Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
2017 Dopff Schoenenborg Grand Cru Riesling

Direkt från flaskan ner i Zalto vitvin/riesling; mineral- och citrus. Eller är det snarare citronzest? Petroleum skymtar fram. I munnen syrlig, citrustonerna kommer igen, lite torkad oregano i eftersmaken.

Efter tre timmar i karaff; mer dämpade citrustoner, känns som mer harmoniskt. I munnen kvarstår syran, kroppen känns lite slankare men ändå bra, viss kryddighet tittar fram.

Direkt från flaskan ner i Veritas Riesling; citronigare citroner och citronzestigare citronzest än i Zalto, inte lika mycket mineraler eller petroleum. I munnen anonymare än i Zalto, lite utslätad med viss kryddighet i eftersmaken.

Efter tre timmar i karaff; faktiskt än mer anonym med drag av torkad oregano, i munnen slank men kryddigheten kvarstår i eftersmaken.

Sammantaget; nja, kvalitetsmässigt sett är det helt klart godkänt, men vinet passar inte riktigt in i våra preferensramar när det kommer till riesling. Kom bort lite till maten. Förvånansvärt hög (?) alkoholhalt, 13,5%, som lyckligtvis inte gjorde något större väsen av sig. Glasmässigt känns faktiskt Zalto som det mer passande glaset.
Visa bifogad bild 24362
Citronzest på flaska!
Uppdatering dag 2 ur Zalto vitvin/riesling; fin doft idag, trevlig harmoni av citrus, mineraler och aning petroleum och det känns helt enkelt som frisk luft. Doften ger även en aning sött intryck, även om vinet formellt sett är torrt. Munnen då? Smaken har glesnat något och viss eldighet tittar fram. Får lite päronsplit-vibbar i eftersmaken, men det märks att det är bra kvalitet på vinet.
 

buteljen

Medlem
BYOB hos mig i helgen :).

IMG_5038.jpg


NV Gosset Champagne Brut 12 Ans de Cave à minima
Basår 2006, 12 år på jästfällningen, deg 2020?
Trevlig, balanserad, avrundad men inget man blir superupphetsad av direkt. Kändes som den dracks bra nu.

2017 Ceritas Chardonnay Trout Gulch
Mitt vin.
Oerhört mineralstinn i både doft och smak. Kalk, krossad krita, citrus, lite florala toner. Knivskarp syra utan att vara vass. Massor med energi. Härligt strukturerad kalksträv textur.

2006 Bernard Dugat-Py Gevrey-Chambertin Très Vieilles Vignes - Coeur de Roy
Doftade som en finfin Pinot med mörkare frukt. I munnen en riktig käftsmäll. Jisses vilka tanniner. Absolut inte pinot’ig i munnen. Frågan är om dessa riviga tanniner någonsin kommer att rundas av till något behagligt?

2005 Château Léoville Poyferré
Ljuvlig Bordeaux, fortfarande ung. Fluffig frukt, rostade toner, läskande, elegant syra.

2012 Clos Erasmus Priorat
Mitt vin.
80% garnacha and 20% syrah; aged for 20 months in French oak, 60% of it new, and in a single 700-liter amphora
Väldigt konstig start. Extremt mycket målarfärg till att börja med. Låg som ett lock över allting trots att jag luftat den i 3 timmar innan. Sen tog det någon minut i glaset och plötsligt var den stickiga doften borta. Doftar väldigt komplext med kirsch, mandelmassa, kryddor, rök, en volatil touch, körsbärslikör. Har en oerhörd koncentration i smaken. Lång finish. Energi. Nästan portvinsvibbar. Fantastiskt komplext vin, men vete sjutton om det är min kopp av te.

1994 Bodega Weinert Cavas de Weinert Gran Vino
40% malbec, 40% cab sav, 20% merlot
På väg utför. Brunt, sojatoner men väldigt roligt att prova ett 20+ år argentinskt vin som fortfarande håller ihop och har hyfsad energi kvar.

2001 Kientzler Gewurztraminer Sélection de Grains Nobles
Massor med aprikos, låg syra. Gav inget avtryck.

1970 Quinta do Noval Porto Vintage
Ljust/transparant i färgen, balanserat, slankt och elegant med lång finish. Härligt vin.

2016 Spectacle Vins Montsant Espectacle
Hivades fram som extravin när vi provat allt annat och var på G med att äta pizza. Hade ingen koll på vinet och gav det uppmärksamhet i paritet med ett vin till pizzan när man är hungrig. Hade varit kul att dissikera det mer nu när jag vet vad det är för vin. Såg att det fått 98p av Parker :D, tycker det kanske låg runt 90-91.
 
Last edited:

Maran

Medlem
Trevlig kväll på MFW med goda vänner.

David Leclapart apotre 2010:
Härligt vin som dricks bra just nu.

Pol Roger sir Winston Churchill 1996:
Stängd till en början med förvånansvärd hög syra, efter ett tag i glaset öppnar den upp och blir alldeles fantastisk, dricks väldigt bra just nu men ingen brådska enligt mig.

Hermitage Jean-Louis Chave 1986:
Helt underbart vin! smakerna finns kvar i munnen i flera minuter. Wow säger jag bara.

Chateau De Beaucastel 2000:
Smak av lera och stall, härligt! Ser ut nästan som en röd smoothie när den hälls upp i glaset. Inte alls likt Hermitage såklart men väldigt bra på sitt sätt.
DuMol 2014:
Avslutade middagen med denna flaska, gott vin men ingen jättespeciellt i min bok.
 

Attachments

  • 78C18C94-8612-4E0B-82F1-3FDA5299E064.jpeg
    78C18C94-8612-4E0B-82F1-3FDA5299E064.jpeg
    82,7 KB · Visningar: 137

Loui&Milton

Medlem
Dagens middags vin
531AE0E3-C275-4FFE-8AE3-DA88590847C4.jpeg


Nr 1. Sydafrikansk vin The Dry Land Collection Pioneer. Ganska milt men med mycket smak av både björnbär och plommon samt rosmarin. 3,5 av 5.
Nr 2. Côtes Du Rhône E.Guigal. Betydligt mer karaktär med smak av Ek, Vanilj, björnbär och läder. 3,7 av 5.

Båda passar bra till en bra pasta bolognese :D
 

The Wall

Medlem
2015 Rotari
Inte så märkvärdigt, men det var ännu en oanvänd flaska från en resa och vi var lite nyfikna på skillnaden mellan Zalto Bx och Veritas Champagne så det var ju lika bra att testa till förrättskräftsoppan.
I Veritas Champagne känns vinet en smula knutet och enkelt, lite som mingel-bubbel på en invigning av en ny kopieringsapparat. Smakmässigt relativt enkel, lite beska, det gör sitt bubbeljobb men inte mycket mer.
I Zalto Bx; mer öppen doft, lite försvinnande, gäller att inte vänta för länge med att vänta att dricka det här enklare vinet. Smakmässigt klart elegantare upplevelse än i Veritas, men bubblorna försvinner lite väl fort. Med vassare kvalitet (tex Krug) i glaset är nog Bx däremot ett bra val.
EBC42D5C-2209-4EA7-BE97-80777123A0D8.jpeg
 

Jesper L

Medlem
1990 Chateau Vielle Tour la Rose - Saint-Emilion Grand Cru

Till en början massvis med sura körsbär. Bläääää! Vad fan är det här? Sen dök poletten ner att jag öppnat ett 31 år gammalt vin. Luft, vinet behöver få andas!

Luftas sedan tre timmar och satan vad gott vinet blir ju mer luft det tilldelas. Passade perfekt till oxfilén :p

Med luft blev det mjukare och mer söta körsbär, en liten pepprighet (tanniner?) är närvarande med ektoner och en avslutning med en liten hint av vanilj. Det här är riktigt smarrigt. Ganska mycket jord/läder i smaken och det här vinet är verkligen full av liv. Imo var detta ett kap för 35 euro från Cata. En flaska kvar, hur länge överlever den? :rolleyes:

Mer mogen Bordeaux åt folket!

Edit: korken var i bra skick!
upload_2021-10-8_20-27-21.jpeg
 

buteljen

Medlem
Smörrebröd i Köpenhamn i dag. Kan verkligen rekommendera Restaurang Palægade! Det blev även en tur till ChampagneKælderen. Coolt med ett ställe som enbart säljer och serverar champagne!
IMG_5208.jpg

2019 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Blanchot
Doft av mer mogen frukt (citrus, gula plommon, aprikos), florala toner, krossad krita. I munnen superfin balans, fetkalkig textur och härlig frukt som drivs framåt av en energisk syra. Lång mineralisk finish. Härlig energi. Det är något speciellt som attraherar med texturen i detta vin. Ungt.

2016 Maison Albert Bichot Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts Domaine du Clos Frantin
Trodde att Malconsorts skulle vara mycket tuffare och mer otillgänglig som ung. Men det här var klart njutbart redan nu. Härlig doft av körsbär, lite mörkare frukt, kryddor, någon floral ton, rostade toner. I munnen inte alls tuffa tanniner utan väldigt behagligt avrundat även om det finns ett bra grepp. Riktigt bra balans och en skön “sval” känsla i vinet. Fin energi och koncentrerad ren frukt på midpalate. Lång finish. Väldigt trevligt vin.

IMG_5210.jpg


2008 Claude Cazals Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Clos Cazals
Oj det här var riktigt bra! Fräsch, energisk, gula äpplen, brödig, mineralisk, hög syra men välintegrerad i frukten. Krämig, elegant, lager på lagerkänsla. Lång finish. Gott.

1997 Bruno Michel Champagne Pauline Blanc de Blancs Brut
Oj det här var ingen höjdare. Platt. Inga bubblor. Ingen finish. Ingen energi. Konstigt nog inga mognadstoner. De brukar ju ändå ha utvecklat lite nötighet på 25 år?? Det var inte obalanserat som ett gammalt vin som har trillad över kanten är. Inte defekt. Det var bara intetsägande och platt. Lite äppligt. Kom på nu att jag nog borde ha sagt till om en ny flaska … :rolleyes:. Dumt, men slutet av kvällen :oops: osv.
 

Loui&Milton

Medlem
Smörrebröd i Köpenhamn i dag. Kan verkligen rekommendera Restaurang Palægade! Det blev även en tur till ChampagneKælderen. Coolt med ett ställe som enbart säljer och serverar champagne!
Visa bifogad bild 24390
2019 Patrick Piuze Chablis Grand Cru Blanchot
Doft av mer mogen frukt (citrus, gula plommon, aprikos), florala toner, krossad krita. I munnen superfin balans, fetkalkig textur och härlig frukt som drivs framåt av en energisk syra. Lång mineralisk finish. Härlig energi. Det är något speciellt som attraherar med texturen i detta vin. Ungt.

2016 Maison Albert Bichot Vosne-Romanée 1er Cru Aux Malconsorts Domaine du Clos Frantin
Trodde att Malconsorts skulle vara mycket tuffare och mer otillgänglig som ung. Men det här var klart njutbart redan nu. Härlig doft av körsbär, lite mörkare frukt, kryddor, någon floral ton, rostade toner. I munnen inte alls tuffa tanniner utan väldigt behagligt avrundat även om det finns ett bra grepp. Riktigt bra balans och en skön “sval” känsla i vinet. Fin energi och koncentrerad ren frukt på midpalate. Lång finish. Väldigt trevligt vin.

Visa bifogad bild 24392

2008 Claude Cazals Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Clos Cazals
Oj det här var riktigt bra! Fräsch, energisk, gula äpplen, brödig, mineralisk, hög syra men välintegrerad i frukten. Krämig, elegant, lager på lagerkänsla. Lång finish. Gott.

1997 Bruno Michel Champagne Pauline Blanc de Blancs Brut
Oj det här var ingen höjdare. Platt. Inga bubblor. Ingen finish. Ingen energi. Konstigt nog inga mognadstoner. De brukar ju ändå ha utvecklat lite nötighet på 25 år?? Det var inte obalanserat som ett gammalt vin som har trillad över kanten är. Inte defekt. Det var bara intetsägande och platt. Lite äppligt. Kom på nu att jag nog borde ha sagt till om en ny flaska … :rolleyes:. Dumt, men slutet av kvällen :oops: osv.
Har du provat Sankt Annae i Köpenhamn om inte testa det :D
 
Elio Grasso Barolo 2014

En hel ocean av vad en klassisk Barolo kan ge kommer ur glaset.
Lakrits,mörk choklad,rosor,nypon och läder
Tyvärr lyckas in vinet riktigt hålla ihop vad doften lovar i munnen.
Syran bär upp vinet fint med hjälp av sandiga tanniner.
Syrliga rödbär,choklad och laktris är trevliga smaker men tyvärr är kroppen allt för svag för att höja vinet.
Ett välgjort vin absolut och med dovhjort och tryffel ska ingen behöva klaga.

Men där doften lovar ett minimum på 95 p så får totalen 91 p.
 

Attachments

  • 1633787945099873482198075775466.jpg
    1633787945099873482198075775466.jpg
    51,5 KB · Visningar: 79

Loui&Milton

Medlem
Idag blir det att testa dessa båda.
86C1CF52-C3F2-477F-8329-14B940581C05.jpeg


Första smakprovet var ganska överraskande men två helt olika smaker. Dok var det en liten utmaning att få ut korkarna men tillslut så gick det.

Nr1 Château Notton har en kraftig doft av rök, läder och Ek, den var lite syrlig tullen början men den kommer behöva lufta ett tag.

Nr2 Château Tour De Marbuzet mycket mildare men ganska surt vid första anblicken med inslag av mörka bär, vinbär och Ek
Även detta kommer behöva någon timmes luftning skulle jag tro.
 

Loui&Milton

Medlem
Nr1 Château Notton har en kraftig doft av rök, läder och Ek, den var lite syrlig tullen början men den kommer behöva lufta ett tag. 2h luftning så blev det ett helt annat vin samma grund känsla men betydligt mer balanserat 4,9 av 5


Nr2 Château Tour De Marbuzet mycket mildare men ganska surt vid första anblicken med inslag av mörka bär, vinbär och Ek
Även detta kommer behöva någon timmes luftning skulle jag tro. Även detta blev betydligt bättre efter 2h men ganska milt passar säkert toppen till fisk, det var mycket bra till ost.
 

Mina Vinare

Medlem
Har skrivit om kvällens vin tidigare på forumet men blev så upprymd och exalterad efter att druckit det ikväll igen att jag inte kan låta bli att göra en post.

Historien bakom är en aning speciell. Brukar ju oftast köpa det mesta via Systembolaget eller i Danmark samt ibland via någon europisk vinhandlare. Sedan givetvis på plats hos producenter när det givits tillfälle.

Men just det här vinet kommer från lite oväntat håll – nämligen norska Vinmonopolet.

För några år sedan började jag kolla på deras hemsida och insåg snabbt att de hade en hel del kul viner som inte fanns hos Systembolaget men samtidigt kändes prisläget helt fel. Men efter att skannat igenom sortimentet började jag ändra uppfattning. Det fanns en hel del viner som hade ett ganska attraktivt prisläge. Kanske var det också så att vid tidpunkten var norska och svenska kronan ungefär lika värda, vilket gjorde jämförelsen enkel.

Nu var det ju så att just detta vin ifråga inte fanns på Systembolaget men väl i Danmark. Där betingade det ett pris om 1.200kr - men i danska vilket då motsvarade ca: 1.600kr i svenska kronor.

Priset på Vinmonopolet var ca: 750kr i SEK. Klart man blev intresserad men samtidigt lite misstänksam. Varför denna enorma prisskillnad?

Nu återstod ju frågan hur detta skulle lösas och komma hem till källaren. Har en svägerska som bor i Norge men samtidigt kändes det inte så lockande. Istället blev det en kollega som förvisso är svensk men bott ett tag i Norge och dessutom med ett stort vinintresse.

Inga problem sa han – jag fixar. Inköp och pengaöverföring klart och nu var det bara leverans till Sverige som saknades. Så kom dagen då han skulle ner med familjen till Skåne och besöka sin mamma och övriga släkt. Jag väntade med spänning på mina flaskor – och de var fler är tre.

Det ingen av oss riktigt tänkte på i förväg var ju att Norge inte är ett EU-land och även om den normala smuggelvägen går från Sverige till Norge så var ju detta rent tekniskt samma sak fast omvänt…

Nu gick allt bra men så här efteråt inser man ju att det kunde gått helt galet. Får hoppas det är preskriberat.

Araujo (2).jpg


2010 Araujo Estate, Napa Valley – ”Altagracia” har en mörk, djup rubinröd färg. Doften är först enorm med massor av stall, animaliska inslag samt gödsel och svettig häst. Smort läder och orientalisk kryddighet efterhand med medicinaltoner. Mocka, rostat kaffe och mörk choklad med jordiga och varma toner. Kanel, kardemumma, järn och mineralitet. Galet god doft. Först som en Bordeaux från västra stranden och sedan lika plötsligt från östra.

Smaken är ren, frisk och koncentrerad med riktigt fin fruktighet av cassis, jordgubbar och hallon med inslag av blåbär och svartvinbär. Helt integrerade tanniner med inslag av citrus/apelsinskal i eftersmaken som är superelegant och polerad. Vanilj, espresso på slutet som ger ett karamelligt och gott avslut på det hela. Riktigt gott och både hedonistiskt samt njutbart (98p).

Skrev nog lite mer om producenten senast och får hänvisa dit men med tanke på att detta betraktas som ett ”andra vin” undrar man ju hur förstavinet smakar. Har aldrig provat men önskar att den dagen någon gång kommer. Kanske via Norge?

Inledde kvällen med rester från gårdagen:

JT (2).jpg


2019 Château de Nages, Costières-de-Nîmes ”JT Blanc” har en lätt guldgul färg med inslag av citrongult. Doften är stor och fruktig av persika, aprikos och litche. Grönt gräs, örtighet och en känsla av lakrits och engelsk smörkola. Hav, tång och sälta med musslor och skaldjur på slutet. Komplex doft.

Smaken är låg i syran med ett tydligt eldigt inslag av bitterhet och torkad frukt. Smörkola, lakrits och litche samt persika. Närmast en lustig känsla av det som brukar kallas ”Hollands Dropps” – typ brun och svart lakrits. Udda. Bra och spännande vin men alltför tungt för min smak. Inget inköp för källaren men absolut värt att prova en flaska (90p).
 

LeChat

Medlem
BB236BF7-A676-458D-A4EB-3EC824CF004B.jpeg

2016 Alain Hudelot-Noellat Bourgogne


Plommonspäckad fläskkarré med gräddsås. Då vill jag ha ett mjukt vin men med en tydlig syra som skär genom fettet. En bourgogne! Och varför inte en 2016 som ju är syrornas år på många håll, även i Bourgogne.

Jag brukar inte roa mig med att prova i olika glas men så blev det idag.
Jag började med Zaltokopian från Spiegelau. Både doft och smak kändes märklig. Doften hade någon diffus bränd karaktär över sig och frukten kändes frånvarande. Likaså i munnen. Syran onödigt framträdande och inte mycket till frukt. Efter ca 1 timmes försök så tog jag istället fram en bourgognekupa från Riedel. Vilken enorm skillnad!
Vinet får nu en mera avrundad harmonisk karaktär på alla plan. Frukten kommer fram med lite söta drag och omfamnar syran på ett snyggt sätt. Fantastiskt gott för att vara ett så pass enkelt vin!
Men framförallt häpnar jag över att skillnaden i hur jag upplever vinet, är så stor mellan glasen.
Visst kan även jag fascineras över Zaltos tunna och lätta kupor. Häftiga!
Men samtidigt undrar man ju vad det är för slags viner man ska dricka ur dessa glas när Riedel fullständigt utklassar dem ikväll.
CBC81BD2-F236-407B-8A40-C33945DDD35A.jpeg

Omodernt glas. Men bra!
 
Toppen