Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
20220314_182631.jpg

Mondot 2011: andravin från medioker årgång. I doften finns plommon, fikon, cigarr och gula blyertspennor. I smaken hittar vi blåbär, lakrits, bläck, körsbär, plommon, timjan, ceder och rejält med mint i avslutet. Jättebra, koncentrerad frukt, snälla tanniner och tydliga, men balanserade fat. Riktigt bra för ett andravin. Skulle vara kul att testa Troplong Mondot 2011. 91p
 

buteljen

Medlem
2015 Louis Jadot Meursault 1er Cru Les Genevrières
Man dricker för lite Meursault. Har en låda av denna och korkade upp första flaskan i helgen. Maffig, krämig och fet. Stor doft av aprikos, grillad citron, rostade toner, nötighet, lite kryddighet och en liten touch av honung. I smaken väldigt fräsch med bra balans, härlig koncentration. Fin energi. Snygga fat. Lång finish fylld med härlig frukt med torrt mineraliskt avslut. Delicious

IMG_8428.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25822
Mondot 2011: andravin från medioker årgång. I doften finns plommon, fikon, cigarr och gula blyertspennor. I smaken hittar vi blåbär, lakrits, bläck, körsbär, plommon, timjan, ceder och rejält med mint i avslutet. Jättebra, koncentrerad frukt, snälla tanniner och tydliga, men balanserade fat. Riktigt bra för ett andravin. Skulle vara kul att testa Troplong Mondot 2011. 91p
Låter som om att vi har en plan där. Har bett min handlare i UK gräva upp några buteljer.

Som jag förstår det av CT är '11 fortfarande åt det mycket vresiga hållet. Men, även de värsta tonåringar lugnar ned sig med åren.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2015 Louis Jadot Meursault 1er Cru Les Genevrières
Man dricker för lite Meursault. Har en låda av denna och korkade upp första flaskan i helgen. Maffig, krämig och fet. Stor doft av aprikos, grillad citron, rostade toner, nötighet, lite kryddighet och en liten touch av honung. I smaken väldigt fräsch med bra balans, härlig koncentration. Fin energi. Snygga fat. Lång finish fylld med härlig frukt med torrt mineraliskt avslut. Delicious

Visa bifogad bild 25823
Ja, på tok för lite. Bara att hålla med.
 

buteljen

Medlem
Brukar inte bli speciellt upphetsad av mousserande från Alsace, men jag blev väldigt positivt överraskad av
2016 Jean-Claude Buecher Crémant d'Alsace Reflets Brut Nature. Helt klart den bästa Crémant d'Alsace jag provat.

IMG_8483.jpg


1/3 Pinot Blanc, 1/3 Pinot Noir, 1/3 Auxerrois. 47 månader på jästfällningen. Deg april 21.
Sandsten och granitjordar. Buecher är en ovanlig producent, den enda i Alsace som fokuserar helt på att göra
enbart mousserande viner.

Elegant, frisk, zestig, tight med fin energi. Bra koncentration, citrus, mineral, kalk, bröd, hyfsat långt, torrt avslut.

Någon som provat Reflets eller någon annan crémant från Jean-Claude Buecher?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
8416FEAD-4874-4755-9032-355EF76BB419.jpeg

2018 Faiveley Gevrey-Chambertin Vieilles Vignes

Den öppnar upp med primära aromer av röda bär och en aning utanpåliggande fattoner. Låter ju inte så kul.
Men bara en halvtimme senare så är vinet betydligt mer sammansatt och drickfärdigt och för att vara en enkel Gevrey-Chambertin så levererar den riktigt bra. Brukar gilla Faiveley och årgången 2018 gynnar nog även bourgogner från enklare ursprung.

Doften är underbart parfymerad och komplex men lovar kanske något mer än vad som smakmässigt kommer ut i dagsläget. Men här finns en läskande syra och små pulveriserade tanniner som ger rätt känsla i munnen. Ska nog försöka vänta 3-4 år innan nästa kork för att se vad lite mognad kan göra.
Det är denna typ av bourgogne som jag gillar att köpa. Mycket burgundisk pinot per krona.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skräpbillig Chianti Classico som levererar i klass med den högsta divisionen.

PXL_20220317_012222507.PORTRAIT~2.jpg


2007 Casaloste Chianti Classico, 90p
Mörkt röd.
Doften är tajt och knuten, men med bra jord och hyfsat gott om körsbär.
Munnen är den skådeplats där den stora njutningen återfinns. Medelfylligt, med pigga syror, lätt bitiga tanniner och en bra avslutande beska. Alla markörer man kan tänka sig finns på plats. Perfekt balanserat ekipage och ett sånt där vin som är ändå godare tre timmar senare, då sista glaset slutligen tar slut.

Förvånansvärt bra eftersom jag inhandlat det för under hunkan och inte hade några som helst förväntningar. Blint hade varit ett bättre sätt att bedöma vinet på.
 
Last edited:
Ojojoj!
Detta vill jag alltid dricka.
Honung, citroncest, honungsmelon och lite svag vanilj.
Köpt på plats i Wanaka 2016. Enligt mig världens vackraste vingård och den vingård som gjorde mig riktigt vinintresserad genom deras pinot noir ”Emmas block”.

Rippon mature vine riesling 2013
 

Attachments

  • 382C1B41-4F5D-4667-8836-7A873E56157A.jpeg
    382C1B41-4F5D-4667-8836-7A873E56157A.jpeg
    53 KB · Visningar: 119

The Wall

Medlem
Ojojoj!
Detta vill jag alltid dricka.
Honung, citroncest, honungsmelon och lite svag vanilj.
Köpt på plats i Wanaka 2016. Enligt mig världens vackraste vingård och den vingård som gjorde mig riktigt vinintresserad genom deras pinot noir ”Emmas block”.

Rippon mature vine riesling 2013
Rippon är väl Australiens bästa riesling, inte långt efter Europa, om jag inte minns fel.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En ung Rioja fick sätta korken till idag.
Inte riktigt min kopp te, denna tagning.

1991 Faustino I Gran Reserva, 91p

1971 Château Carbonnieux, Graves, - - p

PXL_20220319_162339006.jpg

Carbonnieux:
Korken har glidit ned i flaskan, blykapsylen har frätts hål på. Säljaren hade lindat in toppen av flaskan i plastfolie så att den nedfallna korken inte syntes på auktionsbilderna. I texten till auktionen stod det att han skyddade alla sina viner genom att linda toppen med plast. *pft* Säljaren var fö kines. Vägrar vara rasist, men sur är jag. Även om jag bara pröjsade 200 pix för denna, var det orättfördigt. Livet är dock för kort för att lägga på idioter.

Vägrar ens smaka - blyförgiftning är sannerligen inte att leka med!

Faustino:
This is a food wine (92p), not a sipper (81p).

Maturing red wine.
Beautifully rich tertiary aromas laced with dill.
This is like a super-balanced cold clime Rioja. Rather beautiful and well made. A little over the top with the olive brine and dill. Acidity is strong enough to create an imbalance. For me, the imbalance is accentuated by the strong earthy, olive brine aromas.

With food: excellent.
Without food: not at all.

Will live for very many years!

Wife: no can do (oxidization)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter att ha vaskat en flaska och ställt undan en Rioja med en två-tre glas kvar i, var ileum inte i fylld tillfredsställelse. Letade fram en present från en professor i Kobe och trollade fram ett paket KOIWASHI - små sardiner som friterats och saltats. Som chips av ren uuuumami och lätt sälta! Mums!

Daisekkei Junmai Ginjo Nama Genshu, 92p
PXL_20220319_163639126.jpg


Lite sötare än vad jag är van vid, men jädrarns vilket passionerat umami marriage till småsardinerna.
Daisekkei doftar stora vackra Williams päron med sommarbuketter av blomster.
I munnen drar den åt det söta hållet, men är samtidigt änglalätt på tårna och fnittrar älvlikt snarare än försöker vara seriös.
Omöjligt att värja sig mot.
Kriminellt gott!
Det här är magiskt välgjort och tänjer ut min sakke-smak-atlas ytterligare ett snäpp i riktningen änglafjun med sötma. (Trodde inte ens att denna typ av sakke kunde existera.)
 

LeChat

Medlem
845B8716-983E-4362-B14A-F99E09CD4132.jpeg

2008 Château Smith Haut Lafitte

Tydlig bordeaux med lite svalare drag. Lite torra tanniner ger ett bra grepp och syran läskar. Börjar nu visa upp lite tertiära toner där läder är mest framträdande.
Har inte så stor erfarenhet av årgången men har nog aldrig blivit riktigt stormförtjust av någon flaska som jag smakat.
Smakmässigt helt okej och kanske t.o.m bra, men känns lite enkel. Saknas framförallt komplexitet men känns även en aning grov tycker jag. Kanske att mer tid skulle hjälpa men här känns det tveksamt.
Men nu gillar jag ju bordeaux så även denna mediokra flaska känns ju nästan världsklass i munhålan.:cool: Men visst, jag förväntar mig väl mer av en SHL.

Edit:
Hm…. texten ovan skrevs alldeles för tidigt. H-lvete vilken utveckling som sker på några timmar! Den var förmodligen bara lite knuten till en början. Fortfarande en aning grov men nu är det ju läge för den här emojin: :cigarr:

E72FEA74-4DE2-4D67-9F51-CA2F8A66B052.jpeg

2015 Clos Puy Arnaud

Härlig nerv och mer frukt och mindre av fat jämfört med ovanstående flaska.
Diametralt olika stil där CPA är betydligt renare och mer klunkvänlig. Som en mix av bordeaux och brunello.
Gott är det också, med härligt läskande syror och med oväntat framträdande röd frukt. Det här är bättre än vad jag förväntade mig. Dock ingen producent som jag tror att jag kommer köpa mer av.
 
Last edited:

IsKr

Medlem
Domaine Anne Gros Cuvée Marine Bourgogne Hautes-Côtes de Nuits 2017

Doftar väldigt mineraliskt, typ våta stenar, toner av citron, lite gräsig. Kanske lite åt päronhållet, omoget päron eller nashipäron kanske.
I munnen känns det frisk med härlig lätt oljig munnkänsla. Gräsiga toner, flinta/våta stenar(mineralitet), lite ek och vanilj. Bra syra som stramar upp det hela. Inte så dumt faktiskt, passade bra till maten om inte annat.
 

Thirsty

Smygnykterist
Penfolds Bin 707 - Vertikal
Line-up av Bin 707 i form av 8 årgångar. Bin 707 var en ny bekantskap för mig. Dricker alltför sällan någor från down under.
Med i startfältet var 1990, 1996, 1998, 1999, 2001, 2002, 2004 och 2008. Tyvärr var 1990 och 1996 i sämre skick (typ kork eller likartat issue).
Solklar vinnare i omröstningen (halvblint utan info om årgångar dvs visste producent och Bin 707) var 2008 och sämst 1998. Konsterar att jag, likt många andra, uppskattade den moderna stilen mer i flaskorna, dvs årgång 2004 och 2008 (fick min röst) jämfört med de äldre årgångarna och producentstil, om än att de också var mycket trevliga.
Fantantastiska viner som tyvärr har dragit iväg på tok för mycket i pris för att motivera köp idag. Tack Kina.. :vägg:

Penfold Bin 707 AuZone 2022-03-17.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En vacker söndag så bara händer det! Insikten om att vi dricker alldeles för lite sydfranskt vin...

2011 Le Viala, Gérard Bertrand, Minervois La Livinière, 96p

PXL_20220320_101903840.PORTRAIT.jpg


Säkerhetsbälte på!
Gillar man solkysst GSC som är viktigt och stort med balanserande syror i ett vin som efter 11 år beter sig som nybuteljerat, är det bara att stämma in i vår lovsång.

Gérard Bèrtrand är ett äkta powerhouse av kvalitet i Sydfrankrike då det gäller hans högsta kvaliteter.:
+ Clos d'Ora (galet dyr. Minervois La Livinière)
+ La Forge (Corbières Boutenac)
+ L'Hospitalitas (La Clape)
+ Le Viala (Minervois La Livinière)
+ Rivesaltes

Finns det fler fans av GB här på FW?
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
En vacker söndag så bara händer det! Insikten om att vi dricker alldeles för lite sydfranskt vin...

2011 Le Viala, Gérard Bertrand, Minervois La Livinière, 96p

Visa bifogad bild 25869

Säkerhetsbälte på!
Gillar man solkysst GSC som är viktigt och stort med balanserande syror i ett vin som efter 11 år beter sig som nybuteljerat, är det bara att stämma in i vår lovsång.

Gérard Bèrtrand är ett äkta powerhouse av kvalitet i Sydfrankrike då det gäller hans högsta kvaliteter.:
+ Clos d'Ora (galet dyr. Minervois La Livinière)
+ La Forge (Corbières Boutenac)
+ L'Hospitalitas (La Clape)
+ Le Viala (Minervois La Livinière)
+ Rivesaltes

Finns det fler fans av GB här på FW?
Och Cigalus!
 
Toppen