Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vingubben

Medlem
Gripa.jpg


Domaine Bernard Gripa, Saint-Joseph, Parady, 2017

Inledningsvis rätt trist och sluten men börjar komma igång efter någon timma. Efter ytterligare någon timma är det full fart på alla nivåer. På näsan björnbär, läder och en söt animalisk doft. På näsan är det få viner som slår Norra Rhone. Hög syra, nästan lite frän, ordentligt med peppar, mörka bär, svarta oliver, salami och faktiskt lite granbarr. Hänger kvar länge i gommen, och ektonerna stannar kvar till sist. Bra men lite obalanserad vilket drar ner betyget något. 91p
 

buteljen

Medlem
NV Chouette Blanc de Noirs

Vi hittade en bortglömd (två år? Tre år? Fyra år?) flaska i källaren i lördags kväll och tänkte att det kunde vara trevligt med lite Champagne på eftermiddagen.

Efter att korken avlägsnats åkte vinet ner i tre olika glas;

Zalto Bordeaux; öppen doft, tydliga drag av Granny Smith och lite ostädad diskho. I munnen bubblande och moget, lite väl slank/anonym, men helt ok.

Veritas Champagne; kompakt och knuten doft med tydliga toner av mogna champinjoner, känns lite ”oren” i doften. Ett BdN-drag? I munnen tydligare bubblor, vinet kommer mer direkt på tungan än i Bx, känns mer och intensivare än i Bx-kupan. Fortfarande ok.

Tack vare @buteljen ; Zalto Universal; doftmässigt inleds det med Granny Smith för att senare övergå till lite rå kyckling. Vädras dock bort efter en kort stund och blir istället bara äpplen och ett litet moget och behagligt intryck. I munnen viss beska, men vinet känns helt klart elegantast i det här glaset av de tre. Lite otippat för min del, men @buteljen brukar ju veta vad hon skriver om.

Allt gick inte åt i lördags, utan en hel del sparades faktiskt till igår och även nu var Universal det behagligaste glaset. Tog dock inga mer specifika noter än "Hm, Universal bäst".

Visa bifogad bild 24601
Fram med Zalto Universal, öppna foderluckan och tanka på.
"smileymedhjärtögon"
 

Magikern

Medlem
Lapostolle Clos Apalta 2017

Doft: Ung cabb så det skriker om det. Paprika och ceder så det förslår
Attack: Kaffe, paprika, ceder och tanniner. Intensiv och old world. Cabbdominerad Supertuscan blint.
Mellansmak: Kaffe, dadlar, ceder, torkad paprika och kanske lite fikon. Tanniner som är tydliga men lite låg syra kanske. Fylligt är det dock.
Eftersmak: Mycket lång och präglad av kaffe med ceder. Inte jättegod dock.

Detta är ett vin som behöver 4-5 år till men jag tror helt ärligt inte att det kommer att bli jättebra i framtiden heller. 91+ måste man dock ge det. Helheten finns där men det är inte värt mer än max 700 spänn i mitt tycke.

Någon som provat?
 

LeChat

Medlem
C5F0D07D-2C5A-4125-8EEC-B8FDCAEFC417.jpeg

2015 Clos Puy Arnaud
2012 Château Beau-Séjour Bécot


Champagneprovning imorgon gör bordeaux till ett trevligt substitut till fredagschampagnen. Dessutom tillåter vädret grillning så då blir det entrecôte. Toppen!:)

Köpte en låda med tre olika viner av Puy Arnaud. De två enklare var ganska trista men denna känns intressant. Blygsamt fatad är mitt första intryck och till en början känns den även lite mesig. Men den växer till sig och blir riktigt trevlig i sin rena stil.

Hos Beau-Séjour Bécot har fattonerna en mer framträdande roll men utan att för den skull ta över fullständigt.

Båda är unga och goda men saknar väl lite mognadstoner och mera komplexa aromer. Men en köttbit och bordeaux blir ju sällan fel.
 

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 24608
2015 Clos Puy Arnaud
2012 Château Beau-Séjour Bécot


Champagneprovning imorgon gör bordeaux till ett trevligt substitut till fredagschampagnen. Dessutom tillåter vädret grillning så då blir det entrecôte. Toppen!:)

Köpte en låda med tre olika viner av Puy Arnaud. De två enklare var ganska trista men denna känns intressant. Blygsamt fatad är mitt första intryck och till en början känns den även lite mesig. Men den växer till sig och blir riktigt trevlig i sin rena stil.

Hos Beau-Séjour Bécot har fattonerna en mer framträdande roll men utan att för den skull ta över fullständigt.

Båda är unga och goda men saknar väl lite mognadstoner och mera komplexa aromer. Men en köttbit och bordeaux blir ju sällan fel.
Dubbeldregel…..
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fredagsbesök på Trattoria Pecorella med en 6 timmar slow-oxad:
5376FD87-8D99-45A0-B6F7-A07783C96812.jpeg

2013 Tignanello
(TN fr CT)
I avoid rating this btl because it's simply too young to assess for my skill set.
Plopped it in the early afternoon at the office, spreading beautiful aromas. At the restaurant, it was harsh and simply stonewalled us. No pleassure in this btl, other than it was delicious.
Just like lager is delicious after training or cold milk with cinnamon rolls.
Expected more, hoping to reap with the next bottle.
Had I scored my honest opinion tonight, it'd be like 84p.

Besvikelse gör ju inga under med fredagsfeelingen. Väl hemkomna avkorkades således en:

63E9606C-01C9-4CE0-BF34-95B73E8F9A85.jpeg

1996 Château Lynch-Moussas, 93p
Nu pratar vi bra vin på riktigt! Precis som just nämnts här av @buteljen , är det fascinerande vad Bordeaux Tier 3 kan åstadkomma med liten ålder. (Från CT):
Maturing colours.
Nose is rather strange, smells like the kind of meat you really don't want to cook. Not entitely attractive.

In the mouth this is a pure, red-berry wine with a butt of barnyard, Bdx-earth and beautiful tension between the happy acidity and friedly tannins. A lot of beautiful things going on.

If you are sensitive to oxidization notes, it may be time to start planning for the drinking-up as this was a btl with a perfect cork and the oxy-monster knocking on the door in the near years.

Will happily enjoy it again!
Bravo!
 
Last edited:

Gradin

Medlem
Fredagsbesök på Trattoria Pecorella med en 6 timmar slow-oxad:
Visa bifogad bild 24607
2013 Tignanello
(TN fr CT)
I avoid rating this btl because it's simply too young to assess for my skill set.
Plopped it in the early afternoon at the office, spreading beautiful aromas. At the restaurant, it was harsh and simply stonewalled us. No pleassure in this btl, other than it was delicious.
Just like lager is delicious after training or cold milk with cinnamon rolls.
Expected more, hoping to reap with the next bottle.
Had I scored my honest opinion tonight, it'd be like 84p.

Besvikelse gör ju inga under med fredagsfeelingen. Väl hemkomna avkorkades således en:

Visa bifogad bild 24609
1996 Château Lynch-Moussas, 93p
Nu pratar vi bra vin på riktigt! Precis som just nämnts här av @buteljen , är det fascinerande vad Bordeaux Tier 3 kan åstadkomma med liten ålder. (Från CT):
Maturing colours.
Nose is rather strange, smells like the kind of meat you really don't want to cook. Not entitely attractive.

In the mouth this is a pure, red-berry wine with a butt of barnyard, Bdx-earth and beautiful tension between the happy acidity and friedly tannins. A lot of beautiful things going on.

If you are sensitive to oxidization notes, it may be time to start planning for the drinking-up as this was a btl with a perfect cork and the oxy-monster knocking on the door in the near years.

Will happily enjoy it again!
Bravo!

Drack 2013 Tignanello nyligen och tyckte den var helt stum, öppnade knappt upp sig ens efter ett par timmar i glaset, och då även dekanderad 2 timmar innan.
Helt knuten!
 

Wintermute

Medlem
Ried Flamberg Sauvignion Blanc 2017.
Höga och rena syror. Jag vill säga krusbär, men det är inte säkert att jag hade sagt det utan att se etiketten. Evighetslång smak av rabarber, lime och limeskal. Årets bästa eller kanske näst bästa vita. 92p?
19 månader senare.
Superkoncentrerat, komplext och långt.
Lime, svartvinbärsblad, passionsfrukt, citron och grapefrukt. Lätt pärlande. Fortfarande höga syror. 93 p. Möjligen bäst i år.
20211029_184810.jpg
 

Gradin

Medlem
Jag förstår mig inte på Tignanello överhuvudtaget. Har druckit olika årgångar i olika åldrar och aldrig imponerats. Tyvärr.

Har samma upplevelser, drack 2010 som jag tyckte var bra för ett par år sedan och sedan dess har jag tänkt att det kommer vara bra men aldrig riktigt imponerats eller blivit övertygad.
Dock ingen erfarenhet av Tignanello med ålder (15år+)
 

LarsW

Medlem
Fredagsbesök på Trattoria Pecorella med en 6 timmar slow-oxad:
Visa bifogad bild 24607
2013 Tignanello
(TN fr CT)
I avoid rating this btl because it's simply too young to assess for my skill set.
Plopped it in the early afternoon at the office, spreading beautiful aromas. At the restaurant, it was harsh and simply stonewalled us. No pleassure in this btl, other than it was delicious.
Just like lager is delicious after training or cold milk with cinnamon rolls.
Expected more, hoping to reap with the next bottle.
Had I scored my honest opinion tonight, it'd be like 84p.

Drack 2013 Tignanello nyligen och tyckte den var helt stum, öppnade knappt upp sig ens efter ett par timmar i glaset, och då även dekanderad 2 timmar innan.
Helt knuten!

Jag förstår mig inte på Tignanello överhuvudtaget. Har druckit olika årgångar i olika åldrar och aldrig imponerats. Tyvärr.

Har samma upplevelser, drack 2010 som jag tyckte var bra för ett par år sedan och sedan dess har jag tänkt att det kommer vara bra men aldrig riktigt imponerats eller blivit övertygad.
Dock ingen erfarenhet av Tignanello med ålder (15år+)

Ungefär så.
厳しい。

Drack Tignanello 1996 för 3 år sen.
Fantastiskt god!
Tålamod är kodordet här!
 

matage

Medlem
2012 San Ferolo ”Austri” (den rödgula)

Rätt ner från flaskan i Zalto Universal. För skojs skull testar jag en virveltratt i glas som jag fått i present av 12-åriga dottern. Normalt är jag skeptisk till dessa attiraljer, men värt att testa ändå emellanåt tycker jag.

Första doftintrycket är…Stall! Här var det brett utan dess like och inte alls som jag mindes förra årgången (2011) i juni 2020. Sniffar vidare och hittar lite körsbärskärnor och bittermandel samt nyeldade slånbärsgrenar. I munnen då? Stalligheten/brett grå igen och påminner lite om Copertino, viss syra, snälla tanniner, liten rökighet som hänger kvar på ett behagligt sätt. Inga bråkiga slånbärstoner som det normalt brukar vara i barbera. 14% känns inte påtaglig. Brett hänger kvar även i eftersmaken. Vilken positiv överraskning! Nu blev det ju plötsligt näst intill akut köpläge! Allteftersom vinet får mer och mer luft slutar slånbärstonerna att gömma sig bakom brett och tittar oblygt fram. Även en mindre eldighet tittar fram så småningom, den märktes inte initialt.

Dracks till linguine med köttfärssås och vinet blev lite eldigare i kombination med maten, trots att köttfärssåsen inte innehöll några kryddstarka ingredienser

Visa bifogad bild 24598
Oväntat brett och oväntat gott som snart gått åt!
Visa bifogad bild 24599
Hur man skapar virvelvin av yrvaken barbera.
Låter som luft och/eller tålamod är nyckeln. Det var galen skillnad till dagen efter men det låter som om din aerator fick det att lugna sig en del. Jag drack mina första glas direkt ut flaskan i Gabriel Gold men det gav ändå mersmak :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drack Tignanello 1996 för 3 år sen.
Fantastiskt god!
Tålamod är kodordet här!
- Tålamod, sa Bull.
Har en 2010 på ingång efter kvällens bravader online.
Skall se om det inte går få tag i en flaska '81 och/eller '89 av detta vin?
Minns det nästan som igår hur vi under studenttiden hade en vertikal med fyra snorunga årg av detta vin. Alla var vi ohemult imponerade! Så till den milda grad att jag ger Tignanello nästan vilket manöveryutrymme som helst. Ungdomskärleken är stark!
Andra ungdomskärlekar var Pichon Baron, Suduiraut, Loirisk SB + Muscadet, Martha's Vineyard, Cos d'Estournel och Madiran. Spretigt. Plus CdP, Barolo/Barbaresco, oxiderad vit Rioja och Tokayer från 6 puttonyos och uppåt…
 

The Wall

Medlem
2015 Dönnhoff Riesling Trocken

Det vankades ugnsstekt (-/bakad?) rödingfilé med citronsås och kokt Melody (fast potatis) till middag och jag velade lite mellan Kumeu River Chardonnay, Vasse Felix Chardonnay och ”någon vettig riesling” och landade i den sistnämnda.

Kritsch säger det när korken skruvas av och vinet åker ner i Zalto Riesling/Vitvin;

Tydlig doft av petroleum och en liten antydan till begynnande mognadstoner (även om det milt uttryckt långt kvar till ”full mognad”) . Det dyker upp lite behagliga citrustoner och aningen mineral. Ger kompakt intryck, känner även restsötma i doften.

I munnen möts vi av ordentlig syra och när chocken lagt sig upptäcker vi att det finns behagliga citrustoner, närvarande restsötma och även här begynnande mognadstoner. Jag får en viss Nahe-känsla som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Fungerade finfint till maten och även om det givetvis är en bit kvar till GG-nivå är det ett fynd för 165 kr eller däromkring i kombination med några år i källaren.
B17E30C2-EF84-4827-91A9-32E2F619839A.jpeg

11,5% alkohol, syra, restsötma, petroleum och citrus. Oemotståndligt.
 
Toppen