Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2017 Massolino Barolo

Inspirerad av @LeChat (vinvalsmässigt alltså, inte vinhanteringsmässigt, förklaring kommer); Rätt ner i Zalto Bourgogne utan några omvägar; några ordentliga snurr med glaset och vips har vi diskret spearmint, lite jordkällare samt lite nytvättad plastbalja. Med lite djupare sniff får vi med oss nyplockade mogna jordgubbar. Det känns som att ”vinner på luftning” är högaktuellt. Munnen då? Medelfylligt, strävt, beskt, lite slankt, bitterhet som hänger kvar ett tag för att sedan försvinna. Lite jordgubbstoner hänger kvar och så småningom tittar en eldighet fram (14,5%) i form av varmt tandkött.

Domen blir sålunda ”ha inte bråttom med att öppna och om du ändå öppnar, se till att ha gott om tid”.
4EA35104-D3FD-4638-B7CE-C9E9FC549168.jpeg

Ont om tid? Leta i källaren eller i almanackan för bästa utdelning.
 

LeChat

Medlem
2017 Massolino Barolo

Inspirerad av @LeChat (vinvalsmässigt alltså, inte vinhanteringsmässigt, förklaring kommer); Rätt ner i Zalto Bourgogne utan några omvägar; några ordentliga snurr med glaset och vips har vi diskret spearmint, lite jordkällare samt lite nytvättad plastbalja. Med lite djupare sniff får vi med oss nyplockade mogna jordgubbar. Det känns som att ”vinner på luftning” är högaktuellt. Munnen då? Medelfylligt, strävt, beskt, lite slankt, bitterhet som hänger kvar ett tag för att sedan försvinna. Lite jordgubbstoner hänger kvar och så småningom tittar en eldighet fram (14,5%) i form av varmt tandkött.

Domen blir sålunda ”ha inte bråttom med att öppna och om du ändå öppnar, se till att ha gott om tid”.
Visa bifogad bild 24502
Ont om tid? Leta i källaren eller i almanackan för bästa utdelning.
Nu hade du -17 och jag -15 men håller absolut med dig om luftning. Det blev pop and pour vilket gjorde att jag bedömde vinet något orättvist. Förlåt Massolino.
 

The Wall

Medlem
Nu hade du -17 och jag -15 men håller absolut med dig om luftning. Det blev pop and pour vilket gjorde att jag bedömde vinet något orättvist. Förlåt Massolino.
Japp, jag knappade smaknoten på mobilen (iPhone SE, generation stenålder enligt barnen) och var för lat för att lägga in en passus om yngre årgång. :D
Men det var just Massolino, dock i yngre tappning som lockade.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...så jag tog tillfället i akt att ploppa en flaska Barbaresco:
PXL_20211022_033627593~3.jpg

1999 La Spinetta Vürsù Vigneto Valeirano Barbaresco Riserva
Öppnad och kvalitetssäkrad.
Sträv som zatan och ett lastbilslass med nypon ovanpå mörk frukt med en del tertiärt.
Får stå till sig utan kork ca 6 timmar innan kvällens restaurangbesök.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Kul riojaprovning i går. Fokus på olika viner och årgångar från R. López de Heredia Viña Tondonia. Väldigt intressant att prova Cubillo, Bosconia och Tondonia bredvid varandra och känna skillnaderna i komplexitet, intensitet, frukt, finish etc. Alla viner är mycket välgjorda med en elegant och frisk touch. Favoriten blev dock den vita Gravonia som i årgång 2012 verkligen är fantastisk bra. Den kändes mindre ekad än tidigare årgångar jag provat. Fräsch, nötig, kryddig, grillad citrus, torkad aprikos, honung. Finfin balans. Synd att man missade det släppet i våras.
upload_2021-10-22_12-50-6.jpeg
 

The Wall

Medlem
Det är därför man sen skakar den kraftigt innan servering så det oxiderade och o-oxiderade blandas ordentligt :D:D
Det tricket gjorde jag med en korklös flaska apelsinjuice en gång. Det kändes som om halva Flogsta dränktes av apelsinjuice innan min hjärna kopplade att det var en god idé att meddela högerarmen att det var lämpligt att sluta vifta med den korklösa flaskan. :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men då händer det väl inte så mycket med vinet, utöver det lilla som är längst upp i flaskan?
Kan ej kemin, fysiken och dess teorier för detta specialfall.
Vinet var iaf flera våningar på en annan plats vid restaurangen (~7 tim slow-ox) än i köket efter plopp.
Kanske tack vare skvalpet vid promenaden?
Vet inte oxidationsprocessens hastighet vid något bredare kork och det påföljande syreutbytet.
Vissa vill hävda en närmast momentan påverkan (åverkan) av syret.
Min empiri hävdar nog att det krävs några timmar…
.
Men, kanske den första skvätten var så bra att vi sen inte noterade annat ;-)
Svårt vara objektiv då det vilar en etikett framför ögonen…
Tror dock att vinet bara kan bli bättre. I afton, förmodligen vågdal.
Enligt CT är vinet just nu antingen i en djup dal eller på snar resa mot döden.
.
Dess höga poäng på CT är för från en afton med ett gäng Svenne Bananisar. Hade överjävligt gärna druckit detta vin med deras perfekta tajming… eller väntat många år innan ploppet.
.
The plop was heard around the World!
.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter ett par glas sött och ett par nävar ost, ploppade jag återgången till min gamla livsdevis:
Minst en flaska Vin Jaune per år!
Håller både löss, pest, fogde, dagdrivare, stympade horkonor och präster borta.
6056B31E-AA25-4FB1-A664-99F0E6B160EF.jpeg


Etiketten är åt riktningen: fulskämmig. Men, då jag inte ens slickar på den gissar jag att den inte har någon påverkan på vinet i putellen.

Vinet är gult.
Nosen fick hustrun att nästan qwäkas. Har VA modell fyra årgångar Musar zusammen. I min hjärna roterar enbart allt vackert och sensuellt med flor. Savagnin bara gästspelar.
Då jag tar vinet i munnen är det helt magiskt! Fan också vilka syror! @Mats du kommer bli lycklig av denna! Zatan!
Som då Manzanilla möter Sancerre. Fräscht, läckert, knepigt, umami, ostvänligt och bara mer underbart än Askungens bal på slottet.
Får också vibbar åt oxiderad vit Rioja även om finishen ägs av Jerez. Iaf detta vin just i afton.
Blir spännande se vartåthän detta vin tar sig under kommande månader under kork och regelbundna depåstopp med mitt törstiga glas…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Denna fredagens avslutning:
Hustrun har tröttnat på mina underliga lekar…
"Surprise me!" Blev inte alldeles lyckat, då "surprise" tydligen enbart skall bestå i den positiva delen av den (dessutom) självskattade skalan…
Vin Jaune var inte hennes kopp te.
Jag försökte förtvivlat rädda situationen med ett bubbel.:
39519D5E-CAA5-4A9E-BA53-70467F1F1A87.jpeg

Med ansiktsutteycket av en som känner sig kränkt av doften av terpentin, beslutades det att nu var fredagen överstånden.

Min tagning:
Den sa PLOPP med gas och allt vid korkens extraktion, dock ingen bornyr.
1999 Fontanafredda Moscato d'Asti Le Fronde, 91 p
Djup Bärnsten i roben.
Terpentin, diesling, linolja, oljemålning, gammal verkstad mm på nosen.
I munnen är detta ett förnämligt fräscht vin. Dess sötma kan säkerligen uppröra vissa sorters bubbliga purister, men aromatiken, syrorna, balansen, komplexiteten, dess multidimensionella sensorik… Åhh! Vilken magi detta är i glaset. Längden skämmer definitivt inte.

Tyvärr är jag ingen Five Bottle Man, vilket betyder att denna flaska ej kommer tömmas, utan stannar på två glas innan barstängningen…
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
….brukar hos oss innebära ”ge upp nu och hämta en Barolo eller riesling istället. På studs!”
…vad som oftast är rätt är tyvärr inte alltid korrekt.
Iaf inte här.
Men, det är en ny dag imorgon.
Just nu är jag dietfylld med ost och sött vin (förväntar mig ej viktnedgång imorgon bitti) och särskilt lycklig över hur kärt återbesöket i det gula vinträsket var.

Planen ligger klar för helgen:
Lördag: Chablis.
Söndag: Mogen röd Bdx.
 
Toppen