Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24404
2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Plommonspäckad fläskkarré med gräddsås. Då vill jag ha ett mjukt vin men med en tydlig syra som skär genom fettet. En bourgogne! Och varför inte en 2016 som ju är syrornas år på många håll, även i Bourgogne.

Jag brukar inte roa mig med att prova i olika glas men så blev det idag.
Jag började med Zaltokopian från Spiegelau. Både doft och smak kändes märklig. Doften hade någon diffus bränd karaktär över sig och frukten kändes frånvarande. Likaså i munnen. Syran onödigt framträdande och inte mycket till frukt. Efter ca 1 timmes försök så tog jag istället fram en bourgognekupa från Riedel. Vilken enorm skillnad!
Vinet får nu en mera avrundad harmonisk karaktär på alla plan. Frukten kommer fram med lite söta drag och omfamnar syran på ett snyggt sätt. Fantastiskt gott för att vara ett så pass enkelt vin!
Men framförallt häpnar jag över att skillnaden i hur jag upplever vinet, är så stor mellan glasen.
Visst kan även jag fascineras över Zaltos tunna och lätta kupor. Häftiga!
Men samtidigt undrar man ju vad det är för slags viner man ska dricka ur dessa glas när Riedel fullständigt utklassar dem ikväll.
Visa bifogad bild 24405
Omodernt glas. Men bra!
Bra spaning! Vi gillar också vinet och har några äldre årgångar i källaren.
När man väl börjat jämföra glas finns det ingen återvändo :)
Man vill hitta rätt glas till vinet och då får man prova sig fram. Det är möjligt att bättre Nya Världen-PN trivs bättre i Zalto-formen. Och vit Bourgogne. Och Nebbiolo.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
fixin nuits.jpg

1991 Labouré-Roi Nuits St. Georges: Doft av svarta vinbär, blåbär och sågspån. Med luften kommer det också rosor och läder. I smaken finns hallon, jasmin, bränd bakelit, möbelpolish och en massa trä. Frukten är återhållsam, men eken är tung. I eftersmaken finn bara blött trä. Antingen har frukten torkat ut, eller så fanns det ingen frukt till att börja med. Jag tror på det senare alternativet. 1991 tillhör inte de årgångar man längtar efter att få dricka, men i Cote de Nuits var det tydligen inte lika mycket katastrof som i resten av Frankrike. Just det här vinet var dock ingen höjdare.
2013 Domaine Bart Fixin 1er Cru Hervelets: I doften finns vaniljstång, smultron, blåbär, lavendel och blåstång. I smaken finns chokladpudding, hallon, smultron, blåbär, bergamott, sardeller och vitpeppar. Koncentrerad, parfymerad frukt med en angenäm sälta. Polerade fat, väl integrerade tanniner. Helt moget. Bra Bourgogne behöver inte vara dyrt. 91p (ångrar bittert att jag köpte två flaskor och inte två lådor på NMs sommarrea)
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24408
1991 Labouré-Roi Nuits St. Georges: Doft av svarta vinbär, blåbär och sågspån. Med luften kommer det också rosor och läder. I smaken finns hallon, jasmin, bränd bakelit, möbelpolish och en massa trä. Frukten är återhållsam, men eken är tung. I eftersmaken finn bara blött trä. Antingen har frukten torkat ut, eller så fanns det ingen frukt till att börja med. Jag tror på det senare alternativet. 1991 tillhör inte de årgångar man längtar efter att få dricka, men i Cote de Nuits var det tydligen inte lika mycket katastrof som i resten av Frankrike. Just det här vinet var dock ingen höjdare.
2013 Domaine Bart Fixin 1er Cru Hervelets: I doften finns vaniljstång, smultron, blåbär, lavendel och blåstång. I smaken finns chokladpudding, hallon, smultron, blåbär, bergamott, sardeller och vitpeppar. Koncentrerad, parfymerad frukt med en angenäm sälta. Polerade fat, väl integrerade tanniner. Helt moget. Bra Bourgogne behöver inte vara dyrt. 91p (ångrar bittert att jag köpte två flaskor och inte två lådor på NMs sommarrea)
Labouré-Roi har jag dessvärre en smula svårt för då deras enklare alster tyvärr alltför ofta är snäppet sämre än "katastrof".
 

The Wall

Medlem
2019 Roberto Voerzio Dolcetto d’Alba ”Priavino”

Det vankades benfri kotlettrad i ugn som fick sällskap i ugnen av fetaost och soltorkade tomater i värmen samt örtrisotto till middag och efter lite velande mellan olika viner kom jag på att det var ju läge att prova Roberto Voerzios senaste dolcetto. Direkt från flaskan ner i glas och resten ner i karaff i en halvtimme. Redan nu, eller rättare sagt så här i efterhand, kan vi konstatera att 30 min i karaff gjorde varken till eller från för upplevelsen.

Vi började med Zalto Universal; första spontana intrycket är ”lätt”, den sedvanliga bittermandeln och körsbärskärnorna finns där, men vinet känns som en ”sangiovese light”. Efter hand dyker det upp lite mandelmassa och, till både min och min näsas förvåning, lite spearmint. I munnen är vinet syrligt och ger ett ganska lätt intryck, lite slankt men ändå med större beska än väntat. 13% alkoholhalt känns inte påtagligt i munnen. Det är nu som jag inser att jag har öppnat flaskan ungefär 10-15 år för tidigt. Nåja, man kan ju inte lyckas alla gånger om man är lite otålig.

Hur blir vinet i Riedel Veritas Zinfandel/Riesling då? Tja, lite mer körsbärstoner, men i övrigt väldigt anonymt. Hustrun utbrast ”det doftar…ingenting! Meningslöst!” och jag drog raskt paralleller till ett annat vin av mer oäkta karaktär. Själv tycker jag att vinet upplevs mer instängt snarare än knutet än i Universal. I munnen då? Tja, syrligare och lustigt nog ett mer ”läskande”, eller lättklunkat, intryck.

Hm, om vi uppgraderar en smula till Riedel Sommeliers Riesling då? I doften dyker det upp lite torkad oregano (eller är det skåpdoften som fått fäste pga lågt slitage på glaset?) men det är trots allt ganska likartad doftupplevelse som i Veritas. Trots det upplever vi doften som mer utslätad men märkligt nog på något sätt lite mer elegant (än i Veritas). I munnen då? Jo, här kommer en viss eldighet fram, eller snarare bak, som dyker upp långt bak i munnen, i princip nere i svalget just när vinet har svalts och det är en stor skillnad mot Veritas. Nu upplevs själva sväljningen som att vi har en annalkande halsbränna att se fram emot. Synnerligen märkligt. Trots det, vinet upplevs ganska slankt, dock med fin eftersmak, men tyvärr förtar känslan av en väntande halsbränna bort det positiva intrycket rätt ordentligt.

Det intressanta är att dolcetto fungerar oftare bäst för oss ur Zalto (eller snarare Gabriel Gold som vi normalt dricker dolcetto ur) än Riedels glas och vi har noterat samma sak när det kommer till sangiovese. Men, när det kommer till röd Bourgogne då är det bra mycket klurigare som tex @LeChat noterade nyligen och jag undrar faktiskt om det inte var två-tre år sedan som vi korkade upp en av våra flaskor med lite ålder, dvs innan jag började plåga forumet med jämförelser av olika glas och vinrecensioner i form av 3-poängsuppsatser, och kände att ”det här var ju finfint!”. Mitt spontana intryck är att Zalto fungerar bra för PN om man vill känna tydliga markörer i PN från Nya världen (oavsett ålder) samt Bourgogne med lite ålder. Jag får helt enkelt googla mig bakåt i tid på FW-noteringar och se om jag minns rätt.

Ah, till maten då? Tja, ingen katastrof och inga fanfarer med pukor och trumpeter, men helt ok.

2019 R Voerzio dolcett.jpg

Har ni öppnat en present 10-15 år för tidigt? Så här känns det.
Nasse på bräda igen.jpg

Nasse från ugnen ligger nyskivad på en planka och kontemplerar över tillvaron.
 

Mina Vinare

Medlem
Hustrun har varit på vandring i norra Skåne under helgen med en väninna. Började få bilder redan igår på all svamp dom plockat. Blir lite nervös när det kommer till egenplockad svamp men eftersom väninnan är fältbiolog och van vid allt som naturen ger, kändes det väl ändå okej när familjen fick direktiv om att det skulle lagas något med svamp till söndagens middag. Pasta med svamp fick det bli.

Innan dess lite god chark, vilket tillsmans då ledde till vinval i den lite mer klassiska skolan.

Måste erkänna att jag provat en del Bourgogne från 2017, 2018 och 2019 senaste två åren vilket fått mig sugen på att återvända dit igen. Speciellt 2019 känns ju fantastiskt lovande men kanske i en mer fruktdriven och varm stil. Passar mig fint. Kommer definitivt försöka köpa en del även om tillgången är begränsad och priserna galna. Fast något borde det gå att få tag i. Kvällens Bourgogne är dock lite äldre men från en riktigt bra årgång den också.

2010 (2).jpg


2010 Dominique Laurent, Nuits St. Georges ”1er Cru - Rue de Chaux, Vieilles Vignes” har en djupröd färg och ett grumligt utseende. Doften är utvecklad och rejält mogen med höstlöv, skogighet som trädbark och jordighet. Inte mycket ren frukt utan mer fruktkällare. Antydan till medicinaltoner och efterhand mer köttighet som bacon och rökt korv. Ingen stor doft och inte heller speciellt tilltalande.

Smaken är rå och vass med en syra som ligger helt utanpå. Nästan ingen frukt men det går att skönja lite körsbär och slånbär. Apelsinskal och allmän citruston med en kort och snipig eftersmak. Inget vidare (86p).

Laurent (2).jpg


Nej, tyvärr blev det här precis så trist som jag oftast minns Bourgogne från förr. Snipigt, syrligt och helt utan charm. Vinet känns redan gammalt och trött utan någon riktig spänst. Visst finns det en viss komplexitet men det räcker inte. Har väldigt svårt att tro att vidare lagring skulle hjälpa. Frukten är redan så gott som död och syran är så stingslig att jag har svårt att tro den någonsin kommer att integreras. Synd. Är ändå ett korrekt vin men speciellt gott tycker inte jag att det är.

Söndagens andra vin blev betydligt roligare.

Percarlo (2).jpg


2012 San Giusto a Rentennano, Toscana IGT “Percarlo” har en mörk, djupröd färg med vacker lyster. Doften är stor men elegant med mörka bär, rostade fat och espresso/mocka. Lite bitter mörk choklad samt mandel/kärnighet med vilda örter. Tobak och närmast lite ceder/blyerts. Solvarm fruktighet och mot slutet animaliska inslag med stall och smort läder. En fin doft.

Smaken är ganska stor och koncentrerad med fin fruktighet. Rejält strama tanniner och garvsyra. Citrusbeska och viss torrhet men på det sätt som får aptiten att öka. Mörka körsbär, lite kärnighet och ett rent, fint avslut med cassis. Mycket gott (95p).

San Giusto a Rentennano har länge varit en gunstling bland Italienkännarna och även kritikerna. Sangiovese-vinet Percarlo har väl varit det mest omtalade vinet ända tills för några år sedan då firmans Merlotvin La Ricolma seglat upp som en favorit med 100-poäng från Antonio Galloni men även The WAs Monica Larner. Har för mig att det var en tråd om Merlotviner från Italien på forumet för ett par månader sedan men såg inget om La Ricolma då. Om någon provat vinet skulle det vara kul att höra om intrycken.

2012 Percarlo är hursomhelst ett riktigt bra vin. Väldigt mycket Sangiovese i klassisk stil men samtidigt som väldigt elegant och finlemmat, känns det varmfruktigt och generöst. Känns som det håller ihop fint i många år ännu. Inga brådska att dricka det här. Gott som det är men till den lite feta svampsåsen och pastan satt den som en smäck – som oftast Italienska viner gör till mat!
 

IsKr

Medlem
Drack Navaherreros 2019 över 2 dagar och kan förstå att den har lovordats här om än från tidigare årgångar. För 199 är det bra bang for the buck. Trots 14,5 % alkohol så upplevs den inte eldig alls, fruktig (hallon, typ björnbär), smort läder, lite chark kanske. Fin syra och trevliga tanniner. Passade utmärkt till gårdagens ryggbiff med bea.
 

Daniel A

Administratör
Har haft en ofrivillig vit sträcka här på nästan tre veckor (inkluderade även en missad BYOB. :() så kände nu för att korka upp en megafavorit:
DSC_2620.JPG


2014 Domaine Huet, Le Haut -Lieu Sec
Mörkt gul färg. Tar ett tag på sig att öppna upp, men när den gör det så sjunger den! Uppsjö av bokna äpplen, grillad citron, gammal ostkant, någon som påminner om honungsmelon, svag not av smutsig honung. Dag två har doften blivit fräschare, istället för bokna äpplen är det nu gula, krispiga ditto, ostkanten är borta och citronen är ogrillad. Rolig utveckling! I munnen är det lent och fint, med alla de där äpplena (färska och bokna), grillad citron och honung med en vag touch av asiatiska kryddor (mest ingefära, tror jag). Vinet har den här märkliga känslan av att smaka lite sött samtidigt som det är hård syra och stramt avslut (kanske lite beroende på årgången?). Det har mängder med år kvar, men tycker det är riktigt trevlig nu med uppenbara sekundära toner samtidigt som de unga tonerna inte helt lämnat scenen än. Drar ett @grappa-betyg och säger 91p kvalitet och 93p tycke och smak.

Jag har alltid blivit knäsvag av Huet. De gör (kanske gjorde? :confused: Inte druckit så mycket senare årgångar, och tycker de fallit av radarn lite? Var väl ägarbyte för ett gäng år sedan?) viner i en stil som jag finner djupt tillfredställande.
 

The Wall

Medlem
2017 I Fabbri Susanna Grasso Chianti Classico

Vi har uppskattat tidigare årgångar, men när vi provade den numera näst senaste (det finns en nyare att tillgå hos Gröngula Skylten) tyckte vi att den var lite vresig och inte alls lika behaglig som förut. En inköpt flaska har fått mogna till sig i vårt charmiga väntrum ”köksgolvet” (!!?!) under ett års tid (ännu mera ”!!?!”). Väck med folie och kork och ner i Gabriel Gold.

Initialt diskret, men ändå lockande doft som säger ”det här är lättklunkat!” utan att ta till några insmickrande fasoner alls som ekfat, körsbärskärnor eller bittermandel. Visst, markörerna finns där, men det är först en lite unken doft som vi noterar och efter någon timme i glaset är den bortvädrad men innan dess är det ändå lockande.

I munnen då? Lite beska, ingen ek av förklarliga skäl, typiskt medelfylligt utan att göra bort sig, lite bitterhet som även hänger kvar i eftersmaken och jag tycker minsann att det dyker upp lite bittra chokladtoner också i smaken. 13,5% alkoholhalt och det känns knappt. På egen hand en smula bittert och vresigt till en början, men finfint till maten (fläskfilé med sås på steksky, grädde, vitlök, soltorkade tomater, färsk paprika) och lagom till maten ätits upp tar vi en klunk till av vinet och känner en liten eldighet. Eller var det inbillning? Bäst att ta en klunk till för att undersöka saken. Och en till. Och… en till… och…nu börjar det bli dags att vidta säkerhetsåtgärder och korka igen flaskan så att den halva som är kvar kan testas lite senare.

Det verkar som att årgång 2017 behövde ett år i inte fullt så optimala lagringsförhållanden för att blomma ut, även om det är en liten bit kvar till tex 2016-nivå, men det känns inte som att vinet är framställt för långlagring, utan ska snarare konsumeras inom 2-3 år och sörplas förslagsvis till en lunchpasta. Eller enkel kvällspasta.
8B67644E-34D4-49C2-8194-771F91AC8DCD.jpeg

Efter ett år på köksgolvet framgick det tydligt att den ensamma flaskan borde ha fått sällskap av flera flaskor från samma ställe.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alto Moncayo 2018 - Av ren nyfikenhet efter all hype här på forumet så plockades det upp 2 stycken flaskor som test. Ikväll dök corvinen upp då nyfikenheten tog över. Att vinet jämförs med SQN gör ju inte saken sämre. Men kan verkligen ett vin för 379 kr tävla med vrålåken från USA?
Herregud... vilket vin... (i skrivande stund 5 minuter i glaset), detta är stökigt och fullt av eldiga tanniner.. MEN så djävulskt välintegrerade redan nu... I nästan doftar det vilda bär, ek, vanilj och salted caramel. De rökta charkuterierna finns där som påminner om SQN.
I munnen sker nu en renodlad orgie av mörk frukt, eld, rök och otrolig balans! Eftersmaken är låååång...
Påminner mer om Le Macchiole Paleo i smaken men det är ju inte fy skam det heller. :)

Blir genast till att leta reda på mer Alto Moncayo och inser att 2 flaskor Veraton känns som en förlust då det först låg ett 6-pack i korgen...
 

Esko

Medlem
732424A3-1EF0-4C60-BF8D-3DA73294099F.jpeg
Okej kvällens vin är svenskt. Solaris från 2020, jäst på lika delar franska fat, svenska fat och ståltank. De doftar som en blandning av riesling och sauvignon blanc. Cykelslang, melon, äpplen, vita blommor och lite honung möter vinbärsblad och en touch av fat. En lite fet doft om en doft nu kan vara de. I munnen möter doftkomponenterna en ganska ordentlig syra och kompletteras av fräsch citrus. Känslan är också lite lite spritsig.

De få svenska viner jag druckit tidigare har mest varit mousserande men ändå något enstaka stilla vitt. Alla har dock varit lite meh. Men detta var faktiskt väldigt trevligt, inget stök utan känns väldigt elegant. Borde landa poängmässigt runt 86-87.
 

Håkan

Medlem
20211008_185710.jpg

Pizza Popolo och Wongraven Sensa Compromesso Rosato 2020.
Ytterst sällan jag dricker Rose men det här var inte dumt alls faktiskt. Norsk metallman som gör vin främst från Piemonte, inget jag normalt skulle se som köpanledning men en massa poäng från Jamie Goodie (vem annars) lockade mitt intresse. 100% Nebbiolo är väl inte heller speciellt vanligt att ha i Rose. Nåväl vinet öppnar upp med söt doft av jordgubbar och hallon, örtighet och en del sten. Smaken är väldigt slank, snygg jordgubbsfrukt med bra syra. Extremt lättdrucket och inget vin att göra någon större sensorisk analys över men den var väldigt bra som pizzadryck. Beställde raskt hem några fler, Popolo stannar i närheten två dagar i veckan och då måste jag ju ha något att skölja ner Pizzan med. En Rose för såna som jag, som inte är helt sålda på Rosekonceptet.
 

The Wall

Medlem
Ytterst sällan jag dricker Rose men det här var inte dumt alls faktiskt. Norsk metallman som gör vin främst från Piemonte, inget jag normalt skulle se som köpanledning men en massa poäng från Jamie Goodie (vem annars) lockade mitt intresse. 100% Nebbiolo är väl inte heller speciellt vanligt att ha i Rose. - - - - En Rose för såna som jag, som inte är helt sålda på Rosekonceptet.
Intressant! Eftersom jag emellanåt (=alltid) är lite tveksam till stilla rosévin (generellt; "det smakar f-n och passar till ingenting") måste jag givetvis beställa och testa.

Edit: för sent ute tydligen: "Produkten är ej tillgänglig hos leverantören" säger SB när jag försöker beställa. @Håkan beställde du hela lagret?
 

Sonderlese

Medlem
Intressant! Eftersom jag emellanåt (=alltid) är lite tveksam till stilla rosévin (generellt; "det smakar f-n och passar till ingenting") måste jag givetvis beställa och testa.

Edit: för sent ute tydligen: "Produkten är ej tillgänglig hos leverantören" säger SB när jag försöker beställa. @Håkan beställde du hela lagret?
Finewines effekt???
Även jag blev lite sugen när Håkan skrev att det är gjort på 100% nebbiolo, men jag gick inte så långt att beställa.
 

The Wall

Medlem
2017 Giacomo Fenocchio Barolo

Direkt från flaskan ner i Zalto Bourgogne; nyponros, spearmint, klart tydlig doft. Munnen; viss eldighet (14,5%), besk och sträv, känns som att vinet behöver en hel del tid.

Samma procedur men ner i Riedel Sommeliers Burgundy GC; mer torkad oregano, utslätad doft, lite lite spearmint dyker upp. Mineraler? Munnen; inte lika sträv som i Zalto men beskan finns helt klart kvar. Känns lite utslätad. Inga tanniner?

Det verkar som att Riedel är glaset som gäller om man vill dricka vinet på en gång, eller om man i nuläget vill slippa alla klassiska markörer.
2017 Giacomo Fenocchio Barolo.jpg

Sugen på nyponsoppa med spearmint - Zalto Bourgogne. Sugen på att vänta - Sommeliers Burgundy GC

2003 Château Capbern Gasqueton

Direkt från flaskan ner i Zalto Bordeaux; det roliga är att direkt från flaskan ner i glaset dyker det upp nyavfyrad Kinapuff, men efter lite frisk köksluft övergår det till kakaotoner istället. Sen blir det kaffe och läder och en finfin doft. I munnen då? Lite slank, inga tanniner, lite grön paprika och viss beska, hyggligt harmoniskt, lite enkelt intryck, men upplevs ändå ok.

Samma procedur ner i Riedel Sommeliers Bordeaux; först lite diskmedelsdoft, viss kakao, mer flyktig doft, mer svårfångad, men det tar sig allteftersom under kvällen. Munnen, lite mer blyertspenna, slankt, inga tanniner, lite trist och muggig eftersmak, dock ger vinet ett lite lyxigt intryck ur Riedel-glaset. Väldigt lättklunkat, gissar att 12,5% underlättar.

Allteftersom kvällen går vinner Riedel mark och de känns som att Zalto Bx är bästa glaset i början av kvällen och Sommeliers lite bättre mot slutet av kvällen, eller i alla fall ju längre kvällen lider.

2003 Ch Capbern.jpg

Ont om tid? Zalto Bordeaux. Gott om tid? Sommeliers Bordeaux Grand Cru.
 
Toppen