Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
62D5F39C-15C3-43A6-8B9F-C4519756CB43.jpeg


Alto Moncayo Veraton, 2018

Drack en flaska för några månader sedan, inköpt från Gourmethunters, men till mat i goda vänners lag så ingen tid för anteckningar men alla runt bordet gav tummen upp. Nu knyckte jag en flaska från bolaget för att kolla om jag skall köpa mer för att lägga på lager. Anemalisk doft med peppar, mogna björnbär, stjärnanis och kokos. Rätt spretigt och alkoholen gör sig påmind. Det är ett ordentligt kraftpaket och känslan är att det kommer bli mer harmoniskt med något år på rygg. Kan nog bli några flaskor till. 92p+
 

IsKr

Medlem
Det blev en flaska Wagner-stempel siefersheim riesling porphyr 2020 till gårdagens laxpasta på rostad vitlök och färsk bladspenat.
Det första som jag kommer att tänka på när jag drar första sniffen är päronsplit/piggelin. Det finns lite annat där också men det dominerar helt klart. Hade nästan velat ha lite högre syra till själva maten men på egen hand är det finfint. Minns att jag gillade 2019 skarpt, denna når inte helt upp dit.
 

buteljen

Medlem
Lunch på tvåstjärninga https://konstantinfilippou.com/ i Wien. Lite naturvinsstuk på vinlistan så jag sejfade och tog in en flaska 164eme Krug. De hade 169eme på glas så vi tog även in det för att jämföra. Passade perfekt till maten. Väldigt hög kvalitet på rätterna.
7A3547E2-513C-488B-8D1F-45C75DBE8638.jpeg

701C18AB-758E-4D8D-B436-C4D896E39647.jpeg

164eme (2008 bas): Riven hasselnöt, kryddor, brödig, choklad, kaffe, äpplen, persika. Livlig energi, stort djup, lång finish. Härligt vin men spar mina flaskor jag har hemma ytterligare ett antal år.

169eme (2013 bas): Massor med citrus, blommig, mindre nötighet och rostade toner än vad jag brukar känna i Krug (speciellt när man har 164eme i glaset bredvid). Syran rätt så framträdande just nu. Elegant, slank, energisk, väldigt tight. Lång finish.
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2009 Château Rollan de By

Direkt från flaska, ner i karaff, en skvätt ner i följande glas:

Zalto Bx; nyklippt gräs (på kvällen) som har legat på gräsmattan över natten. En skvätt stall och nyutslagna svartvinbärsblad (säger man nyutslagen om blad?). Kanske lite målarfärg? I munnen, lite lätt eldigt (14%), men inte så tokigt, lätt kakaoton i smak och eftersmak, lite beska, en del tanniner kvar, men som sagt, klart godkänt.

Sommeliers Bx Grand Cru; mer metallisk (mineralisk?) doft än i Zalto, nyklippta gräset framstår inte som lika nyklippt längre, utan snarare tre dagar med ”jag räfsar upp det sen”. Munnen, lite elegantare intryck än i Zalto, inte lika eldigt och beskt (nåja, det är hårfin skillnad).

Veritas Cabernet/Merlot; anonym och lite syntetisk, drar åt badrumsrengöringshållet, men det kommer tack och lov lite nyklippt gräs så småningom. I munnen, lätt artificiellt intryck, beskt och lite småmärkligt. Obegripligt.
00D42BE2-719F-4906-9EAB-968960ADD83A.jpeg

Från Médoc, men ändå merlot-dominerat. Ingen som tror mig?

966C9D00-D13B-4D51-98BF-4C7E1B1FB645.jpeg

Told you!
 

LeChat

Medlem
20910D94-4040-44FE-A6D8-07DB14474416.jpeg

2012 Penfolds Shiraz St. Henri &
2015 Delas Frères Crozes-Hermitage Domaine des Grands Chemins


Ikväll blir det älgstek och tänkte då prova med ett par flaskor syrah.

St Henri är fylligt men har lagom med frukt. Inte bombastiskt på något vis. Syran är tydligt närvarande vilket ger ett bra och nödvändigt lyft. Smaken är komplex med bl.a. svarta vinbär, blåbär, en mix av mera rödfruktig karaktär, lite kola, sälta och kaffetoner. Härlig koncentration och långt slut. Den växer ytterligare med luft.

Doften hos Chemins är betydligt stramare och busigare. Helt annan karaktär än St Henri. Även i munnen skiljer de sig åt ganska rejält. Medelfylligt med en råare smakprofil men utan att bli brettigt. Munkänslan är härlig med riktigt bra bett av pulveriserade tanniner och stiliga syror.

St Henri var ju tänkt som lite huvudnummer och Chemins lite mer som ett andravin, som jag iofs tänkte skulle kunna matcha bra med sin yppiga 2015-frukt och vara intressant att ha med för att se likheter och skillnader. Men jag tycker nog nästan att de är jämbördiga kvalitetsmässigt. Kanske att Chemins visar upp mer av sina personliga drag i nu läget. St Henri är nog egentligen det större vinet men behöver nog mer tid för att riktigt kunna visa sin fulla komplexitet men ändå riktigt god idag med sin härliga koncentration och längd.
A36905CE-B983-411B-B605-71007E7243EB.jpeg

Älgstek, kantareller, salladslök och rödvinssås.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagens provade söta viner.:

1985 Domaine du Petit Val Coteaux du Layon Chenin Blanc
92 points
A seamless, beautiful construct.
Lovely, lively acidity adding nerve to this beauty.
First glass tonight, revisiting and letting it rest under cork for a few months.
Hopefully it will broaden and add complexity.
To be cont'd.

1959 Gérard Bertrand Rivesaltes Grenache Blend, Grenache
89 points
Deep red with slight bricking.
Remarkably Plain Jane on the nose.
Has Port Ruby youthful fruit in combination with some age.
Even if decidedly delicious, it doesn't (yet?) qualify as a 1959 Rivesaltes.
Will see what happens during the months of its consumption.

1989 Graham Porto Late Bottled Vintage Port Blend
86 points
My general complaint with Graham's Vintage Port is the sweetness. This LBV has no such problem.
Out of the BTL, feels disjointed and dislocated.
Had a little too warm. Holding hopes that it gets its shit together in the up and coming months.

N.V. Botrys Mavrodaphne Patron Achaia
83 points
Not a great wine, but has the qualities that only a mature wine displays. From before barcodes.
Had it too warm.
Cloying sweetness.
Next month will try it a little cooler.
Probably great with blue cheese.

N.V. Toyo Jozo Co., Ltd. 45 Port Vine Japan Red Blend
flawed
Capital Punishment in a bottle.
The wine is ... green!?!?
Smells totally like coolant and the wine is ... Green!?!?
No way in Hell I put this in my mouth.

1962 Château Lafaurie-Peyraguey
Sauternes, Sémillon-Sauvignon Blanc Blend
98 points
This is from the April bottle. Half-full, having rested under cork in room temperature.

Amazing showing!
Highly alive!
Rich, deep aromatics of rounded botrytis, caramel, compote, whiff of oloroso and absolutely nothing terrible nor old.
In the mouth, all these aromas are multiplied and the formidable acidity carries this (nowadays) semi-dry wine effortlessly...

100 points needs only a bit more complexity. This is one of the most profound Sauternes I have ever enjoyed. Perfectly balanced!
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Dagens provade söta viner.:

1985 Domaine du Petit Val Coteaux du Layon Chenin Blanc
92 points
A seamless, beautiful construct.
Lovely, lively acidity adding nerve to this beauty.
First glass tonight, revisiting and letting it rest under cork for a few months.
Hopefully it will broaden and add complexity.
To be cont'd.

1959 Gérard Bertrand Rivesaltes Grenache Blend, Grenache
89 points
Deep red with slight bricking.
Remarkably Plain Jane on the nose.
Has Port Ruby youthful fruit in combination with some age.
Even if decidedly delicious, it doesn't (yet?) qualify as a 1959 Rivesaltes.
Will see what happens during the months of its consumption.

1989 Graham Porto Late Bottled Vintage Port Blend
86 points
My general complaint with Graham's Vintage Port is the sweetness. This LBV has no such problem.
Out of the BTL, feels disjointed and dislocated.
Had a little too warm. Holding hopes that it gets its shit together in the up and coming months.

N.V. Botrys Mavrodaphne Patron Achaia
83 points
Not a great wine, but has the qualities that only a mature wine displays. From before barcodes.
Had it too warm.
Cloying sweetness.
Next month will try it a little cooler.
Probably great with blue cheese.

N.V. Toyo Jozo Co., Ltd. 45 Port Vine Japan Red Blend
flawed
Capital Punishment in a bottle.
The wine is ... green!?!?
Smells totally like coolant and the wine is ... Green!?!?
No way in Hell I put this in my mouth.

1962 Château Lafaurie-Peyraguey
Sauternes, Sémillon-Sauvignon Blanc Blend
98 points
This is from the April bottle. Half-full, having rested under cork in room temperature.

Amazing showing!
Highly alive!
Rich, deep aromatics of rounded botrytis, caramel, compote, whiff of oloroso and absolutely nothing terrible nor old.
In the mouth, all these aromas are multiplied and the formidable acidity carries this (nowadays) semi-dry wine effortlessly...

100 points needs only a bit more complexity. This is one of the most profound Sauternes I have ever enjoyed. Perfectly balanced!
Vad hände med sober october? :rolleyes:
 
Toppen