingen erfarenhet av problemet och jag har nog druckit ett och annat vin med skruvkapsyl vid det här laget...
 

Vino fino

Medlem
Jag har fått min beskärda del av reduktion från skruvkapsyl och även sådan som varit svårvädrad. Inte i samma utsträckning som korkskador men likafullt noterbart.

Men det som artikeln verkar syfta på är skador på förslutningen snarare än skruvkapsyl i sig. Och jag har noterat med viss oro att de verkar lite bräckliga. Svårt att veta hur det påverkar--- jag kan inte konstruktionen tillräckligt för att veta om det räcker med en buckla för att bryta förslutningen och släppa in luft. Man får hoppas att de är ganska tåliga, annars är det upplagt för en del besvikelser i mitt hushåll om ett tiotal år.
 

vininfo.nu

Medlem
Jag har druckit hundratals screwisar, men fortfarande inte drabbats av en enda av dessa...

Och hur vet du/ni att du inte har drabbats av olika luftgenomsläpplighet när det gäller skruvkapsyl och samtidigt ofta drabbats av detsama när det gäller naturkork?

Det krävs ju liksom att man öppnar tillräckligt många flaskor av samma vin vid samma tillfälle för att kunna göra en adekvat jämförelse... Inte ens samma vin (med likadan förslutning med samma luftgenomsläpp), lagrat på samma sätt, lär dofta/smaka likadant vid olika tillfällen beroende på skillnader i munkemi, omkringfaktorer (andra viner, mat, olika luftning, temperturer, etc)...

Själv så är jag frankofil med allt vad det innebär inkluderat att det mestadels öppnas just viner förslutna med naturkork. Innebär även att dom provningar jag hållit, där det öppnats flera flaskor av samma vin, huvudsakligen bestått av just natutkorkade :) viner. Jag har nästintill inga problem med vare sig korkdefekt eller (för den delen) med variation i luftgenomsläpplighet.

Är det inte korkdefekten , så klagas det på luftgenomsläppligheten eller till och med på att den (naturkorken alltså!) inte är lika modern som 1800-tals uppfinningen skruvkorken (ett sådant bra argument!), när sanningen är att skruvkapsylen är behäftad med problem i samma storleksordning, med bildande av svavelföeningar som inte skall vara där, med minst lika bra (eller kass om man vill vara negativ) luftgenomsläpplighet...

"Still plopping on"...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Alla tekniker utvecklas och låt oss hoppas att ingen av oss någonsin mer drabbas av varken korkdefekt, oxidation, reduktion eller dåliga vinval. Om jag slipper defekter via naturmuppar, glasproppar eller skruvisar, det är mig egalt. Huvudsaken jag slipper att dessa hällwätten f**kar upp MINA viner!

Keep screwing!

1343774323616_9411425.png
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har hällt ut åtskilliga 10.000-tals kronor vin i slasken med det gemnsamt att de haft dåliga, sjuka, störda, galna, läckande, bajsiga, fuskade, korta, felaktiga, skitdåliga, hellvetiska, undermåliga, skrumpnade, ihoptorkade, mögliga, svampiga, överporösa, infekterade eller på andra vis kvalitetsfrånvända naturmuppskorkar.

Jag har hitintills aldrig någonsin drabbats av något endaste problem med en stelvin-förslutning. Men, eftersom jag ju druckit så förfärligt många fler muppviner, så kanske statistiken är ok? Jag vet inte, men det känns INTE så.

I afton andades faktiskt vår Chilenske vän gummi-reduktion, trots muppkork, men det gick bra att vädra bort... Hursomhelst, de flesta viner vi dricker är ju (än så länge) naturkorkar som höljer viner utan uppenbara defekter. Statistiken har jag inte, men jag måste erkänna att vid varje muppkorksöppning är jag ALLTID nervös, spänd och rent av nästan aggressiv, emedan vid varje skruvis är jag vän med hela världen både före under och efter öppnandet. Avslappnad och i fas.

Jag har inga problem ta en oöppnad skruwisflaska till BYO (provning/restaurang) men öppnar och kvalitetssäkrar alltid alla muppkorkar innan jag ger mig i kast med att servera en flaskas innehåll till andra än mig själv

En dag kanske jag stöter på patrull med en skruvis.
Det ger sig väl.
 
Last edited:

vininfo.nu

Medlem
Jag har hällt ut åtskilliga 10.000-tals kronor vin i slasken med det gemnsamt att de haft dåliga, sjuka, störda, galna, läckande, bajsiga, fuskade, korta, felaktiga, skitdåliga, hellvetiska, undermåliga, skrumpnade, ihoptorkade, mögliga, svampiga, överporösa, infekterade eller på andra vis kvalitetsfrånvända naturmuppskorkar.

Jag har hitintills aldrig någonsin drabbats av något endaste problem med en stelvin-förslutning. Men, eftersom jag ju druckit så förfärligt många fler muppviner, så kanske statistiken är ok? Jag vet inte, men det känns INTE så.

I afton andades faktiskt vår Chilenske vän gummi-reduktion, trots muppkork, men det gick bra att vädra bort... Hursomhelst, de flesta viner vi dricker är ju (än så länge) naturkorkar som höljer viner utan uppenbara defekter. Statistiken har jag inte, men jag måste erkänna att vid varje muppkorksöppning är jag ALLTID nervös, spänd och rent av nästan aggressiv, emedan vid varje skruvis är jag vän med hela världen både före under och efter öppnandet. Avslappnad och i fas.

Jag har inga problem ta en oöppnad skruwisflaska till BYO (provning/restaurang) men öppnar och kvalitetssäkrar alltid alla muppkorkar innan jag ger mig i kast med att servera en flaskas innehåll till andra än mig själv

En dag kanske jag stöter på patrull med en skruvis.
Det ger sig väl.

Tänk jag tror dig inte!!! :cool: Varken på dina ÅTSKILLIGA slaskade 10000-tals kronor lika lite som jag tror din nervositet, spändhet, eller för den delen aggressivitet inför att öppna en vinflaska. Om så ändå är fallet, dvs att du verkligen mår som du skriver, så har du absolut ett större problem än dom fåtaliga "korkade" flaskor du stöter på, eller att dina viner smakar olika pga en IMAGINÄR flaskvariation... Och du, står det lite olika på flaskorna så kan det faktiskt vara olika viner. Allt är inte flaskvariation...

Dock så verkar du vara en hejare på att rabbla adjektiv... :D

-------------------------------------
Min erfarenhet - åtskilliga öppnade flaskor både hemma och på provningar under mer än 30 år - är att korkdefekt existerar fortfarande men har minskat kraftigt i omfattning sedan jag började mitt vinintresse i början på 1990-talet. Har hemma haft en korkdefekt flaska förra året, men lär väl BARA få korkdefekta flaskor framledes för att jag skriver det här (somliga straffar Bacchus direkt)... Dessutom så har jag aldrig haft något problem med flaskvariation, åtminstone inte vad jag mins här och nu. Visst ngt korkat vin här, ngt oxiderad där,... Men detta gäller även skruvkapsyler. Nja inte korkdefekt generellt även om jag råkat ut för det en gång på kurs, men visst skall väl inte kalla det för korkdefekt då det i just det fallet omöjligen kan ha haft med den obefintliga korken att göra..
 
Last edited:

sunqan

Vinös
Tänk jag tror dig inte!!! :cool: Varken på dina ÅTSKILLIGA slaskade 10000-tals kronor lika lite som jag tror din nervositet, spändhet, eller för den delen aggressivitet inför att öppna en vinflaska. Om så ändå är fallet, dvs att du verkligen mår som du skriver, så har du absolut ett större problem än dom fåtaliga "korkade" flaskor du stöter på, eller att dina viner smakar olika pga en IMAGINÄR flaskvariation... Och du, står det lite olika på flaskorna så kan det faktiskt vara olika viner. Allt är inte flaskvariation...

Dock då verkar du vara en hejare på att rabbla adjektiv... :D

nu måste jag försvara hr Kendo lite i alla fall. först så måste jag dock säga att jag de senaste 2-3 åren inte råkat ut för mer än max 5-6 flaskor med otvetydig korkdefekt i form av TCA, utöver det har det funnits ett litet antal som har haft andra defekter av för mig okänd natur, där det varit som natt och dag när jag öppnat en annan flaska från samma låda... för ytterligare några år sen råkade jag ut för två-tre korkade flaskor i månaden under några månader och det var inte lika muntert. då var det som stefan skriver - man bävade för att råka ut för ytterligare en dålig flaska. jag har tom returnerat en låda till bolaget efter att två flaskor på raken var dåliga. jag antar att de sålde resterande 10 med gott samvete.

TCA är inte roligt.

om vi nu antar att Stefan dricker av 4 gånger så många viner, så borde hans defekt antal vara 20-25 tca-flaskor på 2-3 år... och och 10-15 andra defekter.

är det dessutom så att ett stort antal av de viner man dricker av serveras vid någon form av represenation (affärsmässig eller vänskapsrelaterad), då är det dubbelt jobbigt.
 

vininfo.nu

Medlem
Jag är i alla glad att jag både har en dålig näsa och en oförmåga att känna såväl korkdefekt som det enorma problemet flaskvariation som tydlige bara återfinns viner med naturkork...

Jag har egentligen hela tiden påtalat just att det är ingen större skillnad mellan förslutningarna och att det finns brister med bägge två och att man är i händerna på att vinproducenten gör ett bra jobb. Sedan är det andra som kommit med påstående (pekar inte ut just stefan, även om han adjektivmässigt tar i), om hur dåliga naturkorkar är, "ah är det inte korkdefekten längre så är det en varierande luftgenomsläpplighet"... Lätt att bara slänga ut sig då detta verkligen är ett påstående som är nästintill omöjligt att själv bilda sig en uppfattning om. Därför min MW artikel just om skruvkork och luftgenomsläppligheten. Jag har aldrig påstått att det inte finns några problem med naturkorkar, att korkdefekten är borta. Det enda jag säger är att man kan idag som vinmakare välja en förslutning gjord av naturkork som är TCA-fri. Att det fortfarande är så pass mycket som runt 1% av vinerna som är korkdefekta beror inte på dom nogräknade producenterna, och att detsamma gäller med skruvkapsyler, att man är i händerna på att producenterna väljer en kapsyl som inte ger "reduktions defekter", men visst dessa är inget man direkt lätt kan känna igen om man inte har ett friskt vin att jämföra emot, men vinerna innehåller ändå små kemiska illaluktande ämnen som inte här dit... Jag har inte påstått något jag inte backat upp. Sedan retar jag mig på begrepp som modern mot omodern, när man pratar om en 1800-talsuppfinning mot en 1700-tals....
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Lite frågeställningar som kan vara värt att fundera på rörande kork och skruvkapsyl då diskussionen verkar ha strandat fullständigt i känslomässiga diskussioner. Det vi vet hittills är att båda varianterna har utvecklats i modern tid och problemen med TCA/reduktion generellt är färre (gäller då moderna skruvkorkar, typ Stelvin och tvättade- och TCA-fria naturkorkar, typ Diam):

  • Hur mycket mer kostar en naturkork jämfört med en skruvkork (de moderna alternativen nämnda ovan)?
  • Hur stor miljöbelastning kan man räkna med att transport av naturkork bidrar med, då kork mestadels kommer från Europa och mycket vinproduktion sker utanför denna del av världen?
  • Hur stor negativ miljöpåverkan har skruvkork jämfört med naturkork om alla aspekter tas med i beräkningarna?
  • Hur påverkar tvättning av naturkork med flytande koldioxid miljön (vilket krävs för nästan TCA-fria korkar)? Det borde ju åtminstone kräva en del energiförbrukning kan jag tycka och mest troligt även ökade kostnader?
  • Hur stort är problemet med TCA om kvalitativa och TCA-fria korkar används? I runda slängar 0 % eller kan man utgå från mer och vad är då siffran?
  • Räcker världens bästa naturkorkar för hela världens vinproduktion, eller finns det begränsningar för hur mycket det går att tillverka/skörda?
  • Om aluminium är ett problem, varför klär man då korken (höljet på toppen) med aluminium då man använder naturkork, denna mängd metall går ju att göra en skruvkork av istället?
  • Hur säkerställer man att vald naturkork har någorlunda önskad permeabilitet för att säkerställa lång lagring utan oxidationsproblem eller läckage?
  • Hur stötkänslig är skruvkapsylen och hur känslig är naturkorken för uttorkning och liknande?
  • Hur vanligt är problemet med läckande naturkorkar jämfört med läckande skruvkapsyler?

Det finns ju många fördelar och nackdelar att fundera på om vi skall nå målet att utnämna den bästa vinförslutningsmetoden ur ett objektivt perspektiv, men det går ju att nöja sig med att säga att de är likvärdiga ur ett subjektivt perspektiv också, men varför använder vi då inte kork på all dryck som tillverkas? Och varför är det olagligt att välja skruvkapsyl i Italien om man vill ha beteckningen DOCG?
 

vininfo.nu

Medlem
Båda alternativen är fullgoda alternativ både funktionsmässigt och säkert också miljömässigt. Visst LCA analyser rapporterade (men är dom "politiska" och/eller "köpta"?) visar på att naturkorken är signifikant mindre miljöbelastande än skruvkapsyler. Skillnaden förslutningarna emellan, funktionsmässigt och miljömässigt, är så små att det lätt går att hitta data som talar för eller emot båda..., därav en debatt som "oavslutbar"...

http://www.theguardian.com/environment/2010/aug/22/cork-screw-cap-wine-environment

http://www.wwf.se/press/1126778-kp-naturkork-bevara-sydeuropas-korkekskogar
 

merlotsmile

Medlem
Jag var på en heldags masterclass om Sydamerika förra veckan med Madeleine Stenwreth - fantastiskt inspirerande :). Vad som inte var lika inspirerande var att av 34 provade viner från Argentina och Chile så var 11 (elva, eleven) defekta :eek:. MS var bedrövad. Hon skyllde mycket på korkförslutningen och sa bl. a att sydamerikanerna generellt förhandlar ner priserna på kork pga dålig ekonomi så de får sämre produkter. “Så här kan det inte fortsätta”. Vi hade dock även ett vin med skruvkork som hade tba.

Några av vinerna hade tydlig källardoft, några var oxiderade men flera var bara “prematurely oxidised” vilket ju är jättesvårt att veta. Har man inte druckit andra flaskor av samma årgång eller andra årgångar så vet man ju inte hur vinet skall/kan smaka. Flera av oss hade kanske bara satt ner poängen rejält men Madeleine kan ju dessa viner utan och innan och enligt henne var flera av dem gamla och trötta trots bara något/några år på nacken . Hon stöter ofta på flaskvariation. Oftast såg man på korken att den inte var helt ok när man undersökte den efteråt.

11 av 34 viner defekta alltså - chockerande resultat!
 
Last edited:
Toppen