Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sebran

Medlem
Kvalificerar inte 2001 till barnarovsänden av drickfönstren?

Tycker Klaus Peter Kellers inlägg om detta var intressant läsning

6845C180-B08D-4C86-8604-B26D583214AB.png
 

Magikern

Medlem
Paolo Bea Sagrantino Di Montefalco Cerrete 2010

Doft: Kaffe, surkörsbär och mörk frukt. Kanske även lite dadlar och fikon i mörk choklad. Dämpad och ung.
Attack: Mörk frukt och tanniner. Ungt och balanserat. Lite kaffe och dadlar även här men mest jordiga toner.
Mellansmak: Tanninerna märks mer här och så även frukten. Syran är medelhög och vinet är rätt fylligt. Surkörsbären märks tydligt och även den mörka chokladen. Lite mineraler och kaffe dessutom.
Eftersmak: Superlång och präglad av mörk choklad, surkörsbär och dadlar. Tanninerna är tydliga men balanserade. Det känns som att smakerna klistrar fast vid tungan.

92+ idag

Att säga att tanninerna är Tannat i kubik vilket vissa på forumet tycker om Sagrantino är en överdrift i detta fallet. Det är ett mycket ungt och väldigt typiskt Italienskt vin men druvan är svår att gissa. En blend på Sangiovese och Merlot ligger kanske närmast till hands. Öppna detta vinet 2025 eller senare det är mycket ungt idag.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
55650C1F-0543-401B-950D-8502E264C501.jpeg

2017 Fontodi Chianti Classico


Fruns makalösa kokkonst förgyller måndagen! Kalvfärsbullar, tomatsås, färsk basilika och rikligt med parmesan. Vet inte riktigt vad den innehåller men bl.a sardellcrème och zest av citron. Smaskens!

2017 Fontodi kan också konsten att förgylla jobbveckans första dag med bl.a. körsbär, plommon, fattoner och lite te.
Enkel mat & enkelt vin till enkel man en enkel måndag.
 

stevie22002

Medlem
Visa bifogad bild 24486
2017 Fontodi Chianti Classico


Fruns makalösa kokkonst förgyller måndagen! Kalvfärsbullar, tomatsås, färsk basilika och rikligt med parmesan. Vet inte riktigt vad den innehåller men bl.a sardellcrème och zest av citron. Smaskens!

2017 Fontodi kan också konsten att förgylla jobbveckans första dag med bl.a. körsbär, plommon, fattoner och lite te.
Enkel mat & enkelt vin till enkel man en enkel måndag.
Haha, vad sjukt. Jag lagade exakt samma mat här hos mej idag. Adderade även lite muskot i mina kalvfärsbullar. :)

Avnjöts hos oss med en Gaja ”Sito Moresco” 2018. Som handen i handsken enligt mej. Spontaniteten i middagsvalet gjorde att jag inte hann lufta vinet och det hade definitivt mått bättre av ett par timmar i karaff, men funkade ändå finfint till middagen i Zalto Bourgognekupor. 90 poäng.

:)
 

LeChat

Medlem
39AA03F6-5AA8-4F55-859C-6F0CF5AF0EA1.jpeg

Ikväll avslutas gårdagens Fontodi i Italienglasen. Ja, de kommer att få heta så här hemma.
Denna sangiovese funkade ypperligt i detta glas och kan därför tänka mig att även brunello gör så. Och nebbioloviner brukar ju funka bra i bourgognekupor. Däremot var mitt försök med bourgogne i bourgognekupor ett magplask. Hur tänkte jag?:rolleyes:
 

buteljen

Medlem
Härlig vinlista på @mastvienna :). En av de bästa jag har sett med fokus på organiskt och naturligt.

IMG_5494.jpg

2017 Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Pur Sang, öppnade väldigt blygt. Så pass blygt att jag tog in ytterligare ett vin för att vänta in det. Det sjöng dock inte riktigt för oss under kvällen. Behöver mer tid. Där fanns en enorm kalkig mineralitet i vinet och ett härligt grepp i texturen. Massor med potential, men för tillfället väldigt tight.

Vinet vi tog in “under tiden” var 2014 Jean-François Ganevat Les Grands Teppes Vieilles Vignes. Underbar, intensiv och komplex doft direkt vid öppnandet . Aprikos, grillad citrus, smörkola, nötter, florala toner och kalkig mineral. Tyvärr tycker jag inte riktigt noterna hänger med ner i smaken. Efter några glas är den bestående känslan att syran är lite för påträngande. Det kunde vara lite mer harmoniskt och balanserat i smaken. However, det passade utmärkt till de rätter som serverades. Och kanske är jag lite för gnällig ….
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
2017 Didier Dagueneau Pouilly-Fumé Pur Sang, öppnade väldigt blygt. Så pass blygt att jag tog in ytterligare ett vin för att vänta in det. Det sjöng dock inte riktigt för oss under kvällen. Behöver mer tid. Där fanns en enorm kalkig mineralitet i vinet och ett härligt grepp i texturen. Massor med potential, men för tillfället väldigt tight.
Tack för detta! Var nära på att plocka med mig denna -17 på en vinkväll nästa måndag. Då får man rota efter annat. :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blir så galet inspirerad av allt som dricks på forumet att det blir alldeles rörigt och dimmigt i vinlistorna.
Hade tänkt mig en god italienare på fredag och en mogen Bdx till söndagsmiddagen.
Men, nu vet jag inte längre…

Priorat? Mencia? Chile? Portugal? Australien?

…valet var ju enkelt alldeles nyss…
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Återbesök efter fyra år:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-592#post-120366
pilgersberg 2015.jpg

2015 Kai Müller (Zum goldenen Ring) Pilgersberg Pinot Noir: Flaska 267/500 den här gången. Här har det hänt grejer! Fräsch doft med smultron och lingonris. I smaken finns smultron, saltlakrits, sardeller och läder. Sval, koncentrerad frukt, pigg syra, inga fat och snälla tanniner. Riktigt bra! Tyvärr verkar det som om vinet har dubblat i pris sedan 2017 :(
 

The Wall

Medlem
Blir så galet inspirerad av allt som dricks på forumet att det blir alldeles rörigt och dimmigt i vinlistorna.
Hade tänkt mig en god italienare på fredag och en mogen Bdx till söndagsmiddagen.
Men, nu vet jag inte längre…

Priorat? Mencia? Chile? Portugal? Australien?

…valet var ju enkelt alldeles nyss…
Det är ju fortfarande ur-enkelt; en av varje.
 

The Wall

Medlem
Återbesök efter fyra år:
https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-592#post-120366
Visa bifogad bild 24492
2015 Kai Müller (Zum goldenen Ring) Pilgersberg Pinot Noir: Flaska 267/500 den här gången. Här har det hänt grejer! Fräsch doft med smultron och lingonris. I smaken finns smultron, saltlakrits, sardeller och läder. Sval, koncentrerad frukt, pigg syra, inga fat och snälla tanniner. Riktigt bra! Tyvärr verkar det som om vinet har dubblat i pris sedan 2017 :(
"Gilla" på noten, "ogilla" på prisutvecklingen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det är ju fortfarande ur-enkelt; en av varje.
Blir bara så odrägligt full med sådana mängder…
Men visst, tanken lockar. Då skulle jag kunna öka på takten av återfyllnad i källaren. Är ju inga problem att plocka hem fem fyndflaskor om dagen. Om det råkade vara så att man var en Five-Bottle-Man.
Men, det är jag tyvärr inte.
(Levern drog just en lättnadens suck.)
 

The Wall

Medlem
Blir bara så odrägligt full med sådana mängder…
Men visst, tanken lockar. Då skulle jag kunna öka på takten av återfyllnad i källaren. Är ju inga problem att plocka hem fem fyndflaskor om dagen. Om det råkade vara så att man var en Five-Bottle-Man.
Men, det är jag tyvärr inte.
(Levern drog just en lättnadens suck.)
Som en förflugen tanke kan man kanske sprida ut konsumtionen över lite fler dagar än en enda….?;)
 

The Wall

Medlem
2019 Champalou Vouvray
Middag på Lilla Ego (i Stockholm) igår kväll; som alltid när det gäller populära restauranger är det näst intill omöjligt att få bord, men hustrun lyckades med det konststycket för några veckor sedan och igår var det dags. Jag övertalade hustrun att jag kunde åta mig att köra bilen hem så det blev bara smakprov för min del:

Ur Spiegelau Authensis; initialt lite jäst kombinerat med våt halm och en lite udda grön ton. I munnen syrlig och fyllig med diskreta citrustoner som hänger kvar i eftersmaken. Enkel, men klart bra, hamnar i gränslandet mellan rustik (typ Sydafrika) och elegant (Loire). Dracks av hustrun till smörstekt rödtunga med citronpicklad zucchini, mild vitlöksemulsion, kripigt dragonbröd samt riven feta och skummig havskräftsås. Hade nog varit bättre med en riesling eller GV istället, men jag min klant hade läst "smörstekt rödingfilé". Nåja, hustrun var ändå nöjd, även om jag tyckte att vinet framstod som lite eldigt till maten.

Själv åt jag kalventrecôte och drack bubblande vatten till. Min förrätt blev Tataki på rå fläskkotlett med isterbandskrust, krondillsinlagda gulbetor samt senapskorn och gulbetsblommor. Två munnar av Lilla Ego lager (jag missade att notera vilket bryggeri som framställt ölen, men jag har för mig att det stod Sthlm Brewing Co på burken) passade perfekt till såväl min förrätt som till hustruns förrätt (rökt matjes med kavring).

På det hela en trevlig middag, dock att den lilla lokalen gjorde att ljudvolymen raskt galopperade iväg så det är ingen nackdel om man behärskar teckenspråk om man vill föra en konversation med sitt sällskap.
 

LeChat

Medlem
37DED927-C8EE-4382-B35C-A839F70EB5B7.jpeg

2015 Massolino Barolo


Inte druckit nebbiolo på länge så det kan väl passa till hembakad pizza med salami, skinka, tomat, lök och färsk basilika.
I Massolino märker jag framförallt jordgubbar, annan rödfrukt, blåbär, jord, svamp och lite läder. Absolut bäst till maten, riktigt god faktiskt. Utan mat är den inte lika bra. Jag har svårt för de lite övermogna jordgubbarna, vilka blir mer framträdande utan mat. Men som sagt, till pizzan var den perfekt så jag ska inte gnälla.
 
Toppen