Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har du fått svamp?

SV: Har du fått svamp?

Blev ca 15 liter svamp idag. Svart och rödgul trumpet, trattkantareller och gula kantareller. Det är otroligt mycket svamp i skogen just ni. Jag är ingen expert och klarar några få men har ett hum om de andra. Väldigt mycket soppar, fårticka, taggsvampar etc.

Vi slutade plocka efter ett tag då allt ju ska tas om hand

Så nu torkas och förvälls det. Blir en kantarelltoast senare ikväll med lite riesling till tror jag.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

shorepower skrev:
Blev ca 15 liter svamp idag. Svart och rödgul trumpet, trattkantareller och gula kantareller. Det är otroligt mycket svamp i skogen just ni. Jag är ingen expert och klarar några få men har ett hum om de andra. Väldigt mycket soppar, fårticka, taggsvampar etc.

Vi slutade plocka efter ett tag då allt ju ska tas om hand

Så nu torkas och förvälls det. Blir en kantarelltoast senare ikväll med lite riesling till tror jag.
Samma här igår, på egen hand (händer, jobbade med båda tassarna) plockade jag ca 5 liter på 40 minuter. Tbx senare i veckan!
Idag rensat samt pysslat om lammet som kom hem t mig i em. Mkt skav har jag skavt av.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
shorepower skrev:
Blev ca 15 liter svamp idag. Svart och rödgul trumpet, trattkantareller och gula kantareller. Det är otroligt mycket svamp i skogen just ni. Jag är ingen expert och klarar några få men har ett hum om de andra. Väldigt mycket soppar, fårticka, taggsvampar etc.

Vi slutade plocka efter ett tag då allt ju ska tas om hand

Så nu torkas och förvälls det. Blir en kantarelltoast senare ikväll med lite riesling till tror jag.
Samma här igår, på egen hand (händer, jobbade med båda tassarna) plockade jag ca 5 liter på 40 minuter. Tbx senare i veckan!
Idag rensat samt pysslat om lammet som kom hem t mig i em. Mkt skav har jag skavt av.

Aldrig sett så mycket trattisar i skogen, de växer i klungor. Vi bara garvade och la oss ned och skördade i går i Roslagen. Rensade i 3 timmar... inte lika kul.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Har du fått svamp?

Bubblaren skrev:
Aldrig sett så mycket trattisar i skogen, de växer i klungor. Vi bara garvade och la oss ned och skördade i går i Roslagen. Rensade i 3 timmar... inte lika kul.

Trattkantareller är skogens motsvarighet till BiB.
Smakar inget vidare och man blir dålig i magen av dem.

Karl Johan kallar jag delikat svamp.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Har du fått svamp?

Per Stade skrev:
Bubblaren skrev:
Aldrig sett så mycket trattisar i skogen, de växer i klungor. Vi bara garvade och la oss ned och skördade i går i Roslagen. Rensade i 3 timmar... inte lika kul.

Trattkantareller är skogens motsvarighet till BiB.
Smakar inget vidare och man blir dålig i magen av dem.

Karl Johan kallar jag delikat svamp.

Det kan jag hålla med om - skulle trolgen nedlåta mig dricka BiB om ingen butelj fanns att få tag på där jag är.

Min topplista är:
1. Stolt Fjällskivling
2. Svart Trumpet
3. KJ
4. Gul kantarell
5. Trattisar
 

Segol

Medlem
Gammal tråd som jag tycker förtjänar lite liv
Det finns otroligt mycket svamp i skogarna just nu, särskilt Karl-Johan och för en gångs skull har inte 99% varit angripna av maskar och parasiter. Det som begränsade mig när jag plockade var mina möjligheter att torka svampen.
 

Håkan

Medlem
Det var länge sedan det fanns så mycket blodriskor som i år. Inte är de angripna heller. Blodriskor är nog en av de mest aromatiska matsvamparna, så det är inte alla som gillar dem i ren form. Igår blev det pasta med blodriska, sidfläsk, charlottenlök, vitt vin och persilja (och parmesan). Kalasgott.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Måste i detta fall citera en dikt som min far, som tror att varje servering av svamp är ett förtäckt mordförsök, alltid reciterar varje höst.

Nånting som är värt att veta
så här i svampsäsong
Alla svampar går att äta
men vissa blott en gång

 

Segol

Medlem
Jag känner mig tyvärr för osäker för att plocka annat än de säkra korten, de som jag inte kan förväxla med nåt giftigt.
Det har även varit ovanligt mycket älgflugor i år vilket inte är lika kul, obehagliga kryp
 

chambertin

Medlem
Ja vilket år med Karl-Johan det har varit !
Dom gula kantarellerna däremot har lyst med sin frånvaro.
Fortfarande en god sort kvar att snart kasta sig över i skogen och sedan torka nämligen trattkantarellen.
Blir många goda risotto i vinter.:)
 
Fortsatt gott med svamp i skogen. Trattisar och svart trumpetsvamp blev det. Ca 1 timmas plockning inklusive gångtid resulterade i

2014-10-12 14.44.03.jpg
 

Magikern

Medlem
Svamp är riktigt intressant är inte typen som letar en hel dag i skogen direkt dock. Minns ett ställe i mig gamla hemstad där de växte rejält med fjällig bläcksvamp en riktigt underskattad matsvamp. Har kollat efter torkade murklor här i stan utan framgång. Fantastiskt gott till såser och dylikt man kanske skulle ut i skogen här i gbg trakten och leta?

Albatryffel lär jag nog köpa en burk av när den släpps snart, min favoritsvamp ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Svamp är riktigt intressant är inte typen som letar en hel dag i skogen direkt dock. Minns ett ställe i mig gamla hemstad där de växte rejält med fjällig bläcksvamp en riktigt underskattad matsvamp. Har kollat efter torkade murklor här i stan utan framgång. Fantastiskt gott till såser och dylikt man kanske skulle ut i skogen här i gbg trakten och leta?

Albatryffel lär jag nog köpa en burk av när den släpps snart, min favoritsvamp ;)
Vi kanske borde samla "Göteborgsfirman" för ett svampinferno? ;)
 

Magikern

Medlem
Vi kanske borde samla "Göteborgsfirman" för en svampplockningsträff? ;)

Det bör vara värt det, svamp och vin i kombination är intressant. Både murklor och fjällig bläcksvamp är väldigt särpräglade svampar som inte kan jämföras med andra.

Har aldrig provat Barolo och albatryffel i kombination undrar hur Altares Barolo (som släpps på Fredag) i kombination med tryffel hade smakat? Väldigt ung Barolo och albatryffel Kanske inte är så fantastiskt som man kanske tror trots allt. Hade inte varit förvånad om tryffeln hade blivit bäst blandad med smör trots allt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det bör vara värt det, svamp och vin i kombination är intressant. Både murklor och fjällig bläcksvamp är väldigt särpräglade svampar som inte kan jämföras med andra.

Har aldrig provat Barolo och albatryffel i kombination undrar hur Altares Barolo (som släpps på Fredag) i kombination med tryffel hade smakat? Väldigt ung Barolo och albatryffel Kanske inte är så fantastiskt som man kanske tror trots allt. Hade inte varit förvånad om tryffeln hade blivit bäst blandad med smör trots allt.
Låter gott!
 
Toppen