Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Gårdagens BYOB med @vintomas, @gece, @mnor, @Domaren, @Håkan, @Gradin, @petterkalle och @Patrik Sellin. Temat var Iberiska halvön, Tyskland och Österrike.
Flight 1.jpg

2015 Bodegas Cueva Valencia Orange: 0 röster
2013 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina: 0 röster
2003 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling: 3 röster
2016 Weingut Keller Kirchspiel Riesling Großes Gewächs: 4 röster
2015 Bernhard Ott Grüner Veltliner Spiegel: 1 röst

Flight 2.jpg

2020 Joh. Jos. Prüm Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese: 1 röst
2005 Dönnhoff Norheimer Dellchen Riesling Spätlese: 7 röster
1990 Karl-Heinrich Rodrian Albiger Hundskopf Würzer Spätlese halbtrocken: 0 röster
2018 Egon Müller Riesling QbA Scharzhof: 0 röster
Flight 3.jpg

2011 Bodega Luzdivina Amigo Bierzo Viñademoya: 1 röst
2003 Terres de Vidalba Priorat TOCS: 0 röster
2018 Olivier Rivière Rioja Ganko: 0 röster
2015 Bodegas Pintia Toro Pintia: 5 röster
2015 Friedrich Becker Heydenreich Pinot Noir: 2 röster
Flight 4.jpg

2018 Quinta do Vallado Douro Reserva Field Blend: 0 röster
2016 Viñedos de Páganos Rioja La Nieta: 2 röster
2019 Arizcuren Rioja Solo Garnacha: 3 röster
2017 Jean-René Germanier Syrah Cayas Réserve: 3 röster
Flight 5.jpg

1997 Weingut Hildegardishof Binger Schwärzenberg Riesling Eiswein: 3 röster
Taylor (Fladgate) Porto 30 Year Old Tawny: 5 röster
2017 Quinta do Vallado Porto Vintage: 1 röst

Tack till alla som var med.
 

buteljen

Medlem
Gårdagens BYOB med @vintomas, @gece, @mnor, @Domaren, @Håkan, @Gradin, @petterkalle och @Patrik Sellin. Temat var Iberiska halvön, Tyskland och Österrike.
Visa bifogad bild 25805
2015 Bodegas Cueva Valencia Orange: 0 röster
2013 Raul Pérez Bierzo Ultreia La Claudina: 0 röster
2003 Georg Breuer Rüdesheimer Berg Schloßberg Riesling: 3 röster
2016 Weingut Keller Kirchspiel Riesling Großes Gewächs: 4 röster
2015 Bernhard Ott Grüner Veltliner Spiegel: 1 röst

Visa bifogad bild 25806
2020 Joh. Jos. Prüm Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese: 1 röst
2005 Dönnhoff Norheimer Dellchen Riesling Spätlese: 7 röster
1990 Karl-Heinrich Rodrian Albiger Hundskopf Würzer Spätlese halbtrocken: 0 röster
2018 Egon Müller Riesling QbA Scharzhof: 0 röster
Visa bifogad bild 25807
2011 Bodega Luzdivina Amigo Bierzo Viñademoya: 1 röst
2003 Terres de Vidalba Priorat TOCS: 0 röster
2018 Olivier Rivière Rioja Ganko: 0 röster
2015 Bodegas Pintia Toro Pintia: 5 röster
2015 Friedrich Becker Heydenreich Pinot Noir: 2 röster
Visa bifogad bild 25808
2018 Quinta do Vallado Douro Reserva Field Blend: 0 röster
2016 Viñedos de Páganos Rioja La Nieta: 2 röster
2019 Arizcuren Rioja Solo Garnacha: 3 röster
2017 Jean-René Germanier Syrah Cayas Réserve: 3 röster
Visa bifogad bild 25809
1997 Weingut Hildegardishof Binger Schwärzenberg Riesling Eiswein: 3 röster
Taylor (Fladgate) Porto 30 Year Old Tawny: 5 röster
2017 Quinta do Vallado Porto Vintage: 1 röst

Tack till alla som var med.
Spännande viner!
21 viner och 8 pers o_O. Hur många timmar håller ni på? Hur organiserar ni kvällen?
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Spännande viner!
21 viner och 8 pers o_O. Hur många timmar håller ni på? Hur organiserar ni kvällen?
Tanken var att dt skulle 2 viner per person, men den här gången blev det många extrabonusar. 18:30 till ~midnatt, med avbrott för mat. Vi försöker att ha en hyfsad koll på hur vi ska lägga upp flighterna i förväg, vilket blev en extra utmaning den här gången eftersom de vita skulle delas upp i torra och otorra. Å andra sidan fick det enda bubblet gå i torr-flighten.
Det är också bra att foliera flaskorna i förväg så spar man lite tid i början.
 

LeChat

Medlem
F3A61C18-1219-4421-BADD-0CA4C3DED1B4.jpeg

2013 Castello dei Rampolla Sammarco

På doften skulle det kunna vara en riktigt bra CS från Napa.
I munnen så känns vinet både elegant och balanserat. Perfekt tanninbett och syran får en att tänka på Italien och Toscana. Lite mynta sticker ut bland körsbär, läder choklad mm. Fattonerna är mer diskreta än framträdande.
Välgjort och MYCKET välsmakande!
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Tanken var att dt skulle 2 viner per person, men den här gången blev det många extrabonusar. 18:30 till ~midnatt, med avbrott för mat. Vi försöker att ha en hyfsad koll på hur vi ska lägga upp flighterna i förväg, vilket blev en extra utmaning den här gången eftersom de vita skulle delas upp i torra och otorra. Å andra sidan fick det enda bubblet gå i torr-flighten.
Det är också bra att foliera flaskorna i förväg så spar man lite tid i början.
Jag måste erkänna att jag kroknade på andra rödvinsflighten och sötflighten blev jag ännu mer sliten. Orkande tyvärr inte riktigt ge de sista vinerna en riktig chans. Man många bra viner även om jag tycker att de spanska röda blir lite kladdiga ibland. Friedrich Becker var lysande, men behöver mer tid.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag får ju prisångest. Vad finns kvar att köpa om 5-10 år om det fortsätter som det gör nu. Det är ju inte kvalitet som avgör priset nu utan snarare folk som skiter i om vinet kostar 300 eller 1500. Jag har ingen lust att börja börja dricka argentisk cab bara för att det är normalt prissatt.
Uruguaysk Tannat kanske är din grej? :cool:

Allvarligt är det bara Barolo, Bdx, Bgn och Champoo i Europa som fullständigt ramlat överbord rent prismässigt. Napa har hakat på det tåget och världens alla märkesviner likaså. Men, det finns en nära nog oändlig tillströmning av riktigt bra viner som ibland saknar marknadsfolk, ibland inte får till det med distributörer, kommer från "fel" region, får "fel" poäng av proffsen osv. Då vinmakarkompetensen idag motsvaras av en ingenjörsutbildning, är det möjligt att hitta ohyggligt bra viner nästan överallt. Det produceras större mängder riktigt bra kvalitetsviner nu än någonsin tidigare i historien.

Släpp Barolo!
Även om det kommer massor av magi därifrån, är det garanterat andra regioner du ännu inte luskammat och som kommer ha något lägre mjuff per etikett, men minst lika tillfredsställande viner.

Lycka till att hitta dina nya outsinliga kranar :)
…eller bli rik vettja! Det underlättar.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Självklart är att prova blint bäst. Men för de som jobbar i branchen och skall leverera ett omdöme om en ny årgång eller ett nytt vin till sina kunder är det väl knappast möjligt i de flesta fall. Dessutom kalibrerar man sig ju ofta med kritikerna så det behöver nödvändigtvis inte vara blint för att man skall få ut användbar info om vinet

Vad gäller snubben som gav 73 p så finns det väl alltid folk det inte är värt att lägga tid på
Det finns kritiker som verkligen bemödar sig om att prova blint.
Men, det är ju upp till varochen vad de tycker blir bäst. Gäller både provare och publiceringshus.
Själv har jag inget emot att gå på minor ibland och föredrar CT framför guruerna. Just nu har jag bestämt mig för att explorera ett gäng svagare årgångar i Bdx. Först ut blir 1980. Sen får vi se vart det projektet tar vägen.

Själv dissade jag 1980 då den släpptes, bara för att Allt om Mat, SvD och DN dissade den. Jag tror faktiskt inte ens att jag smakat ett enda vin från den årgången.

Men, nu jäklar anåda i min navelklåda skall det drickas och skålas hej vilt. Helt utan hänsyn till vad proffsen tyckt fram. Säkerligen är några flaskor mindre bra, men jag har hört från säker ort att många är kanonbra nu. Blir ett spännande projekt!
 

buteljen

Medlem
Jag måste erkänna att jag kroknade på andra rödvinsflighten och sötflighten blev jag ännu mer sliten. Orkande tyvärr inte riktigt ge de sista vinerna en riktig chans. Man många bra viner även om jag tycker att de spanska röda blir lite kladdiga ibland. Friedrich Becker var lysande, men behöver mer tid.
Tyvärr blir det ju oftast de röda vinerna och ev. de söta/starkvinerna som inte får den uppmärksamhet de förtjänar när man har så många viner. Det blir ju inte heller så mycket spottande. Det är jäkligt synd när man har med sig ett riktigt maffigt rött kanonvin som man vill dela med sig av och det skall provas som typ det femtonde vinet o_O. Jag föreslog i min BYOB-grupp att vi skall prova att alternera och börja med de röda vinerna emellanåt om det är många vita viner.

För övrigt så kör vi inte flighter utan ett vin i taget. Blir ett helt annat fokus och alla viner får chansen att få lika stor uppmärksamhet. Tycker det fungerar riktigt bra och det blir mer diskussioner kring bordet. Man bygger ju ihop till flighter vartefter vinerna provas enskilt och kan jämföra vinerna med varandra ändå under kvällen:). Men det är ju en smaksak hur man gillar att organisera tillställningen.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 25803

Plockade upp min gamla bibel och kollade av hur många +90p viner som gjordes 1982 (århundradets årgång enligt Parker) jämfört med 2010.

Pauillac, St Julien och St Estephe fick som årgång 98p både 1982 och 2010. 1982 gjordes 15 viner med 90p eller mer varav en 100p. 2010 så var det 45 viner som levererade 90p eller mer varav 3st 100-poängare.

Pomerol fick 96p 1982 och 95p 2010. 1982 levererade 10 viner 90p eller mer, och 2010 var det 28 viner som kom upp till samma nivå. 1st 100p både 1982 och 2010.

St Emilion fick betyget 94p både 1982 och 2010. 7 st viner lyckades med att nå 90p eller mer 1982, medan hela 60 viner gjorde om bedriften 2010. Inget vin fick 100p 1982 medan två nådde hela vägen 2010.

Ingen jämförelse gjordes med Margaux och Graves då dom bägge fick rätt beskedliga betyg av parker, 86p respektive 88p, och därför inte skulle ge en rättvis jämförelse med 2010.

Vi kan konstatera att det är betydligt fler viner (mer än 3 ggr så många) som når höga poäng nu för tiden jämfört med 40 år sedan trots samma teoretiska referens. Om detta beror på betygsinflation eller bättre vintillverkning lämnar jag till diskussion.
Mycket bra spaning!
Utbildningsnivån bland vinmakarna har ökat dramtiskt de senaste generationerna och den globala kompetensöverföringen är hejdlöst omfattande. Betygsinflationen är också omfattande.

Baklänges gäller att i Tokyo borde man ha kanske 10 ggr fler restauranger med Michelinstjärnor om standarden för stjärnor var desamma som i Europa.

Men, det spelar ju väldigt mycket mindre roll än att man verkligen njuter av det man har i glaset respektive på tallriken.
 

Thirsty

Smygnykterist
Mycket bra spaning!
Utbildningsnivån bland vinmakarna har ökat dramtiskt de senaste generationerna och den globala kompetensöverföringen är hejdlöst omfattande. Betygsinflationen är också omfattande.

Baklänges gäller att i Tokyo borde man ha kanske 10 ggr fler restauranger med Michelinstjärnor om standarden för stjärnor var desamma som i Europa.

Men, det spelar ju väldigt mycket mindre roll än att man verkligen njuter av det man har i glaset respektive på tallriken.
Intressant, annars brukar ju snacket vara att Tokyo skulle ha 10 gånger färre stjärnkrogar då koka ris och lägga på en rå fiskbit är för enkel matlagning. :p

Men visst är det så att restauranger utanför Frankrike missgynnas vid tilldelningen av stjärnor. :confused:
 

Silex

Medlem
Visa bifogad bild 25803

Plockade upp min gamla bibel och kollade av hur många +90p viner som gjordes 1982 (århundradets årgång enligt Parker) jämfört med 2010.

Pauillac, St Julien och St Estephe fick som årgång 98p både 1982 och 2010. 1982 gjordes 15 viner med 90p eller mer varav en 100p. 2010 så var det 45 viner som levererade 90p eller mer varav 3st 100-poängare.

Pomerol fick 96p 1982 och 95p 2010. 1982 levererade 10 viner 90p eller mer, och 2010 var det 28 viner som kom upp till samma nivå. 1st 100p både 1982 och 2010.

St Emilion fick betyget 94p både 1982 och 2010. 7 st viner lyckades med att nå 90p eller mer 1982, medan hela 60 viner gjorde om bedriften 2010. Inget vin fick 100p 1982 medan två nådde hela vägen 2010.

Ingen jämförelse gjordes med Margaux och Graves då dom bägge fick rätt beskedliga betyg av parker, 86p respektive 88p, och därför inte skulle ge en rättvis jämförelse med 2010.

Vi kan konstatera att det är betydligt fler viner (mer än 3 ggr så många) som når höga poäng nu för tiden jämfört med 40 år sedan trots samma teoretiska referens. Om detta beror på betygsinflation eller bättre vintillverkning lämnar jag till diskussion.
Kul läsning! Jag har fått för mig att det kanske är ännu större skillnad i "bottenskiktet". Dvs att Parker satte en hel del låga betyg (<85) på Bordeaux-viner från tidigt 80-tal, medan det idag är få viner av klassade slott som hamnar <85p även de år som rankas som sämre. Här tror jag dock tekniken och kunskapsutvecklingen spelar en stor roll, men säkert också lite betygsinflation. Känns som om skalan numera är 80-100.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tyvärr blir det ju oftast de röda vinerna och ev. de söta/starkvinerna som inte får den uppmärksamhet de förtjänar när man har så många viner. Det blir ju inte heller så mycket spottande. Det är jäkligt synd när man har med sig ett riktigt maffigt rött kanonvin som man vill dela med sig av och det skall provas som typ det femtonde vinet o_O. Jag föreslog i min BYOB-grupp att vi skall prova att alternera och börja med de röda vinerna emellanåt om det är många vita viner.

För övrigt så kör vi inte flighter utan ett vin i taget. Blir ett helt annat fokus och alla viner får chansen att få lika stor uppmärksamhet. Tycker det fungerar riktigt bra och det blir mer diskussioner kring bordet. Man bygger ju ihop till flighter vartefter vinerna provas enskilt och kan jämföra vinerna med varandra ändå under kvällen:). Men det är ju en smaksak hur man gillar att organisera tillställningen.
Att börja med rött ibland är nog ingen dum idé. De söta däremot brukar klara sig ganska bra på slutet.
Vi går igenom alla viner ett i taget efter flighten, där alla får säga sitt om alla viner. Det brukar inte bli någon brist på diskussioner. Tyvärr brukar det var svårt att hitta fokus i flighten direkt efter maten - det blir mycket annat än vinerna som diskuteras.
Jag tycker att det är rätt bra med många viner i samma flight, eftersom man kan testa de relativa skillnaderna. Idealt vore att ta alla viner i samma flight;), men det ställer krav på utrymme och antal glas.
 

Fredrik L

Medlem
I går gick Munskänkarnas vintävling i blindprovning av stapeln för alla sektioner i landet. Stor kontrast från fredagens viner, så det gäller att kunna ställa om doft- och smaksensorerna :D

Vit flight

Vin nr 1

Första vinet var definitivt en Riesling, men varifrån? Syran kändes lägre och annorlunda än en normal “rieslingsyra” och kroppen var nästan fet på tungan. Vi gissade på Australien och garderade oss med Frankrike/Alsace som andra alternativ. Ett tag var vi inne och snurrade runt med om det var en Semillon från Hunter Valley eftersom det hade rätt mycket gummitoner och att kroppen kändes vaxig/fet. Men rent statistiskt så är det alternativet inte med på denna lättare nivå i tävlingen så vi strök det alternativet (även om druvan rent teoretiskt skulle kunna vara med). Rätt svar Riesling/Frankrike/Alsace = 3p av 4 möjliga

Vin nr 2
Glasklar Sauvignon Blanc från NZ/Marlborough.
Rätt svar SBlanc/NZ/Marlborough = 4p av 4

Vin nr 3
Glasklar Chardonnay från Bourgogne.
Rätt svar Chardonnay/Frankrike/Bourgogne = 4p av 4

Röd flight
Enormt svår flight. Alla hade stora problem att identifiera vad som var i glasen. Några lyckades kamma hem 0 poäng.

Vin nr 4
Ljust blåröd färg. Fruktig. Väldigt mycket blåbär. Lite tanningrepp, torra sandiga tanniner. Det kändes som det var gamla världen pga torrt avslut, men vilken druva och varifrån? Är det en Pinot Noir? Nej, kändes absolut inte som en Pinot. Nebbiolo? Nja, tanninerna inte riktigt så sandiga och saknade lite nebbioloparfym. Sangiovese? Nja lite för blåbärig för det. Helt omöjligt. Vi kom fram till att sätta Gamay som första alternativ pga den blåröda färgen och fruktigheten, men kändes ändå inte 100. Som gardering satte vi Sangiovese.
Rätt svar: Pinot Noir/Frankrike/Bourgogne. Eftersom region (Bourgogne) och land (Frankrike) är detsamma för Gamay så lyckades vi ändå få ihop 2p av 4 på detta vin. Ingen av deltagarna hade gissat på Pinot Noir.

Vin nr 5
Här blev det ännu svårare. Ljus röd färg även här (men inte blåröd). Fruktig doft typ drottingsylt, hyfsat sträva tanniner, torrt avslut så definitivt gamla världen. Sjukt svårt. Den kändes italiensk - Sangiovese? Corvina? Nebbiolo? Vi klämde dit Sangiovese/Italien/Toscana. Och garderade med Corvina.
Rätt svar Grenache/Frankrike/Rhone. WTF - en C9dP? Jaja vi fick i alla fall 0,5 p av 4 för att vi hade satt Frankrike som land på garderingen.

Vin nr 6
Sjukt svårt även detta vin. Vi kom fram till att detta måste vara nya världen för avslutet kändes inte så torrt och man kände även lite alkoholhetta emellanåt. Jag tyckte det kändes lite som en Cab Sav men är usel på att känna svarta vinbär/cassis. Min kompis anser sig dock ha lätt för att känna sv vinbär och tyckte inte alls det doftade så. Efter ett tag kände jag lite charktoner och lite kryddor. Kunde det vara en syrah/shiraz? Eftersom vi är gamla rävar i denna tävling så vet vi att en Syrah från nya världen i princip alltid kommer från Australien om den är med. Och detta var definitivt ingen Shiraz från Australien. Kunde det vara en Zinfandel? Nja känns inte så julkryddig som den brukar vara, å andra sidan så är alltid Seghesio Sonoma Zinfandel mer slank och “cab sauvig” än andra Zin. Ojoj, nu var det inte många minuter kvar, vad fan skall vi skriva. Vi bestämde oss helt plötsligt för en Syrah från Norra Rhone (pga charktonerna) och glömde helt av det icke torra avslutet och alkoholhettan. När jag provade av det en sista gång så kom vi fram till att nej det måste vara från nya världen så de sista 10 sekunderna slängde vi dit Zinfandel/USA/Californien istället.
Rätt svar Zinfandel/USA/Californien. 4p av 4. Ibland skall man ha tur. Det var ingen annan som satte druvan tror jag.

Slutresultat 17,5 p = vi var bäst och går vidare till regionfinal om tre veckor. Wish me good luck!

Visa bifogad bild 25763

Är det någon mer härifrån som var med och tävlade?
Jag tävlade, och hade också problem med de röda. Fick till slut ihop 15,5 och gick vidare.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Själv dissade jag 1980 då den släpptes, bara för att Allt om Mat, SvD och DN dissade den. Jag tror faktiskt inte ens att jag smakat ett enda vin från den årgången.
Drack en 1980 Latour för ett par år sedan:
Klart bättre än sitt rykte.
Men 1980 är väl egentligen inte en så dålig årgång? Mer spännande vore väl 1984 mot 1991 i Bordeaux?
1977 Troplong Mondot har anlänt och väntar på ditt nästa besök till Stockholm.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Intressant, annars brukar ju snacket vara att Tokyo skulle ha 10 gånger färre stjärnkrogar då koka ris och lägga på en rå fiskbit är för enkel matlagning. :p

Men visst är det så att restauranger utanför Frankrike missgynnas vid tilldelningen av stjärnor. :confused:
Så som det förenklat uttrycks bland dem som föredrar att leka Ignoramus utan att ha varit här : - )

(Noggrannhet: @Thirsty är inte satt på den vagnen.)

Faktum är att första gången GM-folket var i Tokyo, uttryckte att: om de inte utfärdade ssk relativa regler skulle den japanska skalan starta på 1 stjärna.

PRIMO i Yokohama har ingen stjärna, inte ens ett omnämnande i GM. Men det är lätt en **restaurang med Europeiska mått mätt.

Eftersom de ännu inte fått ett GM-omnämnande har jag råd att äta där.

Tex hade vi råd att äta flera ggr per månad på två av Asiens bästa restauranger under de år de inte ansågs vara *** och Pellegrino-bäst.: L'Effervescence och DEN. DEN har vi gett upp och L'Effervescence blev i år för första gången sedan COVID.

Nu har vi sökt oss till nya ultraambitiösa kockars restauranter. PRIMO är definitivt en restaurang som kommer höras av. Under våren startar de upp sin restaurang nr 2. De är alltid fullbokade. Det kommer höras :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1
Drack en 1980 Latour för ett par år sedan:
Klart bättre än sitt rykte.
Men 1980 är väl egentligen inte en så dålig årgång? Mer spännande vore väl 1984 mot 1991 i Bordeaux?
1977 Troplong Mondot har anlänt och väntar på ditt nästa besök till Stockholm.
1980 dissades fullständigt då det begav sig. Men, det verkar som om dissarna (autocorrect föreslår "sossarna") hade tokfel.

För en gångs skull ??? :eek:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilket jädra vin! Fullt pådrag!
PXL_20220314_105442062.PORTRAIT.jpg


2004 The Relic, 97p
Black, intense, rich, impressive...

Aromas: Australian earth, ultra-rich Syrah, blood, iron, herbs towards licorice-anise-fennel and beautiful, subdued vegetal perfumes.

Mouth: ah my God Odin and Thor! This is such a beautiful and rich experience. Neverending richness and intensity that is matched by the perfect acidity and just doing its thing.

Still but a padawan.
Married all dishes, including pickles, salad, grilled fish, asparagus with egg, seafood and worked well as a Sprechenwein.

Amazing wine!
 
Toppen